Waarom een vitaminespuit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Waarom een vitaminespuit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 14:41

Kan iemand mij vertellen waarom jullie een vitaminespuit geven in de winter? Ik heb het nu in de Divoza-gids zien staan, maar het is mij niet helemaal duidelijk.
Als je toch gewoon, goed voer geeft dan is dat toch nergens voor nodig. Bijvoorbeeld: Imker krijgt in de winter extra wortelen en appels en 's avonds slobber. Daarin zitten dan toch genoeg vitaminen en mineralen in, zodat hij toch alles binnenkrijgt.

Wat is jullie motivatie om extra vitaminenspuiten te geven en wat is daar de toegevoegde waarde van?

Toos paardloos


carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:48

ik doe het altijd als ik denk dat hij wel wat extra's kan gebruiken. Ik geef zo'n spuit gewoon voor wat extra weerstand. Men geeft het vaak ook wel na een ziekte. Ik vind het geen noodzakelijk iets, maar gewoon voor de zekerheid. Het is nooit verkeerd volgens mij Scheve mond Er zit veel in zo'n spuit.
Ik denk dat jouw pony wel genoeg vitamine en mineralen binnen krijgt, hoor. Maar soms zit een pony wat minder in zijn velletje en dan kan het best helpen.

Nou, succes ermee Knipoog

gr kathelijn

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 15:07

Commerciele spuit, waarmee handig wordt ingespeeld op de onzekerheid van paardenbezitters die heel goed voor hun paard of pony willen zorgen.

Gewoon normaal paardenvoer van goede kwaliteit maakt dit soort tubes overbodig. Als je paard ziek is geweest moet je vertrouwen op de dierenarts- die zal je absoluut de juiste medicijnen en aanverwante artikelen kunnen en willen leveren.

Ik denk zelfs dat het toedienen van de vitamine-shot schadelijk kan zijn voor de gezondheid van het dier: je kan met die shot immers de hele balans in het spijsverteringsstelsel van het paard ondermijnen. Ik zou er niet aan beginnen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 15:09

carlosje schreef:
Ik denk dat jouw pony wel genoeg vitamine en mineralen binnen krijgt, hoor. Maar soms zit een pony wat minder in zijn velletje en dan kan het best helpen.

Inderdaad. Ik heb het mijn paard gegeven na zijn verhuizing. En na een ziekteperiode. Sommige paarden hebben ook veel moeite met de rui (vooral wat oudere paarden) en die kunne dan ook wel eens wat extra's gebruiken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 15:13

hihih ik ga idd met Dees mee.

Geef dit soort dingen alleen op advies van de DA. Een paard wat goed op voer en genoeg beweging krijgt is dit helemaal niet nodig.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 15:45

Mij leek het ook alleen maar een commerciele zaak... Ik geef dus echt geen extra vitaminestoot, maar ben gewoon benieuwd wat de motivatie is van personen die wél die spuiten geven.

Toos paardloos

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:44

bij mij op stal word het gegeven als het paard al een wat langere periode down is... dus neerslachtig door het weer(de verandering ofzo!) je ziet ze er wel van opknappen..

keep calm, I'm engaged!!! <3

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:46

waarom wel is idd als je paard wat extra weerstand kan gebruiken (ik koop zelf ook wel eens vitaminepillen) of wanneer je zoals ik een paard op te weinig voer hebt staan.
Mijn paard moet aardig aan de bak maar staat om maar 2 kilo per dag omdat hij anders veeeeeeeeel te dik wordt.
op aanraden van de veearts ben ik eerst maxh bij gaan voeren maar daar merjkte ik geen verschil bij en dat is vies duur en toen ben ik eens in de maand van die vitaminespuiten gaan geven.
dat wat die van mij niet uit zijn brok kan halen haalt hij nu daar uit

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hanne2001, mooney en 31 bezoekers