[LO] dubbele longe, achterlangs of over de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[LO] dubbele longe, achterlangs of over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 14:05

Hoe longeren jullie met dubbele longe, buitenlijn achter de achterhand langs of achter de singel over de rug heen?
En hoe bevestig je de longe, gelijk aan het bit of via het bit naar de singel?

En wat is de reden dat je het zo doet?:D

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:18

Zelf doe ik hem achter de achterhand langs. Om de achterhand er beter bij te houden.
Of ik hem door het bit naar de singel of enkel aan het bit doe hangt van Dennis z'n bui af. In principe doe ik hem rechtstreeks naar het bit toe. Is hij wat drammerig doe ik hem door het bit naar de singel.

Bij jonge pony's doe ik hem eerst over de rug en direct naar het bit toe. Daarna achter de achterhand langs en pas later een enkele keer door het bit naar de singel.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:06

Afbeelding
Zo doen wij de paardjes longeren. Dus niet rechtstreeks aan het bit en over de rug.

Als je aan het schofje een rugriem doet en je doet die goed strak, heeft hij ook de achterhand erbij. Doordat je de bovenkant bij elkaar houdt blijft de onderkant ook voor een groot deel bij elkaar. Dat laatste beetje extra kan je met de stem doen.

nog een foto: http://www.clubs.nl/ClubsData/259548/in ... C00017.JPG

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:55

Leidselring singel- bit- singel, en achter de kont langs. Je hebt een rechtstreekser contact zo en kunt beter 'sturen' en stelling vragen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:18

Vergeten; wij doen over de schoft omdat je dan een constantere aanleuning hebt en je contact word niet gehinderd door het achterbeen dat heen en weer gaat.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:37

Ik heb 1 lijn achter de kont langs...voor stimulans van de achterhand.
Hierbij heb ik geen last van een bewegend achterbeen.

De binnenlijn heb ik direct van het bit naar mijn hand.


Nu kan ik het paard beter en makkelijker op de volte houden.
Met de lijn eerst door de singel heen kun je nog wel eens teveel stelling gaan vragen waardoor de achterhand weer uitzwaait.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:41

Uitzwaaiende achterhand corrigeer je met je buitenlijn

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:41

ik heb het 1 keer geprobeert maar ik raak in de war met 2 longeerlijnen in me handen . wat voor extra effect heeft het dan om met 2 lijnen te longeren? Is het niet de zelfde werking als je een goque of passoateugel er aan hangt??

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 22:34

Je hebt wat meer in te brengen in het geheel met dubbele longe. Je kunt het paard meer sturen en begeleiden met beide handen.

Ik heb gisteren ook even geprobeerd met de longe achter de achterhand langs, maar Fie loopt toch fijner als ik de buitenlijn over de rug laat lopen.

Of doe ik dan misschien iets fout... Verward

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:35

In je andere topic begreep ik dat Fie graag goed contact/aanleuning heeft in haar mond.
Als je de lijn over haar rug heen doet heb je een betere en constantere aanleuning, want het achterbeen gaat anders toch de hele tijd langs die lijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:39

Ik heb het 1x met de longe achter de achterhand langs gedaan, maar dat vond ik geen succes, je kunt minder goede hulpen geven vind ik.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:37

achter de achterhand langs. het is er voor dat je paard zich beweegt van achteruit