Hoe train je de bovenlijn van je paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Hoe train je de bovenlijn van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 17:26

Hallo allemaal, ik ben heel benieuwd hoe mensen dit hier doen. Ben zelf laatst een opmerkelijke conlusie gekomen dat de bovenlijn bij al mijn les paarden en mijn eigen paarden natuurlijk ook, heel mooi bol is. Zelfs bij paarden die een heel slechte bovenlijn hadden.
Dit heb ik bereikt puur door het paard bewust van zijn achterhand te maken en vandaaruit oefeningen te doen die hem meer kracht geven. Dit vooral tijdens het los werken en aan de hand. Geen enkele hulpmiddel of teugels die het hoofd hals in een bepaalde positie dwingt of rijd. Alles los en het paard het zelf laten uitzoeken.

Zelf denk ik dat ik bijna de enigeste hoier ben die het zo doet.

Hoe trainen jullie je paard. Met wat voor een oefeningen en waar let je dan op enz.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:29

ik doe het aan de longeerlijn dmv van de pessoateugel en dan op de laagste stand.
onder het zadel activeer ik het paard van achter en werk dat aan de voorkant fijn af. het paard zet zijn achterbeen mooi onder, laat zijn rug los (deze bolt dus iets) en ik kan hem in elke gewenste hoofdhouding zetten. in het begin is dit nog lang laag met een fijne aanleuning, hoe ervarener het paard hoe hoger ik hem instel en hoe meer druk ik erin rijd.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:40

Vanuit de achterhand, eerst de achterhand sterker maken dus, en dan via de lendenen komt er vanzelf verbinding met de voorkant van het paard, en dan komt die bovenlijn vanzelf wanneer ie dus meer opgericht wordt (vanuit de achterhand) echt speciale oefeningen rijd ik er niet voor... behalve dan schoudervoor om het achterbeen verder onder te brengen en dus sterker te maken...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:13

Achterhand activeren en het gewicht naar de achterhand laten plaatsen.
Dit doen we onder het zadel, aangespannen en aan de dubbele longe.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:18

Hoe denken jullie over de bovenlijn trainen zonder te rijden en zonder enige hulpmiddelen, dus ook geen dubbele longe enz. Kun je zo nog de bovenlijn van je paard trainen volgens jullie?

Ik ben er mee eens dat het vanuit de achterhand moet, maar dit doen jullie tijdens het rijd of dubbele longe of hulpmiddelen. ALs al deze dingen worden uitgeschakeld wat dan. Is het dan nog mogelijk?

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:39

Mijn paard biedt het zelf al aan dus veel hoef ik daar niet aan te doen. In ieder geval voornamelijk blijven werken van achter naar voor, dat is denk ik de key-factor. Lekker laten lopen over de rug, schakelen, overgangen. Zoiets.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:55

Op jouw manier is het zeker mogelijk Josien, het lijkt me een keer een uitdaging om een paard op jouw manier te beleren. Maar ik heb voorlopig nog mijn ouders die boven mij staan, die het liever houden zoals we het nu doen.

Ik probeer tijdens het rijden wel al zo min mogelijk met mijn handen te doen en vooral mijn pony de ontspanning te laten vinden.
Dus van achteren zorgen dat het goed is en dan door overgangen en volte's de ontspanning te vinden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 19:08

Fijn dat je er zo tegen aan kijkt Sjonniej. Het leuke is vind ik zelf dat mensen bij mij komen vanwege een gedrags probleem en als dat opgelost is, dat ze dan merken dat het paard lichamelijk ook sterk vooruit is gegaan zonder dat we daar aan gewerkt hebben.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:12

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:36

Het lijkt me ook onwijs gaaf om een keer mee te doen met een clinic ofzo. Ik vind het echt mooi om te zien hoe je op die manier een paard kunt trainen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 19:45

Hmm, Dat ik opzich mogelijk. PB me maar over hoe of wat als je graag mee wil doen of wil komen kijken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:50

Ontspannen laag en over de rug rijden en proberen die achterhand steeds meer te activeren. Als dat goed gaat kun je meer opspannen, maar daar ben ik nog niet aan toe. Moenira is nog erg jong in haar bouw, maar die halsspieren die worden al steeds mooier...

Zie nu dat het uit het zadel is, tja... Andrew longeer ik zonder hulpteugels laag, en soms met touwtjes. Maar de spieren krijg ik er toch vooral aan door rijden Schijnheilig Helaas ben ik die techniek niet machtig dat het me ernaast goed lukt Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:08

Ik rijd ze gewoon naar beneden door heel veel de achterhand te activeren en voor het paard steeds uit te nodigen om nog verder mijn hand te volgen. Longeren heb ik een hekel aan en als ik dat doe gooi ik er een paar balken neer. Daar worden ze ook lekker los van over de rug.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:10

Verplaatst van UZ naar VMR

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:14

Pinky_girl schreef:
Verplaatst van UZ naar VMR

*grinnik* niet geheel met elkaar eens?? Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 21:25

Het gaat van hop naar her. Is me ook een onderwerp hé.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:33

met de pessoateugel trainen werkt idd supergoed!!
ik gebruik hem regelmatig en zie duidelijk dat het werkt!

geen paard mooier dan de Arabier!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 21:38

Jep, maar ik bedoel juist of men het ook zonder hulpmiddelen en zonder met rijden te trainen kan. Dat het kan weet ik, maar zijn er meer hier die dit kunnen of denken juist dat dat onmogelijk is b.v.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:53

josien schreef:
Zelf denk ik dat ik bijna de enigeste hoier ben die het zo doet.



ik ben er van overtuigd dat jij niet de enige hier bent die een paard dressuurmatig kan trainen Gaaaap

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:18

josien, ik denk dat de meeste mensen die serieus aan het rijden zijn de belangrijkheid van de achterhand beseffen, zo ook het nut van een rustige en vriendelijke ruiterhand.

dus ik zie niet in wat je anders doet als ik jouw posting zo lees.

Amor Vincit Omnia

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 22:19

Ik bedoel niet zo dressuurmatig, maar door grondwerk en het rijden puur op lichaamshulpen. Dus geen teugel gebruik enz.

Het zal wel al te gek zijn als hier geen mensen zijn die een paard dressuurmatig kan trainen.

Dus ik heb het niet over het rijden, maar puur grondwerk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:24

josien schreef:
Zelf denk ik dat ik bijna de enigeste hoier ben die het zo doet.

Verward
Ik weet niet hoe groot jouw wereld is maar als ik om me heen kijk zie ik genoeg paarden die een mooie bovenlijn hebben door training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:25

Sjuimpje is heel handig met longeren

en ik geloof dat Aqua8horse ook zoiets met lichaamshouding doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:27

josien schreef:
Ik bedoel niet zo dressuurmatig, maar door grondwerk en het rijden puur op lichaamshulpen.

Ik heb eventjes in je profiel gekeken en daar zie ik een van je paarden onder het zadel met een heel dun bitje met scharen van bijna 20 cm Schijnheilig
Verder hebje foto's van aan Anda hengst en van hengsten, zeker Anda's is bekend dat ze van nature een goed ontwikkelde bovenlijn hebben.
Beetje vreemde conclusie die je trekt Nagelbijten / Gniffelen


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:30

Josien, kan je voorbeelden geven van die bolle bovenlijn bij jouw paarden?
Ik zelf kom veel mensen tegen die menen dat hun paard goed bespierd is, maar in de praktijk zie ik vaak wat anders.
Daarbij scheelt het ook hoe een paard exterieurmatig in elkaar zit. Afgelopen week heb ik nog een voorbeeld gezien van een paard wat nooit en te nimmer een mooie bovenlijn zal kunnen krijgen, gewoon omdat hij zo ontzettend slecht ik elkaar zit. Toch doet het dier het heel goed in de ZZGP en wordt hij getrained onder begeleiding van een gerenomeerde instructeur/ruiter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, YandexBot en 83 bezoekers