Hoe groot moet een paardje voor me zijn :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Hoe groot moet een paardje voor me zijn :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 17:29

Ondertussen heb ik voor stalling gekeken, voor wat paardjes en ondertussen wacht ik antwoord van een zeer leuke dravertje af...
Gisteren nog bij een klein paard gekeken van 159 cm, maar ben bang dat ik daar gewoon te groot voor ben...

Wat is de minimale maat voor mij en mijn schoonzus Verward
Ikzelf ben 1.80 en zal zo'n 85-90 kg wegen
M'n schoonzus is 1.85 en weegt zo'n 70 kg

Ikzelf hou wel van wat kleinere paardjes, maar niet al te fijn, iig geen enorm bakbeest die veel te sterk voor me is, ik heb een beetje hoogtevrees op paarden van rond de 1.80 m. Knipoog
Wat is de minimale stokmaat voor een normaal gebouwd paard wat nog toonbaar is Verward

We kregen ook nog een volbloedje aangeboden van het weekend, maar toen zat ik al van is dat niet te fijn Verward Ik kreeg het antwoord terug dat een paard zijn eigen gewicht kan dragen...
Daar schiet ik niet echt wat mee op Knipoog (Typisch oude mannetjes antwoord Knipoog )


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:32

Ik zou in jouw geval gaan voor een paardje van rond de 1.68m of 1.70m. Staat opzich wel mooi, goede verhouding, maar dat is natuurlijk ook ieder zijn meug.

Je hebt slanke paardjes van 1.70 die minder veel gewicht kunnen dragen, en grove kleine paardjes van 1.50 die veel meer kunnen dragen. Licht aan het paard wat je uit gaat zoeken.

Ikzelf ben 1.88m en weeg ongeveer 65 kilo, en ik ga voor een paardje van ongeveer 1.47m ofzo...maar ja...dat is handiger bij de sport die ik wil gaan doen, westernrijden, reining...snel draaien => klein paard is makkelijker Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

als je erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:34

ik zou even kijken hoe ver je benen er onderuit steken als je erop zit. ligt natuurlijk ook aan de bouw van het paard en of je lange of korte beugels hebt met rijden.

Verder: DRAVERTJES ZIJN ERRUG LEUK !!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:34

wat wil je met je paard gaan doen? Wil je de top bereiken in springen/dressuur whatever zal je aan een warmbloed moeten.
Wil je recreatief rijden, met eventueel wedstrijden op basis niveau is een tinker misschien iets voor je, of een grote haflinger/fjord.
Je hebt natuurlijk ook nog talloze hele leuke vuilnisbakjes.
Gezien je lengte mag je bij een warmbloed best een flink paard hebben.
Een stalgenoot van mij is ook 180 lang, en heeft een paard van 176 (groeit nog) dit is een mooie combinatie.
Als je meer naar de koudbloedjes toe gaat kunnen ze gerust wat kleiner, aangezien ze breder zijn.
Maar het is gewoon heel bel;angrijk wat je wil.
Ik ben 174, heb een haflinger van 3, die is nu 138 (groeit hoop ik nog) Ik kom net niet onder haar buik uit. Voorhet plaatje zou ze wat hoger mogen zijn (of ik wat kleiner Haha!) maar gewicht telt, en mijn 60 kilo draait ze haar hoef niet voor om.
Succes

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:39

'tja..ik zou gewoon paarden gaan uit proberen, je merkt van zelf denk ik wel of het paard te klein is..

ik heb een paardje van 1.62 en ben 1.63 en weeg 40 kg.
maar dan heb ik ook een chique paardje..

je moet ook gewoon kijken naar de bouw van het paard en wat je ermee wil!!

Groetjes Nicole

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 17:43

Wat ik wil; gewoon een lekker paardje, lekker recreatief rondhobbelen met wat dressuur voor afwisseling (ik hou van mooi, en dressuur is mooi Knipoog )

Op de manege wordt ik op paardjes van rond de 1.68 gezet wegens mijn dikke dijen Knipoog
Maar voor mezelf vind ik dit max qua grootte, ik mag zelf wel groot zijn, maar ben niet zo heel sterk Lachen

En een forse haflinger Verward Hij zou dus theoretisch kunnen Verward Ik vroeg het me al af aangezien ik aantal jaar geleden op een haffie stapte voor ponies naar het weiland, ik ik had toen al zoiets van dat arme kleine ukkie pukkie Haha! (Ik heb eigenlijk altijd paarden gereden)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:48

je hebt haflingers van 130 (behoorlijk klein dus) maar je hebt ze ook van 150.
Voor tinkers is er geloof ik geen max stokmaat, en je bent niet aan bont gebonden, ze zijn er ook in effen kleuren, hoewel die wel wat minder voorkomen dan de bontes.
Kijk gewoon waar je tegenaan loopt.
Bij ons op de manege had een perfect paard voor je gestaan (is helaas overleden)
Paard was een ongelukje, kruising tussen een belse merrie en een voltaire hengst. De hengst was 2, en de eigenaar dacht dus van ach, die dekt toch nog niet, dus bij de merrie gezet.
Echter, de hengst dekte wel (oeps)
Het veulen dat hieruit kwam was in het begin een verschrikkelijk lelijk ding, maar groeide uit tot een heel leuk, stevig rijpaard, met de vriendelijke oogopslag van een bels. Was zo'n 168 hoog, en schopte het tot M dressuur, en L springen. Op 8 jarige leeftijd kreeg het paard helaas een virus en moest ingeslapen wordne

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:14

Ik weet niet precies wat voor maat pony/paard je zoekt. Ik heb een welshcob en vind hem heel gaaf. Je hebt raswelshcobs tot 1.58m. Welshcobs zijn sterk genoeg. Ze tonen ook altijd erg leuk.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:58

Ik denk dat je een paardje moet zoeken die niet kleiner is dan 1.65, liever groter. Je bent errug lang, dus zit het waarschijnlijk al niet fijn als je op een kleiner beessie gaat zitten en je bent ook niet echt licht (ja sorry, ik bedoel niet dat je zwaar bent ofzo, maar voor een pony dus wel...) vanwege je lengte, dus ik zou niet voor die pony gaan die je aangeboden is, maar gewoon lekker verder zoeker voor een groter paardje...succes!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 22:45

Oke, ben ik het niet helemaal mee eens...
zelf heb ik een draver van 1.58 en ik ben zelf 1.82. Ik weeg maar 63 kg en ze heeft er absoluut geen moeite mee om mij te dragen.
Het staat misschien iets minder mooi dan een paard van 1.70m, maar ik ben heel tevreden!!! En zij ook, dus...
Ik heb zelf ook nog best lang doorgereden op een welshje van 1.37m en dat was al helemaal geen gezicht, maar zolang hij geen vermoeidheid of verveling zou tonen, maakte ik nog rustige buitenritjes en deed ik braaf oefeningen, hoor.
Wacht dus rustig je antwoord af enne....super dat je ook aan een dravertje denkt!!!

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 22:49

Ik ben zelf 1.78 en mijn paard is 1.62. Vind ik een mooie maat. Hij is niet overdreven grof gebouwd of zo, een beetje te dik misschien Knipoog
Er staat wel een foto in m'n profiel, kun je zien hoe het staat

Goedgekeurd onderschrift :)

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 22:58

Westernfreak schreef:
Oke, ben ik het niet helemaal mee eens...
zelf heb ik een draver van 1.58 en ik ben zelf 1.82. Ik weeg maar 63 kg en ze heeft er absoluut geen moeite mee om mij te dragen.
Het staat misschien iets minder mooi dan een paard van 1.70m, maar ik ben heel tevreden!!! En zij ook, dus...
Ik heb zelf ook nog best lang doorgereden op een welshje van 1.37m en dat was al helemaal geen gezicht, maar zolang hij geen vermoeidheid of verveling zou tonen, maakte ik nog rustige buitenritjes en deed ik braaf oefeningen, hoor.
Wacht dus rustig je antwoord af enne....super dat je ook aan een dravertje denkt!!!

Mirjam


Ja deze is gewoon supermooi! En mijn liefde begon eigenlijk van het weekend bij stallen kijken toen ik 2 andere dravers tegen het lijf liep, en met lange manen en goede evenwichtige bouw zijn ze zo mooi! Lachen
Ik heb eerder al eens dravers gereden, en altijd erg hard scheuren, niet galloperen en overkruist gaan, maar volgens mij valt er best wat uit te halen...

Ik wacht nog steeds erg geduldig antwoord af, stond helaas geen tel nr bij, maar hoop dat ie tussen de 162 en 165 is, het liefst nog wat hoger natuurlijk, maar denk niet dat ie dat red Lachen

Mijn schoonzussie was ook meteen verliefd, en mijn vriend vind hem ook erg mooi, toch in de tussentijd al een paar mooie paardjes gezien, valt me weer mee, maar ik wil het toch op een draver gaan gokken denk ik...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 23:00

Billy schreef:
Ik ben zelf 1.78 en mijn paard is 1.62. Vind ik een mooie maat. Hij is niet overdreven grof gebouwd of zo, een beetje te dik misschien Knipoog
Er staat wel een foto in m'n profiel, kun je zien hoe het staat


Je paardje is wat aan de stevige kant jah Knipoog
Maar het staat niet echt verkeerd, valt idd mee Lachen

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 23:26

ik snap dat hele gedoe niet.
ik zelf ben 18 (volgende maand 19), bijna 1.80 m en weeg rond de 60 kilo en mijn paardje is een grote E/klein paardje, komt iig niet boven de 1.60m uit.

niet supergroot dus maar voor mij perfect, ik heb naar het paard zelf gekeken en niet naar de hoogte.
ik heb ook wel een paard op proef gehad die best wel wat groter was, maar dat klikte niet.
ik vind mij en mijn paardje een goede combinatie en ze kan me absoluut goed dragen enzo.
en ik ga als ik weer ga starten bij de paarden starten, jaja nog zo'n krummel tussen die grote paarden.
wel tussen de dressuur dan, want van springen heb ik nooit gehouden.
en bij springen-paarden zit toch ff wel wat meer afstand enzo dan bij de pony's. maar ook dat zou de mijnes waarschijnlijk wel aankunnen maar toch.

als jij zegt dat het vooral om buitenrijden en af en toe dressuur gaat (als het nou om wedstrijden gaat of niet) zou ik ik lekker voor een paardje gaan dat bij je past.
denk natuurlijk er wel om hoe het paardje is qau bouw, want je kunt ook een klein paardje vinden met een zwaardere/groffe bouw en juist weer andersom en ga zo maar door.
laat de grootte niet de doorslaggevende factor zijn, maar juist al die dingen erom heen.
en ik neem aan dat je gaat proefrijden of het paardje of proef krijgt (als ie tenminste dan zadelmak is he) en dan zie je het vanzelf wel offie bij jou en jouw schoonzus past, ook qau hoogte.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 23:37

Volgens mij ben je niet op zoek naar een Tinker, maar een Tinker kan helemaal niet zoveel gewicht dragen als men hier lijkt te denken. 85 kg is voor een Tinker best veel volgens het artikel in het Bit van een hele tijd geleden. Natuurlijk ging dit over de gemiddelde Tinkers en het artikel betrof vooral het gemak van het lopen voor het paard.

Maar even persoonlijk, ik ben de afgelopen week bij veel paarden geweest (ben 1.76 en 75 kg) en ik vond een paard van 1.62 dus echt niet mooi staan bij mij. Ze was vrij stevig, maar toch voelde ik me erg mega en groot.

Ik heb er nu eentje van 1.72 op het oog en hoewel ik ook geen held ben, geeft ie me zo'n rustig gevoel dat de hoogte me niets doet.

Ik denk dat als je kijkt naar mooi, dat een groter paard beter staat. Ik vind dravers toch ook vaak aan de elegante kant en dan zou ik er met jouw lengte en gewicht niet op gaan rijden.

Bij ons staat een draver en de berijdster wil niet boven de 66 kg uitkomen anders vindt ze zichzelf te zwaar (is geen maatstaf, puur een voorbeeld).

Je vindt wel een paard naar je zin! Komt helemaal goed!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 23:39

En als een paard goed opgevoed is, hoef je helemaal niet sterk te zijn. Ik was zondag bij een paard van 1.78 (keek zo tegen zijn buik aan) en de ruiter was 1.65 en ik denk 60 kg. Nou ze had echt geen kracht nodig hoor. Ze zei zelfs iets in de trant van: hij heeft pech dat hij zo groot is en ik zo klein ben, want daarom ben des te consequenter.

Elk paard is sterker dan jij bent als het paard dat wil. I

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 23:46

Manon 2 schreef:
En als een paard goed opgevoed is, hoef je helemaal niet sterk te zijn. Ik was zondag bij een paard van 1.78 (keek zo tegen zijn buik aan) en de ruiter was 1.65 en ik denk 60 kg. Nou ze had echt geen kracht nodig hoor. Ze zei zelfs iets in de trant van: hij heeft pech dat hij zo groot is en ik zo klein ben, want daarom ben des te consequenter.

Elk paard is sterker dan jij bent als het paard dat wil. I


En in een paard zitten Verward Ik moet me een voelen met een paard, precies goed aanvoelen en heb tot nu toe maar weinig paardjes gehad waarbij ik dat had, de paardjes waarbij ik dat had waren rond de 165...
Ik vind ze al vrij snel erg log waardoor ik mezelf niet goed kan aansluiten...

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:05

Ik denk toch dat als je ooit nog eens wedstrijden wilt gaan rijden een paard van 1.70 m toch mooier staat als combinatie dan een kleiner paard.
Dus ik zou toch gaan voor die maat.

En wat Manon al zegt, als een paard goed opgevoed is, is hij bij wijze van spreken op je pinken te rijden dus kracht heeft niets te maken met paardrijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:38

[/quote]

En in een paard zitten Verward Ik moet me een voelen met een paard, precies goed aanvoelen en heb tot nu toe maar weinig paardjes gehad waarbij ik dat had, de paardjes waarbij ik dat had waren rond de 165...
Ik vind ze al vrij snel erg log waardoor ik mezelf niet goed kan aansluiten...[/quote]

Toevallig zei dat meisje uit mijn voorbeeld dat ook (1.60 op een paard van 1.78). Ze vond zichzelf te klein. Maar jij bent een stuk groter en ik denk dat er zeker paarden zijn van 1.70 waar je je één mee kunt voelen.

Het paard waar ik nu naar kijk is ook vrij groot en ik begrijp wat je bedoelt met je benen er om heen sluiten. Ik heb echter het positieve idee dat dat wel went.

Eigenlijk moet je het gewoon gaan proberen, plan een dag vol met paardenbezoekjes en bezoek paarden van verschillende hoogtes. Dat heb ik zondag gedaan en dat was echt een eye opener.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:31

dat over gewicht is niet altijd de waarheid hoor! Ik ben zelf ongeveer 90 kg en heb de laatste 7 jaar op een dravertje van 1.55 gereden! Ze heeft nooit ergens moeitje mee gehad hoor!

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:09

wkoekoek schreef:
dat over gewicht is niet altijd de waarheid hoor! Ik ben zelf ongeveer 90 kg en heb de laatste 7 jaar op een dravertje van 1.55 gereden! Ze heeft nooit ergens moeitje mee gehad hoor!


Ben ik helemaal mee eens. ben zelf ook 1.80 en rond de 90k en heb ook een draver verzorgd. ze was 1. 57. ze kon het hendig aan.
Wat ook nog niet genoemd is, is een fries. Daar rijd ik nu ook op. super paardje hoor. ze is 1.60 en veel mensen vind het een ideaal paardje voor me. Heb zelf op allerlei maten gereden maar voel toch het fijnst op een van rond de 1.60-1.65. Rij ook dressuur.
Mijn eerste verzorgpaard was ook rond de 1.60 en daar reed ik L dressuur mee. geen probleem. Jury schreef zelfs op mijn protocol dat wij een mooi combinatie waren. Wou net overstappen naar de M maar toen werd ze helaas verkocht.
Je moet gewoon voor het paardje gaan waar jij het fijnste mee voelt. Met je 1.80 kun je op veel paarden rijden hoor!

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 14:35

whoekoek en merelberfe; dank jullie voor jullie antwoord, ok niet dat ik meteen met mijn dikke kont op een kleine pony probeer te stappen, maar dat als ik een wat kleiner paardje tegen het lijf loop wat me kan houden, dat ik met een gerust hart kan rijden...

En nog steeds wacht ik op een mailtje terug Dromen wordt wel erg ongeduldig Tong uitsteken


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:52

Ik hoop voor je dat het wat is!!!
Enne..Salty racet wel, maar ze kan gallopperen, hoor!!! Met veel geduld kun je volgens mij een heerlijk paardje hebben aan je dravertje!!!

xxx Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 14:56


WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 15:02

Nee, ken hem niet, maar ik had de advertentie al op verschillende sites zien staan. Paardje ziet er idd heeel mooi uit met die manen!! Ben een beetje jaloers op die paardjes met mooie manen... Ilana had maar zo'n banketstaaf voorplukje, dus niet alle dravers hebben mooie lange manen hoor!! Gelukkig heeft Ofir wel aardig wat manen, en lange!!
Ik ben het met je eens over het type paardjes. Ik vind dravers echt véél mooier als sommige kwpn-ers, van die korte gedrongen paarden. Nee, liever een met lange benen, mooie slanke hals enzo!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 79 bezoekers

cron