Vrijspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 16:07

hoi, ik hoor vaak deze term en ik snap er niks van. Ik laat Maël wel eens springen over kratjes aan de longe, maar met hindernissen gaat dat niet (de palen zijn hoger als mijn longeerlijn).
Nu had ik net twee hindernissen gezet bij de B en de E tegen het hek aan, maar hij ging er dus echt miet overheen.
Lijkt mij dat je dus minstens met zijn 2-en moet zijn om te laten vrijspringen of hebben jullie een idee?

Bon Jovi rules!



carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:11

je kan hem los gooien(als het mag) en met de longeerzweep hem 'sturen'
over de hindernissen. De meeste paarden vinden het heel leuk!! *LOL*
Vind je pony het misschien eng, maak de hindernissen dan niet te hoog, maar begin wat lager, zodat hij kan wennen!! En bouw het langzaam op.

Ik wil dit ook graag doen met Car, maar de paarden mogen bij ons niet los in de bak (Hij is gedraineerd) Maar ik heb het wel eens met een longeerlijn gedaan en dat ging goed Haha! hij kan echt heel goed springen!!

Heel veel succes!! *LOL*

gr kathelijne

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:19

ja gewoon los gooien en met de longeerzweep er8er blijven zodat ie springt. kan zat in je eentje!!
maarja dan heb ik ook een heel braaf paard Haha!
ik heb dit wel eens gedaan en na 2 x springen,sprong ze van zelf, was heel gaaf!!

Groetjes Nicole

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:21

Met vrij springen zet ik een of meer hindernis(sen) op de lange zijde en dan gaat Milena gewoon rondrennen en springen. Geen tweede persoon bij nodig Verward

Bij springen aan de longe leg ik een balk schuin tegen de binnenste staander aan (1 lepel op het bovenste standje, en dan de balk ertegenaan) en daar glijdt je longeerlijn dan probleemloos overheen Cool

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:32

Ik vind de term vrijspringen eigenlijk niet correct. In principe stuur je het paard toch over de hindernis heen, door middel van je longeerzweep. Nu wil ik niet zeggen dat het paard het niet leuk vindt, de meesten vinden het waarschijnlijk prachtig. Wij hebben het ook weleens gedaan, gewoon beetje opjagen, en dan richting hindernis sturen. Hij vond springen sowiezo erg leuk hoor, en dit vond hij ook prachtig.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 21:00

Ik doe t ook altijd alleen,
Ik zet een hindernis tegen de bakrand, begin altijd laag en daana steeds hoger.
Hoef bij Goldy alleen mn hand omhoog te doen, of te klikken met mn tong dan gaat ze dr over.
Maar wat wel irri is dat ze soms ook ongevraagd springt, ben je nog met de hindenis bezig, komt ze dr al aan vliegen. }> Frusty
Daarom vind ik t ook altijd vet irri om onze andere paarden (sommige) te laten vrij springen want dan ben je zelf ook hard bezig met conditietraining alleen maar rennen door de bak... Gaaaap En nog presteren die K*T ponies het om dr langs te vliegen dus dan maar over de helft van de bak allemaal hindernissen zodat ze écht nergens anders meer langs kunnen en dan moeten ze wel springen. Maar meestal doen we die luilakken met zn 2en da's dan wel makkelijker.
En als je foto's gaat maken is met zn 2en ook wel makkekijk...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 21:21

Bij 'officieel' vrijspringen zetten ze de boel altijd helemaal af. Dus aan een kant tegen de bakrand (of 'kooi', in geval van keruing vaak) en aan de andere kanten balken op staanders, zo hoog dat ze niet gaan springen over die 'zijkant'. Dus eigenlijk gewoon een hindernis dwars erop.
Om een beetje te helpen maken ze vaak een 'trechter' vanuit de hoek, zodat je hem vanuit de korte zijde er gewoon over kunt drijven.
Snap je?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 22:37

hoi, ja ik heb het geprobeerd, maar hij presteert het steeds om er op het laatste moment langs te schieten. ik heb me rot gerend met de longeerzweep, maar zonder resultaat. ik had maar twee hindernissen en zet er dus volgende keer maar meer neer.
we kunnen er 8 bouwen, want we hebben 16 palen. dus in een bak van 40 x 20 meter moet dat lukken lijkt mij.
in ieder geval bedankt voor de tips!

Bon Jovi rules!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:20

Kijk je wel uit dat je je paard niet vermoord Haha! ? Als je er acht bouwt, moet je 'm dus niet te vaak in het rond sturen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evito_06, Flew, Jane808 en 43 bezoekers