inlaten slapen of niet???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

inlaten slapen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 19:51

hoi,
mijn vorige paardje Limbo, die eigenlijk nog steeds van mij is. heeft Spat.
het probleem is dat het steeds erger wordt.
hij loopt nu 3/4 van een les echt kreupel.
we proberen um elke dag te rijden maar dat lukt ook niet altijd.
zelfs als je haast nix met um doet, een beetje stappen en draven, loopt hij ontzettend kreupel.
je kan duidelijk zien dat hij pijn heeft..
dan zou je zeggen, wat twijfel je laát um lekker inslapen.

Alleen hecht ik heel veel waarde en deze pony, hij is bij osn geboren en ik heb 3 jaar met veel plezier op hem gereden.
hij is nog maar 8 en echt super lief onder het zadel, op stal is hij een beetje zuur maarja..

mijn ouders laten hem inslapen als het zo door gaat.
wat vinden jullie moet ik ze tegen houden of niet..

Ik kan hem echt niet missen..
maar ik wil ook niet dat Limbo onnodig pijn lijdt!!

Groetjes Nicole


ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 19:56

Spat is een vergroeing van kraakbeen tot bot. Terwijl het vergroeid heeft het paard er last van. als de vergroeing klaar is, kraakbeen is bot geworden, dan is de pijn over. Welliswaar zal het nooit meer een topsportpony worden, maar rustigaan gereden kun je er nog jaren plezier van hebben. Overleg even met je dierenarts, die kan je wel vertellen hoelang dit proces ongeveer gaat duren en wat je daarna wel en niet kunt doen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 20:04

een meisje bij ons op stal heeft ook een fries met spat.
de ene dag gaat het beter dan de andere maar de laatste tijd heeft hij er bijna geen last meer van.
inderdaad het zal nooit een sportpony worden maar voor de recreatie kan je hem gewoon nog gebruiken.

ik zou hem niet in laten slapen.

succes ermee.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 20:11

eey..ik koop dan inderdaad dat hij er na een tijdje geen last meer van heeft!!
gelukkig willen mijn ouders hem ook wel houden als recreatiepaard!!

Groetjes Nicole

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 20:18

Ik vind dat je je eigen lijden om het gemis van je dier nooit zwaarder mag laten wegen dat het lijden van je dier zelf.
Daarom wens ik je veel sterkte en wijsheid.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 21:27

Een tijd stil laten staan, wil ook wel eens goed doen. (een jaar)
Ik zou hem in ieder geval niet iedere dag rijden.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 21:33

Ik ben het eens met Jippie: ook al mis je hem enorm, dit weegt echt niet op tegen de pijn....als hij die dan echt voor altijd voelt he....Anders krijg je misschien spijt dat je hem niet nog wat meer tijd hebt gegeven....

Succes met het nemen van deze moeilijke beslissing...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 21:47

De vorige merrie had ook spat, ik heb haar een jaar rust gegeven, lekker het land op en inderdaad de ene dag kon ik alles met haar rijden andere dagen was ze weer stok kreupel. Maar houd hem in beweging, vrije beweging dus op het land is het beste werd mij door de dierenarts verteld.


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:30

Ik ben het ook met Jippie eens. Gelukkig mogen wij de keuze maken om het paard niet meer te laten lijden. Ik zou als ik jou was heel goed nadenken er is niets erger dan een dier/paard waar je helemaal gek op bent pijn te zien lijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:54

jij hecht waarde aan je pony. Maar hecht jouw pony nog waarde aan het leven? Is zijn leven nog waardig eigenlijk? Dat is hetgeen je moet over nadenken. Je moet niet aan jezelf denken en aan je eigen welzijn. Liefde is, dat doen wat het beste is voor de ander, en niet voor jezelf. Ik heb zelf geen rust meer in m'n lijf als ik weet dat mijn dier een rotleven heeft. Ik kan daar niet mee leven.

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:13

Je zou inderdaad je dierenarts moeten vragen een eerlijke prognose over jouw pony te geven. Het kan met spat inderdaad dat het erge eraf slijt en daarna het paard gewoon probleemloos onregelmatig zal zijn de rest van zijn leven. De pony is sowieso niet meer voor de sport, dat kan je voorgoed vergeten. En lessen terwijl het pijn heeft (3/4 van de les!) mag je ABSOLUUT NIET MEER DOEN!!!! Zolang de pony pijn heeft, heeft het op zijn minst rust verdiend, je mag er niet op rijden! Lichte vrije beweging op het land is het allerbeste bij spat, stilstand is erg slecht.

Ziet je dierenarts geen mogelijkheid om de pijn te bestrijden of tot een paard-waardig niveau te reduceren, dan moet je echt van je pony gaan houden en het dier een einde aan de pijn te gunnen. dat is pas echte liefde.
Zomaar in laten slapen omdat je het even in een bui van wanhopigheid niet meer ziet zitten, dat vind ik ook wat kort door de bocht.... maar doe het wel als het het beste voor je pony is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:42

Ik snap niet hoe je nog kunt rijden op een paardje wat grotendeels kreupel loopt. Vraag de DA om raad en zet het paardje op rust totdat je meer weet, want dit lijkt mij erg dieronvriendelijk.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:31

idd, zowiezo niet iedere dag rijden.
Kreupel is kreupel. Vraag de DA wat de beste keuze is,
Zoals ik al zei, een tijd op de wei kan veel goed doen.
Je moet een paard niet onnodig laten lijden, maar een paard met spat
kan nog wel een recreatiepaard zijn. Is het zo erg, dat het nooit meer goed komt, dan moet je een hele moeilijke keuze maken, waarbij je niet aan jezelf moet denken. Maar ik zou wel aan de DA vragen of rust misschien een oplossing is.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-02 15:28

Iedereen vindty zo'n beetje dat het zielig is om hem te rijden, maar als ik niet rijdtwordt het echt met de dag erger..

BV
ik rijd um die dag is is bijv. 3/4 uur kreupel.
volgende dag dan is ie 1/2 uur kreupel..
zo gaat dat zeg maar steeds door.. maar als ik um dan weer paar dagen laat staan dan gaat het weer hartstikke slecht..

ik heb ut met mijn moeder overlegt en we gaan naar dezelfde DA die toen spat heeft gevonden, heen en als die zegt dat het echt veel slechter gaat dan eerst, dan vragen we gewoon aan haar wat de beste oplossing is.

ik vertrouw deze DA echt dat ze wel eerlijk zegt wat echt het beste is.
ik ben het ook met vele eens dat je hem beter kan laten inslapen dan pijn lijden, want dit kanik ook niet aanzien!!

Als ik bij de DA ben geweest..horen jullie wat we er mee doen!

bedankt voor de oplossing enzo..

Groetjes Nicole

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: inlaten slapen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:46

nicolietje schreef:
je kan duidelijk zien dat hij pijn heeft..
dan zou je zeggen, wat twijfel je laát um lekker inslapen.

Alleen hecht ik heel veel waarde en deze pony, hij is bij osn geboren en ik heb 3 jaar met veel plezier op hem gereden.



Lees dat stukje nou eens terug.

Wat denk je dan? Je laat het dier alleen leven voor JOU bestwil. JIJ gaat um anders missen. Vind je dat niet een beetje egoïstisch? Ook ik ga 100% met Jippie mee. Als het dier lijdt, dan moet ie niet in leven worden gehouden omdat jij anders zou gaan lijden.

Maar ga eerst eens naar de DA. Weet je zeker dat het aan de spat ligt? Is het niet iets anders? Ook het rijden op een kreupel dier vind ik nogal 'raar' klinken. Was dat advies van de DA of heb je die theorie zelf bedacht?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:06

mijn eerste pony had spat. we hebben haar eerst een tijd gewoon een rustig reacreatief leven gegeven, toen ze onder het zadel gewoon altijd kreupel was hebben we dr nog een zomer op het land gezet, maar op een gegeven moment werd ze mager, erg chagrijnig, en had ze gewoon altijd pijn. Dat was het punt waarop het zelfs voor mij als 11jarig meisje duidelijk werd, deze pony mag niet in leven gehgouden worden omdat ik haar zo ga missen...
kortom: kijk of je paardje nog plezier heeft, als hij met zn oortjes naar voren het land op gaat/kan dan kan je hem laten leven, op het moment dat het diertje het niet meer wil moet je hem laten inslapen, hoe vervelend het ook is...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:21

Mensen denken altijd dat een paard blij is als je hem "met pensioen" op de wei zet en er niets meer mee doet. Maar daar zijn veel paarden helemaal niet zo gelukkig mee. Je MOET er tijd in blijven steken, al ga je maar met hem wandelen. Ik heb het aan iones wel gezien. hij was voor zijn OC operatie humeurig met rijden. Maar na de operatie kreeg hij absolute stalrust. daarna slechts 10 minuten per dag van stal om met hem te wandelen. maar ik kon hem niet meteen terugzetten en dan liet ik hem aan de hand een uur grazen. Hij leefde er van op, leefde naar dat moment toe. En toen hij weer gereden mocht worden werd hij blij. Hij is geen paard waar nooit iets mee gedaan kan worden. Daar wordt hij niet gelukkiger van.

De hond is de betere mens

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 16:44

eefe rectie op jou carola..
oke misschien lijdt hij nu onder het rijden, maar het kan best zijn dat het over 1 week beter gaat..
ik wil hem alle kansen geven, als ze nu kreupelt hebben we opverlegt met de instructuer kijkt ze het effe aan,, gaat het niet beter dan gaat ie eruit.

ik ga binnen kort naar de DA als zij denkt dat het niet beter wordt dan moet ik maar afscheid van hem nemen!!

Groetjes Nicole

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:07

Dus je bent nog niet eens bij de DA geweest? Sorry hoor, maar dan verklaar ik je echt tot gek! Je gaat toch niet zomaar op een kreupel paard rijden, zonder advies van de DA? Kom op zeg! Bespaar geen geld of moeite, en haal er een DA bij!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 21:10

ja ik ben al wel bij de DA geweest...
mmaar ik ga er WEER heen om te vragen wat we nu moeten doen!!!!
Verklaar je me nog steeds tot gek??????

en ik rijdt op een kreupel paard omdat hij daar beter van wordt...
als ik hem laat staan wordt het alleen maar nog slechter!!

Groetjes Nicole

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:42

nicolietje schreef:
ja ik ben al wel bij de DA geweest...
mmaar ik ga er WEER heen om te vragen wat we nu moeten doen!!!!
Verklaar je me nog steeds tot gek??????

en ik rijdt op een kreupel paard omdat hij daar beter van wordt...
als ik hem laat staan wordt het alleen maar nog slechter!!

Ik verklaar je nog wel voor gek.
Je hoeft hem toch niet stil te laten staan als je niet rijd, wandelen bijvoorbeeld. Pony toch beweging, maar niet zoveel pijn met rijden.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:43

Inderdaad Lieke, dat probeerde ik ook duidelijk te maken. Maar helaas wil dat niet tot haar botte (egoïstische) hersens doordringen en gaat ze zichzelf zelfs op de verdediging gooien via de PB...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

juniorlover
Berichten: 50
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:06

Ik zou ook niet op een kreupel paard gaan rijden hoor.
Laat hem dan ff iedere lekker in de wei lopen en ga met hem wandelen of longeer hem een beetje als ie dan niet al te kreupel loopt maar ik zou hem dus echt nooit rijden.
Een paard loopt niet voor niks kreupel.
Dat betekent dat ie pijn heeft en ik zou mijn paard dus nooit pijn aan willen doen.
Geef dat beestje alsjeblieft rust.
Maar als je allang bij de DA bent geweest dan moet je toch eigenlijk weten hoe erg het is en of je hem juist wel of niet moet rijden.
Tenminste het lijkt me best logisch dat je dat aan de DA vraagt.

wat je paard met rijden doet is een afspiegeling van wat jij doet!!!!!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-02 18:06

nou ik zo ook wel op de verdediging..
maar jullie hebben er kennelijk nix van begrepen!!
die pony MOET juist gekregen worden anders wordt het nooit beter!!
daar is nix egoistisch aan..ik doe ook wat voor de pony het beste is!!

Groetjes Nicole

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:08

nicolietje schreef:
nou ik zo ook wel op de verdediging..
maar jullie hebben er kennelijk nix van begrepen!!
die pony MOET juist gekregen worden anders wordt het nooit beter!!
daar is nix egoistisch aan..ik doe ook wat voor de pony het beste is!!


Of jij hebt nog niet zo goed begrepen hoe je met paarden moet omgaan.... Gaaaap

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esje01, Fayyah19, hollie, Mutti, Plonspony, Swift, Vagabondo, veerle92, xxPaige en 129 bezoekers