Vetten en teren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GingerMorgan

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Purmerend

Vetten en teren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 21:51

Ik heb van verschillende hoefsmeden gehoord dat vetten en teren helemaal niet goed is voor een paard hoeven.
Vetten sowieso niet en teren alleen net nadat ze naar de hoefsmid zijn geweest.
Want vetten en teren stikt de hoeven af en dan komt er geen lucht meer bij en dat is helemaal niet goed..
En als je dan toch wil vetten dan met zonnebloem olie..
Weet iemand wat er nou wel of niet goed is..

Toos ponyloos


anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:53

Hmmz nog nooit van gehoord, ik vet weleens de hoeven van mijn paard en niks te merken hoor.
Teren doe ik niet.

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:05

Hoefsmeerzelfs.

het aanbrengen van hoefsmeersels is meer voor een verzorgd uiterlijk dan voor de hoefverzoring.
vet trekt slecht in de hoorn. het heeft dus weinig of geen effect op het elastisch maken.
een genezende werking is er niet. soms kan het nadelig werken er kleeft namelijk zand en vuil aan de ingesmeerde hoef. als daar elke dag een nieuw deklaagje overheen komt, dan krijg je op den duur als het ware een korst er om heen, dus kan er geen vocht meer in de voeten verdwijnt de elasticiteit.

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:08

Idd, ik geloof ook niet zo in al die smeersels. Teer eventueel voor als de hoeven echt nat zijn en vet voor als de hoeven te droog zijn, maar dan wel met veel water.

Het is geloof ik ook niet goed om tegelijk te teren en te vetten aangezien de een voor vocht is en de ander voor droogte!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:10

ik gebruik hoefvet alleen voor wedstrijden, voor de rest maak ik het schoon met water en een borstel

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:12

ik gebruik het niet..
Mijn paardje heeft gauw last van droge hoeven en ze brokkelen ook af..

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:15

Vet is helemaal niet zo goed als veel mensen denken. Als je vet op de hoeven smeert, kan er geen vocht meer door de hoefwand. De hoeven zullen dan juist droger worden in plaats van minder droog. Je kunt op zich wel vetten, maar maak dan eerst de hoeven goed nat.

Zelf gebruik ik geen hoefvet. Ik spuit de hoeven regelmatig af. Ook weer niet te vaak, aangezien de kootholte van mijn paard nogal gevoelig is voor mok en het wordt daar dan toch ook altijd een beetje vochtig. Verder smeer ik in droge perioden met Hoefvocht van de Paardendrogist, aangeraden door een hoefsmid. Het schijnt dat Rainmaker nog beter is, maar dat is ook een stuk duurder.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:38

Ik vet de hoeven van Pepper wel eens in, en merk er geen veranderingen aan. Als ik de moed heb om die stinkpot te pakken, en ik echt reuzeoude kleren aan heb, teer ik ook wel eens, maar dat komt hast nooit voor Lachen

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Niessie

Berichten: 784
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:15

Op advies van mijn hoefsmit heb ik Toi zijn echterhoeven wat vaker moeten teren (eerst iedere dag) , dit vanwege erg natte bodem (hij staat dag en nacht op t land) wat rotstraal als gevolg had. Na aantal keren teren heeft dit duidelijk geholpen. Verder heeft Toi goede hoeven, weer op advies van de hoefsmit moet ik verder niet invetten en niet TE vaak teren. Natuurlijk heeft ieder paard weer andere hoeven, dus of invetten / teren nodig is en hoe vaak dit nodig is hangt van het paard af.

www.kruisstraat5.nl voor bijzonder verblijf met je paard

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:19

Teren kan idd goed helpen bij rotstraal. En je moet zoals je zegt ook weer niet TE vaak teren, want ook teer kan de hoef afsluiten voor lucht en vocht van buitenaf.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:19

ik vet de hoeven van mijn paard nooit in en ze heeft heel erg goeie hoeven. het is inderdaad beter om de hoeven nat te maken. en als je paard slechte hoeven heeft kun je volgens mij veel beter biotine of zoiets bij gaan voeren dan verbeteren de hoeven van binnenuit.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:29

Ik gebruik geen van beide, om bovenstaande redenen.

Wel gebruik ik pedicure creme, Par had ook last van droge hoefjes en dit zou beter werken dan invetten.
En idd, zie het er waar ik bij sta intrekken en de hoef neemt toch nog gewoon vocht op.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:36

Ik gebruik ook geen vet meer, maar hoefvocht via de paardendrogist.nl dat werkt veel beter, want dat zorgt ervoor dat vocht nog gewoon in de hoeven komen. Met dit warme weer spuit ik de paarden altijd af, maak de hoeve nat en breng dan dan hoefvocht op. Maar dat is dus niet noodzakelijk (het natmaken),

Faber quisque fortunae suae

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:07

het is alleen dat kleine beetje extra voor wedstrijden

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:14

Mijn hoefsmid heeft me hetzelfde vertelt. Hoeven invetten liever neit, en als het, om wat voor reden dan ook, toch moet : eerst de hoeven natmaken en dan insmeren. Volgens hem maakt de hoeven soms weer te week en kan je het beter helemaal niet doen. Een vochtige hoef met vet erop kan weer niet goed 'ademen'.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:19

Het beste volgens mijn hoefsmid is niks erop smeren en iedere dag (bij droog weer) nat maken.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:26

alleen voor de schoonheidswedstrijd Haha! Knipoog

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:51

arzu`s hoeven zijn nog nooit geve, maak binnenkrt wel een foto van hoe goed ze eruit zien, en teren doe ik al helemaal niet.;

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:53

Ik heb het ook niet zo op vetten en teren.
Als ik de hoeven invet (wat ik bijna nooit doe) maak ik ze eerst goed nat omdat er na het vetten geen vocht meer bij komt. De hoeven kunnen zich best redden zonder teer en vet .


Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:00

Mijn hoefsmid zegt inderdaad ook dat je niet moet vetten/ olie gebruiken, gewoon je hoeven elke dag helemaal schoonmaken met water, en in keer in de week een likje teer erover moet voldoende zijn Lachen

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:01

vetten heeft inderdaad geen zin als je niet eerst de hoef goed natmaakt. Teren moet je bij rotstraal alleen doen als de prut er al uit is anders sluit je boel af en gaat het nog harder rotten.
oftewel, ik vet alleen voor de schoonheidswedstrijd en teer nooit alleen op hout als anti-bijt.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:12

ik gebruik iets van olie op waterbasis voor de hoeven van buddy, en dat helpt wel, de hoeven zijn een stuk sterker geworden. Kan nu even echt niet op de naam komen, tis idd wel vrij duur spul, maar het sluit de hoef ook niet af, wat de meeste smeersels dus wel doen..

Dag lieve mama...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:48

Ik gebruik geen van beide, wel voer ik biotine.
Om te smeren gebruik ik Foot Perfect, verkrijgbaar via de DA, heb het verder nog in geen een winkel gezien. Paardendrogist heeft het niet en wil verder ook niet erg meewerken.

Nulla tenaci invia est via

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:53

ik gebruik het ook allebei niet, teer soms een keertje als de hoeven een beetje gaan stinken maar dat is dus heel zelden.
zolang haar hoeven gewoon goed zijn (en dat zijn ze voor het eerst deze zomer, helemaal geen brokkels en scheuren dit jaar!!) doe ik er lekker niks aan.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:41

Vetten doe ik wel met water er onder.
Maar wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen hoefolie en hoefvet?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, ComscoreBot, Duran123, jaap_2005, Jorex, Lynn_Nikita, MarjanB, MRIIIS, othelloster en 110 bezoekers