Slechte hoeven, Tinkerkwaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Slechte hoeven, Tinkerkwaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 09:16

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje. "Mijn" Tinkertje heeft erg slechte hoeven. Elke keer breken er stukken vanaf. Hij gaat gewoon regelmatig naar de hoefsmid en zijn hoeven worden gewoon normaal verzorgd. Ik ben sinds de vorige keer dat de hoefsmid is geweest niet over het verharde geweest (hij heeft geen ijzers) en toch zijn er weer hele stukken afgebroken. Hij is er tot nu toe nog niet kreupel van geweest maar ik vind het toch niet prettig.

Weten jullie wat de oorzaak kan zijn of hoe ik dit op kan lossen? Zijn er meer die hier problemen mee hebben of hadden? Verward

Alvast bedankt!
Groetjes Doei, doei

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:44

biotine door het voer en regelmatig invetten (met gewoon hoefvet maar laurierzalf moet ook goed zijn) helpt weleens, vraag anders de hoefsmid naar de oorzaak. Een paard van mij had het ook en die heeft 2 maandjes op ijzers gestaan toen ging het beter en hadden we die ijzers ook niet meer nodig.

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 09:50

Invetten is alleen goed als ze heel vochtig zijn (de hoeven) want vet sluit vet buiten en dan worden de hoeven nog veel droger. De hoefsmid vind ijzers geen aanraden omdat deze er ook zo af kunnen breken net als de stukken............Biotine zou een idee kunnen zijn!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:23

Mijn tinker heeft gelukkig goede hoeven,maar goed ook want ze is een draak bij de smit.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:56

Is geen tinkerkwaal Lachen

Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:59

idd,, geen tinkerkwaal..
Mijn vriendin dr haflinger heeft het ook
Biotine voeren.. niet vetten!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:01

Onze Tinker heeft hele stevige hoeven volgens onze smid. Ze brokkelen iig niet. Wel heeft ze eens rotstraal gehad.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:03

En ik krijg juist altijd te horen dat mijn smid niet blij is met tinkers, want ze hebben zulke geweldige hoeven! En idd, mijn ijzers kunnen er soms wel 2,5 maand onder zitten!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:11

Ook mijn tinker heeft superhoeven. Rij best veel over verharde weg (zonder ijzers) en nog nooit een afgebrokkelde hoef gehad. Ik doe er helemaal niks aan, op uitkrabben en stipt elke 8 weken laten bekappen na....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:40

Sandra_H schreef:
Ook mijn tinker heeft superhoeven. Rij best veel over verharde weg (zonder ijzers) en nog nooit een afgebrokkelde hoef gehad. Ik doe er helemaal niks aan, op uitkrabben en stipt elke 8 weken laten bekappen na....



Ik krab ook niet uit, snowdon heeft keiharde hoeven, alle hoefsmeden vinden het maar niets, omdat ze zo weinig werk aan hem hebben :p

Ook ik rij gewoon zonder ijzers op de harde weg, zelfs af en toe een galopje.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:25

het is inderdaad geen tinkerkwaal maar meer een kwaal van het gedomesticeerde paard.
Hoeven groeien ong. 8 mm. per maand. Doordat de meeste paarden veelal het meeste van de tijd op de wei staan zullen de hoeven weinig slijten. Door bekapping wordt de toon van de hoef scherp en door afzetting kunnen hoeven dan gaan brokkelen. Om dit te voorkomen zou je 1 x per 14 dagen met een rasp heel lichtjes de rand kunnen bijvijlen. Met dit laatste heb ik het absoluut niet over bekappen maar gewoon even het randje (toon) rondvijlen.

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 14:59

Hmmm duidelijk meer een bennie kwaal dan een tinkerkwaal!!! Haha! Biotine... kan ik dat kopen met de ruitersportzaak?? Verward

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 15:10

paardendrogist verkoopt ook...