[LO] longe vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

[LO] longe vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 22:16

hallo,

ik help een goede vriendin van mij (nu ze op reis is, en ervoor ook al, nu wat meer doordat ze er niet is enz) met het longeren van haar paardje.
Nu heeft hij al altijd het probleem gehad, dat hij vanaf hij in galop gaat 1 rondetje goed loopt en erna uitbreekt op de cirkel...
Dat komt omdat zijn eigenaresje hem heeft geleerd om 1 rondetje te galloperen en dan te stoppen --> draven.
Nu wil ik hem doorvragen (vb. 2 rondetjes) en hij breekt uit op de cirkel.
Loopt weg met zen hoofd hoog in de lucht enz...
Hebben jullie een oplossing om hem mooi te laten rondgalloperen?
Oja, draven en stappen en stoppen doet hij HEEL goed, als de beste, dat kent hij vanbinnen en vanbuiten Knipoog

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:25

Heel goed dat je doorvraagt kan nu even niet op iets komen maar zal t is vragen aan een kennis van me die is meester met longeer werk Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:31

Een circel afzetten met bijvoorbeeld balken. Dan kan hij niet uitbreken.

Pinguin
Berichten: 15
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:07

Heb je niet de mogelijkheid hem in een dichte paddock te longeren? Dan kan hij onmogelijk uitbreken en kan je hem leren door te galopperen.

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:39

Miss. eerst beginnen in een paddock (afgesloten) dat ze hem dan meer de baas kan.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:52

Idd een cirkel afsluiten.
Longeren met dubbele longe wil ook nog wel eens helpen. Maar vraag dan wel hulp van iemand in die daar ervaring mee heeft!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:10

stukje afzetten en evt een balkje neerleggen, zodat hij daaroverheen moet 'springen' en kun je hem misschien doorvragen.

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:52

BIj paarden met longeer problemen werkt ik met een dubbele longeerlijn en iemand die naast mij staat. DOor dat je een dubbelel lijn hebt kun je het paard veel makkelijker sturen en dat heeft dezelfde werking als je teugels. Daardoor kun je hm dus makkelijker op de cirkel houden. En ik heb er altijd iemand bij als het paard neit gewent is aan dubbelle lijn om te helpen bij eventuele onverwachte problemen. Ik doe dit zo met heel veel probleem paarden en ook met jonge paarden. voor vragen kun je me even pb-en

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:54

Zoals hierboven is gezegd, zet een longeercirkel af van zo'n 15 diameter. Dan kan het paard niet meer uitbreken.