Overgang rijlaarzen naar jodhpurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Overgang rijlaarzen naar jodhpurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 21:50

heej allemaal
Omdat ik laatst te lui was om mijn laarzen aan te trekken dacht ik laat ik is met schoenen rijden. Dit ging me eigelijk best goed af en ik zit er nu over na te denken om jodhpurs aan te schaffen omdat met schoenen rijden niet echt veilig is. En zo blijven mijn leren laarzen netjes voor de wedstrijden.
Maar nu had ik een vraagje wat is jullie ervaring hiermee?
Ik kan met laarzen gewoon netjes mijn benen stil houden, met schoenen ging dit minder, went dit? En als je eenmaal dan je benen goed stil kan houden kan je dit dan ook nog met je laarzen aan?
Mijn schoenen merkte ik meteen dat ik veel meer contact had met mijn paard dit vond ik best fijn maar heb je met je laarzen dalijk nog wel enig gevoel?Of is dit allemaal per persoon verschillend?
Alvast bedankt.
Groetjes

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:54

Ik herken wat je hier schrijft.
Toen ik overging van laarzen naar chaps had ik het zelfde gevoel. Nu ben ik zo gewend aan het met chaps rijden dat ik nog maar zelden kies voor mijn laarzen. Inderdaad is het heerlijk om meer te voelen van je paard.
Toch trek ik af en toe toch mijn laarzen aan omdat die helpen bij het houden van een goede beenligging. Maar je benen gaan vast wel stiller liggen na een tijdje. Het is gewoon even wennen Knipoog

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:03

Ik heb ook de ene keer laarzen de andere keer chaps. Maar niet met jodphurs, maar iets stevigere stalschoenen. Als het warm is zetten m'n benen heel erg op en passen m'n laarzen gewoon niet. Dus dan moet ik wel met chaps.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:21

Mij lijkt Jophurs ook heel fijn,ik zit er over te denken om de Jaar aanbieding van de DiVOza te kopen...
die lijke mmij ook goed voor het rijden.
voor het gewoone stal werk gebruik ik me Mountain horsjes Haha!

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:52

Je bedoelt de Mondoni Excellent?
Zoiets zoek ik ook ga maar eerst even naar de ruiterschop bij ons uit de buurt om te kijken wat ze daar hebben.
Alvast bedankt voor de reacties.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:51

Ik heb geloof ik die rubberen jophurs van Global... omdat ze gevoerd waren heb ik ze wel 2 maten groter moeten kopen. Ik rij ook met een jophurbroek.... als je eenmaal aan jophurs gewend bent, wil je nooit meer anders. Haha! Lekker je benen tegen die warme buik van je paard Haha! met rijlaarzen mis je dat contact vind ik.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 00:29

Ik wilde mijn leren laarzen ook wat sparen, want ze slijten best wel de laatste tijd. Dus goeie (leren) chaps gekocht, vrij stevige. Ik wilde simpele jodhpurs (idd Mondonie Excellent), maar die zaten voor geen meter, toch maar Ariat's gekocht Bloos
Verder is het even wennen, de chaps die ik heb zijn vrij glad. Bovendien krijg ik m'n sporen er nooit helemaal goed omheen, dat is ook niet helemaal handig, maar verder zijn ze super!!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:18

Ik heb leren jodhpurs van Petrie (ik kocht Global...foutje van de winkel Schijnheilig ). Ze zitten perfect. De zool is ruw gemaakt met een klein profiel, tegen het glijden. Ik rij soms met chaps, soms ook zonder.
Het was in het begin best wennen, maar nu wil ik niet anders!'
Als je het niet zeker weet, kun je altijd 2dehands jodhpurs kopen. Heb ik ook gedaan met mijn eerste paar. En dat is zo goed bevallen dat ik nu dus (na een jaar) nieuwe heb gekocht Haha!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:50

Ik heb eerder altijd met jodhpurs en chaps gereden en daarna laarzen gekocht. Ik rijd nu altijd met mijn laarzen. Toen ik laatst een keertje met mijn chaps reed, merkte ik pas het verschil. Je benen klapperen eerder en je voet staat minder mooi vind ik. Kortom de beenligging is veel beter met laarzen. Ik wil niet meer zonder.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:17

Ik reed heel vroeger met rubberen laarzen, toen over gestapt op jodhpurs en chaps. Wat een verademing! Super relaxt.

Maar nu ik leren laarzen heb, zou ik niet meer terug willen naar chaps. Om de zelfde reden als hierboven...

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:31

Ik heb nooit echt met rijlaarzen gereden, altijd met schoenen en gympen. Jophurs lijken met niet echt lekker zitten . Ik rijd altijd met stalschoenen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:06

Ik krijg altijd erge zwabberenkels als ik geen laarzen aan heb. Dan ga ik drijven met m'n hak ipv met m'n kuit. Mij lijkt het rijden met jodphurs geen succes dus.

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 22:36

Als ik nu rijd zo met schoenen lijkt het of ik ind met mijn benen alle kanten opzwabber. Maar als ik dan naar beneden kijk lijkt dit mee tevallen.
Maar went dat gezwabber? En kan je ze na een tijdje wel stil houden?

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:46

k heb heel lang met ruberen laarzen gereden en dat was niet zo geweldig want je kunt er niet fijn de hele dag op rond lopen en ik ben nqatuurlijk weer te lui om aanderen schoenen aan te trekken haha dus heb ik op een gegeven moment jodphurs aangeschaft en ook chaps k wil nu niet meer zonder int begint zwabbert het wel een beetje en dat doe ik nog steeds als ik zonder chaps rijd maar dat kan ook komen omdat ik altijd kleintje "tikjes" met mijn binne been geef en dan gaat het buitenbeen meestal ook beetje mee doen masar met chaps heb ik daar minder last van maar je moet het vooral zelf fijn vinden de een vind jodphurs fijner en de andere laarzen ik jodphurs omdat ik vaak de hele dag op stal loop en op laarzen is dat heel irri vind ik