Scheef zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 10:33

Gisteren heeft mijn pappa foto's van Racer en mij gemaakt, en ik schrok toch wel toen ik de foto's zag. Pony liep netjes, ik zat niet meer naar voren, maar in de bochten hang ik helemaal naar binnen! Bloos!
Ik heb dit zelf dus absoluut niet door, voor mijn gevoel zit ik juist hardstikke netjes in de galop Verward .
Wat is hier nou aan te doen? Ik heb al vanalles geprobeert te verzinnen, maar ik voel gewoon niet dat ik zo scheef zit, dus er iets aan doen lukt gewoon niet Scheve mond .
Ik zal de rijfoto's zo uploaden, voor de liefhebber kan je dan ook zien wat ik bedoel...

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:44

Goede les nemen????? Kijken in spiegels??? Maar vooral: goede les nemen!!!!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 10:48

Ik heb 2 a 3 keer in de week les Haha! . Het schijnt ook niet zo op te vallen als ik aan het rijden ben, maar op die foto's is het wel heel erg Scheve mond

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:28

Goed blijven voelen of je op beide zitbeenknobbels zit en goed in het midden van deze zitbeenknobbels

* Dream As If You'll Live Forever *
~ Live As If You'll Die Tomorrow ~

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:07

Misschien zit je niet de hele tijd scheef, maar alleen als je pony een nieuwe pas maakt...probeer goed je gewicht te verdelen op je kont, knieen en beugels. En blijf jezelf controleren succes! *LOL*

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:29

uhmm.. Ik zat voor mijn gevoel ook niet scheef.. Nu niet meer.. Nu moet ik voor mijn gevoel "scheef" gaan zitten..

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 16:59

Annetjuh schreef:
Misschien zit je niet de hele tijd scheef, maar alleen als je pony een nieuwe pas maakt...probeer goed je gewicht te verdelen op je kont, knieen en beugels. En blijf jezelf controleren succes! *LOL*


Zoiets inderdaad, op de rechte zijdes zit ik ook niet scheef, het is echt in de bochten. En ik leun niet een klein beetje mee, nee ik leun 10 kilometer opzij Bloos! .
Niffie: ik voel mijn zitbeenknobbels nooit echt goed, ik zit er denk ik niet op. En nooit gedaan ook Verward . Misschieb heb ik een te dikke kont ofzo Clown

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:51

Ik heb gisteren een les gevolgd een klassiek homeopaat, aura en chakra deskundige. Zij heeft gekeken naar hoe de energie door mijn lichaam vloeide tijdens het rijden. Daar zijn een aantal blokkades in naar voren gekomen. Ze heeft me geholpen bij het beter laten doorstromen van de energie
En eerlijk, ik zit een stuk lekkerder omdat ik bep. lichaamsdelen nu makkelijker kan ontspannen.

Ik stond er aanvankelijk heel sceptisch tegenover maar ik stond echt perplex van wat er gebeurde

laatmederin

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 02:41

Hengeltje aan je cap bevestigen met een waterpas eraan? Haha! Haha! Haha!

Nee, sorry geen goede ideeen van mijn kant, zit zelf ook al jaren scheef Verdrietig

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:30

ik wist helemaal niet dat ik scheef zat, tot ik met ijslanders ging rijden. ze heeft een foto getrokken, gewoon op een rechte lijn, en ik knikte helemaal door in een heup en zat ontzettend scheef. zij heeft mij eens RECHT op mijn paard gezet, en ik had het gevoel dat ik ervan zou vallen, zo erg was het. ik dacht, zo kan ik toch niet rijden? ben zo blijven zitten, de pony liep super, echt veel beter, maar na vijf minuten ging ik ook weer "recht" zitten.

ik ben naar de ostheopaat geweest, die heeft me geduid op spanning in een kant van mijn rug, heeft 'n wervel teruggezet. maar uiteindelijk zit die houding er bij mij zo ingebakken dat hij er heel moeilijk uit gaat.

Enya - Daya :-)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:42

Nu je het weet, kun je er iets aan doen! Kun je zitles nemen? Meestal gebeurd het als je te hatrd je best doet om je paard iets te laten uitvoeren, met zitles hoef je alleen maar aan je eigen zit te denken. Tijdens het rijden jezelf ook iedere x weer in de goede houding terugzetten én vóór je blijven kijken Knipoog niet naar beneden!!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:49

ja en ilse, ik kreeg trouwens van die instructrice ijslanders een adres (kom erop nu starbreeze reageert) in het noorden van nederland, een mevrouw die clinics geeft om te leren zitten. ze is behoorlijk bekend in NED denk ik. schijnt erg goed te helpen!
ikzelf heb geen goeie instructrice en zal waarschijnlijk altijd scheef blijven zitten Knipoog maar ik probeer er zelf op te letten natuurlijk.

Enya - Daya :-)

Romy13

Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:14

Zonder beugels rijden, over je instructie zeg ik niets. Zonder beugels helpt echt!

Romy is good, Romy is better and Romy is the best!!!
O way (ofzo) als je in mijn profiel kijkt!
Jah, al bijna 25! profielviews!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:18

ponyzotje schreef:
ja en ilse, ik kreeg trouwens van die instructrice ijslanders een adres (kom erop nu starbreeze reageert) in het noorden van nederland, een mevrouw die clinics geeft om te leren zitten. ze is behoorlijk bekend in NED denk ik. schijnt erg goed te helpen!
ikzelf heb geen goeie instructrice en zal waarschijnlijk altijd scheef blijven zitten Knipoog maar ik probeer er zelf op te letten natuurlijk.


Ik ben bij deze mevrouw geweest (ik denk niet dat er hier zoveel zitten die dit doen met ijslanders) en het was mij nog al tegen gevallen. De theorie is leuk, maar de zitlessen kwamen er op neer dat je gewoon zonder teugels/ beugels met je ogen dicht op je paard ging zitten terwijl zij riep dat ik moest ontspannen. Tja, dat kan ik ook met mijn eigen instructrice doen en ben ik een heel stuk minder eurotjes kwijt. Ik denk dat ze overigens wel goed kan helpen als je lichamelijk problemen hebt waardoor je scheef zit.

De enige manier waarom je weer recht kunt gaan zitten is door te voelen wanneer je scheef zit. Ik ben ondertussen zo ver dat ik regelmatig voel dat ik scheef zit, ik ben alleen nog steeds niet in straat om mijn lichaam te vertellen om weer recht te gaan zitten Haha!. Enige oplossing is iemand in de bak die je comstant verteld dat je scheef zit en je ook laat voelen wanneer je recht zit en vooral wat je moet oden om weer in een rechte positie te komen. Ik vindt het zo frustrerend dat ik nu wel voel dat ik verkeerd zit, maar ik vaak niet weet welke spieren ik moet gebruiken om weer recht te zitten. Dat gaat nu steeds beter. Ik probeer constant mijn borstkas op te 'lichten' als het ware terwijl je de rest van je lichaam ontspant.

Maar het zal altijd wel een probleem blijven.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:45

Ik heb zelf afgelopen woensdag cecartraining gedaan voor het eerst en ik ben er positief over (kijk voor foto's naar de link in mijn onderschrift)
Ik zat in het begin van de les heel scheef, terwijl ik zelf het gevoel had recht te zitten....
Ik werd rechtgezet...jemig wat een verandering Scheve mond zelf had ik toen het gevoel dat ik onwijs scheef zat!

Nu ben ik van plan dit regelmatig te gaan doen, zodat mijn spieren oprekken en alles veel losser word (vooral mijn bekken en schouders) zodat ik veel rechter zal zitten over een tijdje Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 10:15

Oh dat klinkt wel goed zeg! Hoeveel kost zo'n les nou?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:57

als je zeker weet dat je "alleen" in de bochten naar binnen leunt, helpt het om je binnenheup naar voren te steken, dan zit je een stuk rechter. Verder sluit ik me bij bovenstaande tips aan.

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:09

oh laurae, wist ik niet. nuja ik raak toch niet tot daar Knipoog . idd je ervan bewust zijn is de eerste grote stap.

Enya - Daya :-)

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 16:06

Ja precies, ik weet het nu en probeer er op te letten. Die tip van irisiris zal ik morgen eens proberen, dat klinkt eigenlijk wel heel logisch . op de foto's die vandaag gemaakt zijn zie je al dat ik een stuk rechter zit, oa door een van mijn instructeurs die mij vertelde dat ik op beiden beugels constant dezelfde druk moet houden, dat werkt ook goed (en ook voor het naar binnenrichten van je tenen Knipoog ).

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:31

Mogelijk knik je in je heup. Binnenbeen goed langhouden helpt dan evenals het hierboven genoemde binnenheup licht naar voren brengen. Toch aan je instructeur (M/V) vragen of ze hierop willen letten. Ik herken het probleem en ook mijn instructrice zegt er niet altijd wat van helaas!

Het kan ook zijn dat je paard je heel erg scheef zet, dan helpt het in combinatie ook om je paard recht te maken. Kijk hiervoor ook eens op de site van Antoine de Bodt (www.hoefkatrol.com). Er staan veel handige tips op.

Ik denk dat ik ook les heb gehad van de dame in het Noorden (ruinen) als ik me niet vergis. Ze doet ook revalidatie van geblesseerde ruiters toch?

Ik was ook niet onder de indruk van haar aanpak. Theorie goed,maar praktijk kan veel beter. In Noorden ook goede resultaten met Vanda Oosterhuis, die doet Centered Riding. Toppertje, lekker rustig maar wel goede aanwijzingen.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 16:36

Paard is inderdaad wat scheef, en het zadel ook. Dat is nl aangepast aan het paard door de zadelmaker. Ik weet niet of het ook aan dat zadel kan liggen? De zadelmaker komt iig volgende week, want mijn paard is weer wat rechter geworden en het zadel zal dus weer bijgevult moeten worden, ben benieuwd of dat ook verschil gaat maken Lachen

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:34

Het zadel is scheef gemaakt ??? dat vindt ik heel erg vreemd aangezien je dan nooit recht kan zitten en je paard nooit recht kan lopen omdat het hem in de weg zit.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 19:33

Klopt, mijn paard heeft een scheve bespiering. Als ik een 'recht' zadel op hem leg, gaat dit zadel scheef hangen, omdat hij aan de ene kant meer steun heeft dan aan de andere kant. Zo doende is hij aan een kant meer opgevult om hem recht op de rug van het paard te laten liggen.
In principe zou ik dan recht moeten zitten. Dit heb ik denk ik wel gedaan, maar mijn paard is in zoverre nu meer recht bespierd dat de extra vulling overbodig is. Ik denk dat ik mede daarom ook scheef ga zitten.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel Knipoog

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:36

Inderdaad, je zadel moet echt recht zijn. als je paard dat niet is, zou ik er eens naar laten kijken, kraken ofzo bijvoorbeeld. Daar kun je onvoorstelbare resultaten mee boeken! Het kan namelijk ook zijn dat je paard je scheef zet, het is een wisselwerking. Als mijn paard niet goed los is, loopt ie voor de binnen schouder weg en zo scheef als een hoepeltje! Dan zet ie me ook wel eens opzij, daar ben ik me nu bewust van geworden omdat het als ie los is wel goed gaat en nu is het dus ook makkelijker aan te voelen en te corrigeren. Succes!

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

AL_A
Berichten: 520
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:00

Mijn tip zou zijn: Probeer in de bochten voor je gevoel overdreven veel naar buiten te hangen. Laat weer foto's maken en kijk of het dan beter is. als het beter is dan moet je dat vaak doen en dan komt het vanzelf goed Knipoog

Om het snelste Miljonair te worden
Kun je het beste miljardair zijn

Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers