Waarom...(Western negatief ??)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Waarom...(Western negatief ??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:39

Okee nou heb ik dus een vraag...
Die zal vast wel vaker gesteld zijn, en dan wil ik graag de link.

Ik lees nou al in een aantal topics over western dit western dat...

Nou is dus mijn vraag...
Waarom wordt de westernsport zo ontzettend negatief gezien door het
merendeel van de dresuurruiters??
De meeste weten nieteens waar ze het over hebben en brabbelen maar
wat over iets wat ze van iemand anders gehoord hebben...

Okee ik maak ook weleens een achterlijk domme opmerking over de
dressuur, maar als iemand me erop wijst geef ik wel mn excuses.
EN... Ik ben de enige die zoiets zegt (gewoon door ontwetendheid), maar
het komt gewoon echt te vaak voor dat een dressuurruiter iets zegt over
de westernsport, terwijl gewoon aan de reactie te lezen is dat diegene er
geen hol van snapt...

Waarom???

♥ Rewrite the Stars ♥


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:46

Tja, ik denk dat het een beetje is in de trant van "wat de boer niet kent, dat vreet ie niet" ofzo?

Ik rijd zelf (recreatief) dresuur en zie niets in westernsport. Maar puur omdat het mij niet leuk lijkt. Ik zal er niet negatief over zijn en heb er ook wel interesse in (er rijd een meisje bij ons op stal ook western) maar niet om zelf te doen.

Maar je hebt altijd ook van die echter mutsen die alles behalve hetgeen zij zelf doen, niet leuk vinden.... tja, die blijf je houden.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:49

Ik denk dat je dat bij alle takken van de sport houdt!
Denk dat de dressuur-ruiters denken dat de western-ruiters negatief over hun zijn.

Ach.. wat maakt et uit wie of wat denkt, zolang jezelf plezier hebt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:53

Even voor mezelf gesproken:

Alles wat ik fout zeg over western ruiters is uit onwetendheid, alhoewel ik ook wel begrijp dat sommige opmerkingen als een plank op een koekepan slaan.

Of dat alleen dressuurruiters zijn betwijfel ik, ik denk dat veel ruiters die juist niet zo druk bezig zijn met dressuur zich snel vergissen....mensen zien geen krul, dus paard loopt niet goed oid.

Iig zie ik western niet negatief, verder niets voor mij, maar dat is dan weer persoonlijk.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:53

Ja maar ook in de topic dat er iemand vraagt van wat denk je ervan als
een paard met 2 jarige leeftijd ingereden wordt.
Dan zijn er ook een aantal die blijven volhouden dat westernpaarden veel
vaker zo vroeg ingereden worden.
Maar als mijn reactie dan is dat dat vooral door leken gedaan wordt en dat
je die net zo goed in andere takken van de paardensport hebt, dan geven
ze geen weerwoord meer...

Ik snap het niet, wat is er zo erg aan de westernsport dat je het zo moet
afkraken, terwijl je dr geen reet van snapt??

♥ Rewrite the Stars ♥

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel vaker gelezen heb op Bokt, dat de "westernpaarden" met 2 of 2 en een half worden ingereden.

Maar heb ook vaak genoeg gelezen dat dat dus niet het geval is, kijk dan wordt het wel moeilijk.

Maar ja, zal wel hetzelfde zijn als bij alle paarden, de 1 houdt netjes een grens aan en de ander heeft geen grenzen Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:56

heb helemaal niets tegen westernsport, ik heb zelf op een western manege gereden, het is net zo moeilijk en zwaar als andere takken van sport. Het enige waar ik het nooit mee eens ben of ooit zal zijn is dat sommige lieden hun quaters op 2 jarige leeftijd inrijden, maar dat doet naar ik aanneem de grote meerderheid niet.

Ben zelf ooit eens bezig geweest mijn arabje om te scholen Haha! wat op zich wel goed ging qua oefeningen (neckreining, zijwaarts, draaien om de voorhand etc.) in een bak wel te doen, maar kreeg problemen, zware problemen met buitenrijden meet een westernzadel, aangezien ze nogal eens met 4 benen de lucht in wil gaan en veel steigert, dan wil je echt niet zo'n knop voorop je zadel hebben zitten Knipoog Het is nooit echte liefde geworden tussen mij en westernsport.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:13

In amerika zitten er inderdaad genoeg tussen die er met 2/2.5 op gaan, maar dat geld lang niet alleen voor western paarden. In Amerika doen ze wel meer rare dingen.
Meer dan helft van de western bokkers is ook zwaar tegen het jong inrijden.

Ach, 2 mnd geleden ofzo was er ponykamp bij ons op stal, ik ging jamaica rijden en had mijn (wiel) sporen om.
Ik zat er nog niet eens op of ze stonden langs de rand van de bak al te miepen hoe zielig het wel niet was.
Hou je toch denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:13

Ach, zo hoor ik ook genoeg westernruiters zeiken op dressuurprikkers zoals die dan genoemd worden. Dat hou je denk ik toch.

Een aantal redenen voor het negatieve imago:
1. De westernruiters zelf, die als welwillende maar totaal niet door enige kennis gehinderd in de bek van hun paard zitten te rossen. Tuurlijk, deze westernruiters zitten uiteraaaaard niet op Bokt Haha! maar ik kom ze in de praktijk toch griezelig vaak tegen. (Ook zagende dressuurruiters trouwens maar daar hebben we het nu niet over)

2. Regelmatig de totaal arrogante houding van westernruiters omdat zij zich verheven voelen boven de dressuurprikkers. (Ook hier weer: natuurlijk niet op Bokt Haha! en ook andersom van dressuurruiter richting cowboy Haha! )

3. Wat DPB al zegt: Wat de boer niet kent....

4. Inderdaad dat nare jonge inrijden voor bv de futurity Misselijk

5. Stukje minachting voor het 'hobbelen aan een lang teugeltje; dat kan ik ook' (en dan vervolgens met je dressuurpaard een sjok laten zien ipv een jog Haha!


Ik kan me d'r inmiddels niet echt druk meer om maken. Zelf sta ik nu op een Engelse manege, en de meesten zijn positief geinteresseerd in wat wij doen. Ik moet zeggen dat er bij ons goed gemixt wordt, dat men redelijk open staat voor elkaars discipline en dat men elkaar doorgaans met respect behandelt.
Ik zeg wel 'doorgaans' want uiteraard zijn er ook bij ons uitzonderingen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:15

heb ook niets tegen western, ik bedoel, het is evengoed het gymnastiseren van een paard... ook met western maak je paarden soepel enz..
maar wat ik vaak zie is van die vreselijke amateurs die gewoon met ene los teugeltje rondhobbelen in de bak.. namate worden die paarden stijf., dat vind ik het riskante ervan

western lijkt me opzich super, en leuk maar het moet wel goed gedaan worden.

start paardensport Zie profiel voor meer info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:17

Ik heb geen vooroordelen over western
het enige wat ik wel eng vind zijn de bitten met lange scharen, ook bij jonge paarden en onervaren ruiters.
Ik weet hoe het gebruikt hoort te worden, maar ik heb wel eens anders gezien, ook op bokt foto's van western paarden.

En jaja, jullie weten allemaal dat ik daar ook over zeik bij dressuur/spring paarden.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 19:21

Sonja, op zich ben ik het ermee eens wat jij zegt, maar al die dingen die
je zegt, zie je ook duidelijk in de dressuur.

Maar idd net zoals stef zegt, het is niet van ooh zielig, maar het zijn vaak
die gemene steekjes onder water...
*Check die sporen
*Check die stop
*Check die spin

Zoveel mensen (en dat zijn dus ook vaak de negatieve mensen) denken
dat western alleen reining is. Maar dat is totaaaaaaaaaaaaaaaaal niet zo.
En ik kan me er dus nog wel gewoon boos om maken, Sonja, want ik denk
godver mens, loop niet zo uit je nek te banketstaaf, als je iets negatiefs erover
wil zeggen, zorg dan dat je eerst geinfiormeerd bent.
En als er toch nog per ongekluk een poedersuiker uitschier ofzo kan je ook
gewoon nog sorry zeggen.

Maar het is gewoon zo: als ik met mn paardje aan het rijden ben ,gewoon
een relaxed buitenritje dan zie je de mensen al denken...
En waar is dat nou voor nodig??

♥ Rewrite the Stars ♥

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:45

Dit heb je bij alles. Jij doet western met je paard en dan vallen de negatieve reacties je op over western. De ander doet eventing en denkt; waarom is iedereen er zo negatief over. De volgende ment en denkt precies hetzelfde als de rest.

Iedereen is overtuigt van zijn manier en de meeste vinden dan de rest minder en zijn er negatiever over. Het maakt niet uit of ze er verstand van hebben.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:54

Ik ben dressuur spring én western ruiter. En overal vind je wel van die arrogante mensen.

1. Ik rij ook western, iedereen mag het van mij weten. Maar die opmerkingen van western is ''lomp'' dan mag ze eens een reining rijden.

2. Ik rij met mijn eigen paard dressuur, maar als ik naar een western manege ga, krijg ik van die opmerking ''Joh, engels rijden is zo makkelijk...''. Ja ga dan maar eens ZZ rijden denk ik altijd.

Ik ben ''lid'' van beide takken, maar toch altijd die opmerkingen, mensen die iets tegen mij hebben terwijl ik ook dezelfde tak beoefen, maar ook de andere. Ik word er gewoon ziek van! Misselijk

Waarom gewoon niet accepteeren dat er keuzes zijn in de paardensport, en je gewoon moet doen wat je leuk vind ?!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:57

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik, als zeer gepassioneerd westernamazone (met gedegen dressuurachtergrond Bloos ) geen "dressuurprikkende "vrienden meeneem naar een wedstrijd.
Ik schaam me de ogen uit de kop hoe sommige met hun paarden omgaan. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik al jaren niet meer op een dressuurwedstrijd ben geweest dus misschien is het daar wel hetzelfde.

Ik denk dat het negatieve imago komt uit het feit dat er heel veel westernruiters zeer slechte dressuurruiters waren die dachten dat de westernrijden wel zou lukken.
Dan spreek ik over 20 jaar geleden (en nee, natuurlijk niet alle westernruiters). Dus zag je heel veel onkunde en ellende en dat juk dragen we nu nog steeds.
Die ruiters rijden er ook nog steeds...... Huilen tussen alle goede die er inmiddels nu ook rijden.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:01

oo raar ik rij dressuur en net western gaan rijden en in april mag ik een bont paardje gaan inrijden voor western ik vindt western heel er leuk maar dressuur ook ik denk dat ik later toch wel dres wil doen weet ik veel meer van Knipoog

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:44

Ik rij ook dressuur en western en ik zie dat er aan beide kanten de zelfde fouten worden gemaakt. Waarom moet er altijd een andere tak van de paardensport worden afgekraakt, terwijl je eigen tak ook behoorlijke blunders maakt? Iedere tak van de paardensport heeft zo zijn plussen en minnen, dat moeten we gewoon met z'n allen van elkaar accepteren. Wees blij dat niet iedereen het zelfde wil doen .

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:51

Ik vind het juist een gave tak van de paardensport! 2 mensen bij Khartoum op stal rijden ook western en k vind het echt gaaf! Ik zou zo western lessen nemen als er een manege die westernlessen geeft in de buurt zou zijn! (is er dus niet Boos! )

toumie Ach gut

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:58

Ik vind western en dressuur allebei leuk. Ik vind het alleen zwaar om op een heel groot dravend paard te rijden. Maar dat is iets persoonlijks en dat heb ik fijn opgelost door op Tennessee Walkers te gaan rijden. Mijn eigen Walker wil ik aspecten uit beide gaan leren. Ik denk dat dat kan.

Veel "paarden-mensen" kijken niet verder dan hun neus lang is. En informeren zich zelfs niet grondig genoeg over hun eigen tak van de paardensport.

Daarom dus zo veel vooroordelen, denk ik.

Face your fears, live your dreams!

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:10

mij hoor je niet negatief praten over western.omdat ik daar geen verstand van heb.


Maar het enige nadeel vind ik de bitten maarja als je ermee om kan gaan..

Koos PaardLoos.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:23

Ik ben niet negatief over western, in tegendeel zelfs.
Wel ben ik behoorlijk gematigd over veel mensen die menen 'western' te rijden. Dat zijn vaak de mensen die bij het Engelse geen puntje in de B dressuur konden scoren en dus ook niet mochten springen en omdat ze die Westernoptoming en kleren zo stoer vonden maar die tak van sport hebben gekozen. Een paard verzamelen is tenslotte maar lastig, dat sjokken is veel makkelijker.
Westernzadel, éénoorhoofdstel, flinke stang in, grote hoed, spijkerbroekie, pizzasnijders om de kojbojlaarsjes et Voila, de westernsport is weer een miskleun rijker.

Gelukkig ben ik juist door Bokt veel wijzer geworden en heb ook verschillende mensen ontmoet die wèl een knap staaltje western kunnen rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:27

Ik vind het een mooie tak van paardesport, alleen het wereldje eromheen vind ik soms wat overdreven. Van die ultracowboys. Maar dat is denk ik maar een kleine groep.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:32

ultra cowboys zijn vaak linedancers en geen ruiters

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:05

Goed western rijden is moeilijk. Goed dressuur rijden ook. Een slechte ruiter is rijdt in elke tak slecht. Er zijn dan ook genoeg slechte ruiters in beiden takken te vinden. En dat van de bitten met lange scharen zielig zijn is ook onzin. Het gaat er natuurlijk om hoe het gebruikt wordt. Maar geldt dat ook niet voor diverse bitten, zwepen en hulpteugels etc die veel dressuurruiters gebruiken? ( trek je paard maar naar beneden met die slof)
Ik vind persoonlijk dat het doel van beiden takken van de paardensport niet zo gek ver uit elkaar ligt, alleen de manier is anders. Het maakt ook niet uit welke tak van de paardensport je beoefend als het welzijn van het paard maar voor op staat. En wanneer komt er eens een dag dat iedereen elkaar is zijn waarde laat? Het belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:08

Sjuimpje schreef:
Westernzadel, éénoorhoofdstel, flinke stang in, grote hoed, spijkerbroekie, pizzasnijders om de kojbojlaarsjes et Voila, de westernsport is weer een miskleun rijker.
.

Haha! OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12, posje en 71 bezoekers