F-B travers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

F-B travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 09:36

In proef 39 moet je o.a. F-B travers rijden.
Mag je deze al in de bocht inzetten of moet je eerst rechtstellen na de bocht en van daaruit de travers inzetten?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 09:39

Lijkt me duidelijk: er staat van F, niet vanuit de hoek....
De meeste mensen rijden hun hoeken echter zo flauw dat het er op neer komt dat ze het vanuit de bocht meteen meenemen.


LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:28

Ik zou je voorbereiding al een beetje beginnen in de bocht, is wel zo makkelijk om hem van
daaruit mee te nemen in de travers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:29

Maar dat is dus niet correct... Knipoog

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:33

Jammer maar helaas voor het hele stelling-buiging verhaal... maar eerst recht zetten na de hoek en dan pas de travers inzetten. Anders wordt het wel heel makkelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:35

Moet je wel je hoek zo ver in kunnen rijden dat je nog tijd hebt om hem recht te stellen...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:43

Zou het in de proef niet doen, niemand doet dat namelijk, en die het wel doen, hebben vaak taktfouten of aanleunigsproblemen tijdens dat hoekenrijden.... Dus goed op trainen, hoeken rijden!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:31

In het proevenboekje staat dat je na een volte in een vloeiende beweging (zonder recht te stellen) de travers moet inzetten. Aangezien een hoek in feite een kwart volte is, neem ik aan dat je de stelling en buiging na de hoek gewoon moet meenemen in de travers. Dit is ook wat ik geleerd heb van mijn instructeur (hij heeft grand prix gereden, dus heb wel enig vertrouwen in hem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:53

Een hoek is beslist geen kwart volte.

Je hebt 6 meter tussen de hoek en de letter F. Als je nauwkeurig rijdt heb je de tijd om je paard een paar passen recht te maken tussen de hoek en het begin van de travers. Al denk ik dat er maar weinig paarden in het M2 zijn die dat kunnen.

een ander verhaal word het als er bijv staat B volte 8m, B-F travers

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:58

Ja dat is hetzelfde als dat je na een SB je paard weer recht stelt vóór de hoek.. Je gaat niet vanuit je SB de hoek door, dus met de inzet van travers stel je je paard ook eerst recht.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:59

Venetia schreef:
In het proevenboekje staat dat je na een volte in een vloeiende beweging (zonder recht te stellen) de travers moet inzetten. Aangezien een hoek in feite een kwart volte is, neem ik aan dat je de stelling en buiging na de hoek gewoon moet meenemen in de travers. Dit is ook wat ik geleerd heb van mijn instructeur (hij heeft grand prix gereden, dus heb wel enig vertrouwen in hem).


Dat is als er direct na een volte 10 meter een travers gevraagd wordt, dan ga je idd direct door Knipoog Vanuit de hoek dus niet.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:00

Het is idd zoals Zep het zegt
Echter ook als Zep het zegt, word de hoek flauw gereden en zo toch gebruikt, maar het hoort zo niet.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 14:31

Het is in dit geval F-B travers, dan een volte 10 meter bij B en dan B-G appuyeren.
Dus wel rechtstellen na de hoek (ook al ziet dat er onlogisch uit).
Vanuit die travers kun je wel vloeiend de volte rijden en het appuyeren daarna volgt ook vrij logisch.
In de M2 kwam de travers eigenlijk altijd na een volte waardoor ik daar nooit met die vraag kwam te zitten. Maar daar had je wel, net als Starbreeze zei, de hoek na de schouderbinnenwaarts.
Goed de hoeken gebruiken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:44

Het is niet zo onlogisch

Als je een goede hoek rijd zou je je travers al 4 meter te vroeg inzetten. Dat is echt heel veel!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:51

Zep schreef:
Het is niet zo onlogisch

Als je een goede hoek rijd zou je je travers al 4 meter te vroeg inzetten. Dat is echt heel veel!


Lijkt mij ook. De oefening wordt gevraagd vanaf de letter F, en dan lijkt het mij idd dat je ook pas vanaf die specifieke letter je oefening moet laten zien.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:34

Als je de travers niet in de hoek al voorbereid, ben je te laat.En 't ziet er ook niet mooi vloeiend uit!
Goed voorbereiden, dus!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:39

Zoals ik al zei:

als je correct rijd zet je echt op de letter pas in
maar er zijn er maar weinig die het zo kunnen rijden Haha!

(ik kan dat met Sven ook niet hoor. Met Ko wel, maar die is al een heleboel verder, en bovendien draaft die niet zo groot...)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:41

Je hebt in de hoek sowieso stelling en buiging. Vanuit deze buiging kan je de achterhand vanaf F meenemen. In feite is het dan qua rijgevoel een kwestie van de voorhand meenemen.

Dus:

Hoek door = stelling en buiging om je binnenbeen
Bij F= zelfde stelling en buiging aanhouden aan de voorkant, achterhand naar binnen brengen
bij inzet vanaf F = buitenschouder meenemen in de buiging en de zijwaartse beweging van de achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:45

@ Tyrza: dat is wat anders dan al inzetten vanuit de hoek
(al komt het voor de meesten wel op hetzelfde neer)

Als jij bijvoorbeeld B-F schouderbinnenwaarts moet laten zien, dan maak je hem toch ook eerst recht voor je de hoek in rijdt?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:51

Nee, eigenlijk niet Haha!

Ik rijd de hoek in en heb daardoor buiging en stelling. Dan leg ik mijn binnenbeen aan om deze lengtebuiging te bewaren (binnenachterbeen treedt op dit moment meer onder) en haal ik op de letter de voorhand naar binnen.

In feite komt het er ook op neer dat de jury graag ziet dat je paard iets schoudervoor loopt, zodat het binnenachterbeen goed ondertreed. Met name in de hoek is dit belangrijk om het paard zichzelf te laten dragen ter inzet van de oefening. Maar het is allemaal vrij kort op elkaar.

Maar de letter is wel HET MOMENT om de aktie van de zijgang in te zetten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 14-08-04 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:53

Ik heb dus de afgelopen weken enorm veel proefdrilling gehad Haha! en wij hebben juist enorm gewerkt aan echt diep die hoeken ingaan en echt recht er weer uit. Ko is een vrij beperkt paard die geen echte uitschieters kan maken in de zwaardere proeven, en die moet dus zijn punten op dit soort plaatsen pakken.

Ik rijd dus mijn oefening tot de letter, maak een halve ophouding en maak hem recht, en dan heb ik echt nog wel een paar meter voor de hoek komt. Andersom idem dito.

Sven kan ik nog niet zo scherp weer op het achterbeen krijgen, dus dan houd ik idd die stelling vast.

In 1 van de proeven die Sven moet lopen zit wijken over de verkorte diagonaal van F -S. Je wijkt dan dus vanaf je buitenbeen van de kant af. Als je hem dan niet recht kunt maken en om kunt stellen voor je bij F bent, kom je dus nooit meer goed uit met je lijn.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:58

Maar daar is ook niets mis mee. Gewoon heel erg correct rijden wordt ook zeer zeker gewaardeerd.

Ik heb het dan ook echt over licht schoudervoor, puur om de rug lossig te houden en ter controle om te zien of hij aan mijn binnenbeen blijft. Het hoeft maar minimaal te zijn.

Als ik dit in Tol zijn geval niet blijf checken in de proef, dan wordt ie te recht en valt ie naar binnen. Bovendien wordt het moeilijker hierdoor een zijgang in te zetten, plus de hoeken worden niet goed doorgereden.

Je kan het bv op dit filmpje zien hoe ik de hoeken inga en zelfs met het binnenkomen dat hij licht schoudervoor blijft: http://www.tyrza.com/nl/tolstoi.asp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:01

Ja lekker, dan mag ik Ko's proefjes met jouw GPS vergelijken Haha!

maar als ik de pirouetten toch nog klaar krijg wil ik je slipjas lenen voor 1 keer Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:02

Nee, het gaat om het principe Knipoog

We moeten immers vanaf B tot aan de GP altijd en immer de hoeken door.

Dat is ons lot als dressuurprikker Haha!

Die slipjas mag je zeker lenen. Inclusief vlaggetje Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:09

Maar even serieus (hoewel ik bloedserieus ben over die slipjas) dat naar binnen vallen is voor mij ook wel een aandachtspunt hoor. Maar ik houd die schoudervoor dus niet zo sterk vast, maar probeer hem echt recht te maken tussendoor.

Misschien komt dat een beetje mee met dezelfde soort training dat ik (wij) heel veel bezig ben om mijn paarden echt helemaal recht op hun eigen benen te zetten. Ik maak ze haast nog meer recht door ahw buitenstelling te denken, en zo de voorhand naar binnen te plaatsen, dan door binnenstelling vast te houden.

Dit verschilt ook weer een beetje per paard trouwens.

Maar bij de oorspronkelijke vraag van de topicstartster kreeg ik een beetje een beeld voor ogen dat de travers echt vanuit de hoek al wordt meegenomen. De meeste mensen komen ong anderhalve meter voor F pas op de hoefslag vanuit de hoek, en dan is het idd wel vrij logisch om je travers vanuit de hoek mee te nemen.

In de nederlandse basisproeven kun je er in theorie amper op afgestraft worden. Het zit in het grijze stuk. De FEI proeven zijn anders geschreven, daar worden de grijze stukken allemaal benoemd. De Zweedse proeven zijn naar FEI model geschreven, daar staat ook bij elk punt achter wat de steekpunten zijn waar de jury op moet letten, en bij elke hoek staat de 'hoekpassering' daarbij genoemd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers