'Verlicht' rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

'Verlicht' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 22:43

Hey,
ik heb een vraagje over in verlichte zit rijden.
Ik ben bezig met het aanrijden van een merrie en nu leer ik voor het eerst om ook in stap en draf verlicht te zitten, d.w.z. het gewicht op mijn knieen en beugels leggen, en mijn kont iets uit het zadel lichten, of iig geen gewicht op mn kont.
Ik ben al wel gewend om dit in galop te doen, om de lendenpartij te ontlasten.

Nu vroeg ik me af of het verlicht zitten iets is wat je eigenlijk altijd zou moeten doen, of dat je het alleen in bepaalde situaties gebruikt om de rug te ontlasten? Verward
Rijden jullie ook in iets verlichte zit en zo niet, waar leg je dan je gewicht?

Ik doe braaf wat mijn instructrice zegt en geloof absoluut dat zij weet wat het beste is voor dit paardje Lachen , maar ik ben gewoon nieuwsgierig!

Cool alvast bedankt, Maaike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:02

may schreef:
Nu vroeg ik me af of het verlicht zitten iets is wat je eigenlijk altijd zou moeten doen, of dat je het alleen in bepaalde situaties gebruikt om de rug te ontlasten? Verward


Dit is niet iets wat je altijd zou moeten doen, hoor Knipoog. Als je paard straks wat langer onder het zadel is, ga je op een gegeven moment weer 'normaal' zitten.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:03

Lichtrijden doe je voornamelijk met losrijden en als je je paard lange teugel geeft in draf.
En in de B proef moet je geloof ik lichtrijden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:18

Milkaatjuh schreef:
Lichtrijden doe je voornamelijk met losrijden en als je je paard lange teugel geeft in draf.
En in de B proef moet je geloof ik lichtrijden.



Ik geloof niet dat dat de vraag is.
Hier wordt met de verlichte zit bedoeld dat je continue met je kont uit het zadel blijft en dus meer (zoals springruiters) op je knieën gaat rijden.

Het is een methode, voor sommige paarden een goede methode, maar ik doe het zelf nooit. Ook vanwege balans enzo ben ik bij mijn paard meteen "gewoon" gaan rijden. met doorzitten heb ik wel gewacht tot ze wat sterker werd. Nadeel vind ik dat het gewicht van de ruiter veel op de voorhand is, dat is wellicht makkelijker voor het paard in het begin maar je zal toch een keer op je kont moeten gaan zitten (zeker ook in galop) om fatsoenlijk te rijden dus het is eigenlijk uitstel van het vinden van de juiste balans denk ik.

Het heeft zo zijn voor en nadelen (als eigenlijk iedere methode)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:16

ik merkte op foto dat ik met een groen paard automatisch wat in verlichte zit ga zitten. Ik vond het vreselijk om te zien omdat ik vond dat ik teveel voorover zat. Ik deed dit om haar beter te kunnen rijden en beter in balans te zitten omdat ze zelf nog moeite had met haar balans en om te voorkomen dat ze haar rug weg zou drukken.
Maar nu las ik van de week een oud Bit over verlichte zit en toen kwam ik de "Remonte-zit" tegen. Hoe ik zat leek zowaar op hoe die man zat...
Blijkbaar pas je het dus onbewust toe. Zodra je het paard lekkerder in balans en aan het lopen hebt, ga je weer meer belasten en rechtop zitten.

Bij deze verlichte zit raak je wel het zadel aan, maar slechts heel licht. Je gaat dus niet met je volle gewicht zitten en in het zadel drukken, maar houdt het gewicht op je beugels en meer richting schouders van je paard doordat je schouders voor de denkbeeldige schouders-heup-hak lijn zitten. Ook je heupen zijn iets voorover gebogen. Je handen zijn iets lager dan normaal om beter de mond en hals te kunnen volgen. Je onderbeen ligt net als bij verlichte zit en de stijgbeugels zijn wat korter.
Op deze manier ontlast je de wat langere en nog slappe rugspieren.

Deze methode is volgens hun ook goed voor paarden die eerst wat warm moeten lopen voordat ze hun rug ontspannen. Na het warmrijden ga je dan weer normaal zitten.

hier een foto met de opmerking dat de handen wat hoger horen Het geeft een idee...
Afbeelding

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:29

heleboel ruiters die jonge pony's inrijden zitten naar voren.
Dus vind het niks vreemds als je automatisch je kont wat uit het zadel heft Vork

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:54

het kan voor bepaalde paarden misschien wel prettig zijn maar ik doe het liever eigenlijk ook niet, ik vind dat ze beter meteen kunnen wennen aan je gewicht maar zoals ik al zei, het kan per situatie verschillen en ook per persoon trouwens. Haha!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:10

Hoi May,
Bij alle jonge paarden die ik in heb gereden begin ik met de verlichte zit! Als ik er een keer of 3 op gezeten heb ga ik al een keer gewoon zitten. Pakt het paard dat goed aan dan blijft het zo. Voel ik spanning dan verlicht ik weer. Met doorzitten wacht ik tot ze wat sterker zijn. Vertrouw je instructrice en het gevoel dat het paard je geeft!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:07

Ik ben eigenlijk gewend om de verlichte zit toe te passen met springen.
Met jonge paarden heb ik daar totaal geen ervaring in Bloos

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:26

Riant schreef:
Ik geloof niet dat dat de vraag is.
Hier wordt met de verlichte zit bedoeld dat je continue met je kont uit het zadel blijft en dus meer (zoals springruiters) op je knieën gaat rijden.



Oh jah ik zie het hahaha.. Sorry!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:52

Ik kan bij mijn groene paard juist het beste doorzitten
dat vind ie het prettigst, maar die is niet echt doorsnee, beetje raar verleden enzo, dus die moet overal heel erg aan wennen. Maar die is veel beter onder controle en in balans te houden als je doorzit.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:49

Ik gebruik het dus idd heel veel in de galop, verder als ik een eindje heuvel-op moet. Tijdens de verlichte zit heb ik trouwens geleerd om mijn gewicht echt alleen op de beugels te plaatsen, en niet op mn knieen, ik moest in de les zelfs in galop mijn knieen van het zadel halen zodat Fra (instr) kon zien dat ik écht niet met mn knieen kneep.

samenanita
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:34

de verlichte zit is heel goed te gebruiken om je paard lekker
ontspannen te laten galopperen, vooral in het bos ed. lekker lang
rechtuit op een pad. maar pas wel op want groentjes kunnen het
dan nog wel eens op een rennen gaan zetten.
verder zou ik het bij het werken in de bak niet te veel gebruiken, omdat
je daar met meer bochtenwerk te maken hebt en in de verlichte zit
zet je wel wat meer gewicht op de voorhand.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:19

Ik gebruik verlichte zit ook vaak om mijn eigen kont te ontlasten als ik weer eens een prut zadel onder mijn tere billetjes heb Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:00

Ik zit praktisch nooit in de verlichte zit. Ik blijf in draf ook liever zitten dan dat ik lichtrijd, wanneer ik lichtrijd heb ik minder contact met het paard en voel ik dus minder goed zijn bewegingen aan. Ook kun je het paard uit balans brengen met lichtrijden (maar ja, dan doe je het dus wel verkeerd Haha!)
Die zit dat je je billen iets minder in het zadel drukt gebruik ik alleen in een scherpe bocht of wanneer ik door blub rijd, niet voor het paard, maar voor mezelf.
Ik ben ook van mening dat lichtrijden niet erg veel uitmaakt, misschien dat dit wat meetelt.

Het paard wat ik nu opnieuw aan het beleren ben loopt een stuk beter als ik doorzit, rijd ik licht dan gaat hij nee schudden (hoe los ik de teugels ook heb) Zonder zadel loopt hij nóg veel beter, veel stabieler en dan zit ik ook steeds op mijn billen en ontlast de rug dus niet.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:17

Ik heb jaren veel doorgezeten, zoveel mogelijk op m'n kont, veel 'diep zitten'. Heb nu les waarbij meer uit wordt gegaan van weinig gewicht op de rug van het paard - dus eigenlijk altijd een beetje verlicht zitten. Wel lekker ontspannen, maar met veel meer steun op je beugels (niet de knieen, dat lijkt me ook volstrekt verkeerd, dan ga je klemmen).
Ik vind dat mijn paard er beter van gaat lopen, maar merk dat het me zelf veel moeite kost, heb toch wel erg veel doorgezeten omdat ik anders mijn balans niet kon vinden. Ik moet nu dus leren om zelf goed in balans te zitten. Kost me ontiegelijk veel moeite, af en toe ga ik maar een stukje staan......wat ook weer echt wel moeilijk is omdat je dan nog sneller uit balans komt.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:08

Danea schreef:
het kan voor bepaalde paarden misschien wel prettig zijn maar ik doe het liever eigenlijk ook niet, ik vind dat ze beter meteen kunnen wennen aan je gewicht maar zoals ik al zei, het kan per situatie verschillen en ook per persoon trouwens. Haha!


IK ben het met danea eens! ik zit ook wel iets meer naar voren, maar of je nou in verlichte zit zit of gewoon op je kont: het gewicht blijft hetzelfde, alleen verplaats je in verlichte zit je gewicht meer naar de voorhand.

mijn idee Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:44

klomp schreef:
IK ben het met danea eens! ik zit ook wel iets meer naar voren, maar of je nou in verlichte zit zit of gewoon op je kont: het gewicht blijft hetzelfde, alleen verplaats je in verlichte zit je gewicht meer naar de voorhand.
mijn idee Haha!

Dat is natuurlijk niet waar, je kunt ook in verlichte zit recht boven je paard zitten. Veel springruiters rijden hun parcours geheel in verlichte zit - let maar eens op, het lijkt alsof ze een beetje voorover zitten, maar er wordt niet per definitie meer gewicht op de voorhand gebracht. Het is wel moelijk om goed in verlichte zit enigszins rechtop te zitten, het stelt hoge eisen aan de balans van de ruiter.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:27

met de verlichte zit hoor je het gewicht niet naar voren te plaatsen. Je hoort het gewicht (boven lichaam) boven de steunpunten (voet en knie een beetje) te verdelen. Daardoor kun je balans houden in de velichte zit zonder je handen te gebruiken.
Je verkleint dus de hoek van de steunpunten ( normaal: voet, knie, zit) naar een kleinere hoek voet & knie, en je zorgt dat je lichaamsgewicht daarboven verdeeld is, dmv. je bovenlichaam te kantelen en je billen iets naar achteren te brengen.

dit is fout! Afbeelding


zoals de Voorns de verlichte zit kunnen hoort het
Afbeelding

Over het algemeen blijft het heel moeilijk om de verlichte zit correct toe te passen om de sprong, je moet al over een hele goede balans beschikken wil het lukken.
En vooral veel oefenen in de draf en galop.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:03

Milkaatjuh schreef:
Lichtrijden doe je voornamelijk met losrijden en als je je paard lange teugel geeft in draf.
En in de B proef moet je geloof ik lichtrijden.


Heey Milkaatjuh, ze bedoeld de verlichte zit die je bij springen hebt toch?
Dat doe ik alleen als ik ga springen Maar ik heb nog nooit een paard ingereden dus ik zou niet weten of dat moet bij het inrijden..
Bij gewoon rijden op een al ingereden paard niet, alleen bij het springen natuurlijk!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:06

En als je een heuvel ofzo op galoppeerd, maar in stap gewoon naar voren gaan zitten..

Heb ik geleerd dan..

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:07

schoentje schreef:
met de verlichte zit hoor je het gewicht niet naar voren te plaatsen. Je hoort het gewicht (boven lichaam) boven de steunpunten (voet en knie een beetje) te verdelen. Daardoor kun je balans houden in de velichte zit zonder je handen te gebruiken.
Je verkleint dus de hoek van de steunpunten ( normaal: voet, knie, zit) naar een kleinere hoek voet & knie, en je zorgt dat je lichaamsgewicht daarboven verdeeld is, dmv. je bovenlichaam te kantelen en je billen iets naar achteren te brengen.
Over het algemeen blijft het heel moeilijk om de verlichte zit correct toe te passen om de sprong, je moet al over een hele goede balans beschikken wil het lukken.En vooral veel oefenen in de draf en galop.

Dank je, dit is wat ik bedoelde. Ik wist ongeveer hoe het zat maar dit is erg duidelijk.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:16

Voorn is geniaal wat dit betreft. Absoluut.