wanneer welke deken en in welke situatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

wanneer welke deken en in welke situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 21:38

ik heb een vraag. er zijn nogal wat paarden dekens verkrijg baar voor verschillende momenten. ik heb een paard. welke dekens moet ik toch wel echt in het bezit hebben? en wanneer gebruik je bepaalde dekens?
groetjes

make your dreams come true


Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:40

het belangrijkste vind ik de winterdeken en verder is een zweetdeken wel handig, voor na t rijden als het koud is. Maar verder vraag ik me eigenlijk ook altijd af wat nou wel noodzakelijk is en wat niet.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:40

Typ maar eens in op de zoekmachine "wanneer deken" "winterdeken" en je hebt zo een lijst vol topics.

In principe hoef je geen dekens te hebben, alleen voor wedstrijden/ rijden vind ik het zinvol.

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 21:49

en voor op stal of swinters in de wei?

make your dreams come true

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:00

Het ligt er een beetje aan of je paard een dikke vacht mag hebben in de winter, dan hoef je er helemaal geen deken op te leggen. Hooguit een fleecedekentje als 'ie bezweet is...

Als je 'm wat dunner in het haar wilt houden, moet je aan het eind van de zomer beginnen met een zomerdeken, daarna een tussendeken en dan een winterdeken als het echt koud is.
Staat je paard buiten moet je deken waterdicht zijn...

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:04

als je paard geschoren is en het is wat koud buiten kan je een deken op doen

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

SuuSkeBaB
Berichten: 195
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:13

joke20 schreef:
als je paard geschoren is en het is wat koud buiten kan je een deken op doen


Zomer deken lijkt mij? want dan al gelijk een winter deken lijkt me iets te warm of niet? Verward

^,,ChrisJee NEWLY!!,,~*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:31

Minimaal 1 waterdichte deken voor als je paard buiten staat bij nat weer. Verder een zomerdeken, tussendeken, winterdeken en zweetdeken. Wil je hem nog meer inpakken, dan stapel je gewoon dekens bovenop elkaar.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:18

Ik begin einde september/begin oktober met zomerdekentje..
als het kouder wordt een 200grams.. en in hartje winter een 400 grams..(alleen in stal)
Daarna weer andersom.. langzaam afbouwen Knipoog

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:29

Mijn paardje (ijslander) staat het gehele jaar door buiten. En ik heb geen deken voor hem. Vind ik onzin.
Een deken is onnodig, een paard redt zich prima.
Als je de dikke wintervacht wil tegen gaan moet je een deken hebben, maar het is maar net wat je wilt met het paard.
Kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een heel stuk over de (on)zin van dekens en dan kan je zelf zien wat je ermee doet.

Nieuw profiel! Eindelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:35

wyko schreef:
Mijn paardje (ijslander) staat het gehele jaar door buiten. En ik heb geen deken voor hem. Vind ik onzin.
Een deken is onnodig, een paard redt zich prima.
Als je de dikke wintervacht wil tegen gaan moet je een deken hebben, maar het is maar net wat je wilt met het paard.
Kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een heel stuk over de (on)zin van dekens en dan kan je zelf zien wat je ermee doet.


Dat stuk heb ik een tijdje geleden ook gelezen. Natuurlijk red een paard zich wel zonder deken, maar ik wil mijn paard zo dun mogelijk in het haar houden. Staat netter (denk ook aan wedstrijden) en is heel praktisch, want dan is ie na het wassen veel sneller droog.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:07

Ik heb mijn paardje voor de hobby, hoeft er niet mooi/net uit te zien. Als het maar gezond is Lachen
Ik rijd geen wedstrijden, puur recreatief (hobby) dus voor mij maakt het allemaal niet uit.
En als ik problemen heb met een lange vacht dan heb ik ook al het hele verkeerde ras aangeschaft. Een ijslander is in zijn mooie, lange dikke wintervacht op zijn mooist.
Dus het is maar net wat je wilt.

Nieuw profiel! Eindelijk

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 15:19

Marrepar schreef:
Ik begin einde september/begin oktober met zomerdekentje..
als het kouder wordt een 200grams.. en in hartje winter een 400 grams..(alleen in stal)
Daarna weer andersom.. langzaam afbouwen Knipoog


denk dat ik dit ook maar ga doen lijkt me meer dan genoeg..
en buiten ook een 200 grams (waterdicht)?

make your dreams come true

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:33

expresso schreef:
ik heb een vraag. er zijn nogal wat paarden dekens verkrijg baar voor verschillende momenten. ik heb een paard. welke dekens moet ik toch wel echt in het bezit hebben? en wanneer gebruik je bepaalde dekens?
groetjes


Ik ben tegen dekens, hooguit een vliegen deken, maar zelfs die liever niet. Een paard heeft van zichzelf een mooi winter-zomervacht systeem, waarom zou je daar geen gebruik van maken? Het is gezonder voor het paard, want zo kan hij geen kou vatten enzo. Je konijn in het hokje buiten krijgt toch ook geen dekentje om? Lees het stuk over dekens eens op www.paardnatuurlijk.nl (dacht dat adres).
Dekens zijn niet nodig. Hooguit handig voor de mens, scheelt weer in zweet/uitstappen en het staat mooier. Maar goed ik vind dekens belachelijk en tegennatuurlijk. Het is wat anders als je Anky van Grunsven bent, maar ik kan me niet voorstellen dat je tijdens een eenvoudige wedstrijd een 5 krijgt als je knollie een wintervacht heeft Verward .

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:39

Geen deken op is ook mijn droom. Maar ik rij wedstrijden, ga vaak op met de trailer op pad naar o.a. lessen. En dan heb je wel een paard nodig met een kort velletje.

Kijk, mijn super Binky, de shetlander, die komt de hele winter door zonder deken. Die maakt hij zelf aan, maar die hoeft niet de sporten in de winter, die mag lekker in het land staan met zijn vriendinnetje.

s'nachts onder de 12: zomer deken
onder de 10: tussen deken
onder de 5: winterdeken
rond de 0 : twee dekens
rond de -5: drie deken
rond de -10: stalbandages

Ja, ik heb een paard die het heeeeel snel koud heeft en dan vreselijk stijf is, dus ik gebruik dekens.

Trouwens, opmerking over konijnen is natuurlijk helemaal bullshit. Tuurlijk, voor een pony als mijn Binky gaat die opmerking volledig op, maar niet voor paarden die vol in de training staan. Zie jij Salinero met een winter vacht een top prestatie neerzetten?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:41

Nee daarom zeg ik ook als je anky bent gaat dat verhaal niet op. Maar als je onderlinge wedstrijdjes rijdt vind ik het een beetje overdreven, dan maar een puntje lager toch. Je doet een paard echt geen plezier met n deken.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:42

CCCCorine schreef:
Minimaal 1 waterdichte deken voor als je paard buiten staat bij nat weer. Verder een zomerdeken, tussendeken, winterdeken en zweetdeken. Wil je hem nog meer inpakken, dan stapel je gewoon dekens bovenop elkaar.



Dit vind ik idd ook een goede uitrusting!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:45

Jantine2 schreef:
Nee daarom zeg ik ook als je anky bent gaat dat verhaal niet op. Maar als je onderlinge wedstrijdjes rijdt vind ik het een beetje overdreven, dan maar een puntje lager toch. Je doet een paard echt geen plezier met n deken.


En dan de hele winter met een stijf paard staan. Dan gaan zelfs de onderlinge wedstrijdjes niet door.... Ik doe juist mijn paard een enorm plezier met een deken, dan voelt hij zich weer warm, hoeft hij niet stijf van de kou 24 uur per dag op stal te staan omdat ik zonodig 'natuurlijk' moet omgaan met mijn paard. Rijden kan ik dan ook vergeten, zweten is uit den boze, uitstappen duurt zeker een uur, en dan nog niet droog. Daar doe ik hem dan ook een enorm plezier mee, met een nat lichaam in de kou uitstappen, lekker!

Nee hoor, dan maar niet paardvriendelijk in vele ogen, die van mij krijgt gewoon dekens om.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:47

Ik heb alleen een zweetdeken en een dikke staldeken voor mijn paardje. De staldeken gebruik ik eigenlijk nooit omdat ze in de winter wel een dik vachtje krijgt, maar voor het geval dat is het wel handig. Ik heb ook een zweetdeken, dat is wel handig als ze bijvoorbeeld heel erg heeft gezweet in de winter met die dikke vacht. Dan heb je er wel plezier van Lachen .
Ik had eigenlijk ook liever een waterdichte deken gehad ipv die dikke niet waterdichte maarja Knipoog .


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:56

Op zich ben ik niet zon NH freak, al die alternatieve dingen zoals dat nieuwe bekappen vind ik niks. Alleen hun verhaal over dekens kan ik me volledig in vinden. Een paard heeft het toch niet koud als ie een wintervacht heeft?

MissMarjo
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:31

Een deken is niet echt nodig maar wel als je het paard in de winter scheert of er voor wil zorgen dat zijn haren niet zo lang worden in de winter.
Ik zelf scheer mijn pony altijd in het begin van de winter.
Dan krijgt hij een winterdeken om.Als het echt heel koud wordt 2.
In het voor en najaar heeft hij een zomerdeken om.
En als het echt zomer is dan een vliegendeken.
succes er mee.

Het leven dat is een groot feest.

simongek

Berichten: 5336
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:44

Iedereen moet helemaal voor zichzelf weten of je een paard geen, één deken of 3 dekens opdoet. Ik begin meestal rond september/oktober met s'nachts een deken opdoen en bouw dan op tot 2 of 3 dekens afhankelijk van de temperatuur.

Ik vindt wel dat als je je paard de hele winter wil doortrainen dat je hem een deken moet opdoen want net als wat Eleonoor zegt een paard dat een dikke vacht heeft moet je minster een half uur tot een uur droogstappen en in de vrieskou doe je hem daar echt geen plezier mee.

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:32

wyko schreef:
Mijn paardje (ijslander) staat het gehele jaar door buiten. En ik heb geen deken voor hem. Vind ik onzin.
Een deken is onnodig, een paard redt zich prima.
Als je de dikke wintervacht wil tegen gaan moet je een deken hebben, maar het is maar net wat je wilt met het paard.
Kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een heel stuk over de (on)zin van dekens en dan kan je zelf zien wat je ermee doet.


ga ik ff een kijkje nemen!

make your dreams come true

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 03:24

Ik heb altijd paarden gereden met wintervacht, het uitstappen viel best mee hoor. Het bezweet raken viel ook reuze mee. Niet echt heel veel anders dan met een zomervacht.

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 16:51

veel verschillende meningen zie ik al.. ik denk dat ik gewoon een zweetdeken koop en een waterdichte winterdeken voor buiten. thanx! groetjes

make your dreams come true


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimwilliam, Manou, xAnthea en 120 bezoekers