Harde bult op been!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Harde bult op been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 20:14

Mijn 3-jarige schat heeft sinds vandaag een bult op 'r binnenvoorbeen. Er zitten gewoon haren op. Het lijkt wel of 't een stuk extra bot is, maar dat lijkt me sterk. Een wespensteek of vocht is het ook niet, want het is niet weg te duwen, of vervormbaar.
Ik heb het vandaag al lang gekoeld, en dat blijf ik ook iedere dag doen. Ze is ivm concours bij ons, 2 dagen niet op de wei geweest, dus daar kan ze zich niet bezeerd hebben. Misschien wel op stal, hoewel er geen scherpe dingen zijn..

Maar weet iemand misschien wat het kan zijn?
Of heeft iemand dit ook bij zijn/haar paard?
Moet ik de da erbij halen? (wat ik denk ik wel doe)

Ik hoop dat iemand weet wat het kan zijn, want ik hoop echt niet dat het iets ergs is!!

Alvast bedankt!


shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:15

mijn paard heeft juist hetzelfde !
ze heeft wel een wondje aan het binnenbeen en daarrond is het opgezwollen ! het is inderdaad een harde bult die je niet kan wegduwen !
waarschijnlijk heeft ze zich aangetikt met het andere been en dan word er een schieffel gevormd dat is een hard stukje op het bot ! normaal is het nooit ernstig maar als de zwelling overmorgen niet weg is laat ik toch ook de da komen !

afspuiten 2 x 10 minuten per dag !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 07:54

Klinkt als schiefel, typ dat maar ff in bij de zoekfunctie. Het is niks ergs...

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:54

Ik blijf het zeker afspuiten, elke dag. En nu hebben we er ook nog een verkoelende zalf opgesmeerd. Ik typ het in in de zoekmachine, bedankt!!

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 23:58

Nu zegt opa dat het een griffelbeentje kan zijn.. Dat nooit meer weggaat.. Hmm. Ik weet het niet. Kan ik dan nog peeskappen omdoen?

woodie
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:42

klinkt idd als een schiefel,zeker aan t begin goed blijven koelen want het bot kan nog actief zijn waardoor het verder kan groeien.grote ook goed in de gaten houden,als ie verder groeit zou ik toch even da laten kijken,zeker als hij richting zn pees groeit!!succes ermee

pluk de dag

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 15:22

Oke, want groter moet ie niet worden nee
Bedankt!

woodie
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:04

YellyBelly schreef:
Oke, want groter moet ie niet worden nee
Bedankt!

was ik nog vergeten te zeggen:zeker met bescherming rijden want als ie hem weer een keer stoot wordt bot weer geactiveerd!da heeft trouwens een spulletje wat de groei remt/stopt!is zulk vies spul dat als je het op je handen krijgt je het even later in je mond proeft

pluk de dag

Nadien01
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:19

Hoi! Als ik jou was zou ik het een weekje aan kijken, als het vergroot veearts er bij, blijft het het zelfde ook veearts, verkleind het, dan zou ik het nog iets langer aan kijken. Zou je over een tijdje willen zeggen wat het is? En hoe het nu gaat?
xxx

Xander [L]

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 22:34

Ja, zal ik zeker doen! Het zal wel zo zijn omdat ik het zo hoop, maar vandaag had ik het idee dat het ietsjepietsje kleiner was!! Hard doorhopen dus maar! Bedankt!

Elvi

Berichten: 18
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:25

Ik ken het probleem! Het zou een galletje kunnen zijn (als ie klein is) dat komt door eventjes te zwaar werk maar verder geen probleem. Het zou ook zo kunnen zijn dat de pees is opgezet. Je kun het beste er dan een echo van laten maken , als de pees gezond is is er niets aan de hand. Zolang hij niet kreupel is is er niets aan de hand! Groetjes, Elvi

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:43

Als het een schiefel is (kunnen ze aan de hand van röntgen foto zien) dan moet je wel in de gaten houden dat deze niet tegen de pees aankomt. Ik heb toevallig dinsdag een foto van het been van mijn paard laten maken. Duidelijk een actieve schiefel te zien maar dan weet je ook zeker dat het niet een gebroken griffelbeentje is bijvoorbeeld. Het spul dat Woodie bedoeld is Cortexilar (ofzoiets) en dat dringt door de huid heen om plaats tot rust te brengen. Het is een ontstekingsremmer.

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 18:12

Ah ja, Wil je me vertellen hoe het over een tijdje is? Heliana loopt echt helemaal niet kreupel, niets aan te merken, ook niet echt als je eraan voelt of wat dan ook. Een echoscopie, dat zal wel prijzig zijn, of niet? En aangezien het niet mijn paard is, maar 1 die ik elke dag verzorg en rijd, weet ik niet of de eigenaar dat zo 123 wil doen. Ik hoop het wel natuurlijk, en ik denk zeker dat de da wel komt kijken Lachen


kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:31

als het een harde bobbel is , is het inderdaad een schieffel. daar kom je niet meer vanaf. In de meeste gevallen is het een schoonheidsfout.
Paarden worden er rontg. op goedgekeurd mits het de buigpees niet in de weg zit. Het komt meestal door het rollen. Zodra het paard zich omrolt klapt hij/zij met zijn hoef tegen de binnenkant van het andere been.
Je kan het voorkomen door goede peesbeschermers om te doen.

woodie
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:38

YellyBelly schreef:
Ah ja, Wil je me vertellen hoe het over een tijdje is? Heliana loopt echt helemaal niet kreupel, niets aan te merken, ook niet echt als je eraan voelt of wat dan ook. Een echoscopie, dat zal wel prijzig zijn, of niet? En aangezien het niet mijn paard is, maar 1 die ik elke dag verzorg en rijd, weet ik niet of de eigenaar dat zo 123 wil doen. Ik hoop het wel natuurlijk, en ik denk zeker dat de da wel komt kijken Lachen

op echo zie je t niet aleen op rontgenfoto,meeste paarden zijn niet kreupel met schieffel,tenzij die pees in de knel komt

pluk de dag

Nadien01
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 00:36

Ohja... Maar een schoonheids foutje vind ik helemaal geen ramp! Als het erger niet is.
xxx Nadine


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazai, IASCrawler, laura_estee, NorwayFjord, Pierus, Trendiction en 93 bezoekers