Voor degene met paard aan huis:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Voor degene met paard aan huis:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 22:53

hey
in een vorig topic heb ik al een aantal voor en nadelen gevraagd, en een hele hoop is al helderder ( Verward ) geworden. Maar toch heb ik nog een aantal vragen. Vooral hoe jullie de inrichting van stal en weide praktisch hebben?
Wat ik graag zou weten: minimum afmeting stal (12m² à 16m²?), minimum afmeting paddock (waar hij in kan rondlopen dus, eventueel ook als bak te gebruiken?? ) min. grootte weide. Verder welke afsluiting jullie hebben, welke het beste bevalt, de hoogte(s) en met of zonder electriciteit erop.
De ondergrond van de stal is nog zoiets. Als je een weide huurt en daar een stal op zet, kan je dus geen beton gieten. (mag wellicht ook niet, ivm bouwovertreding) Wat kan je dan best gebruiken? Rubber matten of iets dergelijks?
En ook nog het materiaal van de muren / wanden (hout wellicht?) de deur, lichtinval?, het dak; Hebben jullie ook een aparte opslagplaats voor hooi en stro? (mijn voer staat in de berging)
Wat moet er verder ZEKER aanwezig zijn?
En wat doen jullie als het bijvoorbeeld langere tijd vriest? Of een lange periode met regen, dat dus ook de stal zowat onder water staat...
Graag reacties Knipoog alvast bedankt! oja, eventueel foto's of plannetjes ook welkom Knipoog
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 00:26

Voor de bodem van de stal heb ik zelf oude varkensrooster (die van beton) De sleuf is te smal om een ijzer tussen te krijgen en de pies zakt mooi de grond in. Schijnheilig De sleuven zelf zijn wel gevuld met grof zand. Eroverheen heb ik ruwe rubbermatten met daarop stro.

Wat ik absoluut noodzakelijk vind bij een paardenstal is goede verlichting en stromend water. Altijd met emmers sjouwen verveeld heel snel.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:16

mijn stal is nu niet zo fijn. hij is 15 m2 en ze kunnen altijd op een stukje zand lopen. de vloer is van dat beton met stenen. maar we beginnen binnekort met de verbouweing en dan krijg ik glad beton met roosters en daarop rubbertegels die vocht en plas enz doorlaten.

het hooi licht op pallets voor de stal (de stal is in een ouwe schuur) maar als we toch gaan verbnouwen dan een hooizolder. vlas is het zelfde verhaal.

wat zeker aanwezig moet zijn is een kraan en als het kan ook electrischiteit. in de winter is dat zeker handig als je bak steeds bevriest. anders kan je veel met water sjouwen.

als je de stal in een wei wil hebben zou ik gewoon kijken hoe sterk de ondergrond is. heb je een stevige grondsoort dan zou ik een stuk uitgraven en daar gewoon je grondbedekking op doen.

als mijn stal blubberig word (dak is lek Scheve mond ) dan haal ik de poep enz eruit en gooi ik er een dikke pak vlas overheen dat ze toch droog staan. zo gouw het weer opklaart mest ik alles uit (anders word het super zwaar)

hoe groot de wei is weet ik niet. verder gebruik ik de bak van de achterburen en die is ongeveer 15x25 ofzo.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:11

onze stallen zijn perfect, was vroeger een opslagruimte voor bloemen, en we hebben de vloeren en muren van beton met in elke stal 1 klein putje ivm plas en nattigheid. afmetingen per stal, ehm, ruim 3 bij 3, en de missdelste is iets groter.
De wei is ehm halve hectare? en daar staat ook nog een bak bij van 60X20 netjes omheind met dubbel schrikdraad. 1 nadeel, het is erg blubberig in onze wei, zo'n 11 maanden per jaar Boos!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Daihyo

Berichten: 88037
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:16

Onze stal is 4x3.5 meter. Met straatstenen als vloer. De paddock is 10x20 m. en de bak 20x40.
De wei heb ik geen idee van. Er staan 4 paarden op en hij is groot. Niet onderverdeeld. We hebben er palen omheen staan met stroomdraad van 2 meter hoog, 3 draden.
De wanden van de stal zijn van hout en tralies. Tot 1.50 hoog en daarboven tralies, zodat ze contact met elkaar kunnen hebben. Er zitten schuifdeuren op. We hebben 2 tralie deuren naar buiten, die half open staan, voor de ventilatie en licht en verder tl-buizen.
We hebben een zoldertje boven de stallen waar we stro en hooi opsloegen toen we kleine balen hadden. Nu hebben we grote balen en dat wordt in de schuur opgeslagen, per 2 balen. Daar doen we 2 maanden mee, met 4 paarden.
Voer zit in een houten voorkist, met plastic bakken erin. Muis, vocht- en stofvrij. De stallen zijn in een schuur/loods gemaakt. Het is dus geisoleerd. Water kan er niet naar binnen en de leidingen zijn nog nooit bevroren geweest.

Nog meer weten?? Haha!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:41

ik heb de paarden dan wel niet aan huis staan, maar ben wel de enige op stal (op dit moment)
dus ik kan denk ik redelijk wat antwoorden geven.

wij hebben voor de boxen 3 bij 3.5
magned (1.60 staat in 1 box) en de 2 shetters, ( 1m en 1.10 m ) staan samen in de andere box.
onze paddock was 20 bij 10
maar die gaan we uitbreiden tot 30 bij 40.
het weiland naast de stallen ( dus alleen het erf oversteken) is ongeveer 20 bij 16.
en het "grote"land, ( 700 meter lopen ong) is 1 hectare, dat heb ik verdeeld in 2 stukken, het land is een punt, het begin van de punt ( zo'n 50 meter vanaf de ingang) is voor de winter en lente
de rest is om hooi van af te halen, en om daarna de paarden op te zetten.dus zomer en herfst.
het tweede stuk is ongeveer 70m bij 40.
verder onmisbaar op een eigen stal
een kruiwagen, een mesthoop, spullen om uit te mesten (schep, vork, bezem) een spinnenragebol Haha! een plek om je hooi en stro op te slaan, een plek waar je je paardenspullen (zadel hoofdstel dekens enz) op kan bergen.
een plek voor je bix, zelf vind ik een tuinslang echt onmisbaar (voor het vullen van de waterbakken en het koelen van benen enz.

de hoogtes. omdat we shetlanders hebben staat op alles stroom Haha!
ik heb van die witte paaltjes (en houten hoekpalen) van 1.20 hoog.
mijn draden (3 ) lopen op 30cm, 80cm, 1.20
hier blijven ze allemaal achter.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:25

hai,
mijn stal is 3.5 bij 4 m. (paard van 1.63). het is trouwens een inloopstal, erg handig!!!
mijn 'paddock' is 40x25. en mijn wei is ongeveer 60x25 Boos! .
als stal zou ik tegels leggen met daarover rubbermatten.
ik heb trouwens een soort van potstal, omdat ik geen bodem heb en het anders idd overlooopt.
mijn schrikdraad is van ijzer (geen schriklint dus, daar heeft Odile weinig ontzag voor, hoewel ze het wel beter zien.) en dat werkt onwijs goed, en ja er staat stroom op.
en met het probleem wat je doet als het geregend heeft, zit ik ook, dan kan ik gewoon niet rijden, een bak aanleggen lijkt me een goede optie, maar dat mag ik niet aangezien ik volgend jaar uit huis ben...

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:36

Bij ons staan de paarden in oude koeienstallen. Volgensmij zijn die 3,5 bij 3 of 3,5 bij 4. Het waren eerst koeienstallen om af te kalven. Er ligt een strook rooster en daar liggen matten overheen.
Onze bak is iets kleiner dan 15x30 (niet echt lekker groot ) en de wei is meer dan 1 hectare Lachen . Om de bak staat een hek met houten palen en gegalvaniseerde buizen. Om de wei hebben we lint van volgensmij 10mm ofzo en er staat ook stroom op.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:37

Wij hebben een oude koeieschuur die nu word gebruikt voor de paarden, zal zo'n 8 meter breed zijn en 15m lang ( ong. ) daar hebben we 2 stallen van 3x3m.
En spuitplaats, zadelkamertje is in aanmaak Knipoog
De grond is van beton, bij de ene hebben we ook nog rubbermaten liggen.

Om de wei hebben we spul van gallagher, een soort schrikdraad, heel 'elastisch' als je er tegen aan zou rennen dan gaat het helemaal mee ( en je krijgt n ongelooflijke opdonder als de stroom er opstaat) we hebben 2 weides, in totaal zal het n 9000m3 zijn, voor 2 pony's en we hooien t 2x per jaar.
Meer dan zat grond. Dan hebben we ook nog n buitenbak van 20x40m met zand van een strandje ergens en witte vlokken.( en drainage maar dat is nooit nodig, die staat altijd dicht)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:54

onze stal Haha!
Afbeelding
ongeveer 6x3(2 stallen van 3x3) 1 stal voor paard, anders stal is gedeeld, voor shet en een kast voor de spullen en het voer!

er liggen tegels in,zodat het pis makkelijk weg loopt. onze stal staat op een veld(tegen de schuur aan) van ongeveer 20x 40(soms zetten we daar s winters een afrastering omheen zodat we een paddock hebben

ik heb ene bak van 20X60, alleen deze is groot deel van het jaar gewoon begroeit met gras en dus net als weiland Bloos en soms vrezen we het, en dan is het zanderig
Afbeelding
Afbeelding
en de wei! 2 weides van 30x40, liggen achter de bak zal maar zeggen, dus je moet eerst door de bak, maar ze lopen vaak overal(alle hekken staan dan open) staat wel stroom op, rondom 4 draden(voor de shet voornamelijk) tot ongeveer 1.20m hoog
middenschot van de weides, 2 draden!

en we hebben nu een nieuw stuk land van 130 x 40 Knipoog

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:55

Het hangt er ook sterk vanaf wat je met je paard wilt doen en hoeveel grond je ter beschikking hebt. Als je een recreatieve ruiter bent die maar af en toe een wedstrijdje rijdt en verder lessen neemt, is het voor het paard altijd het leukste als hij hele te tijd kan buiten staan. Als je genoeg grond hebt (reken voor 1 paard een weide van 45 are), dan kan je paard het hele jaar door buiten en op de wei, en afwisselend op de paddock (reken iets van een 16 are hiervoor, dan kan er altijd nog een tweede bij en kan je paard hopelijk altijd op het droge staan). In dat geval hoef je helemaal geen stal met een betonvloer te hebben, een schuilhok volstaat. Zorg wle dat je paard altijd een plekje in de schaduw heeft.

Wij doen het zo, het is veel minder comfortabel dan dure stallen aanleggen, stromend water, elektriciteit en al die 'luxe'-dingen. Maar je paard zal er wel gelukkiger mee zijn (wat heeft een paard aan een chique stal, als het dier het liefst in de modder rolt?). En verder moet je nog in acht nemen dat je een paard nooit of te nimmer alleen ergens moet zetten. Een paard heeft nood aan gezelschap van soortgenoten. Dus een shetlander of een andere sobere pony erbij zetten is echt een must.

Als je toch van plan bent om stallen te zetten waar je je paard in kan oplsuiten, dan kan je beter kiezen voor een iets ruimere stal (minimum 4mx4). Van een kleinere stal kan je later nog spijt krijgen. 3mx3 vind ik echt heel klein voor een paard.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:08

Hier kan je een stuk van onze wei, paddock en stal zien. Hier wonen 3 shetty's... Lachen
Afbeelding

De wei is ongeveer 9000 m². De paddock weet ik niet precies. Tong uitsteken Het stalletje is 6 x 4 meter.
Om de paddock staat een houten hek met stroomdraad ervoor. Om de wei alleen houten palen met stroomdraad.
In de stal ligt een dikke laag zand en de muren zijn van hout. Er zit wel verf op, zodat het niet zo snel gaat rotten. Om de stal is er nog een heel stuk met tegels. Dan hoeven ze in de winter niet de hele tijd door de modder te lopen. Ook kan dit goed als poetsplaats gebruikt worden. Knipoog
Wij hebben een grote schapenstal (stond er al toen we hier kwamen wonen), daar ligt bij ons het stro en hooi. Dat ligt op een aantal planken/palen, zodat er lucht onder kan.
We hebben drie grote vijvers. Dit water staat niet stil, het is dus heel schoon. Dit drinken ze. Met een pomp, pompen we het naar de paarden. Als het in de winter erg gevroren heeft, is de slang bevroren. Dan moeten we wel met emmers water gaan werken. Maar dat is eigenlijk goed te doen.
Het stalletje is eigenlijk altijd droog, dit komt omdat het hele stuk land scheef ligt. Het water loopt dus gewoon weg. Lachen
Dat waren geloof ik al je vragen... Lachen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 19:42

ik was al vergeten dat ik dit topic had opgestart Bloos! Haha!
Maar goed, allemaal bedankt voor de antwoorden en foto's!
Wij hebben hier achter het huis een stuk grond van ongeveer een 40m breed en zo'n 100m lang. uiteindelijk zouden we dat mogen meehuren met het huis nu. Maar ik ben hard aan het twijfelen of ik het zou doen om hem thuis te zetten.
Langs de ene kant sta ik super op de manege waar ik nu sta. Ik moet even goed ook al alles zelf doen (het enige dat gedaan wordt is 2x per dag voeren, en 1 keer vrij weinig hooi voeren) Mesten, op de wei zetten enz is dus nu ook al voor mij. Ik huur daar ook een klein weitje (zo'n 15x20m) zodat hij af en toe buiten kan. Maar dat is dan ook alleen als ik er ben.
Heb daar wel de beschikking over 3 binnenbakken (20x40 en 35x65 en 20x15) en een buitenbak (30x50) allemaal met superbodem. En ook een wasplaats met warm water (als het eindelijk gemaakt is toch Schijnheilig )
Ik weet alleen niet wat het beste is voor mijn paard en makkelijkst voor mij. Mijn instructrice kan normaal wel naar hier komen, dat zou geen probleem zijn. Het enige dat ik vrees is dat ik geen "sociaal contact" meer ga hebben, tenzij ik geregeld naar de manege op een 500m hiervan ga om te rijden natuurlijk. (Leer je vanzelf nieuwe mensen kennen)
Ik wil ook graag wedstrijd gaan starten, maar heb zelf geen vervoer. mag wel mee met iemand, maar moet afwisselen met nog drie mensen. Ben lid van een Nederlandse club, in Ned zijn meeste wedstrijden op zaterdag, en ik moet elke zaterdag werken. Opschieten gaat het dus niet.
Als ik hem hier zet, zou ik opnieuw Belgische wedstrijden gaan rijden, dat is op zondag en dus makkelijk voor mij. Ga sowieso wel sparen voor ofwel een trailer (gebruik m'n vader z'n auto) of een vrachtwagen voor B rijbewijs.
Heb momenteel zelf geen auto, ben afhankelijk van wanneer m'n zus thuis is. En bvb nu donderdag heb ik om 10u les, maar moet met de fiets, dus 40 minuten fietsen. Dat zie ik niet zo zitten (na vandaag ook met de fiets te gaan Clown )
Wat denken jullie? Paard aan huis zetten? Dan heb ik wel een pak meer tijd voor hem... Ik ga nooit (of zo goed als nooit) uit, dus ben er altijd om te voeren, te mesten en te verzorgen. M'n werkuren liggen tussen 9u en 19u15 (variëren per dag)
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:30

ja ik zou hem als ik jou was denk ik wel aan huis zetten, je heb dan zoiezo veel meer tijd voor hem, maar je moet niet vergeten dat je een maatje voor hem moet hebben of desnoods een pensionklant , misschien wel iemand die wedstrijden wil rijden en samen met jou kan gaan.. vraag het is bij iemand op de manege bv!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:27

KimS schreef:
hey
-minimum afmeting stal (12m² à 16m²?),
-minimum afmeting paddock
-min. grootte weide
-welke afsluiting jullie hebben, welke het beste bevalt, de hoogte(s) en met of zonder electriciteit erop.
-De ondergrond van de stal is nog zoiets. Wat kan je dan best gebruiken? Rubber matten of iets dergelijks?
-materiaal van de muren / wanden (hout wellicht?) de deur, lichtinval?
-het dak; Hebben jullie ook een aparte opslagplaats voor hooi en stro?
- wat als het bijvoorbeeld langere tijd vriest? Of een lange periode met regen, dat dus ook de stal zowat onder water staat...


-Onze boxen zijn ongeveer 3m². De hele stal is denk 18m². Je moet wel kijken dat je genoeg ruimte hebt, zodat je droog kan borstelen en opzadelen.
-Wij gebruiken de longeerbak als paddock, deze is 12x12m. Die delen we in 2en dmv. een stroomdraadje en zo hebben allebei de pony's een stukje van 6x12m. Ze kunnen rollen, liggen, rennen allles.
-Wij hebben geen weide. Maar doen de pony's tussen zomer en winterseizoen in een weide zetten, verder staan ze nooit op de weide.
-Wij hebben ijzeren buizen om de bak heen, ongeveer 120cm hoog en met 40 cm tussen de buizen. Dan hebben we bovenop, in het midden en onderaan een stroomdraadje.
-Als ik jou was zou ik eerst goed informeren of je echt geen beton mag storten zonder vergunningen. Anders zou ik het gewoon bestaten met grote tegels. Bij rubbermatten is de kans groot dat de mest er onder gaat rotten, of dat je paard zijn been eronder schuift als hij gaat liggen ofzo.
-Wij hebben de stallen van hergebruikt plastic. Beter als hout, want het rot niet en je paard eet het niet op. Dit ongeveer een meter hoog en daarna spijlen. Ik weet niet meer waar we dat vandaan hebben, anders kan je gewoon goed stevig hout nemen en dat insmeren met carbeleum.
-Onze dak ik gewoon van dakpannen, maar als ik jou was zou ik dakpanplaten nemen. Dat is gewoon soort plastic in de vorm van dakpannen, vanaf een afstand lijken het pannen en het is veel goedkoper.
Wij hebben een zoldertje in de stal en daar ligt het hooi en zaagsel. Wij kunnen hier 30 balen kwijt, en de rest slaat een boer voor ons op.
-Voor de vorst moet je iets maken dat je de kranen af kunt sluiten en leef kunt laten lopen zodat het water niet bevriest.
En voor het water moet je zorgen dat je stal zo een 20 cm hoger ligt als de rest van het land, ook voor je bak is het slim die hoger te leggen en niet in te graven.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:21

Wat ik graag zou weten: minimum afmeting stal (12m² à 16m²?),

Ik heb boxen van 3,5 bij 3 meter en 1 box van 3.5 bij 4 meter.kleiner wil ik ze echt niet hebben in deze boxen kunnen ze een klein beetje rondscharrelen.



minimum afmeting paddock (waar hij in kan rondlopen dus, eventueel ook als bak te gebruiken?? )

mijn paddock is 25 bij 15 echt een uitloopje dus en hooguit in de longeren.
ik heb ze dus ook vaak in de bak lopen (20 x 40)
Mijn binnebak is 17 x 35 en dat vind ik haast een minimum maat vooral in galop met een jonger paard merk je dat hetbest een stukje kleiner is.

min. grootte weide.
dat ligt eraan wat je wilt. wil je geen hooi bij voren zit je aan een hectare per paard. maar als hij met natweer er ook op loopt, loopt hij snel wat kapot en heb je dus meer grond nodig.
Als je paard jaar in jaar uit op hetzelfde stukje staat groeit er amper gras dus in de winter moet hij op een ander stukje of je kunt 'm niet altijd in de wei zetten.Wat ik ook erg belangrijk vind is dat ze een flinke sprint moeten kunnen trekken mochten ze dat willen.
Ik heb nu 6 paarden en 1 shetlander op 1,5 hectare staan maar ik moet dus altijd hooi bijvoeren en bij nat weer lopen ze in de bak

Verder welke afsluiting jullie hebben, welke het beste bevalt, de hoogte(s) en met of zonder electriciteit erop.

Ik heb schriklint met van die gewone hekkensluiters(oranjehandgrepen) ik heb er behoorlijk wat stroom op staan zodat ze niet over het draad heen gaan hangen.
Ik vind zelf de omheining echt ideaal ze blijven er een flink eind bij uit de buurt en de zeldzame keren dat ze in of door het draad gaan heb ik van die snijders die zorgen dat het draad knapt zodat ze er niet in vast kunnen komen te zitten het draad zit bij ons op ongeveer 1.20 maar mijn paarden zijnniet groter dan 1.63

De ondergrond van de stal is nog zoiets. Als je een weide huurt en daar een stal op zet, kan je dus geen beton gieten. (mag wellicht ook niet, ivm bouwovertreding) Wat kan je dan best gebruiken? Rubber matten of iets dergelijks?
Ik denk idd rubber dat si ook snel weer weg te halen.Maar hier in NL mag dat niet meer moet je een lekdichte ondergrond hebben ivm milieu-eisen.
Wij hebben gierkelders onder de stallen met rubberenmatten erop


En ook nog het materiaal van de muren / wanden (hout wellicht?) de deur, lichtinval?,
Ik heb de eerste 1.20/1.30 gemetselde muren als zijwanden met daarboven oude reclameborden (geen idee waar ze van zijn gemaakt) die dingen van de voetbal.De buitenmuren zijn geheel gemetseld.
de voorkanten zijn van hardhout met trailiewerk met een schuifdeur van hetzelfde materiaal.Lichtinval heb ik aan de ene kant van de schuur niet aan de andere kant zitten er ramen in de boxen.Ik heb dus de lampen aan als ze op stal staan (maar ze staan alleen in de winter 's nachts op stal)



het dak; Hebben jullie ook een aparte opslagplaats voor hooi en stro? (mijn voer staat in de berging)

Hooi en sto en kuil staat bij mij op een betonnenvloer en overdekt in een aparte schuur aan de ene kant heb je niet alle zooi van losse strootjes in je stal, aan de andere kant moet ik het dus wel met een kruiwagen gaan halen.


Wat moet er verder ZEKER aanwezig zijn?
een wasplaats met een slang met water zodat je een wond, een dik been kunt afspuiten en verder vind ik water in de stal erg belangrijk.
emmers gooien ze te snel om en dan moet ik teveel sjouwen dus ikheb automatische drinkbakken.Ook erg belangrijk is een zadelkamer of ene stevige kast die goed op slotkan met je belangrijke spullen.


En wat doen jullie als het bijvoorbeeld langere tijd vriest? Of een lange periode met regen, dat dus ook de stal zowat onder water staat...

gelukkig staan mijn stallen niet 123 onder water maar als het vriest gaan mijn paarden gewoon naar buiten om de bene wat te strekken het zij in de buiten of binnenbak. als het heel glad is strooi ik eerst zout

hierbij de foto's
Afbeelding
bak 20x40 met omheiningen daarachter de 'lange' wei met omheining.

Afbeelding

onze 'voor' wei die aan de weg ligt je kan hiervan de lengte zien.

Ik heb zo geen foto's van onze boxen online staan als je die graag wil zie moet je even een pb sturen dan maak ik die wel

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 23:58

hey
bedankt voor de reacties. Ik ga nog even bedenken wat de voor en nadelen zijn. Ik wil hem wel graag hier, maar ik denk meer dan een gewone (schuilstal / inloopstal) zal ik wel niet mogen plaatsen vrees ik.
Dus een wasplaats enzo zit er spijtig genoeg niet in.
Kan natuurlijk ook wel altijd de garage gebruiken.
De huurders die hiervoor in woonden, hadden ook 2 paarden, en die stonden in de garage Scheve mond Wij hebben er rennen ingemaakt voor onze honden, dus daar kan hij niet meer bij Haha!
Ik was aan het denken om de paddock groot genoeg te maken om er ook in te rijden, misschien wel handig... Want zo overdreven veel ruimte is er ook weer niet. Ik heb foto's gemaakt (vanuit m'n kamer) ik zet ze zo meteen hierop. Misschien kunnen jullie zo even zien of het stuk geschikt is of niet?
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 00:06

hey
hier de foto's:
Afbeelding
en iets bijgesneden, zodat je het beter ziet:
Afbeelding

Waar je de hondenrennen ziet (links) daar schuin achter zou een stal komen. (achter de garage, maar die zie je juist niet staan)
Het loopt dus van rechts naast de bomen, en achteraan kan je ong tellen tot de 10de boom (van rechts te beginnen) Ik vermoed zo'n 100 op 30 à 40m?
Ik denk als ik een paddock maak aan de stal (+/- 20 op 40) dat ik dan ong zo'n stuk over houd zoals de tweede foto van Nimber...
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 00:25

Quarterh0rse schreef:
ja ik zou hem als ik jou was denk ik wel aan huis zetten, je heb dan zoiezo veel meer tijd voor hem, maar je moet niet vergeten dat je een maatje voor hem moet hebben of desnoods een pensionklant , misschien wel iemand die wedstrijden wil rijden en samen met jou kan gaan.. vraag het is bij iemand op de manege bv!


ja dan heb ik idd een hele hoop tijd meer.
Maar over dat maatje: ik weet niet of m'n paard dat wel zo apprecieert Scheve mond Hij komt nl echt niet overeen met andere paarden. Hij valt echt aan Scheve mond heeft ook al verschillende keren geschopt, ook al zijn ze er nog een aantal meter vandaan. één keer heb ik hem met een ander paard op de wei gezet, maar ik heb ze even snel weer uit elkaar moeten halen Ach gut
Ik weet niet of hij een shet wel zou tolereren... voor hetzelfde geld trapt hij die dood Scheve mond
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kever, Pony2024 en 93 bezoekers