mager na zware koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

mager na zware koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 23:46

Even een vraagje :

Mijn paard heeft een paar maanden terug heel ernstig koliek gehad. Vier dagen op de kilniek en er is wel voor 2 paarden parrafine en infuus in gegaan. Gelukkig heeft ze dit goed overleefd en hoefde ze niet geopereerd. De DA had me wel gewaarschuwd dat ze warschijnlijk flink zou afvallen. Nou was ze mooi vol (lees dik) dus ze kon wat hebben, maar ze is echt mager geweest. Omdat ze zo groot is (1.76) lijkt het meteen zo erg omdat ze er erg schonkig uitziet.

Op de wei is ze wel iets aangekomen en nu ziet ze er redelijk normaal uit maar om nou te zeggen dat ze mooi "vol" is nietdus.. Ik zie nog steeds teveel ribben naar mijn idee en haar heup botten steken ook uit. (foto's in mijn profiel zijn zeer recent)

De hoeveelheden voer die er in gaan zijn onwaarschijnlijk. Nu staat ze 24/7 op de wei met niet heel veel gras maar er wordt hooi bijgevoerd op de wei zo veel als ze wil want het ligt er altijd, ze krijgt daarna 1,5 kilo biks en 1,5 kilo musli (gemengd met lucerne en onderhoudsbrok) en regelmatig kuil als ze even op stal staat na het rijden.

Meer krachtvoer geven is geen goed idee want dat wordt ze allen maar heet van en niet dik. Ze is verder keurig ontwormd deze week hebben we een extra vitaminespuit gegeven.

Is dit een kwestie van tijd of wordt het tijd om de DA te bellen???

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:37

Waarom het paard niet een paar weken vrij geven.
Lekker op de wei. Misschien is het toch nog even teveel voor je paard . Hij is vast nog bezig met herstellen maar moet daarnaast ook nog aan de arbeid.

Flink ziek zijn geweest betekend ook een lang herstel.

Ik zie dat je onderhouds brok geeft, misschien moet je eens een brok nemen die wat meer energies bevat. Zodat ze genoeg energie heeft om te kunnen lopen en herstellen.

Maar misschien een een praatje met je DA ook niet weg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:40

Ik zou haar vrij geven en lekker in de wei laten lopen. Heeft bij mij paardje ook geholpen.

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:54

Ik wilde al zeggen vitaminen stoot,maar die heeft ze net gehad.
Ik zou idd een paar weken vrij geven.Aansterken van een flinke koliek kost ze heel veel energie.

Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:06

ik heb dat ook gehad mijn pony viel ook heel erg af maar ik heb hem geplette mais gegeven het het werkt echt super.hij word er niet heet van.. enz die van mij was weer lekker bij de maat!!je moet wel ff doorvoeren ,niet te snel denken dat ze snel dik word je moet echt ff geduld hebben en dan werkt het,.....
sucses ermee.

groetjes ellen

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:20

Mais wil idd wel helpen. Pas wel op met maismeel: dit kan koliek veroorzaken, dus weinig geven door de slobber (goed nat en laten inweken). Geplette mais is makkelijker. Scheut zonnebloemolie door het voer kan ook helpen. En paar weken vakantie....?!

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:58

ik zou er niets aan doen.Heb je foto's bekeken en vind haar niet mager hoor. Ze is slank. Heb ze wel erger gezien, die waren ook gezond.

xPebblesx

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:14

Gun het wat meer tijd! Succes verder OK dan!

Geniet van het leven!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 22:59

Ik heb haar in het begin heel rustig aan gereden en ze heeft nu ook wel heel regelmatig vrije dagen. Ze heeft echter wel conditie voor 10 dus het is ook niet levensbedreigend hoor. Door dat het zo'n groot dier is vind ik haar er nu gewoon nét wat te mager. Ze wordt wel vervelender van minder beweging dus daar twijfel ik over, energie heeft ze genoeg!!
Voor de duidelijkheid ze krijgt ook 1,5 kilo sporbrok ik heb alleen onderhoudsbrok door de musli gemengd.
Ik denk dat ik het even aankijk, dan kan ik over een tijd altijd nog de DA bellen om even een bloedproefje of mestmonster te nemen ofzo.
Bedankt!!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:12

ik gaf (en geef nu nog steeds) mijn merrie maïsvlokken. (lijkt op cornflakes).
Misschien kan je dat eens proberen.

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:17

Het trekt vanzelf bij.Bij ons op stal hebben 2 paarden ongeveer een half jaar gelden zware kliek gehad.Pas de laatste week vind ik dat ze mooi weer op gewicht zijn.Ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft.
Veel succes ermee. Ach gut
Oh ja en bedenk dat ze van meer krachtvoer alleen maar pittiger wordt.Voor het dikke kun je beter kuil voeren.

Kadans -->Z2
Graciano SJ --> Z1
En waar blijft mijn nieuwe crack ?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 18:39

Ik probeer er inderdaad zoveel mogelijk ruwvoer in te stoppen, omdat we wel trainen krijgt ze ook brok erbij maar ik voer inderdaad veel hooi en kuil. Mais heb ik wel overwogen maar zit een beetje met het eiwit en dat het vaak ook troep is.
Ik zal nog wel wat geduldiger zijn. Ze heeft verder een prima vacht en goede conditie dus het is echt voor het mooie dat ik haar graag wat voller zou zien.
Bedankt!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Gitje1973, InfinityT, Koekie73, lotte_dl, M_ontana, Vagabondo en 44 bezoekers