Propala deugt niet helemaal volgens mij.. + vraag..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Propala deugt niet helemaal volgens mij.. + vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 19:27

Ja, ja.. vandaag was ik voor het eerst sinds een poosje weer bij Propala geweest.. eerst even een dubbel gebroken bit voor haar aangeschaft, toen alle paarden naar binnen gehaald, want ze stonden allemaal lekker te ravotten in de wei.

Eenmaal binnen ben ik begonnen met borstelen en heb ik haar het hoofdstel met haar nieuwe bit omgedaan. Ze accepteerde het direct, dus dat zat wel goed. Lachen

En toen moest het gebeuren.. de longe vast gemaakt en de stal uitgelopen met een zweepje bij de hand om haar evt. een tik te kunnen geven als ze vervelend zou zijn (zoals gebruikelijk). Maar nee hoor, het zweepje is niet nodig geweest.. Eenmaal in de bak liep ze meteen fatsoenlijke voltes... slechts één keer is het haar gelukt om haarzelf om te draaien en slechts één keer schrok ze van een idioot lang tuterende auto die voorbij kwam. Verder was ze echt lekker losjes.. ze gebruikt haar rug nog niet echt, maar het begint te komen.. de laatste tien minuten liep ze regelmatig met haar neus over de grond. Dus dat is een zeer goed teken. Stappen aan de longe wil ze niet echt.. als iemand tips en adviezen heeft.. ik hoor het graag. meestal begint ze na een half rondje weer te draven of te galopperen.

Tja, toen weer naar de stal, dus.. weer een zweepje in mijn andere hand... en nee hoor, ik heb het helemaal niet nodig gehad. Echt het was zo'n verschrikkelijke schat! Volgens mij deugt ze niet helemaal.. want dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt. Ze kon wel zijn bekeerd. Nou maar hopen dat dit zo blijft. Wel blijf ik op mijn hoede.. want tja... je weet maar nooit.

Ik ben in ieder geval weer helemaal happy... ! Lachen Party!! Lachen Party!!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:42

wow super joh dat ze t zo goed deed!!! echt gaaf!!
met dat stappen aan de longe.... tja een echte tip heb ik niet. Ik heb op mn werk vorige zomer telkens een paard gelongeerd dat totaal geen vertrouwen meer had in mensen (qua rijden/longeren) en hij zat vol met stress. In het begin was t alleen maar scheuren wat hij deed, toen stond ik er ook alleen maar bij om de longeerlijn vast te houden verder niet Haha! En áls ik m terugkreeg naar stap (áls) was t ook na een paar stappen weer draven. en niet op commando dus kon ik weer een hele tijd bezig zijn met terughalen. op een gegeven moment liet ik m op commando weer aandraven na die paar passen stap, zodat ík het toch bepaalde en niet hij. Toen steeds die paar passen stap wat meer gemaakt totdat hij zo rustig was dat ik m makkelijk kon laten stappen aan de longeerlijn zonder dat hij er weer zonodig tussenuit moest knijpen

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 12:50

Hee wat gaaf dat het zo goed gaat!!! Ik ben wel benieuwd waarom ze nu opeens zo braaf is. Heb je zelf enig idee?
Over dat stappen, daar weet ik ook niets op. Mickey wil ook nooit stappen aan de longeerlijn. Bij haar helpt het als ik gewoon wat meer druk op de longeerlijn zet, en desnoods een keer de zweep voor haar neus houdt. Maar ja, dat is een shet, en jij zit met een reuzenpaard!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 12:56

Waarom ze nu ineens zo rustig is? Ik zou het niet weten. Ik ben er wel blij mee natuurlijk.
Wat betreft druk zetten op de longeerlijn... dat is in dit geval geen goede optie, aangezien ze dan de lucht in wil.
Ik zal dat met die overgangen eens wat meer proberen.

En tja.. het ging nou een keer goed, maar laat dat nou ook zo blijven..

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 13:29

Hahahaha!!!! Die verbazing!!!! *LOL*

Heerlijk toch???? Nu idd maar hopen dat het zo blijft Knipoog

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 15:06

Fijn dat het zo goed gaat!

En wat betreft dat stappen aan de lijn, vooral veel oefenen. Duidelijk met je stem zijn en vooral consequent zijn in je commando's.
Eerst wou Ed ook alleen maar hard en klieren aan de longeerlijn. Nu kan ik alles met hem, zelfs een verzamelde draf aan de lijn lukt me prima. Ik heb nooit getrokken aan de lijn. Als je dat doet, dan valt een paard helemaal uit het evenwicht. Ook een zweep voor de neus werkt bij mij niet. M'n longeerzweep is best lang, maar m'n touw nog veeel langer!

Als je begint, dan stuur je je paard van je weg en zeg je 'STAP'. Heel simpel. Als je ziet dat ie aanstalten gaat maken om te gaan draven, dan moet jij hem voor zijn en het commando 'DRAF' geven. Laat hem door middel van klikken met je tong en 'hooo....' roepen ook langzamer en sneller draven. Natuurlijk kun je daar ook andere commando's voor kiezen, als je er maar consequent mee omgaat.

Let ook op je lichaamshouding. Hempflig (ofzo...) heeft daar een mooi boek over geschreven. Natural Horsemanship-boeken zijn interessant om te lezen. Ikzelf ben niet zo'n fanatieke NH'er, maar ik heb toch een paar nuttige tips uit die boeken gehaald die ik nu toepas op het longeren.

Op een gegeven moment lukt het dan vanzelf om te stappen aan de lijn. Alle overgangen zijn dan mogelijk, van verzamelde stap tot uitgestrekte galop.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:58

hoi, ik werk inderdaad ook met stemcommando´s maar tussen ´stap´ en ´draf´ zit voor een paard geen verschil hoor. hij gaat af op de klanken en dan zijn stap, draf en galop alledrie het zelfde. dat werkt dus niet.
ik zeg zelf altijd bij de stap: ´stappenhooostappenhooostappenhooo´ (langzaam), anders gaat ie draven namelijk.
en bij de draf zeg ik:´nndrafje!´, dus een korte klank.
en bij de galop:´hophophop´ en als ie dreigt terug te vallen bij elke gang: ´doordoordoordoor´, dus allemaal korte klankjes.
en om te stoppen:´hoooooooohooooooooooohooooooo´.
als er mensen langskomen, kijken ze wel eens gek op. ik doe eigenlijk alles met mijn stem en dat ziet er gek uit vinden buitenstaanders. maar wel indrukwekkend. en handig met inrijden want hij kent je stem al.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:20

De meeste paarden doen het ook erg goed op:

- stap = nknknk (je tong tegen je verhemelte vastzuigen en los laten ploppen zeg maar Haha! )

- draf = derrrrrrrrrrrrrrraf

- galop = gaaaaaaaaaaaaaaaaalop

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:27

Corona schreef:
hoi, ik werk inderdaad ook met stemcommando´s maar tussen ´stap´ en ´draf´ zit voor een paard geen verschil hoor. hij gaat af op de klanken en dan zijn stap, draf en galop alledrie het zelfde. dat werkt dus niet.


Jou paard misschien niet, maar de mijne echt wel!

Stap = Staaaaaaaaaaap
Draf = Drrrrrrrrrrraf!
Galop = Gallllooooooooooooop!

Voor 'versnellingen' zoals verzameling of versnelling gebruik ik hohohohoho / russstig (voor langzamer) of klik ik met m'n tong als ik wil dat ie sneller gaat (zoals Roos doet bij het stappen).

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:17

Hee san, wat geweldig! Kun je zien dat je nooit te snel een oordeel moet vellen. Misschien komt het wel helemaal goed! Heel veel succes hoor!!!!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:27

Wacht maar }> Dira heeft ook wel eens van die buien en de volgende dag is er niets meer mee te beginnen. Maar elke keer dat het goed gaat is meegenomen toch? Ik ben ook altijd verbaasd als ze een dagje niks probeert te flikken *LOL* Stappen aan de longeerlijn lukt bij Dira ook heel slecht, rukjes aan de lijn helpt niet want dan staat ze binnen een paar tellen voor je neus omdat ze dan naar binnen komt. Doe ik de zweep voor haar neus dan gaat ze op de rem en komt ook omhoog. Dus ik probeer heel veel met mijn stem en met heel veel geduld pers ik er dan wel eens wat rondjes stap uit. Ik laat haar dus losstappen aan de longe als ik ernaast loop want direct draven aan de longe lijkt me niet goed dus dan maar zo. Maar het gaat wel steeds beter, geduld is een schone zaak Gaaaap Knipoog

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 19:25

Jaaaaa! Ik ben helemaal happy... Lovers Wellicht deze week (als ik eraan toe kom) of anders volgende week, ga ik er weer heen.

Tevens ben ik sinds vijf minuten nog meer happy! Maar... dat kunnen jullie lezen in een nieuw verslag.. Lachen

Wat de longeertips betreft.. ik zal wat geduld moeten hebben vrees ik.. maar ik houd jullie op de hoogte. Thanx... Lachen Nieuwe tips zijn natuurlijk altijd welkom Lachen

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:08

De join up methode van Monty Roberts werkt ook goed als basis voor het longeren. Je hebt bij een join up alleen wel een roun pen nodig.