wat liever, een hengstveulen of een merrieveulen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

wat liever, een hengstveulen of een merrieveulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-02 12:07

denk dat dit wel de geschikte plaats is om deze vraag te stellen, en anders mag ie verplaatst worden hoor!!

hebben jullie liever een klein hengstje of een merrietje?? Bij mijn verz pony's hebben ze liever merries, ivm t fokken. Hengstjes worden altijd gelijk verkocht als ze van de mams weg kunnen.
Persoonlijk vind ik hengstveulens leukere beesten, lekker brutaal *LOL*

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:21

pfffff het liefst een merrieveulen....
Die hengstenveulens (alleen die van Irene dan Tong uitsteken ) die vallen je altijd aan in de wei, zijn erg dominant en bijten enzo, dekken hun eigen moeder.
Tegenwoordig als ik een paard uit de wei meot halen en er zijn veulens neem ik een zweep mee en krijgen ze een tik als ze me bijten of trappen...
Soms komen ze ook gewoon in volle galop op je af met de oren plat in de nek om vervolgens je aan te vallen...
Ben 1x overgelopen door zo'n klote beest en 2x aangevallen....
Maar die gaan ook als ze 2 weken zijn de wei in en komen nauwelijks in handen.... Frusty

De merrietjes zijn altijd erg lief, ze proberen maar vallen je niet aan...


dus voor mij: MERRIEVEULEN (stiekem ook omdat ik zelf later misschien ook wel een veulentje zou willen fokkken Knipoog )

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:56

Omdat ik met het veulen dat mijn merrie nu krijgt ooit nog verder wil fokken hoop ik dat het een merrie is.

Maar een hengstveulen - en dan later een ruin, die is makkelijker in omgang, is ook goed hoor. Als het maar gezond is.

Belangrijk is de opvoeding van de veulens. En dan maakt het echt niet uit of je met een merrie of een hengst te maken hebt, zolang als er geen hormonen bij komen kijken verschillen ze alleen door hun karakter. Je kunt makkelijke hengsten hebben en lastige merries. En andersom.

En als een hengstveulen zijn moeder loopt te dekken is hij te lang bij zijn moeder geweest. Dan gaan de hormonen al spelen en dan is het geen veulen meer hoor!

Je suis Charlie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:08

Cassidy schreef:
Omdat ik met het veulen dat mijn merrie nu krijgt ooit nog verder wil fokken hoop ik dat het een merrie is.

Maar een hengstveulen - en dan later een ruin, die is makkelijker in omgang, is ook goed hoor. Als het maar gezond is.

Belangrijk is de opvoeding van de veulens. En dan maakt het echt niet uit of je met een merrie of een hengst te maken hebt, zolang als er geen hormonen bij komen kijken verschillen ze alleen door hun karakter. Je kunt makkelijke hengsten hebben en lastige merries. En andersom.

En als een hengstveulen zijn moeder loopt te dekken is hij te lang bij zijn moeder geweest. Dan gaan de hormonen al spelen en dan is het geen veulen meer hoor!


Ben ik het helemaal mee eens. Moet er nog even aan toevoegen dat de gezondheid voorop staat.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:11

greetje"]
[quote="Cassidy schreef:
Omdat ik met het veulen dat mijn merrie nu krijgt ooit nog verder wil fokken hoop ik dat het een merrie is.

Maar een hengstveulen - en dan later een ruin, die is makkelijker in omgang, is ook goed hoor. Als het maar gezond is.

Belangrijk is de opvoeding van de veulens. En dan maakt het echt niet uit of je met een merrie of een hengst te maken hebt, zolang als er geen hormonen bij komen kijken verschillen ze alleen door hun karakter. Je kunt makkelijke hengsten hebben en lastige merries. En andersom.

En als een hengstveulen zijn moeder loopt te dekken is hij te lang bij zijn moeder geweest. Dan gaan de hormonen al spelen en dan is het geen veulen meer hoor!


Ben ik het helemaal mee eens. Moet er nog even aan toevoegen dat de gezondheid voorop staat.
[/quote]


Dat zei ik toch?

Je suis Charlie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:20

Ja dat zei je ook, had het wel gelezen maar wilde het nog even extra benadrukken

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:06

hengst of merrie maakt mij niet uit. Maar nu hoop ik dat het een merrietje is want dat is het al zo goed als verkocht. En dat moeten we hebben, want er blijven er veel te veel staan waar niks mee gedaan wordt en dat vind ik tov het paard niet eerlijk.

:evaw:

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:43

Persoonlijk maakt het voor mij niet zoveel uit. De gezondheid staat voorop. Ik hoop altijd op wat balans. We hebben jaren geen hengstveulens gehad, wat ook vervelend kan zijn voor een fokprogramma.

Met een hengst kan je ook veel keuren. Met een merrie moet je niet willen fokken als het niveau niet zo hoog is dat het ook gerust een hengst had mogen zijn.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 19:14

Heb 'm toch ff verplaatst, is zo'n algemeen veulenonderwerp dat-ie best op FA mag. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:56

Afgelopen jaar wilde ik heeeel, heeeeel heel graag een merrie veulen. Zou ik nog eens fokken, dan zou ik ook het liefste een merrietje hebben.
Dat komt omdat ik daar eventueel ook weer een kleintje bij zou kunnen fokken.

Was Udinde nou een hengstje geweest, dan had ik haar uiteraard ook gehouden en was ik net zo dol op hem geweest als ik nu op haar ben. Maar ben toch blij dat ze een merrietje is!
Is ook makkelijker met inscharen enzo. (tenminste bij mij, omdat de hengsten niet in dat natuurgebied mogen)

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:58

Als het maar gezond is.
Hengstjes verkoop ik het liefst als veulen. (helaas denkt m'n vader daar wel eens anders over)
Al kan het zijn dat ik een hengstje van Copper nog wel zou aanhouden.
De opfok is voor mij geen probleem, al zijn merrie's makkelijker bij huis te houden.

Merrie's wil ik wel aanhouden. Kijken hoe ze uitgroeien en eventueel later weer mee verder fokken.
Maar net wat Joost al zei, alleen als ze voldoende kwaliteit hebben.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:44

Ik ben even blij met een hengstje als met een merrietje, maakt voor mij dus helemaal niks uit. Als ik over 2 of 3 jaar mijn merrie laat dekken door Monogramm, heb ik stiekem toch liever een hengst...

Galactica Wadim X Gemini


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 03:53

joostvangestel schreef:
Persoonlijk maakt het voor mij niet zoveel uit. De gezondheid staat voorop. Ik hoop altijd op wat balans. We hebben jaren geen hengstveulens gehad, wat ook vervelend kan zijn voor een fokprogramma.

Met een hengst kan je ook veel keuren. Met een merrie moet je niet willen fokken als het niveau niet zo hoog is dat het ook gerust een hengst had mogen zijn.


Nobel streven natuurlijk Joost.. maarruhh.. even rekenen.
Zeg 10 goedgekeurde (welsh) hengsten per jaar en dus ook 10 vergelijkbare merries. Dat betekent gemiddeld 1 merrie per hengst, wat resulteert in gemiddeld 5 merrie en 5 hengstveulens als resultaat.
Uhhh.. wow... waar haal ik in het vervolg van het verhaal die 10 hengsten nou vandaan.
Je wilt het ras uitmoorden Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 08:15

mm, gaan we over wiskunde beginnen? Even oppassen.

Ieder jaar komen er dus 10 hengsten en 10 merries die goed genoeg zijn.

70% van de merries krijgt ieder jaar een veulen (laten we aannemen dat ze allemaal gedekt worden). Dat zijn dus 7 veulens. Nu krijgt een beetje gezonde merrie toch wel minstens 10 veulens in haar leven (over een tijdspanne van 15 jaar) Dus we zien 15 jaargangen die tegelijk fokken. Dat zijn dus ongeveer (15x7= Haha! ) 100 veulens in het jaar. Dat zijn 50 hengstjes en 50 merrietjes.. Voldoende om te selekteren, hoor *LOL*

De aantallen zijn weliswaar wat groter, maar toch durf ik te stellen dat er in Nederland niet meer dan 10 merrieveulens per jaar geboren worden die echt de moeite waard zijn...

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 08:50

Voor het makkelijke graag een merrieveulen. Ik wil het veulen nl. graag zolang mogelijk bij de moeder laten lopen, liefst eigenlijk helemaal niet afspenen. Maar een hengstveulen zou ik ook te gek vinden hoor!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 09:34

Ik heb mijn zinnen gezet op een hengstveulen volgend jaar, ben dr al druk aan het instralen, hihi
Knipoog Viv

PS: met een merrie ben ik net zo blij hoor Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 13:35

Is verschillend...
Alleen een hengstveulen gaat weg zodra er kopers zijn! Merries houden we meestal aan. Wij hebben nu bijvoorbeeld Spring drachtig van French Buffet xx, als hier een hengstveulen uit komt zouden we dat niet heel erg vinden, dat is super bloed combinatie en het welshstamboek zit te springen om nieuwe bloedaanvoer, dus dan zou een hengst als ie tenminste goed genoeg is voor de keuring niet gek zijn. Het maakt mij niet zoveel uit, maar denk toch dat ik liever een merrietje heb, zijn makkelijker in de groep te plaatsen samen met mams, vreten minder staarten en die kunnen we aanhouden

kuss

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:25

zelf heb ik een hengst veulen. Hij is wel brutaal,maar zoals hier eerder genoemd valt hij je echt niet aan in het land het is eigenlijk een lieve goedzak die af en toe een gekke bui heeft.
Ik heb vorig jaar voor een hengstje gekozen,omdat als hij later ruin is nog makkelijker in omgang is. Geen gezeur van ik ben hengstig en heb geen zin.

En als ik een merrie zou hebben wil ik er wel een veulentje van misschien wel meer,maar ik kan er dan ook geen afstand mee van doen. Dus eigenlijk op practice redenen geen merrie Haha!

Wodan en ik onderweg in de M2

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:53

Ik hoopte op een merrieveulen want daar kan je later nog eens mee fokken en zo blijf je met afstammelingen van je oorspronkelijke paard zitten. En ja hoor, het was een merrie!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 20:01

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 08:56

Hoi,
Ik heb dit jaar liever een hengstje.
Wij fokken stamboek-shetlanders en de voorgaande jaren waren merrie`s.
We willen graag een goed gekeurd hengstje te fokken.
Groetjes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 09:05

Dat wordt zowiezo een probleem denk ik Haha!
Een hengstje fokken zalk wel lukken misschien, maar een goedgekeurde dekhenst fokken zou wel heel mooi zijn }> Schijnheilig

Goedgekeurd onderschrift :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 11:47

janna schreef:
het is echt onzin dat je ene hengstveulen te lang bij de merrie hebt gehouden als hij zijn moeder gaat dekken! Mijn eigen hengst was 3 dagen oud!!!! toen hij al op zijn moeder sprong. Mijn andere hengstveulen was ook pas 2 maanden oid. Lijkt me dat je dan je veulen nog niet kan afspenen!


Je moet wel verschil kunnen maken tussen een veulen dat in speelsigheid op zijn moeder springt, of een veulen dat serieuze dekneigingen gaat vertonen. Het hengstveulen dat met 2 maanden al vruchtbaar is en waar de hormonen in het gedrag mee gaan spelen moet nog geboren worden....

Je suis Charlie.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Re: wat liever, een hengstveulen of een merrieveulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 15:54

Maaike schreef:
denk dat dit wel de geschikte plaats is om deze vraag te stellen, en anders mag ie verplaatst worden hoor!!

hebben jullie liever een klein hengstje of een merrietje?? Bij mijn verz pony's hebben ze liever merries, ivm t fokken. Hengstjes worden altijd gelijk verkocht als ze van de mams weg kunnen.
Persoonlijk vind ik hengstveulens leukere beesten, lekker brutaal *LOL*

maakt me niets uit zolang het maar gezond is (en zwart = fries)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers