schuurplekken bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

schuurplekken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 07:52

Jildau heeft open plekken op beide wangen op het punt waar de bitring aan het bakstuk bevestigd zit. Nu is mijn theorie dat dit komt doordat er misschien stukjes vel met het bit meeschuiven en zo tussen bit en bakstuk klem komen te zitten. Tsja, hoe moet ze daar anders verwondingn krijgen Verward Nu wil ik hier natuurlijk iets aan doen, maar de vraag is hoe. Misschien zijn ronde bitringen de oplossing, want nu zijn de bitringen min om meer plat. Iemand ervaringen met hetzelfde probleem en een oplossing?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:43

Bedoel je ban die bitringen in de vorm van een D? misschien inderdaad beter ronde aanschaffen.

Maar als ik dit verder zo lees lijkt het mij dat het hoofdstel te strak zit. Dus probeer het eens door de bakstukken iets langer te stellen. zodat er voldoende speling zit tussen bakstuk en paardenhoofd. Of vraag iemand met een goede kennis van zaken te kijken of je hoofdtel goed op maat is.

Is dit allemaal in orde? dan kun je voor een klein bedrag rubberen ringen halen. Deze kun je om het bit heen doen (met een beetje moeite) zodat je dan bescherming hebt. Het zijn van die rondjes met een gat in het midden.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:53

Als het vel er tussn komt te zitten (auw!) kan je bit simpel versleten zijn. Oplossing: koop een nieuwe. En anders idd van die rubberen ringen erom.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:49

Volgns mij kan het verschillende oorzaken hebben, of je hoofdstel past niet goed, of je hoofdstel is niet zacht genoeg (een goed ingevet hoofdstel dat zacht en soepel is hoort niet te schuren, of je bit is versleten.

Bij mijn bijrijdster had mijn paard ook steeds schuurplekken precies op dezelfde plaats als dat jij aangeeft, dit bleek dus te komen doordat ze continu haar handen beweegt tijdens het rijden waardoor het hoofdstel gaat schuren op de huid............... Het hoofdstel was overigens ook niet voldoende in het vet gehouden (is het hoofdstel wat zij altijd gebruikt op mijn paard, ik heb mijn eigen hoofdstel namelijk)

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 12:04

Het hoofdstel is vrij nieuw, dus idd nog niet helemaal soepel (maar daarvoor poets ik het wel wekelijks, dus gewoon een kwestie van afwachten dan Scheve mond ) Bit is ongeveer een jaartje oud, kan het dan al versleten zijn? Aan rommelige handen kan het niet liggen, ik heb juist een stille hand. Over dat passen: Ik zal er eens wat andere mensen naar laten kijken.