snelle training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

snelle training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:10

Omdat mij gevraagd is om op 23 augustus wedstrijd te rijden moet ik dringend gaan beginnen trainen. Maar helaas niet met mijn gewoone wedstrijd paard (is verkocht) dus rij ik het nu met mijn recreatiepaardje. Maar er is 1 probleem of eigenlijk meerdere. Hij is een ex koers draver en wil niet gecontroleerd draven (altijd maar sneller willen). Hij is enorm scheef (echt geplooit naar de rechterkant) Hij is ook totaal niet los, zo stijf als een plank dus. En hij kan niet galopeeren in de bak op linkerhand. Welke oefenignen zou ik kunnen rijden om toch de 23ste een fatsoenlijk B-proefje af te leggen. Ik ga niet voor de 1ste plaats maar gewoon als plezier en als het mislukt dan zij het zo.
Maar weet iemand welke oefeningen enzo ik kan rijden in de bak om het op deze punten toch wat te verbeteren tegen die datum
Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: snelle training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:13

Oei...voor die tijd ga je dat echt niet redden, zulke dingen kosten veel meer tijd.
Wat doe je nu al om hem losser te maken?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:14

Blijheid schreef:
Oei...voor die tijd ga je dat echt niet redden, zulke dingen kosten veel meer tijd.
Wat doe je nu al om hem losser te maken?

Veel cirkels en slangevoltes :)
in stap en draf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:44

Opzich prima, gewoon mee doorgaan :j Misschien is het ook een idee om lange rechte stukken te rijden (buiten) om te proberen hem rechter te krijgen. Ook rijden op de binnehoefslag is daar een goede oefening voor, dan heeft hij minder steun aan de bakrand.
Toch denk ik dat tempocontrole het belangrijkst is, als je rustig gecontroleerd kan draven kan je je oefeningen ook makkelijker uitvoeren en zal het meer effect hebben op zijn stijfheid.
Wat het tempo betreft, ik zou (als het lukt) proberen om aan te draven enz zodra hij te snel gaat maak je weer een overgang terug. Als je het voelt aankomen liefst nog net voordat hij te snel gaat, dan houd je de leiding. Op die manier kan je dan uitbouwen naar steeds een langer stukje gecontroleerde draf.

De galop zou ik eerlijk gezegd nog even laten voor wat het is, in elk geval in de bak. Als de draf al zo moeizaam gaat zou ik eerst eraan werken dat je dat wat meer onder controle hebt, voorat je galop één grote racepartij wordt. Als je galop wil oefenen dan zou ik dat ook op lange stukken rechtuit doen (als je hem kan houden) omdat dat qua balans het makkelijkst is voor je paard.

Misschien kan je overwegen een proefje te rijden zonder galop?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:46

Galop op de rechterhand gaat echt super, hij kan daar zelfqs op verzamelen en op buitenrit kan hij allebij de galops (links en rechts) zonder probleem. Het is alleen in de bak dat links niet wil (omdat hij rechts scheef is waarschijnlijk)

Proefje zonder galop gaat niet (LRV Belgïe, altijd met galop )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:47

Ik dacht dat het een onderlinge wedstrijd was, vandaar dat ik dacht dat een aangepast proefje misschien kon.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:49

Nee het is officieel. Ik rij in een club en het is hun beurt om het te organiseren en ze wilden dat iedereen mee doet, maar aangezien mijn wedstrijdpaard weg is moet ik het met men wandelaartje doen :)

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:52

Heel veel overgangen en tempowisselingen maken zodat je meer controle over je tempo gaat krijgen.
Verder veel op de binnenhoefslag rijden en wat je doet is ook al goed veel voltes en slangevoltes.
Wat ook een goeie oefening is om hem losser te krijgen is achtjes rijden.
Dus eerst een volte links en dan halverwege maak je een volte naar rechts en zo blijf je wisselen.
Zorg dat ie goed ontspant op het moment dat je hem om gaat buigen anders kan je beter nog een volte rijden op de hand waar je op zat.
Als je dit veel doet wordt je buiging ook vanzelf beter en wordt je bolle kan ook wat meer hol.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:55

Oke dat zal ik proberen bedankt voor de tips :) , maar nu nog een fatsoenlijke bak zoeken (diegene waarin ik nu af en toe rijd is vierkant :P)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:57

NOG EEN DING

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zijn hoofd niet ind e lucht gaat gooien en er vandoor gaat. Want nu rijd ik met martingaal en op een dressuurwedstrijd mag dat niet.

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:00

Denk niet dat je dat in zo'n korte tijd er uit gaat krijgen, maar ik zou de martingaal er nog even aan houden zodat je toch wat begrenzing hebt als ie dit doet en verder blijf ik bij de overgangen en tempowisselingen.
Hierdoor krijg je als het goed is meer verbinding van achter uit en gaat je paard ook meer z'n rug gebruiken.
Let er wel op dat je hem vooral met het losrijden lekker laag en rond over de rug rijdt, ook dan kun je tempowisselingen rijden, hierdoor krijg je straks een hele fijne verbinding.
Maar het zal niet makelijk zijn hoor me een draver dat zal ik je wel vast zeggen.
Die zijn er echt op gemaakt om hard te gaan.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 20:06

Oke bendakt voor de tips, ik ga ze zo snel mogelijk uitproberen :)
Nog meer tips zijn altijd welkom :)

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:32

wat ik deed is steeds even een volte 10 meter rijden wanneer het te hard ging! en zwaar doorzitten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:36

als je eerlijk bent zeg je hoe de zaken ervoor staan en start je niet...

Ik zou vnl werken op activiteit, dit verkrijg je door te schakelen. Verder oefenigen correct rijden. Werk je oefeningen uit met denkbeeldige punten. Volte heeft 4 punten rijd in het begin recht op die punten. Verder laten aantrekken en terugkomen, dus pasjes vooruit met behoudt van contact en met regelmaat en takt.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:33

Morrow_Less schreef:
Nee het is officieel. Ik rij in een club en het is hun beurt om het te organiseren en ze wilden dat iedereen mee doet, maar aangezien mijn wedstrijdpaard weg is moet ik het met men wandelaartje doen :)

Jouw rijvereniging organiseert dus de wedstrijd en verplicht de leden om mee te doen?? Voor wat dat betreft ga ik met bulck mee, leg uit hoe het ervoor staat (je wedstrijdpaard is verkocht) en niet starten, ook al doe je het voor de lol.. ik zou me dus nooit laten verplichten om aan een wedstrijd mee te doen, "moeten is dwang" en als ik ergens een hekel aan heb.....

De oefeningen die hier aangegeven zijn helpen allemaal goed, maar denk niet dat je dit voor die datum allemaal in orde hebt! Dit heeft meer tijd nodig, en die heb je niet, plus het feit dat je de "deadline" in zicht hebt en geneigd bent om toch e.e.a. zo snel mogelijk erin te krijgen, en dat kan averechts uitpakken..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:36

Ik denk dat het belangerijkste is dat je zelf probeerd heel netjes op de letter te rijden dus je oefeningen zo netjes mogelijk probeerd uit te voeren en zelf netjes erop zit en de rust bewaard. Gaat je paard harder draven probeer dan beetje te remmen zoals je normaal ook zou doen. Misschien op zit wat meer terug zitten enz. Denk namelijk als ik het zo lees niet alles opgelost of heel extreem verbeterd krijgt door nu als een gek te gaan trainen. Denk datje haar ook spierpijn gaat bezorgen dan en ineens misschien teveel rijdt. Doe wat je kunt zeker als het maar voor de lol is. Je kan niet alles rechtzetten. Dus probeer inderdaad je proef een aantal keer te rijden en deze zog oed mogelijk uit te voeren. Ondanks alles wta zij heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:57

Denk ook niet dat je dit voor mekaar gaat krijgen , zeker als hij ook nog erg met het hoofd omhoog loopt, kun je je wedstrijden niet uit respect voor de pony een keer overslaan??
En een half jaartje een beetje de techniek leren , jijzelf zodat je het aan je pony kan leren??

Misschien even hard gezegd, maar leer eerst je pony eens zonder martingaal rijden en begin dan pas aan wedstrijden, wees eerlijk tegenover het dier en verdiep je in de techniek, ga lekker ontspannen hand werk doen en train je paard met respect, dat heb je niet als je er hulp teugels aan hangt,

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:04

Als je niet voor de winst gaat, zie ik er geen kwaad in om mee te doen. Het zal je paard in ieder geval geen kwaad doen om nu een paar weken serieus getraind en gegymnastiseert te worden. Kan hij alleen maar beter van worden.

Ik denk dat je qua oefeningen het beste goed aan de basis kan werken. Veel wendingen, veel overgangen, veel ontspannen. Ik ben zelf altijd dol op slangenvoltes, voltes vergroten en verkleinen, gebroken lijnen (eventueel met aan het begin, midden en eind nog een volte tien meter).

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:41

De 31 augustus ga ik toch weg uit de club en ze vroeger of ik nog meedeed bij hun wedstrijd (die ze dus organiseren) :)
Dus wilde ik hun graag het plezier doen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:42

dan zou ik al helemaal niet meer meedoen

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:46

Dan zou ik me idd helemaal niet meer druk maken om jouw paardje nog "even" goed te krijgen qua rijden... niet meedoen, en lekker gaan gymmen met je paard op een relaxte manier!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:46

Hoofd de lucht in gooien, niet ontspannen, niet linksom in de bak willen galoperen, scheef als een deur..

Buitenrij/wandelpaard of niet, een bereden paard moet fysiek wel in orde zijn. Als ik dit zo hoor zou ik me met hele andere dingen gaan bezig houden dan een wedstrijdje rijden voor de lol. Zo lollig zal het voor het paard niet zijn.. :o

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:49

Het gaat al niet meer door
toch bedankt voor de tips :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:31

Ach, nu heb je miscshien wel weer inspiratie om verder te trainen... :D

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:22

Eingelijk heb je veel te weinig tijd.