rugpijn van een zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

rugpijn van een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 21:19

ik heb afgelopen 2 weken op proef tijdelijk 3 a 4 keer op 2 nieuwe KN dressuurzadels gereden. (enige verschil was de lengte van de zweetbladen).

ik heb de laatste tijd super veel last van mijn rug. ik voelde wel vaker mijn rug eens als ik bv lang stond ed, maar nooit zo extreem als nu..
ik heb ook een vrij slechte houding ( ook gewoon, niet (aleen) met rijden) en omdat ik vrij lang ben schijn je dan al snel rugklachten te hebben.

ik ga binnenkort een soort fyshiotherapie volgen denk ik , want dit is zo ook niks.

maar goed, ik vind het nogal typisch dat die pijn ongeveer begon toen ik voor het eerst op die KN's had gezeten. zou die pijn van die zadels kunnen komen?
dat je bv toch in een andere houding zit dan je op je oude zadel zat, en daardoor andere spieren belast?

volgens Fugers lag mijn zadel extreem ver naar achter, en liggen deze gewoon goed dus zou het gewoon wennen zijn.
ik vind het echter voelen alsof je echt naar voren geduwd wordt.

maar dat kan dus ook wennen zijn Verward

zijn er meer mensen die last van hun rug kregen na het gebruik van een nieuw zadel (speciaal KN) en ging dit vanzelf weer over of wat?

ervaringen/ tips graag.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:24

Heb laatst anderhalve week aan de medicijnen gezeten omdat ik twee dagen niet op m´n JC maar op een Passier had gereden. Was wel een goed zadel hoor, maar ik heb m´n eigen er toch maar niet op ingeruild.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:40

Bij sommige zadels wordt je in een bepaalde houding 'gedwongen'. En als je niet gewend bent om recht te zitten kan dit volgens mij wel resulteren in rugpijn. Kwestie van wennen lijkt mij.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:57

Waarschijnlijk spierpijn in je rug. Ik heb het gehad toen ik een andere bureaustoel kreeg (beter) waardoor ik mijn spieren beter belast. Nu is het over.

:evaw:


kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:07

Ik had met mijn oude zadel ook met het rijden pijn in mijn rug. Toen ik een nieuw (2ehands) zadel had gekocht was de pijn verdwenen. Ik stond er nooit bij stil dat je pijn van een (iets te klein) zadel kon krijgen, maar ik ben er erg blij mee dat ik er nu achter ben. Levert toch weer een beetje extra lol op.
groetjes kim en nimm

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:13

Ik ben ook lang, en heb ook snel rugklachten.
Ik heb gewerkt op een manege, en heb daar op erg veel verschillende paarden (en dus zadels) gereden. Een uurtje op een rotzadel (Kieffers vind ik echt niets) en ik had gigantische pijn in m'n rug. Dat terwijl ik wel 4 uur achter elkaar op een fijn zadel (Passier of Prestige) kon rijden.
Natuurlijk ligt het ook aan de maat van een zadel, maar dat is niet het enige. 17 inch Kieffers, Stubbens en (nieuw model van) KN krijg ik rugklachten van. Van een 17 inch Passier, Prestige of (oud model van) KN niet.
Maar ik denk dat dit per persoon verschilt en dat je veel zadels moet uitproberen om dit te ontdekken.
Ook ben ik van mening dat een nieuw zadel meteen lekker moet zitten. Het moet niet zo zijn dat je echt maanden moet wachten om te 'wennen'.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-02 18:07

carola schreef:
Ook ben ik van mening dat een nieuw zadel meteen lekker moet zitten. Het moet niet zo zijn dat je echt maanden moet wachten om te 'wennen'.


ja, daar zit ik dus ook mee.. ervan uit gaan dat het wel wennen zal, of gewoon niet nemen als het niet meteen bevalt?

ik ga denk idd voor de laatste optie. dat zadel is behoorlijk prijzig, en als je er dan straks niet aan went en hij toch niet bevalt, kan je jezelf voor je kop slaan.

maar bedankt voor alle reacties *LOL* , de meeste van jullie denken dus dat het gewoon wennen is , en geen blijvende klachten kan veroorzaken ?!

dan hoop ik dat die *** pijn snel weer weg is!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 18:14

Ik had/heb het ook ook. Mijn oude veelzijdigheidszadel lag ook achterover en toen ik mijn nieuwe dressuurzadel kreeg, moest ik heel erg wennen, omdat ik rechtop moest zitten, wat ik niet gewend was. Na 2 weken was het over en als ik nu weer met het oude veelzijdigheidszadel rij, heb ik weer pijn.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:32

Ik had zelf een KN (moet m inruilen,past niet op mn nieuwe paard) ik vond t een superfijn zadel!
Ik heb dus zelf geen ervaring met rugklachten door zadels (ben zelf ook lang) maar ik geloof best dat t kan.
Bij sommige zadels moet je gewoon een andere houding aannemen en als je dat niet gewend bent zou je daar wel spierpijn van kunnen krijgen.
t is misschieneen kwestie van wennen.
Maar als jy (wat ik zo begrijp) een ander zadel wilt hebben weet ik niet of je dan t risico moet nemen om er op t gokken dat t over gaat.
Stel dat je er last van blijft houden, dan zit je dr mooi mee.
Ik zou toch naar andere zadels blijven kijken, zodra je er op zit moet je bijna denken van 'whow, dit is fijn' (zoiets dan he? Lachen )
SUc-6 ermee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke_S, nienmoon en 24 bezoekers