combinatie paarden en kippen verstandig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

combinatie paarden en kippen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 09:46

Voor wie dit nog niet weet, plaats ik een stukje dat ik heb overgenomen uit 'Paardentips':


Citaat:
Kippen en paarden samen?


Het leek me leuk om de kippen wat meer vrijheid te geven en ze lekker
rond het huis te laten scharrelen.
Voor alle zekerheid heb ik even nagekeken of dat geen problemen geeft
met de paarden.

Nu blijkt dit niet zo'n goed idee te zijn. Kippen kunnen namelijk drager
zijn van de salmonella bacterie.
Paarden zijn hier blijkbaar gevoelig voor en kunnen via de uitwerpselen
van de kippen besmet worden.



Andere virussen waarvan kippen of ander pluimvee drager kunnen zijn,
kunnen muteren en via uitwerpselen overgaan op paarden.
Een voorbeeld hiervan is het influenza A, een vogelvirus dat door mutatie
overgedragen kan worden op paarden.
Ook de vlooien van kippen zijn bij paarden niet erg geliefd.



Dus hebben we nu toch maar besloten de scharrelruimte voor de kippen te beperken.


.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:02

Bij ons lopen de kippen ook gewoon los rond het huis, zitten ook vaak bij Iris in de stal op de balken.. Ben regelmatig kippenpoep van haar lijf aan het afborstelen, maar heb nog nooit iets ontdekt dat ze ergens last van heeft door de kippen..
Sterker nog...ze is beregezond.. Dus volgens mij is het geen probleem..

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:07

bij ons lopen 2 kippen rond ze lopen overal, ook in de paardenboxen en als je niet oplet, staan ze de bak van je paard leeg te vreten en staat je paard er beteuterd bij te kijken.

Overal waar ik heb gestaan met paarden en gewerkt met paarden liepen kippen, nog nooit iets van gemerkt dat het schadelijk voor de paarden zou zijn.

Ik vind het wat vergezocht, zo kan je op alle slakken zou leggen.
Het is vast komkommertijd, er is nergens een epidemie ofzo en dan moeten ze toch weer wat verzinnen om paardenbezitters bezig te houden.

De kippen lopen bij ons het grootste risico wat te overkomen, want ze zijn zo brutaal dat ze gewoon onder de paarden doorlopen en sommige paaarden zijn nu eenmaal wat lompig......

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 10:10

In het stukje staat overal nadrukkelijk kunnen (een risico zijn).

En een gewaarschuwd mens kan voor twee tellen...

Lachen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:13

kijk maar uit als je de straat oversteekt kan ook erg riskant zijn

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:17

Ik heb ook verhalen gehoord dat het gevaarlijk is om een paard in een stal te houden waar kippen gehouden worden/werden. Er is een schimmel die pluimvee bij zich kan dragen die zich kan vastzetten in de kaakholtes van een paard, met niet zo fijne afloop.

Nu vind ik kippen persoonlijk ook niet leuk, dus ik zal ze zo snel ook niet samen houden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:25

wij hebben een kudde (?) eenden op stal is dat is ook erg gevaarlijk..

Voor de eenden welteverstaan, want een haflinger is er een keer op eentje gaan staan die leeft nog wel maar is wel een mank eendje geworden (aahhh zielug)...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:27

mijn vader hout al 30 jaar kippen en wij hebben al 19 jaar paarden. Nog nooit problemen gehad. Ja een haan die eens gesneuveld is door een trap van een paard. Haha! De kippenmest wordt hier soms zelfs over de wei gestrooit als bemestting ervan.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:31

Wat een onzin verhaal zeg!
Wij hebben dan geen kippen, maar waar ik eerst reed hadden ze dit ook.
Dan zouden mensen toch ook die bacterie kunnen oplopen als ze de uitwerpselen opruimen... Verward
Paarden eten dat toch niet??
Wat een vaag verhaal zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:31

Bij ons zien de paarden kippen als een soort pluizige voetballetjes Haha!
Als er al eens een buiten de ren komt het weiland in moet ze echt rennen voor haar leven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:35

Kippenmest strooit de buurman ook uit, wat een stank.

Trouwens zou ik mijn paard ook niet onnodig willen blootstellen aan gevaar voor Salmonellabesmetting. Kans is groot dat hij daar aan onderdoor gaat...Lips are sealed

Er zijn al teveel risico's bij het houden van paarden. En ik kan zonder kippen...

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:41

Ik denk dat allemaal wel meevalt hoor... Hoe lang staan er al wel geen kippen en varkens en koeien en geiten paarden samen op boerderijen?

Persoonlijk word ik altijd een beetje sjaggerijnig van dat gemier en 'ge-als'... Als je helemaal geen risico wilt lopen moet je je paard maar in een isolatiebox zetten, niet mee gaan rijden, al helemaal niet buiten en uiteraard niet op de wei natuurlijk, want misschien struikelt ie dan, of, nog veel erger, in aanraking komt met kippenpoep Rolleyes

chip

Berichten: 2355
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:59

Toen ik zelf nog mijn weitje en stallen had, had ik ook kippetjes, vind het hele gezellige diertjes en ze liepen dus regelmatig los, tussen de paarden, geitjes, poesjes en honden. Nooit ergens last van gehad.

Bij ons op de manege lopen ze ook regelmatig los Lachen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:59

Overal zitten risico's aanvast. Ik ziet niet zo waarom er zoveel risico's aan het houden van paarden zit imo zijn het gewoon normale risico's die met gezond (boeren) verstand wel te mijden of te beperken zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:11

Riant schreef:
imo zijn het gewoon normale risico's die met gezond (boeren) verstand wel te mijden of te beperken zijn.



.....daarom geen kippen bij mijn paarden Haha!

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:16

Cassidy schreef:
Trouwens zou ik mijn paard ook niet onnodig willen blootstellen aan gevaar voor Salmonellabesmetting. Kans is groot dat hij daar aan onderdoor gaat...Lips are sealed


?

Dit is niet aanvallend bedoeld hoor Cassidy, maar eet je zelf dan ook geen kip, ivm een eventuele Salomonellabesmetting?

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:36

Dit heb ik ook wel eens gehoord.
Onze kippetjes lopen ook gewoon los. Ze gaan alleen niet naar de paarden (ze zijn zeker bang... Tong uitsteken ).

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:19

Heeft eea niet gewoon te maken met de hygiƫne en de hoeveelheid kippen die je houdt ??
Ik denk dat je van een mug geen olifant moet maken.
Het gevaar van een besmetting ligt overal op de loer en zolang je paard goed gezond is zullen een aantal dingen weinig kans hebben om vat te krijgen op een paard.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:28

Daphne18 schreef:
?

Dit is niet aanvallend bedoeld hoor Cassidy, maar eet je zelf dan ook geen kip, ivm een eventuele Salomonellabesmetting?


Ik denk dat Cassidy geen rauwe kip eet. Knipoog

Verder zou ik idd proberen te voorkomen dat de kippen over voer/hooi/stro kunnen poepen. Ik zou de kippen zo veel mogelijk gescheiden houden van de paarden, zowel voor de gezondheid van de kip als van het paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:30

Daphne18 schreef:
?

Dit is niet aanvallend bedoeld hoor Cassidy, maar eet je zelf dan ook geen kip, ivm een eventuele Salomonellabesmetting?


Ik eet zelf wel kip, maar alleen goed gekookt/gebakken/gebraden. Rauwe eieren gebruik ik niet. En de kans dat een kip op mijn bord schijt is niet aanwezig. De kans dat een loslopende kip in de voerbak van mijn paard schijt is wel degelijk aanwezig.


http://www.equisearch.com/magazines/pra ... la_072104/

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:33

op veel stallen -ook bij ons- lopen veel ratten rond, ik denk dat dat een veel groter probleem kan geven dan kippen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:36

En vergeet de muizen niet Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:42

Eens in de zoveel tijd zie je trouwens ook de tip "een rauw ei door het voer voor een glanzende vacht" langs komen. Ook zo'n leuke... je kan net zo goed russische roulette gaan spelen dan. Lachen Mensen beseffen vaak niet dat zowel mens als dier dood kan gaan door een salmonellavergiftiging.

Goed... nu weer ontopic. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:45

Tessebes schreef:
Eens in de zoveel tijd zie je trouwens ook de tip "een rauw ei door het voer voor een glanzende vacht" langs komen. Ook zo'n leuke... je kan net zo goed russische roulette gaan spelen dan. Lachen Mensen beseffen vaak niet dat zowel mens als dier dood kan gaan door een salmonellavergiftiging.


Ja, daar rijzen de haren je van te berge...tip uit de oude doos, maar dan een verkeerde Lips are sealed

Ratten en Muizen kunnen ook een probleem vormen. Voer daarom goed afgesloten bewaren, waar de muizen/ratten niet bij kunnen. Maar eigenlijk ga ik er van uit dat iedereen dat doet...(misschien beetje bleu van mij? )

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:46

Bij ons op stal lopen geen kippen rond, maar wel kom ik ze regelmatig tegen met wandelingen/buitenritten. Vind muizen en ratten toch viezer Scheve mond

Daar kun je katten voor houden, maarja de kans is nogal groot dat die overreden worden door auto's, omdat onze stal aan de drukke weg grenst...bovendien hebben nogal wat honden rondlopen. Ook niet echt een goede combi met katten meestal Haha!