bidprentjesverzamelaars

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

wat vind jij van bidprentjesverzamelaars?

Het is een hobby als een ander, niks mis mee
1 (20%)
Zolang ze wat respect getuigen aan de familie niks mis mee
1 (20%)
schandalig en weinig respect voor familie
3 (60%)
anders..
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

bidprentjesverzamelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 13:54

stormloop op bidprentjes 100-jarige
Tijdens de begrafenis gisteren van eeuwelinge **** moest deken *** hoogstpersoonlijk de verzamelaars van bidprentjes intomen. Vanop de preekstoel riep de deken de talrijk opgekomen verzamelaars op niet meer dan 1 prentje mee te nemen. Tijdens de gebedswake maandagavond moest de uitdeling van doodsprentjes zelfs stopgezet worden door de overrompeling. "meer dan 70 verzamelaars kwamen langs voor een prentje. ze kwamen van heinde en ver, sommigen hadden zelfs twee of drie kinderen bij opdat die ook nog een doodsprentje konden halen. De verzamelaars gingen ook langs de deken, koster en diaken om drie keer een doodsprentje te kunnen meenemen. Er was zelfs een man uit Eeklo die 'zn kans niet wilde missen'. Verzamelen van doodsprentjes lijkt niet langer een hobby, maar vaak een kleine handelszaak. Dit werd duielijk na de viering waar verzamelaars al met hun prentjes aan het onderhandelen waren[..] Bij de uitvaart was er weer een hele groep. In samenspraak met de familie heb ik duidelijk gesteld dat er maar 1 prentje per persoon mocht worden gegeven én dat de veramelaars liefst wat respect zouden opbrengen voor de overleden en haar familie.[...]

bron: Hbvl


Ik vroeg mij af wat bokt hiervan denkt. Persoonlijk vind ik het schandalig en getuigen van weinig respect voor de familie van de overledene. Dat mensen graag een doodsprentje meenemen als herrinering van een oud persoon kan ik mee leven, maar dat ze meermaals langsgaan om er zoveel mogelijk te hebben en zoveel mogelijk "handel te kunnen drijven"..
Dit deed mij denken aan het discussie op tv een hele tijd terug omtrend hier over. Toen zei een moederen van een overleden kind: "Op een gegeven moment werden we zelfs gebeld door verzamelaars met de vraag als we een doodsprentje van ons kind konden opsturen. Met mijn vraag waarom dat zo belangrijk was, kreeg ik botweg te horen: Ze betalen veel geld voor overleden kinderen...""

Ik mag er niet aan denken dat ik later een kind verlies, en er een hele hoop mensen in de kerk zitten die helemaal niet komen om medeleven te betuigen, maar om een doodsprentje van mijn kind te bemachtigen zodat ze er geld mee kunnen verdienen.

dus daarom te Pollvraag. Let wel, ik bedoel dus echt de verzamelaars die gewoon in de kerk zitten om een prentje te bemachtigen waarmee ze kunnen ruilen geld winnen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:58

Bidprentjes is een echt Belgisch gebruik. Ik hoor van mijn ouders die tegenwoordig helaas maar al te vaak bij begravenissen aanwezig zijn (ze wonen in Belgie) dat heel vaak de kerk volzit met mensen die alleen maar voor het bidprentje gaan. En dat de geliefdheid/bekendheid van een persoon kan worden afgelezen aan het aantal bidprentjes dat is uitgedeeld.

Ik vind het dus niet kunnen, bijzonder makabere hobby. Als ik in Belgie zou wonen zou er bij niemand van mijn familie een bidprentje worden uitgedeeld. Mensen die een adres achterlaten in het condoleanceregister kunnen een bedankje thuisverwachten met een foto erbij.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:59

Hier in Brabant is het uitdelen van bidprentjes ook de gewoonte
Maar om ze te sparen...walchelijk


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:02

Verzamelen doe ik ze niet (klinkt idd macaber) maar ik bewaar wel alle bidprentjes die ik krijg bij een begravenis, als nagedachtenis en ter ere van de overledene.
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen, alsof dat niet "hoort" zeg maar. Maar ik kijk er nooit naar.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:02

Wat is een bidprentje precies? Net zo'n ding als een foto met jaartal en een bedankje erop die wij toegestuurd kregen na een begrafenis?

Ik vind het vrij macaber om die te gaan sparen van mensen die je niet kent

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:04

Ja zoiets is dat, met dat verschil dat het al aan het eind van de begravenis in de kerk wordt uitgedeeld aan iedereen die in de kerk zit, en je het niet pas als bedankje met de post krijgt toegestuurd.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, DotBot, Fair, Igniss, Jasia, Kaetibangsi, Kim1300, Lalidan, MalaQ, Mirre1415, Mo_Noah, moOby, Moonfight, Muronia, Prairy, Saskiaa_, Sica, sunshine, Suusw, YandexBot en 71 bezoekers