wat als een paard niet luisterd naar een ophouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

wat als een paard niet luisterd naar een ophouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 14:21

Mijn titel beschrijft mijn vraag al? WAt doe je als je paard niet luisterd naar een ophouding met je hand? Ik neem niet aan dat je moet gaan sleuren, maar ze moet toch echt wel luisteren!
Zelf denk ik dat het niet doorkomt omdat de algehele verbinding van kop tot staart niet goed functioneerd...


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:24

ody schreef:
Zelf denk ik dat het niet doorkomt omdat de algehele verbinding van kop tot staart niet goed functioneerd...


Wat bedoel je daarmee?

Als een ophouding niet goed doorkomt moet je de ophouding versterken tot hij wel doorkomt. Voor die tijd wel even uitsluiten dat er geen medische oorzaak kan zijn (tanden, hals, rug enz.)

Je suis Charlie.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:02

Ik begrijp het denk ik wel. Als je geen aanleuning hebt, wordt het denk ik moeilijk om door te komen met je ophouding. Is dat wat je bedoeld?

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 17:55

Ja, dat bedoel ik. Als ik ga rijden duur het echt 3 kwartier voordat ik mijn paard aan het lopen heb. Voor die tijd is ze absoluut niet aan de hulpen (, en dus ook niet aan beenhulpen). En je zult toch iets ophouding + beenhulp moeten maken om het paard goed nageeflijk te rijden? Met alleen veel been lukt het echt niet, dan geeft ze over 5 jaar nog niet na.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:18

Ik lees dat je in Noord Holland woont, waar ongeveer? Bij wie heb je les? Mag ook via PB als je dat liever hebt.

Als je gebrek aan reactie krijgt op je beenhulpen moet je meteen met een zweep er achteraan. Rij je met een spoor? Zo niet kun je ook dat gaan proberen. En hoe oud is het paard?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:03

"You have to put the breaks on the hindlegs, instead of on the neck"

Het blijft een fantastische uitspraak Haha!

Ik heb het idee dat jouw paard totaal niet op z'n eigen benen loopt, en zowel op je hand als op je been steunt.

Ik zou met zoeen veel werken aan hem echt haarscherp aan de hulpen krijgen. Begin eerst maar eens met hem echt voor je been te krijgen. Als hij niet reageert op een ophouding met je hand geldt eigenlijk hetzelfde principe: niet gaan hangen maar 1 keer kort en snel inwerken. Goed belonen als hij terugkomt en meteen nog een keer herhalen. [/u]

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:39

Citaat:
"You have to put the breaks on the hindlegs, instead of on the neck"


OK dan! Briljant OK dan! Die uitspraak ga ik van je jatten Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:52

Gezien het hoge gehalte van jonge ponyliefhebbers op deze site, zal ik maar niet vertellen wat ik doe als ze niet reageert aan de voorkant Haha!

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:01

a
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:45

Stelletje dierenbeulen Knipoog Haha!

Zo kom je nooit bij het pennyideaalbeeld (in galop op een wilde hengst zonder zadel/hoofdstel over het strand Haha! Haha! Haha!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:27

Ik ga met Janna mee. Handrem!!! Belonen en voorwaarts Niet voorwaarts Weer in de 1e versnelling en weg......... Schijnheilig Na 1 of 2 keer Snapt ze de bedoeling wel is beter dan 3 kwartier vechten

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:40

Pipo schreef:
Gezien het hoge gehalte van jonge ponyliefhebbers op deze site, zal ik maar niet vertellen wat ik doe als ze niet reageert aan de voorkant Haha!



Nee pas op das zielig Haha! Knipoog

volgens mij doe ik dan hetzelfde Haha!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:59

En ergens is het ook niet eerlijk. Je staat hem eerst 2 jaar lang toe om aan alle kanten te hangen en te duwen, en dan verwacht je ineens dat ie op eigen benen gaat lopen...

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:42

Zep schreef:
En ergens is het ook niet eerlijk. Je staat hem eerst 2 jaar lang toe om aan alle kanten te hangen en te duwen, en dan verwacht je ineens dat ie op eigen benen gaat lopen...

Mmm wij hadden een paard dat nog langer gewend was om 'te hangen en te duwen' (had op zich wel goede instructie, maar 'ingrijpen' was bij haar uit den boze). Ik kreeg nieuwe instructie, toen moest ik flink op de rem gaan staan als ze dramde en een schop als ze niet voorwaarts wilde - binnen twee weken had ik een ander paard, dat eindelijk dacht: "Oh, bedoel je dat?" Geen problemen dus, alleen maar winst.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:20

Kendra schreef:
Mmm wij hadden een paard dat nog langer gewend was om 'te hangen en te duwen' (had op zich wel goede instructie, maar 'ingrijpen' was bij haar uit den boze). Ik kreeg nieuwe instructie, toen moest ik flink op de rem gaan staan als ze dramde en een schop als ze niet voorwaarts wilde - binnen twee weken had ik een ander paard, dat eindelijk dacht: "Oh, bedoel je dat?" Geen problemen dus, alleen maar winst.


Precies! En je moet er helemaal voor gaan, of helemaal niet. Dat betekend dat je dus ergens moet beginnen. Net wat Kendra zegt, binnen 2 weken zie je meestal al heel veel verschil!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 20:31

Ach ja, ik weet heus wel dat het een ruiterfout is en daar probeer ik ook wel aan te werken. Ik ben alleen erg afwachtend omdat ik altijd denk dat ik het zelf verkeerd heb gedaan.
Inmiddels heb ik het boek ABC van Kyra K weer eens gelezen en uitgeprobeerd. Eerste 10 minuten alleen vaak halthouden (en WACHTEN) en daarna direct wegstappen als ik been gaf. En zo niet dan een tikje. Echt, met een kwartier ging het al beter en werd ze ook snel lichter aan de voorkant doordat ze achter ook beter ging lopen.
Nu deze tendens nog doorzetten en dan gaat het vast wel beter!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:19

Zoek een goede instrukteur.............. die kan je helpen. Je kan wel dingen uit een boek toepassen op een paard maar als je lichaam het paard in de weg zit, zal het toch niet werken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers