Stage/Wonen in Suriname, Curacao of Aruba?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Stage/Wonen in Suriname, Curacao of Aruba?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 20:49

Ik heb voor mijn stage in februari al wat adressen verzameld en daarvan zijn er een aantal in de bovengenoemde landen. In Suriname, Paramaribo vond ik ook een paar hele interessante vacatures!

Maar nu ik dat aan mijn ouders vertelde gingen ze een beetje trippen, letterlijke quote:

Citaat:
Heel veel ellende daar. Eén van de armste landen ter wereld. Omkoping, drugs, wapentuig…

Informeer maar eens her en der…..

Hmmm. Nou zijn mijn ouders wel wat gewend (ik was in NY september 2001 Haha! ) maar in hoeverre hebben ze hier gelijk in? Het zou om een periode van 6mnd gaan.

Ik hoor natuurlijk ook graag ervaringen of tips oid!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:50

marieketencate heeft onlangs nog een fototopic geplaatst over haar stage in dat gebied, misschien kun je haar even PBen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:22

Ik ben op vakantie geweest op Curacao, hoewel iedereen zegt dat het gevaarlijk is (drugs, wapens) heb ik er echt helemaal niks van gemerkt! Je hebt arme delen en rijke delen, overal vond ik iedereen even aardig. Ik wil er misschien zelf ook stage gaan lopen volgend jaar. Tis zo'n heerlijk eiland. Alles is alleen wel heel laks, iedereen doet alles op zn dooie gemakkie, als je om 6 uur afspreekt komen ze om 8 uur een keer aankakken. Dus ik denk niet dat je er erg hard hoeft te werken :p
Aruba is een wat rijker eiland dan Curacao, daarover hoor je ook minder slechte verhalen.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:46

De broer van mijn vriend heeft afgelopen half jaar stage gelopen op Curacao. Het is hem absoluut niet bevallen, hij is zelfs eerder terug gekomen en heeft zijn stage daar niet afgemaakt. Inbraken en berovingen(meerdere keren) hebben hem opgebroken. Als toeristen plaats vind hij het super, maar zodra je buiten de toeristen gebieden kom word het een stuk minder gezellig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:53

zo voor op vakantie lijkt het me een prachtig land, maar als je moet meedraaien in het echte leven...

een goede kennis van mij heeft een half jaar daar gewoond, het leek haar zo mooi, maar is haar slecht bevallen door de mensen, criminaliteit en de vreemde sfeer daar. toch heeft ze daarvan een hoop geleerd, maar dat is een tante die tegen een stootje kan.

Amor Vincit Omnia

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 23:01

Dat is in Suriname SP?
Op zich lijkt me het gebied heel mooi maar de twee dingen die me tegenstaan zijn de criminaliteit en de werkmentaliteit. Wat ik zo lees over Surina lopen ze daar erg achter door de brain drain, dan is het natuurlijk wel een uitdaging om daar een project uit te voeren maar ik denk dat eenzelfde stage in een westers land voor mij wat vakgebied en carriere betreft een stuk leerzamer is.
Lastig hoor Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:06

Een collega van mij heeft een aantal jaar op Curacao gewoont en gewerkt,
hoewel hij het super naar zijn zin had heeft hij wel wat meegemaakt op het gebied van criminaliteit. Ze hadden ook getrainde bewakingshonden rond hun huisje lopen.
Een andere collega is er dit voorjaar op vakantie geweest, die kwam na zonsondergang het resort niet af zoals ook werd aangeraden door de reisleiders. Dat is allemaal goed gegaan, andere vakantiegangers die dit advies niet opvolgde kwamen er minder goed vanaf.
Voor 2 weken zouden dat soort restricties mij niet zoveel uitmaken, maar om zo een aantal maandan te moeten leven lijkt mij waardeloos...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:06

Ik heb drie maanden stage gelopen op Aruba, dat was begin 1996 dus alweer een tijdje geleden. Het was in het begin erg wennen, alles gaat daar tig keer langzamer dan in NL en ik werkte ook nog bij een ministerie (= ambtelijke organisatie) dus dat ging nog eens tien keer zo langzaam. Knipoog

Heb er op zich wel een leuke tijd gehad, al had ik het eigenlijk na een week of zes alweer gezien. Het stond me tegen dat het een eiland was, dat als ik de auto pakte om een eindje te rijden, dat ik dan in een uurtje het eiland al weer rond was en dat ik het vliegtuig moest pakken om ergens anders heen te kunnen. Het zou dan ook niets voor mij zijn om daar voor langere tijd te wonen, ik vond het echt 'Texel in de tropen'. Prima voor vakantie of voor een stage van beperkte tijd, maar niet voor langer.

We gingen overigens vrij weinig met andere Nederlandse stagiaires om en vrij veel met Arubanen. Onze stagebegeleidster was maar een paar jaar ouder dan wij, had in Nijmegen gestudeerd en haar man in Wageningen. Vrienden van hen die op dat moment voor vakantie over waren, studeerden en werkten ook in NL. Ze waren dus goed bekend met het Nederlandse leven, maar waren toch Arubaan in hart en nieren en via hen kwamen we dus veel bij de plaatselijke bevolking over de vloer.

Ben ook nog een lang weekend naar Curacao geweest, waar een paar andere stagiares van mijn studie zaten. Dat was ook best een leuk uitstapje, maar achteraf was ik toch blij dat ik op Aruba zat en niet op Curacao. Aruba was voor mij overzichtelijker en ik voelde me daar ook een stuk veiliger op straat. Maar goed, dat heb ik in NL ook: in Utrecht heb ik me nooit onveilig gevoeld op straat en bijvoorbeeld in Rotterdam wel. Misschien ook een kwestie van 'het onbekende', op Aruba voelde ik me relatief snel thuis.

Het grote verschil tussen Aruba en Curacao is trouwens de ontstaansgeschiedenis. Die twee eilanden zijn niet te vergelijken qua bevolking. De Arubanen stammen af van de Zuid-Amerikaanse indianen en Curacao is een slaveneiland. Voor mijn gevoel zijn Arubaanse mensen veel zachter, veel vredelievender. Op Curacao zijn ze wat rauwer en wat minder betrokken bij de maatschappij, en waarschijnlijk is dat een van de oorzaken van de relatief hoge criminaliteit. 't Is me destijds allemaal verteld hoe dat zat, maar ben het meeste alweer kwijt. Knipoog

Als ik jou was, zou ik het gewoon doen. Mocht het tegenvallen: die paar maanden zijn zo om. Mocht het een fantastische ervaring zijn en je krijgt de kans om langer te blijven: grijp die kans. En een buitenlandse stage of studieperiode zou ik sowieso iedereen aanraden die daar nog over twijfelt. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:19

Curacao of Aruba zou ik heel graag willen, maar helaas, ik heb een paardje die ik er geen plezier mee doe als ik hem mee neem. Haha!

:D M2 + 8 :D

Nadir

Berichten: 12704
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:34

Het lijkt allemaal 1 groot paradijs, maar het kan vies tegenvallen... Je moet rekening houden met cultuurverschillen... Je wordt daar behandeld als een fulltime medewerker, niet als een stagiare... En ze stellen het daar ook niet erg op prijs als je tegen ze in gaat... Dan trappen ze je zo naar huis... En als ik jou een beetje in kan schatten, Laura, weet ik niet of jij alle vuile klusjes zonder te drammen op gaat knappen... Clown

Maar goed, het is wel een hele leuke ervaring... En als je gaat, zou ik inderdaad voor Aruba kiezen...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

manzano

Berichten: 23898
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:08

Op curacao is veel drugs-criminaliteit. Een vriendin is net terug van 3 maanden stage + 1maand vakantie en heeft toch wel het nodige meegemaakt. Ze zat in een studentenhuis en er waren daar regelmatig inbraken. Ook bij alle huizen staan er grote hekken en beveiliging omheen. Zo zou ik niet willen leven. Achter haar studentenhuis in de wijk was er ergens een dief binnengedrongen. Op dat tijdstip waren de 2 kinderen (meisjes) thuis. Die zijn vastgebonden, verkracht en daarna is het hele huis leeggehaald. Ik zou niet met die angst willen leven. Dus geen curacao voor mij .
Mijn opa en oma zitten er elk jaar ook een paar maanden en die vinden het geweldig, maar ja...........die zitten in een vakantiepark in een huisje en liggen veel op het strand.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:12

xtwisterx schreef:
En ze stellen het daar ook niet erg op prijs als je tegen ze in gaat... Dan trappen ze je zo naar huis...


Hoe kom jij aan die wijsheid? Op mijn stage-adres was alles bespreekbaar hoor, nooit iets van gemerkt dat ze iemand naar huis wilden trappen omdat die het niet eens was met een Arubaan. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:41

Ik heb net als Karin op Aruba stage gelopen, 6 maanden. Ik heb voor een juwelen keten gewerkt, Kenro Jewelers. Ik heb het er erg naar mn zin gehad, heb veel gedoken, van het weer genoten en natuurlijk ook hard gewerkt. Houdt wel in de gaten dat het er niet goedkoop is en dat je waarschijnlijk wel een auto nodig hebt.

Net als Karin: het is echt een gat, het is hardstikke klein daar.
Ik zou er nooit meer naar terug gaan, heb alles gezien en gedaan daar.

PB me voor meer info

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:53

Voor op vakantie is Curaçao idd heel erg leuk, maar als je geen Dushi bent (dushi korsou is daar geboren Knipoog ), dan val je heel erg buiten de boot. De meeste mensen die ik ken die erheen gegaan zijn, zijn al heel erg snel weer terug gekomen, helemaal gek werden ze er. De mentaliteit is er totaaaaaaaal anders en ja, daar moet je tegenkunnen.
Zelf weet ik niet of ik er weer heen zou gaan, ik ben er met vakantie geweest samen met een dushi en dat scheelt al een hoop. Je komt overal binnen en mag zó aanschuiven, als 'gewone' toerist of anderszins import lukt je dat echt niet. Ik heb het er heel leuk gehad, maar zoals gezegd: alleen vakantie.
Suriname geldt in principe ook hetzelfde voor, voor zover ik weet. Van de Surinamers die ik ken hoor ik soortgelijke verhalen als over Curaçao. Aruba weet ik eigenlijk niks van, maar wat ik daarvan gehoord heb is het een stuk 'westelijker' georiënteerd Knipoog (als in: meer zakelijk tov Nederland).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:39

Dushi betekent op Aruba gewoon mooi. Een goede film is bijv Un pelicula dushi. Maar tegen een mooie/lieve meid zeggen ze ook dushi.

Aruba is gefocussed op Amerikanen, die de grootste bron van inkomsten zijn. Dus McDonalds etc is aanwezig.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:48

Dushi is idd ook 'schatje', niet te tellen hoe vaak je daarmee wordt nageroepen op straat. Haha!

Aruba is idd erg gericht op Amerikanen. Toen ik daar zat, werd er net een nieuw winkelcentrum gebouwd midden in Oranjestad. Het ding werd knalroze en heette in de volksmond al snel 'de Suikertaart'. Toen ik wat Arubanen vroeg of die kleur nou gekozen was naar voorbeeld van de gekleurde huisjes op Curacao was het antwoord: 'Nee hoor, dat vinden de Amerikanen mooi'.

En McDonalds is er zeker aanwezig, evenals de Burger King (vlak bij ons huis), de Taco Bell en de Wendy's (vlak bij ons werk). Overigens is het toerisme vrij geconcentreerd op het noordelijk deel van het eiland. Wij woonden in het zuiden, in San Nicolas, vlak bij Baby Beach. Hoewel 'the Colony' rond Baby Beach inmiddels geen rustig spookdorpje meer schijnt te zijn, maar ook een toeristische enclave. Wel jammer.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:55

Er is pas nog een docu geweest over Ned. stagiares in Suriname. Zo te zien beviel het hen erg goed. Suriname heeft een tekort aan goed geschoolde krachten. Als stagiar krijg je er een stuk meer verantwoordelijkheid dan hier en dat is weer gunstig voor je CV. Vooral met die gekte op de arbeidsmarkt.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:21

Goeie buurt Karin, San Nicolas... hihihi
Wij woonden bij de rotonde vlakbij het vliegveld. Het winkelcentrum was inmiddels af toen ik er zat (1999-2000). Wat ik wel mis zijn de fruitshakes aan de kade (vlakbij de paddock).... die waren lekker. En ook de muziek en het weertje.... Lekker kunnen stappen, zonder al naar rook stinkend thuis te komen... wat een leventje.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:35

Mwoah, wij zaten niet in die sloppenwijk naast de raffinaderij hoor, wij woonden op de heuvel. Haha!

Een van die meiden met wie ik daar stage heb gelopen is later nog een jaar voor vrijwilligerswerk naar Suriname geweest. Ook alweer een tijdje geleden, maar binnenkort spreek ik haar, zal haar er nog eens naar vragen hoe zij het allemaal heeft ervaren.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nadir

Berichten: 12704
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:09

Karin schreef:
Hoe kom jij aan die wijsheid? Op mijn stage-adres was alles bespreekbaar hoor, nooit iets van gemerkt dat ze iemand naar huis wilden trappen omdat die het niet eens was met een Arubaan. Lachen

Dat is mij verteld door mijn school... Ze raden stageplaaten op de Nederlandse Antillen om deze reden af... Er zijn behoorlijk wat studenten verspreid over verschillende jaren terug gekomen om deze reden... Lachen

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:22

Ik zat daar met meer dan 100 andere studenten, en zover ik weet is er geen eentje weggestuurd. Tja, er was wel ns onenigheid, dan werd er gewoon een nieuw adres gezocht en hoppa, stage ging door.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Nadir

Berichten: 12704
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:53

Dit is mijn ervaring, wat ik er over gehoord heb... Het zou best kunnen dat jullie dit anders hebben ervaren...
Ligt misschien ook aan de branche waarin je gaat werken... Lachen

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:54

Dat denk ik ook. Jij zit toch in de toeristische sector? Ik heb het idee dat het daar sneller gaat van 'voor jou tien anderen'. Maar goed, ik kan het verkeerd hebben. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:10

Volgens mij zijnCuracao en Aruba wel 'veilig' om naartoe te gaan hoor. Een vriendin van mij is net terug uit Curacao waar ze 5 maanden heeft gezeten, een andere vriendin van mij heeft 3 jaar geleden 5 maanden op Aruba gezeten en ik heb echt niks dna positieve verhalen gehoord. Over Suriname kan ik niks vertellen. Daar ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar. Lijkt me een heel mooi land.

:D

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 06:58

Ik ben net terug van 2 maanden stage op Curacao en ik vond het super! Er zitten rond de 600 stagiaires en iedere dag is er van alles te doen waardoor je steeds weer dezelfde mensen tegen komt en zo dus ook een hoop vrienden maakt.
Ik heb maar weinig van de criminaliteit gemerkt. Er zijn wel wat afrekeningen geweest toen ik daar was, maar die zijn in het drugscircuit en daar merk je dus weinig van.

Er wordt inderdaad wel heel erg veel ingebroken. Verschillende stagiaires zijn allerlei spullen kwijtgeraakt, van laptops tot paspoorten en vliegtickets. Je moet dus zorgen dat je in een goed appartement zit en niet in zo'n studentenhuis, want daar komen ze 's nachts inderdaad gewoon je kamer op. Ik heb van het kantoor waar ik werkte een lijst met appartementen gekregen die goed beveiligd zijn (mijn appartement stond naast het huis van de eigenaar en binnen muren met een grote poort die je altijd moest afsluiten en een flinke hond op het erf. Ik voelde me er heel veilig. Verder moet je niet 's nachts alleen naar het einde van de parkeerplaats gaan lopen, maar meestal ben je met een groepje of met z'n tweeën, dus dan is het geen probleem.

Ik vond de Antillianen erg vriendelijk, heb er eigenlijk helemaal geen problemen mee gehad. Er zullen vast buurten zijn waar je niet moet komen, maar waarom zou je die opzoeken? Dat je niet buiten de toeristenresorts kunt komen is echt vette onzin! Dan ben je wel erg bang aangelegd als je dat durft te beweren.

Houd er wel rekening mee dat je een auto nodig hebt, want het openbaar vervoer is niet geweldig. Een auto zal je zo rond de 600-800 gulden per maand kosten. Het leven is er verder wel wat goedkoper dan in Nederland, voor 50 gulden ga je bijvoorbeeld al heel lekker met z'n tweeën uit eten.

Ik vond het heel gaaf om daar stage te lopen; er hangt een relaxed sfeertje, alles mag, niets hoeft. Het is echt fantastisch om 's avonds na je werk nog heerlijk in zee te kunnen zwemmen! De weekenden vlogen ook voorbij. Ik werkte dus op een advocatenkantoor, en hoewel er niet zo hard werd gewerkt als in Nederland (de meesten gaan om 5 uur wel naar huis) werkten ze zeker wel door.

Ik kan het je echt aanraden! Voor foto's zie onderschrift Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Eskimo, Ipsiedipsie, Jara, Mo_86, OmgiliBot, Schuur_, Traiectum, ViveChopin07, xRoossie95 en 144 bezoekers