[tk] Standaard tekenuitrusting?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

[tk] Standaard tekenuitrusting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:27

Ik wil wat vaker gaan tekenen. Ik heb al wel eens getekend, maar die lukten nooit echt goed. Ik heb alleen een schetsblok en een HB potlood, dus niet veel.
Wat is er nog nodig voor een standaard tekening?


SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:28

Gum Clown

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:31

Ja, die heb ik ook al Lachen

Gizzmo

Berichten: 754
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:38

een idee om te tekenen, bijv een goed foto, waarop alles mooi duidelijk is, dus zonder hele donkere vlakken of schaduwen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:51

Heel veel soorten potloden, van H t/m 9B Lachen Dan kun je de schaduwen ook goed aangeven, en wat echt donker is, mooi donker maken!

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:51

Ik heb altijd een gum, een puntenslijpen, harde ondergrond (ligt eraan waar je tekent he) en een hele reeks potloden (H, HB en 2,4,5,6B)

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:01

Zo'n doosje met verschillende potloden is wel handig
en zo'n kneedbare gom gomt over het algemeen makkelijker dan zo'n harde.

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:18

ik heb bijna geen H potloden (ieder zijn tekenstijl) maar wel veel B potloden, ik ga tot 9B, ook koop ik meestal monolith potloden ( volledig garfiet, zonder hout) ze zijn wel iets duurder maar veel leuker om mee te werken. kneedgom voor de zachte potloden en harde gom voor de harde potloden. een doezelaar. schetspapier. ik teken het liefts op steinbach (groffe textuur) , maar als je echt heel netjes wil tekenen kan je ook bristol (gladde textuur) ofzo kopen, en papier van 200 gram werkt het leukst. (niet te dun dus). ik slijp mijn potloden niet met een slijper maar een mes, zo kan je meer grafiet vrijmaken waardoor je je potlood ook op z'n kant kan gebruiken. verder kan ik niet zo meteen op iets komen. succes!

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:39

Eh, een papiertje, een potlood en een gum. Dan ben ik al klaar Haha!

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:57

Tot 9B potloden, goed tekenpapier, kneedgum, gewone gum... Dat is standaard voor gewone tekeningen zegmaar

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:02

Ikzelf heb 6h tot 9b potloden, een kneedgum en goed papier. Daarmee kom je al een heeel eind.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:10

grof papier...200gram is al heel goed om te beginnen. zien dat je paier groot genoeg is (als je portretten wil tekenen) ik heb het al gehad dat hij niet op het blad ging Clown
een kneedgum is heel handig!!
podloden: bruynzeel is een heel goed merk! (wel redelijk duur Tong uitsteken )
9B - 8B - 7B - 6B - 5B - 4B - 3B - 2B - B - HB - H - 2H
heel handig voor schaduwen Knipoog

Schilderij van je eigen paard of huisdier? http://www.marjolebbe.be

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:11

mijn standaard uitrusting: hb vulpotlood, kneedgum en tekenpapier (ik gebruik 170 grams papier), verdder niets Tong uitsteken

Heb geen zin om te klooien met verschillende hardheden als ik met HB hetzelfde bereik.
B potloden vind ik veeeel te zacht, 1 streep en je punt is alweer weg en H potloden gebruik ik alleen voor technische tekeningen en 2H voor achtergronden als ik die bij het portret teken.
Ik heb echt een hekel aan botte potloden, wil altijd een scherpe punt hebben anders kan ik niet tekenen, zelfs een 0.75 vulpotlood is al te dik Nagelbijten / Gniffelen , ik vind mijn 0.5 het fijnst werken.

Voor kleur heb ik veeel meer nodig; pastelkrijt, pastelpotloden, kneedgum, doezelaar, waaierpenseel, schetspapier en het tekenen zelf doe ik op fotokarton, gewoon papier vind ik totaal niet lekker werken met krijt, heb vanalles geprobeerd maar fotokarton werkt het beste.

Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:40

Wie weet hoe je de punt van een doezelaar het beste kan 'bijhouden'? Ik merk dat het puntje nogal snel zacht wordt (of ik druk er te hard op Nagelbijten / Gniffelen). En ik vroeg me af of je een speciaal mes nodig hebt als je je potloden en grafietpotlood met een mes wilt slijpen? Ik hoor 't graag Lachen

Daihyo

Berichten: 88002
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:58

Mijn standaarduitrusting: potloden, van 3H t/m 6B, tekenblok (iets dikker papier dan normaal), kneedgum, gewone gum, puntenslijper. En Pastelkrijtjes voor pasteltekeningen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:12

hey renaat Lachen alles goed met amarillis? je kan voor je potlood te slijpen een gewone cutter gebruiken hoor.

Helderder

Berichten: 10117
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:17

Ik gebruik verschillend Hb potloden, gum en puntenslijper.
Om het gumsel weg te vegen gebruik ik een veer zodat je de tekening niet uitveeg als je het gumsel weghaal.

Otjuh

Berichten: 2218
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:51

Paulatjuh schreef:
Ik gebruik verschillend Hb potloden, gum en puntenslijper.
Om het gumsel weg te vegen gebruik ik een veer zodat je de tekening niet uitveeg als je het gumsel weghaal.


ik blaas dan altijd gewoon..

    Prix.
      B+2 :D

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:26

Wat is in vredesnaam een doezelaar? Verward

Ik gebruik altijd gewoon schetspapier, een gum en 2 hardheden potlood: 2H voor het opzetten en de hele lichte vlakken, HB voor de rest. Maar als t zometeen Sinterklaas is (ja ik ben erg Tong uitsteken ) dan wil ik graag wat beter materiaal, een kneedgum, wat beter tekenpapier en wat meer hardheden potloden. Perfect sinterklaascadeautje toch? Schijnheilig

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:09

Ligt er een btje aan wat voor tekeningen je wilt maken..? Of althans: met wat je wilt tekenen.. Als je potloodtekeningen wilt maken, dan een paar goede potloden, een gewoon HB potlood, en een B6 potlood, dat is makkelijk voor de schaduwen enzo, en een doezelaar is erg makkelijk om de schaduwen mooier en meer 1 geheel te maken. en voorderest is goed stevig papier makkelijk, maar je kan ook gewoon tekenen op een A4.. Voor de rest is houtkool wel makkelijk voor de echt donkere stukken, alleen met houtkool vooral even laten liggen als je er klaar mee bent, en niet er dan nog iets mee gaan doen, want dan heb je kans op veel lelijke vlekken.. Dus als je houtkool gebruikt, dan wel op het allerlaatste... Lachen

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:15

*Tamara* schreef:
Wat is in vredesnaam een doezelaar? Verward


Ik heb geprobeert een plaatje ervan te vinden maar het lukt niet echt, het is een btje moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen.. Haha!
Het is een soort wit staafje, met aan de uiteindes 2 punten, net als bij een potlood die je aan 2 kanten hebt geslepen, alleen dan van een soor vezels.. het materiaal weet ik niet precies, maar de puntjes zijn vrij zacht. waardoor je schaduwen makkelijk wwat makkelijker 1 geheel kan maken.. waardoor je ook donkere en lichte vlakken mooi op elkaar over kunt laten lopen. en je ziet bij ingekleurde vlakken die krasserige potloodstrepen niet of nauwelijks meer...

Ik hoop dat je nu een btje weet wat een doezelaar is.. Haha!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:28

Manuutje1990 schreef:
Ik heb geprobeert een plaatje ervan te vinden maar het lukt niet echt, het is een btje moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen.. Haha!
Het is een soort wit staafje, met aan de uiteindes 2 punten, net als bij een potlood die je aan 2 kanten hebt geslepen, alleen dan van een soor vezels.. het materiaal weet ik niet precies, maar de puntjes zijn vrij zacht. waardoor je schaduwen makkelijk wwat makkelijker 1 geheel kan maken.. waardoor je ook donkere en lichte vlakken mooi op elkaar over kunt laten lopen. en je ziet bij ingekleurde vlakken die krasserige potloodstrepen niet of nauwelijks meer...

Ik hoop dat je nu een btje weet wat een doezelaar is.. Haha!


Ik weet t nu iets meer, thnx! Haha! Klinkt wel als een handig dingetje, ook maar op het lijstje van dingen die ik wil hebben voor tekenen Tong uitsteken

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:28

*Tamara* schreef:
Ik weet t nu iets meer, thnx! Haha! Klinkt wel als een handig dingetje, ook maar op het lijstje van dingen die ik wil hebben voor tekenen Tong uitsteken


Zou ik doen..! Haha! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers