Kan dit.... (auteursvraag)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Kan dit.... (auteursvraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 07:30

Op een komende Western-wedstrijd staat o.a. dit in de reglementen:

Citaat:
Fotograferen:

1. Iedereen is vrij foto’s te nemen zolang het portretrecht niet geschonden wordt.
2. Het is aan geen enkele fotograaf toegestaan om tijdens de show opnamen in de showarena te maken.


Dit is een openbare wedstrijd waar publiek bij aanwezig is, het publiek moet betalen om toegang te krijgen.
Is het volgens de geldende Nederlandse wet toegestaan om dit te verbieden ???

Ad 1. Foto's mogen dus alleen gemaakt worden van personen als het hoofd er niet op staat ??? en alleen tijdens het inrijden en op het buitenterrein.
Ad 2. Wat is het nut van fotograferen als je niet de verrichtingen van een persoon kunt vastleggen in een wedstrijd.


mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:06

punt 1. Portretrecht betekend niet dat je geen hoofden mag fotograferen; de gefotografeerde persoon heeft alleen rechten... zie hiervoor onder andere http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39581

punt 2. wordt de wedstrijd ook als show aangeduid of is dit een apart programmaonderdeel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:14

Jawel hoor SM, is allemaal rechtmatig.
Portretrecht heeft niets te maken met alleen hoofden al dan niet op de foto zetten.
Maar denk bv eens aan popconcerten, daar mogen (eigenlijk Haha! ) ook geen foto's gemaakt worden.
Mag gewoon in de voorwaarden opgenomen worden, waar je automatisch mee akkoord gaat als je entree betaalt.

Overigens is de gelegenheid ook slechts semi-openbaar; iedereen mag komen, die zich aan de regels wil conformeren en dus entree betaalt.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:38

Citaat:
Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een redelijk belang heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.

Als ik bovenstaande lees, zegt dat alleen iets over de personen, niet over het recht wat een instantie heeft om dit te verbieden.


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:47

dus je mag niet eens je eigen stalgenoot/partner op de foto zetten als die dr proefje aan het rijden is in de show arena?
wat een flauwekul zeg!
of geldt dit alleen voor een officiele fotograaf en niet voor amateur plaatjes schieters?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:56

Dit geldt blijkbaar voor iedereen !!
Dus mag je idd niet je stalgenoot fotograferen. Sterker nog : zelfs een moeder mag haar eigen kinderen niet fotograferen.
Belachelijkheid ten top dus !!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:56

Is regel 2 niet bedoeld zoals het er staat? Dat je niet IN de bak mag staan maar wel erbuiten?

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 11:02

Ik lees dat er niet uit, want er is ook nog als zoiets de andere regel.
http://www.wranwesternhorseworld.com/Nk2004-2.htm

Citaat:
Iedereen is vrij foto’s te nemen zolang het portretrecht niet geschonden wordt.

Wanneer schend je dus het portretrecht?

Citaat:
Door de groei van de show zijn we genoodzaakt bovenstaande regels te hanteren. We doen dit om er voor iedereen een leuke, goede, gezellige en sportieve show van te maken. Ervaring van vorige shows heeft ons geleerd dat het noodzakelijk is strenge regels te hanteren. Maar iedereen die zich normaal gedraagt, zal hier weinig last van hebben. Het zijn juist de uitzonderingen die deze regels noodzakelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:14

Het portretrecht schend jij bijvoorbeeld als jij een foto van mij hebt gemaakt, en ik heb meteen aan jou kenbaar gemaakt dat ik niet wil dat die foto gepubliceerd wordt. Vervolgens verkoop jij die foto toch aan de WHW, geef je 'm gratis aan een blad ter publicatie of gooi je 'm het internet op, en dan hang je. Het portretrecht van die foto ligt namelijk bij mij, ik heb je kenbaar gemaakt dat ik niet met m'n giechel ergens gepubliceerd wil worden, en jij doet het toch.
Dat wordt dan dus dokken Haha!

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 11:19

OK dat is een duidelijk voorbeeld, maar je kunt toch niet iedereen dan maar verbieden te fotograferen ?? De meeste foto's zullen voor 'eigen gebruik' zijn, gewoon als een relaas van de wedstrijd.

Overigens is het nog maar de vraag of jij aan het langste eind gaat trekken mocht het tot een rechtzaak komen. Haha!
Citaat:
Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een redelijk belang heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.


Overigens mis ik nog steeds een wettelijke bepaling waarin een organisatie een regel als deze mag uitvaardigen.
Het betreft hier tenslotte geen bedrijfsspionage oid (al zou je wel denken dat ze iets te verbergen hebben Haha! )

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:58

Ze kunnen je volgens mij niet verbieden om foto's te maken van je eigen paard, dat lijkt me wel heeeel sterk....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:01

En intussen zal er op de wedstrijd zelf naar alle waarschijnlijkheid wel een video van je gemaakt worden die je dan mag kopen.
En de foto's van de officiele winnaars natuurlijk ook.

Je suis Charlie.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:03

Ik vind het wel een beetje vreemd dat het niet mag :/ . En als je een foto van je eigen paard wilt maken is daa toch niks mis mee Verward .

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:07

ik voel mezelf geen fotograaf, dus ik voel me ook niet aangesproken.... Haha!

het wordt wel steeds idioter zo, overal in de winkelcentra hangen camera's en iedereen wordt ongevraagd geportretteerd en dat mag wel en een foto maken op een wedstrijd mag niet...??

ik zal er wel te blond voor zijn om dat te begrijpen Verward

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:09

en die foto's die je kan kopen dan? Heeft diegene die dat doet dan wel aan mij gevraagd of ik op de foto gezet wil worden? denk het niet! Dan schendt die fotograaf toch ook mijn privacy?
maar ik kan m wel kopen voor een x-bedrag, veel hoger dan als ik zelf een foto zou (laten) maken door een tribuneridder.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 16:10

Van Dale:
Citaat:
U hebt gezocht op fotograaf:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

fo·to·graaf (de ~ (m.), -grafen)
1 iem. die fotografeert

Konklusie, iedereen die een foto maakt is dus fotograaf Haha!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:14

Het portretrecht gaat volgens mij niet om het maken van de foto's, maar om het publiceren van foto's zonder dat de geportreteerde hier toestemming voor geeft, of nadrukkelijk geen toestemming voor geeft. Als je dus alleen foto's maakt om thuis nog eens te bekijken mag je volgens mij iedereen die je maar wil op de foto zetten. Ik vind het dan ook niet zo gek dat deze regel opgesteld is. Zou toch te gek worden als iedereen maar foto's van je kon maken om die vervolgens te publiceren. (Daarom heeft het ook helemaal niks te maken met camera's die in de stad hangen, want die beelden worden nergens gepubliceerd)
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 12-08-04 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 16:30

Dus je mag van iedereen foto's maken, ALS je van het wedstrijdmanagement wel foto's mag maken:
Citaat:
2. Het is aan geen enkele fotograaf toegestaan om tijdens de show opnamen in de showarena te maken.

Voorzover hier idd niet mee bedoeld wordt dat je met je fototoestel niet in de wedstrijdRIJBAK gaat staan.
Ik versta onder 'showarena' nl het geheel (het totale gebouw dus).

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:08

1. Is geen uitzondering, je mag in principe altijd foto's maken zolang het portretrecht niet geschonden wordt. Het is goed dat de WRAN dit nog kenbaar maakt, maar in principe geldt het natuurlijk vaak zo dat je geen mensen mag fotograferen die er niet van gediend zijn. Een wedstrijd is in principe geen 'openbare weg'. Uitzonderingen zou ik na moeten zoeken. Maar aangezien er entree gevraagd wordt, lijkt mij het een 'besloten evenement' en is er dus geen sprake van 'openbare weg'.
Het portretrecht is sowieso op sommige punten een raar recht als je het na gaat kijken. Maar nee, natuurlijk mag je een stalgenoot fotograferen. Tenzij deze stalgenoot je duidelijk heeft gemaakt dat hij/zij niet gefotografeerd wil worden.
Tenminste... dat denk ik dat bedoeld wordt en WRAN, correct me if I'm wrong...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:11

cissy schreef:
en die foto's die je kan kopen dan? Heeft diegene die dat doet dan wel aan mij gevraagd of ik op de foto gezet wil worden? denk het niet! Dan schendt die fotograaf toch ook mijn privacy?
Moeilijke kwestie, want het is maar wat je verwacht. Een fotograaf kan iedereen langs gaan om te vragen of iemand geportretteerd wil worden ja of nee. OF je kunt het zo zien dat iemand die niet op de foto wil, dat zelf wel aan zal geven ('de fotograaf wacht de reacties af'). Ik doe het eerste niet, maar moet wel zeggen dat ik met name foto's online plaats van mensen waarvan ik weet dat ze het niet erg vinden op een website te staan. Sommige mensen willen liever foto's 'voor eigen gebruik', dus in de zin van dat ik wel foto's van ze mag maken, maar ze die liever niet openbaar zien. Geen probleem, als dat aangegeven wordt, dan houd ik daar rekening mee!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:59

Nog even voor de zekerheid:
Je mag bekenden dus wél fotograferen, ook al heb je geen pas?

Ik heb een spiegelreflexcamera met een teletoeter, waardoor ik nogal eens (geheel ten onrechte) voor een professionele fotograaf word aangezien Haha! Kan ik problemen verwachten, of kan ik rustig op alles schieten wat beweegt?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:44

ik heb die 2e vraag voorgelegt aan jan trel, de voorzitter van de wran, en die heeft gezegt dat het dus niet toegestaan is de arena in te duiken en daar pics te maken.
foto's die vanaf de kant van de wedstrijdbak mogen dus wel.
je mag dus je zoon, dochter, vriend, vriendin enz. vanaf de kant gewoon fotograferen.

was om te voorkomen dat fotografen de bak in zouden gaan bv tijdens een pleasureproef en dan vanuit het midden foto's te maken.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:59

Sonja schreef:
Het portretrecht schend jij bijvoorbeeld als jij een foto van mij hebt gemaakt, en ik heb meteen aan jou kenbaar gemaakt dat ik niet wil dat die foto gepubliceerd wordt. Vervolgens verkoop jij die foto toch aan de WHW, geef je 'm gratis aan een blad ter publicatie of gooi je 'm het internet op, en dan hang je. Het portretrecht van die foto ligt namelijk bij mij, ik heb je kenbaar gemaakt dat ik niet met m'n giechel ergens gepubliceerd wil worden, en jij doet het toch.
Dat wordt dan dus dokken Haha!


Het ligt toch nog even anders, je mag rustig iedereen fotograferen, alleen.............. voordat je met die foto de publiciteit zoekt (en dan maakt het geen bal uit, of het voor de voorpagina van de Telegraaf is, of het krantje van de kleuterschool) moet je schriftelijke toestemming hebben van de persoon om wie het gaat, of schriftelijke toestemming van de persoon die eigenaar is van het dier of object dat jij hebt gefotografeerd en wilt publiceren.
Dit schijnt idd onderdeel te zijn van de wet op de privacy enerzijds en de wet op auteursrechten anderzijds.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, TinkerTreas, YandexBot en 31 bezoekers