Luchtzuigen, afstraffen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Luchtzuigen, afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 15:46

Mijn bijrijdpard zuigt dus lucht.
Hij staat nu op het land en heeft izjn band niet om.
Als ik hem binnen zet begint hij weer met luchtzuigen, niet aan een stuk door maar zo af en toe.
Moet je dit afstraffen, of juit niet omdat hij dan gekregen heeft wat hij wil ; aandacht.Zijn luchtband opdoen binnen is onzin, hij doet het dan alsnog...

Groetjes Jocelyn


_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:48

Als Santos zoiets doet dan geef ik haar meestal wel straf of laat ik haar even stoppen, alleen ik denk niet dat het helpt want als je weggaat doet ze het toch wel weer.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:53

Ik heb ook een luchtzuiger gehad.
Afstraffen deed ik niet, het had toch geen enkel nut, zodra je weg was deed hij gewoon door.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:56

Afstraffen helpt indd niet.
Je kan veel beter de oorzaak van het probleem weghalen.
Waarschijnlijk verveelt je paard zich... In de wei dus met soortgenoten...

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 15:58

hij staat in de wei, maar opzadelen doe ik daar niet Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:12

Je zou even de zoekfunctie kunnen gebruiken hier op bokt en kunnen zoeken op het woord luchtzuigen. Er zijn al zoveel discussies geweest over dit onderwerp..................

Mijn paard zuigt lucht als ik wegloop en hem even geen aandacht geef en als hij aan het eten is in zijn stal. Als ik bij hem ben weet hij dat hij niet mag luchtzuigen en af en toe probeert ie het toch stiekem door zijn tanden ergens op te zetten. Op dat soort momenten krijgt hij meestal iets naar zijn hoofd geslingerd omdat ie echt weet dat ik het niet grappig vind als hij het doet waar ik bij ben, meestal is ieme dan net te snel af en kijkt ie me aan met een blik van: ik deed toch niets Verward

Maar voor de rest ben ik er eigenlijk toch wel van overtuigd dat je er verder vrij weinig aan hebt om hem er echt voor te straffen............

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:14

wij heben ook zoon merrie egt irritant is dat

Be awesome 8-)

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:14

geef je paard voldoende afleiding/beweging, dit komt vaak voor uit verveling. doe desnoods een speeltje in de stal ophangen

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:26

Citaat:
geef je paard voldoende afleiding/beweging, dit komt vaak voor uit verveling. doe desnoods een speeltje in de stal ophangen


Als je paard het eenmaal doet (om welke reden dan ook, verveling/maagklachten oid) krijg je het er volgens mij echt haast niet meer uit. Speeltjes in stal maakt volgens mij ook niks uit Mijn merrie is (helaas) ook een luchtzuiger en ze doet het het liefste overal mits ze niet in de weide staat. Ik straf het niet af, volgens mij begrijpt ze daar niks van Scheve mond

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:46

scooby hoe lang doet je berijdpaard het al?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 17:39

lang, hij is zo gekomen zover ik weet.
Maja wat ik mij dus afvroeg was dat als hij dit doet hij gestraft moet worden of je het beter kan negeren....

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:46

Je zult het probleem echt niet oplossen met straffen, als je weg bent doen ze het net zo hard weer, maar ik vind het persoonlijk wel zo tenenkrommend irritant als een paard staat te zuigen (Dat geluid! Vreselijk!) dat ik vind dat ze het maar moeten laten als ik in de buurt ben, dat eventjes houden ze het maar even op.
Nescio's ex-overbuurpaard was ook een zuiger, die had met 2 dagen door dat ik het niet wou hebben als ik in de buurt was (van de eigenaar van dat paard mocht het ook niet), je kunt ze dat prima leren.

Nulla tenaci invia est via

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:51

denk ook niet dat je het oplost met straffen, kan de VA ofzo niet onfo erover geven hoe je het het beste kunt oplossen?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:29

ook niet de bedoeling om het op te lossen, maar idd hem laten weten dat het niet mag als ik in zijn buurt ben, maar was dan bang dat ik misshcien wel toegaf aan zijn aandachtstrekkerij.
Dus afstraffen kan en hoe? tijdens het borstelen geef ik hem meestal een tik met de vlakke hand dan stopt ie er wel ff mee.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:31

Straffen heeft geen zin, je bent er niet 24 uur per dag bij dus zal het paard het heus wel doen als jij er niet bij bent. Beter kun je een band kopen of cribbox smeren. Maar straffen zal je paard denk ik niet snappen, het is daarvoor te inconsequent en dus niet goed.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:32

Je mag een stal ondeugt NOOIT afstraffen want dan wordt het erger. Een paard onwikkelt een stalondeugt door stress (vaak doordat hij zijn natuurlijke gedrag niet kan uiten). Ga je hem nu ook nog eens straffen omdat hij dit doen dan levert dit alleen maar meer stress op en maak je het alleen maar erger.
Een paard maakt endorfine aan als ze bezig zijn met de stalondeugd en daar raakt hij aan verslaaft omdat het de stress wegneemt. Het is heel moeilijk om ze het af te leren en het beste is om ze dag en nacht in de wei te doen, maar dat doe je al volgens mij en hij had het al toen jij met hem begon toch?
Dus resume, nooit straffen voor de stalondeugt. Zoals margreet zegt kun je ze het voor een kort moment afleren (als je in de buurt bent) maar als je weg bent doen ze het dubbel zo hard.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:34

kijk daar heb ik wat aan!!
dat ik kan het niet kan afleren weet ik, maar wilde weten of het gevolgen had als ik wel afstrafte.
Tnx, dan weet ik het nu!!

lady007
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:38

kijk ik zou zeggen laat hem aan een holle buis zuigen tot hij er dood bij neer valt :d dan leert hij het ook meteen af

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:40

lady007 schreef:
kijk ik zou zeggen laat hem aan een holle buis zuigen tot hij er dood bij neer valt :d dan leert hij het ook meteen af


Als jij dat nu zelf eens even voor deed

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:43

Maar Scooby, er is een sticky over op ehh even denken, medisch denk ik. Er zijn discussies gaande omdat het zou komen doordat het paard last van maagpijn heeft en het zuigen verlichting brengt.

Straf een paard nooit voor stalondeugden maar probeer de oorzaak weg te nemen.

There is no reality, only perception.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:17

marquez1 schreef:
Je mag een stal ondeugt NOOIT afstraffen want dan wordt het erger. Een paard onwikkelt een stalondeugt door stress (vaak doordat hij zijn natuurlijke gedrag niet kan uiten). Ga je hem nu ook nog eens straffen omdat hij dit doen dan levert dit alleen maar meer stress op en maak je het alleen maar erger.
Een paard maakt endorfine aan als ze bezig zijn met de stalondeugd en daar raakt hij aan verslaaft omdat het de stress wegneemt. Het is heel moeilijk om ze het af te leren en het beste is om ze dag en nacht in de wei te doen, maar dat doe je al volgens mij en hij had het al toen jij met hem begon toch?
Dus resume, nooit straffen voor de stalondeugt. Zoals margreet zegt kun je ze het voor een kort moment afleren (als je in de buurt bent) maar als je weg bent doen ze het dubbel zo hard.


Een paard onwikkelt een stalondeugt door stress (vaak doordat hij zijn natuurlijke gedrag niet kan uiten).

En verveling en ze nemen heb vaak van elkaar over

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:50

Je kunt een paard ook leren om niet heen en weer te draaien als je bezig bent, om geen gras te eten als je met 'm loopt, om niet z'n hoofd te schuren etc. etc. allemaal dingen die ze gewoon weer doen zodra je weg bent, dus waarom zou je 'm niet kunt leren dat hij niet mag zuigen als je met 'm bezig bent. Ik zie het probleem echt niet, niks inconsequents aan en ze snappen het dondersgoed.

Nulla tenaci invia est via

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:12

Luchtzuigen wordt vaak veroorzaakt door een te hoge concentratie maagzuur - dat doet pijn, en luchtzuigen maakt endorfinen vrij waardoor de maagpijn minder wordt. Afstraffen heeft geen enkele zin, is in die zin zelfs wreed. De oorzaak aanpakken is een stuk beter...

Extremely rare and Beyond Compare

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:20

Beste Lady 007. Misschien kan je veel leren door de berichten te lezen van de mensen die echt iets zinnigs te zeggen hebben. Bv. Promptertje, die heeft zich duidelijk in dit onderwerp verdiept!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:13

DePennyBitch"]
Straffen heeft geen zin, je bent er niet 24 uur per dag bij dus zal het paard het heus wel doen als jij er niet bij bent. Beter kun je een band kopen of cribbox smeren.
[/quote]

Een band omdoen bij je paard geeft nog meer stress en cribbox zijn ze al heel snel immuum voor. Ik heb al deze middeltjes al eens voor mijn paard gebruikt en zie dit soort middelen inmiddels ook onder straffen, helemaal de band is een regel rechte straf omdat het zuigen over het algemeen gewoon doorgaat en ze er vaak nare verwondingen aan over kunnen houden.....

[quote="lady007"]
kijk ik zou zeggen laat hem aan een holle buis zuigen tot hij er dood bij neer valt :d dan leert hij het ook meteen af
[/quote]

Kijk en ik zou zeggen............... wat een verschrikkelijk domme opmerking, slaat kant nog wal om zoiets te zeggen....

[quote="promptertje"]
Luchtzuigen wordt vaak veroorzaakt door een te hoge concentratie maagzuur - dat doet pijn, en luchtzuigen maakt endorfinen vrij waardoor de maagpijn minder wordt. Afstraffen heeft geen enkele zin, is in die zin zelfs wreed. De oorzaak aanpakken is een stuk beter...
[/quote]

Luchtzuigen word niet vaak verzoorzaakt door een hoge concentratie maagzuur, dat is 1 enkel onderzoek geweest en het kan voorkomen dat paarden die luchtzuigen er last van hebben. Het kan ook zijn dat een paard zich gewoon verveeld (zoals die van mij want als ie de hele dag te eten hooi/kuil/gras heeft is er gewoon niets aan de hand!) of dat een paard andere lichamelijke klachten heeft waardoor die door het luchtzuigen (endorfine komt vrij dus geeft het hem een lekker gevoel) de pijn niet voelt, of gewoon simpelweg omdat er stress is.......

Ben het er idd wel helemaal mee eens dat straffen d.m.v. een band, vieze smeerseltjes ed geen zin heeft en dat je eerst de oorzaak moet achterhalen

[quote="Jetta schreef:
Beste Lady 007. Misschien kan je veel leren door de berichten te lezen van de mensen die echt iets zinnigs te zeggen hebben. Bv. Promptertje, die heeft zich duidelijk in dit onderwerp verdiept!


Dat schreef ik al in het eerste bericht, er zijn al zoveel topics over dit onderwerp geweest en er zijn al zoveel inmens domme opmerkingen gemaakt dat je beter eens de zoekfunctie kan gebruiken


Mijn paard heb ik als luchtzuiger gekocht, hij heeft een paar jaar (2) met band om gestaan en ik heb me er in die periode ontzettend aan gestoord dat hij luchtzoog. Uiteindelijk heeft hij een gat bij zijn strottehoofd aan de band over gehouden (terwijl hij rondom bekleed was met echte schapenvacht!) en sindsdien heeft hij nooit meer een band om gehad Het gaat nu hartstikke goeg zonder band en ik smeer ook nooit meer vieze smeersels ergens op. Hij zuigt af en toe tijdens het eten en als ik met hem bezig ben en even geen aandacht voor hem heb. Hij weet ook dat ik niet wil hebben dat hij zuigt als ik er bij sta, dan zie je hem twijfelen om te gaan zuigen en dan doet ie het dus toch maar niet. Mijn paard is er alleen maar beter van geworden dat ik al deze goedjes niet meer gebruik, ik heb er een veel vrolijker paard voor terug gekregen en oja................. mijn paard heeft in die 4 jaar nog nooit koliek gehad!

Overigens kan ik je er bij melden dat diverse paarden bij ons op stal luchtzuigen waaronder een Lichte Tour paard, hij presteerd super, krijgt voldoende aandacht en beweging en voer maar kennelijk zit het luchtzuigen er gewoon ingebakken. Dit paard staat ook gewoon zonder band op stal tussen de andere z paarden en jonge dieren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, horsiegek, Kaatje81, wendyh, xYaartje en 83 bezoekers