Hoeven van wilde paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Hoeven van wilde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:01

Hallo!

Ik vraag me al een tijdje af, hoe de hoeven van wilde paarden zo mooi blijven.
Er komt geen hoefsmid dus hoe gaat dat??

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:07

Die slijten vanzelf af doordat wilde paarden veel meer ,- en over verschillende ondergronden lopen dan hun gedomesticeerde soortgenoten. Kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl daar kun je meer info vinden over dit onderwerp.

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:07

Best een goeie, je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Heb even op google gezocht op "hoeven van wilde paarden" en krijg daar best veel info.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:15


Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:06

wilde paarden met slechte hoeven = paardebiefstuk voor prooidieren

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:09

Jah maar hoe blijven ze zo mooi.. Dat is mijn vraag! Haha!

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:13

Ben ik ook erg benieuwd naar Haha! .
Ik denk wel dat sflj gelijk heeft . Die paarden die lopen overal langs, alleen er zijn in Nederland in grote natuurgebieden ook Koniks alleen daar ligt toch niet zoveel steen dat die hoeven snel afslijten (bijvoorbeeld in het lauwersmeergebied)? Daar ben ik wel weer benieuwd naar hoe dat gaat Knipoog .

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:07

Ze lopen door water, dat de hoeven nat houdt, wij vetten ze , maar zo`n hoef kan vanzelf niet meer zonder vet, waardoor ze lelijk worden. De hoeven van Arzuw orden ook niet gevet, ik zal er binnenkort wel een foto van maken, kan je zien hoe mooi die zijn Lachen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 22:13

Milkas hoeven zijn een ramp haha.
Ze zijn veel te droog en hard. Maar ik heb er wat tegen gevonden gelukkig! Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:42

Zouden ze wel echt zo mooi zijn, vraag ik me af. Ik denk dat onze paarden mooiere hoeven hebben.

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:42

Milkaatjuh schreef:
Milkas hoeven zijn een ramp haha.
Ze zijn veel te droog en hard. Maar ik heb er wat tegen gevonden gelukkig! Knipoog

Wat heb je ertegen gevonden Milkaatjuh? Ik heb nu biotine voor Wladimirs hoeven en smeer er hoefvocht op. Moet zeggen dat het al een stuk beter gaat. Zijn hoeven brokkelen al een stuk minder, maar ze zijn nog steeds niet helemaal brokkelvrij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:50

Alleen maar hoefvocht smeren is de oplossing niet. Hoeven goed natmaken met een borstel, dit even laten zitten, daarna pas gaan vetten of smeren.

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:54

Cassidy schreef:
Alleen maar hoefvocht smeren is de oplossing niet. Hoeven goed natmaken met een borstel, dit even laten zitten, daarna pas gaan vetten of smeren.

Ik smeer het er altijd op als ik ze heb afgespoten .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:54

Er zijn trouwens verschillende stromingen die de manier van slijtage van een hoef van een wild paard proberen na te bootsen.

Een overzicht van de verschillende trainingsmethodes vind je hier:

http://www.thehorseshoof.com/helpmethod.html

En nog wat sites:

http://www.bhfqh.com/articles/Wild%20ho ... attern.htm

http://www.thehorseshoof.com/SouthAfReprint.html

Overigens zijn de hoeven van wilde paarden alleen mooi als er voldoende rotsachtig terrein is voor de slijtage van de hoeven. Er is in Mongolie een proef gaande om Przewalski paarden weer terug de natuur in te brengen. Deze paarden moeten eens in de zoveel tijd een bekapbeurt hebben, daarvoor moeten ze worden verdoofd, en de hoeven onder verdoving worden ingekort....

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:39

Ik smeer nooit iets op de hoeven. Ze brokkelen zoms wel een beetje alleen ze glanzen heel mooi Lachen !

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 16:58

WHOOPY schreef:
Wat heb je ertegen gevonden Milkaatjuh? Ik heb nu biotine voor Wladimirs hoeven en smeer er hoefvocht op. Moet zeggen dat het al een stuk beter gaat. Zijn hoeven brokkelen al een stuk minder, maar ze zijn nog steeds niet helemaal brokkelvrij.


Ik spuit ze af, en doe vervolgens een mengel moes van azijn en zonnenbloem olie op.
En als ik een klein hoekje ontdek in de hoef, die een brokkel kan veroorzaken, vijl ik die weg Knipoog

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:43

Heb een keertje een docu op teevee gezien waarbij ze wilde paarden met een heli in een fuik dreven.Eén voor één werden ze gevangen (vraag me niet hoe dat ging...) vastgebonden en werd het overtollige hoef afgeknipt/gesneden.
Sommige hadden het echt in zo'n krul omhoog staan.Leek heel vreemd.

Weet overigens niet meer waar dat was,wel dat het een jaarlijks terugkomend ritueel is...

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:16

Nagelbijten / Gniffelen daar gaat de theorie van paardnatuurlijk!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:17

hahahahahahahahaha Bloos sorry

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 00:36

JewelFamke schreef:
Weet overigens niet meer waar dat was,wel dat het een jaarlijks terugkomend ritueel is...


Was dat niet in Amerika? Chincoteague?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:16

Het zou best kunnen,ik weet het niet meer precies.'T is al een jaartje of 2 geleden eens op discovery geweest.Het is me wel bijgebleven,omdat het er nogal ruig aan toeging denk.Op zich vind ik het wel een goed initiatief,het zal toch blijkbaar echt wel nodig zijn,alleen de manier waarop...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:44

De hoeven van wilde paarden zijn zeer steil kwa vorm, met bijna net zulke hoge verzenen als de hele hoefwand.

Laatst heb ik nog 'het resultaat van een 'natuurlijke bekapping' mogen aanschouwen... waarbij de teen extra lang werd gelaten en de verzenen finaal weggesneden waren Verdrietig

Niet iedereen die verkondigt een praktijk te hebben die dicht bij de natuur van paard staat, is een vakman. Wees gewaarschuwd; er zit een boel kaf tussen het koren.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:22

Wat bedoel je met "zeer steil" ? & Wij hebben bij paardnatuurlijk ook geleerd om de verzenen iid niet te lang te houden. Dus ben het niet helemaal met je eens. Overigens niet om de teen extra lang te laten, maar misschien dat een andere natuurlijke bekapper daar anders over denkt?
Aan de hand van mijn opgedane kennis daar zeg ik nl. dat de hoeven van wilde paarden juist niet steil zijn.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:45

Zeer steil als in steiler dan regulier wordt bekapt.
Beetje zo steil als tuigpaarden, met meer verzenenhoogte dan onze rijpaarden doorgaans hebben. De hoek is dan aan achterzijde groter dan 45 graden.

'Paardnatuurlijk' heeft het dus mooi uit bedacht, maar de verzenen mogen best langer gehouden worden. Uiteraard is een bokvoetje weer teveel aan verzenen, maar die kant gaat eht eerder op dan zo'n onderuit geschoven 'engels volbloed-voetje'.

De theorie van wilde paarden en een steilere hoef wordt onderschreven door het groene boek voor hoefsmeden. Een bewezen boek, lees het daar maar in na.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 00:54

Cassidy schreef:
Overigens zijn de hoeven van wilde paarden alleen mooi als er voldoende rotsachtig terrein is voor de slijtage van de hoeven. Er is in Mongolie een proef gaande om Przewalski paarden weer terug de natuur in te brengen. Deze paarden moeten eens in de zoveel tijd een bekapbeurt hebben, daarvoor moeten ze worden verdoofd, en de hoeven onder verdoving worden ingekort....


?? Verward Proef? Ze zijn al uitgezet in Mongolie sinds 1992 en het gaat best goed met ze Knipoog ..Ben twee maanden daar geweest maar ik kan me niet herinerren dat ze werden verdoofd om ze te bekappen hoor Verward Bij (bijna) geen enkel paard in Mongolië of die nu wild of tam is wordt er bekapt, de grond is rotsachtig genoeg om de hoef natuurlijk te laten slijten.