shetlander als kermisattractie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

shetlander als kermisattractie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 21:17

Ik ben vandaag met mn shet Saartje langs-geweest bij een vriendin van me, en bij haar in de buurt wonen heel veel kinderen.
Haar verzorgmeisje even een rondje natuurlijk, mijn vriendin ook (die had nog nooit op een pony gereden ) en nog een jongetje. Er waren nog 10 andere kinderen die ook wilden rijden maar Saar vond het genoeg en ik ben toen ook weggegaan want het werd gevaarlijk toen er wel 15 kinderen om haar heen liepen.
Saartje vind al die aandacht heerlijk maar als ze naar huis wil dan gaan we ook want anders kan het wel heel vervelend uit de hand lopen.
Maar nu vroeg ik me dus af. Hoe ver mag je gaan als het gaat om "kinderen ritjes laten maken". Ik zie weleens op koninginnedag van die shetjes die heel trouw met allemaal vervelende kinderen op de rug een rondje sjokken. Ik vind dat te ver gaan. Er zijn natuurlijk zooveel paarden in arme landen die het nog veel slechter heben maar ik ben al brooke-donateur dus laten we even bij Nederland blijven.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:49

Ik zou gewoon goed op je shet letten. Je ziet denk ik vanzelf wanneer ze er geen zin meer in heeft. En één keertje kan denk ik ook geen kwaad.
Wij waren eens aan het rijden, was er ergens een feestje met kleine kinderen. Al die kinderen kwamen aanrennen en gingen Bino (kwam mee als handpaard) aaien. Het waren er een stuk of 10/15, maar hij vond het geweldig! Haha!

isabelleke

Berichten: 443
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:25

ik denk niet dat die kermisshetjes echt gelukkig zijn
hun rug lijd daar toch onder? en ik zou al die kindjes op afstand houden die rond je pony staan want als er iets gebeurt wat dan?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:43

ik vind het ook zielig, die ponys die een hele dag een rondje moeten lopen met kinderjtes op hun rug omdat dat geld op brnegt.
hier in amersfoort is dat ook zo, met de hooglandse paardendagen emt manege groenendaal dat vindik ook zielig, die paarden zijn ubermoe na zon lange dag. en dan de volgende dag moeten ze weer. want het is altijd 2 dagen. en daarna als het af gelopen is gaan die kinderen die hebben geholpen ook nog even rondscrossen op het veld.:S en daarna mogen ze weer kinderlessenlopen. ik vidn het gewoon zielig.

ji jbent goed voor je shet !! als je ziet dat ze het niet meer leuk vind met die kindere ga je ook weg !! top van jou !!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:19

Heb met Honey weleens op de markt gestaan hoor. Niet langer dan een uur aan eengesloten, dan een 10 min/kwartiertje pauze (waarin Honey zakken aan het afspeuren was of er niets eetbaars in zat)

Ik weet haar en mijn grenzen, maar Honey weet haar eigen grenzen ook erg goed. Als ze nl geen zin meer heeft, doet ze het ook niet meer

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:34

een uurtje vind ik wel kunnen maar een halfe of een hele dag niet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:59

dat zeg ik niet, max een uur aaneengesloten, dan een kwartier pauze, en dan weer verder. Stond meestal van 10 tot 2 ofzo. BTW, geen bit in, kunnen ze ook niet in de mond trekken

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 00:41

Ik ben het met iedereen wel eens. Meestal merk je aan je pony wel of het genoeg is. . Ik kan dan heel streng zijn en doorzetten maar zoiets vind ik dan gevaarlijk. Ik zeg ook altijd tegen iedereen: "saartje heeft mij nog nooit geschopt maar ze vind het niet fijn als iedereen achter dr aan loopt en om dr heen rent dus kijk uit" maar een jongetje wilde niet luisteren en dat heeft hij geweten ook.......... gelukiig viel het mee maar ik ben wel hel voorzichtig geworden want stel je voor dat dat met een heel klein kindje gebeurt.......
van die kermis-ponytje's zien er ook vaak helemaal niet hapy uit. Ze zitten volgensmij in een soort sleur ofzo (als dat al bestaat bij pony's Knipoog)

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:39

Ik heb het met timber ook wel eens gedaan met konningendag hier in het dorp. Niet al te lang maar gewoon een 2 uurtjes of zo.
{en het verdiend best goed omdat al die kinderen hartstikke graag rond willen rennen op een paard Bloos}

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:02

ik vraag me dan af hoe dat zit als er iets gebeurt:kind valt eraf ofzow?

ik zag bij ons ook met koninginnendag een paar van die meiden met hun pony!

Die kinderen die erop zaten hadden niet eens een cap op

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 12:20

Die kinderen die op Saartje reden hadden ook geen cap op maar er was overal zacht gras, niet dat er dan niks kan gebeuren, maar ik kijk echt goed uit. Volgende keer doe ik het zadeltje op en neem ik een cap mee. Dan gaan we denk ik gewoon drie mensen loten die erop mogen Haha!.
Als er iets gebeurd is dat mijn verantwoordelijkheid vind ik, je kan moeilijk iemand die niks van pony's weet de schuld geven dat hij getrapt werd omdat hij erachter stond.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:12

Waarom zou je dat doen dan Verward Om geld te verdienen bedoel je?

זכור

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:16

lovebonney schreef:
ik vraag me dan af hoe dat zit als er iets gebeurt:kind valt eraf ofzow?

ik zag bij ons ook met koninginnendag een paar van die meiden met hun pony!

Die kinderen die erop zaten hadden niet eens een cap op

dit is dan eigen risico...
als hun willen paardje hobbellen en er is geen cap moeten ze dat zelf weten....

zolang jij en je pony het volhouden kan je best doorgaan maar als je grens is berijkt gewoon kappen Lachen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:20

Een keertje iemand op mijn pony laten zitten en hobbelen vind ik prima, maar ik ga er niet aan toegeven als er hordes kinderen om me heen staan te dringen die op mn pony willen. Dan hebben ze gewoon pech, uitloten vind ik ook niets. 1tje oke, geen hele bende, dan niemand.

Die kermispony's e.d kennen we hier niet dus daar kan ik ook niet echt over oordelen, al zie ik weinig verschil met kermispony's die de hele dag staprondjes doen en manegepony's die de helde dag uren in de manege lopen, met draf en galop er ook nog bij

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:28

ik heb met mijn shetje vroeger wel dit soort dingen gedaan. Met koninginnedag bijvoorbeeld. Dan kregen we daar wel 50 gulden voor ofzo, anders had ik het ook niet gedaan. Heb het 2 keer 'rijdend' gedaan, dus kinderen rondje stappen en 2 keer met het wagentje rondjes rijden. Met de wagen waren die kinderen echt vervelend, aan de wagen gaan hangen waardoor de boel uit evenwicht raakt en constant gillen enzo...

De tweede keer met de wagen was echt de laatste keer want toen liet mijn shet even heel duidelijk weten dat hij het zat was. Ik zei telkens dat ze hem niet mochten aaien als ik er niet bij was maar die brutale kinderen deden dat dus wel. Resultaat: kind kreeg een harde kopstoot en ik kon nog net voorkomen dat hij er met wagen en al overheen ging daarna.

Ik deed dit ook omdat mijn pony van een ponypark komt, dus hij was het wel gewend en vond het ook niet erg. Maar die laatste keer was hij het echt zat, hij probeerde toen ook telkens met de wagen ervandoor te gaan (met 8 kids achterin...) was echt gesloopt na die dag en gelijk gezegd tegen die organisatie dat het dus de laatste keer was.

Mijn pony is tegenwoordig niet meer zo happig op kleine kinderen, vroeger was hij er dol op maar ik denk dat hij er nu te oud voor is, al die drukte..

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:28

of je rijd er zelf een dagrit op met veel draf en galop, of je zet er verschillende kindjes op waarmee je dan 200 meter stapt en weer terug. en dat dan voor geld. als je geen bit in doet kunnen ze hem geen pijn in zn mond doen. en vaak kunnen ze niet paardrijden en zullen ze hem dus niet vooruit schoppen, maar met de teugels vieren, "hortsik!"
als je maar stopt wanneer je merkt dat je pony het beu is en je hem af en toe een pauze geeft. verder natuurlijk niet vaak doen(1x per jaar met koninginnendag is leuk, evt. 1x per week bij een camping in het hoogseizoen..) tsja, en dat je dan geld kan vragen is natuurlijk weer mooi meegenomen...
boef heeft het 1x in de maand met de ponyclub, pony heeft er hartstikke veel lol in om spelletjes met die kinderen te doen, is vaak toch maar stapvoets, bij enkele een drafje. en ook maximaal 2 uur lang, maar is meestal minder(met een pauze als de kinderen gaan wisselen/je groepje klaar is en de rest nog niet). (pc is van 11 tot 1)

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:36

Vroegâh reed een vriendin van me een fries. Het dier was ook betuigd. Iedere zaterdag pakten we de platte wagen, oude matras erop en dan met alle kinderen uit de buurt een rondje door het dorp en omgeving. Iedereen blij. Inclusief paard.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:27

Ik ging vroeger met Joey altijd ritjes doen op de jaarlijkse rommelmarkt. 3 dagen lang, erg leuk, verdiende goed, en Joey kreeg lekker aandacht en beweging. Wel relatief lang, van 11 uur tot 5 uur ongeveer, maar je kent het wel, er zijn drukke momenten, en momenten die soms wel meer dan een uur duurde dat er niemand kwam. Dus echt zwaar had ze het niet. heb het geloof ik 3 jaar volgehouden Lachen

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:08

Een dier is geen attractie of dat nu om een uur of een dag gaat, ik vind het hoe dan ook niet kunnen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:33

Sorane, kan je me uitleggen wat het verschil is tussen:
Rondjes met je/een pony lopen met kids op de rug
Een (beginners) manege les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:57

stef schreef:
Sorane, kan je me uitleggen wat het verschil is tussen:
Rondjes met je/een pony lopen met kids op de rug
Een (beginners) manege les



Een beginnersles op een manege gaat altijd onder goede begeleiding en onder prettigere omstandigheden. Je kunt een rondje rondhobbelen op de straat niet vergelijken met een beginnersles.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:06

Wat voor betere begleiding kan je je wensen dan iemand die de pony vast heeft (ik in dit geval) die de pony 100% kent?
Mijn rondjes waren trouwens op gras.
Zie er echt het kwaad niet van in. Hon is daarbij ook nog eens gek op kids

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:34

stef schreef:
Wat voor betere begleiding kan je je wensen dan iemand die de pony vast heeft (ik in dit geval) die de pony 100% kent?
Mijn rondjes waren trouwens op gras.
Zie er echt het kwaad niet van in. Hon is daarbij ook nog eens gek op kids


Ik heb het ook niet over jou alleen hoor. Ik ben gewoon van mening dat een dier geen kermisatractie is. Je hoeft je niet zo te verdedigen. Ik zal toch niet van gedachten veranderen Knipoog
Als jij je pony als kermisbeest wilt gebruiken is dat toch jou goed recht? Maar het hoeft toch niet zo te zijn dat iedereen het daarmee eens is?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:16

tuurlijk is het mijn goed recht, maar vind het niet zo gezellig als andere me dan een dierenbeul vinden Knipoog

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:59

mmm ik vind dat ook geen vergelijking Sorane, trouwens, beginners hobbelen ook rond, en wat te denken van dat geschop en getrek als die leren draven? daar is zo'n manegepaard echt niet blij mee. Ik zorgde er altijd voor dat ik onder de bomen i het gras kon lopen, en dat de kinderen er gewoon rustig opzaten. zo niet, dan moesten ze eraf. Pony kreeg knuffels en aandacht, en ging alleen in stap.Wat is hier in godsnaam zielig aan dan?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Gee, JudithO, Sintara, sterregoud, Ubermetrics en 146 bezoekers