te dik? andere voeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

te dik? andere voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:18

Toen er weer voor het eerst vers gras op de wei stond, hebben we de fout gemaakt om mn haflinger er te lang op te laten.
Hij was dus veels te dik!
Nu staat hij de hele dag op een kale wei, en 2uur per dag staat hij op de volle wei.
Hij is hierdoor veel afgevallen, maar nog niet genoeg.
Hij kreeg 2 kg per dag draversbrok van de havens, hij liep er prima onder, we hebben ons toen laten vertellen, dat dat te veel was, daar zou hij ook dik van worden. We hebben dit toen verminderd naar 1 kg per dag, hij is er niet van afgevallen. Hij is alleen veel slomer geworden.
We hebben gisteren een zak geplette haver gekocht, maar daar heb ik nog niets van gevoerd, begin ik vanavond mee. Ik hoop dat hij daar weer wat pittiger van word.

hebben jullie advies, doe ik wat verkeerd?

[edit]: ik rijd vrij fanatiek met hem ongeveer 4 keer in de week een uur dressuur en 2 x in de week naar buiten
Laatst bijgewerkt door eefke op 10-08-04 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt


umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:27

hoi hoi ik heb ene pony van 3 jaar. die ik ong 2 keer rijd in de week en anders longeer. verder stata hij elke dag in de wei met niet heel eiwit rijk gras maar ook gene kaal land. Mijn pony is ook dik, maar al minder dik dan dat hijwas. Dat komt. ALS JE PAARD DE HELE DAG OP HET LAND STAAT EN ZICH ALLEEN MAAR VOL STAAT TE VRETEN MOET HIJ HET OOK KUNNEN VERBRANDEN. zoniet dan gaan de voedingsstoffen die in zijn buik zitten helemaal opzetten en wordt hijdik. misschien helpt het als je hem eerst gewoon op het land zet en darana met hem aan het werk gaat zodat hij HET KAN VERTEREN/VERBRANDEN. Mijn paard stata ook de hele dag in de wei en die krijgt een halve kilo biks. Dit is echter wel genoeg. Ik zou hem geowon ene halve biks geven dara heeft hij ceht genoeg aan. Ik hoop dat je hier wat ana hebt.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:29

Is het niet mogelijk dat je ipv 2 uur op de volle wei een stukje afzet en dat, als het helemaal kaal is een stukje groter maakt. Dus zodra het kaal is, het draadje een halve meter verder zetten. 2 Uur in een volle wei is toch best lang, een paard is dan prima in staat om z'n eigen nog lekker vol te vreten.

Als hij niet afviel nadat je hem een kilo minder brok bent gaan voeren, dan ligt het dus niet daaraan. Zelf ben ik iemand die er een voorstander van is om haver (granen) te voeren, dus dat je geplette haver bij gaat voeren vind ik zelf een goed plan. Je zou kunnen beginnen met een halve voerschep per voerbeurt. Geplette haver is heel licht, dus een halve voerschep is qua gewicht maar een klein beetje.

Succes verder..

FleurBscht

Berichten: 485
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:25

Ik heb wel is gelezen dat als je paard te dik is, hij meer afvalt als je elke dag lang met hem stapt, dan dat ie elke dag rent. Hij krijgt daardoor wel een mindere conditie, maar het blijkt zo te zijn dat ze daar van meer afvallen. En verder zou ik idd een stukje land afzetten, dat ie niet meer kan eten dat wat op dat stukje staat. Nou, ik hoop dat het werkt, succes!

Joyce en roza [L]

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 19:48

het probleem is gewoon, ik kan hem gewoon niet nog minder voeren. we hebben al een stuk waar nix op staat afgemaakt, waar hij de hele tijd op staat. en van daar uit gaat hij 2 uur per dag naar de volle wei.

ik kan hem ook moeilijk 4 keer per dag laten werken Verward

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:54

Ik heb van de week gehoord van een trainingscentrum dat een grasbuik het beste aan te pakken is door hem meer brok te voeren. Gras houdt vocht (of eiwitten vast, ik weet niet meer welke van de 2 het nu was Haha! ) en daardoor krijg je die hangbuik. Als je meer brok voert zou hij minder gras moeten gaan eten. Ik ben Sabiha dus nu geleidelijk aan meer aan het voeren. Hopen dat het helpt!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:57

Kun je hem dan niet 1 ipv 2 uur laten grazen? En dan 1x per dag hooi geven, zodat hij toch genoeg ruwvoer krijgt? Van hooi word ie lang zo dik niet als gras. Persoonlijk zou ik toch om de dag een stukje land erbij stelen en niet 2 uur in het volle land..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:59

Mijn pony's zijn beiden te dik. Staan superkaal, en komen niet in het mooie gras. En anders hoogstens een uurtje. Maar in principe niet.
Ik voer alleen vitaminen en mineralen.
Soms een plakje hooi zodat ze bezig zijn, weiland is helemaal kort en geel nu.
Maar staan dus super laag in het voer, maar krijg ze niet dunner.

Wat betreft haver, ik heb er geen goede ervaring mee. Ik voerde het ooit ook. Toen wilde ik er van af, en voerde 2 blikken op een dag, sneller werden ze er niet van. Mijn Haflinger bleef hetzelfde. En mijn altijde felle Welsh Cob veranderde ook niet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 20:12

griebels schreef:
Ik heb van de week gehoord van een trainingscentrum dat een grasbuik het beste aan te pakken is door hem meer brok te voeren. Gras houdt vocht (of eiwitten vast, ik weet niet meer welke van de 2 het nu was Haha! ) en daardoor krijg je die hangbuik. Als je meer brok voert zou hij minder gras moeten gaan eten. Ik ben Sabiha dus nu geleidelijk aan meer aan het voeren. Hopen dat het helpt!



maar dat beetje brok wat je dan meer voert, kan toch ineens er niet voor zorgen dat hij minder honger heeft.. Verward

ik heb er geen verstand van.. maar ik weet niet hoe ik dit moet snappen Scheve mond Cool

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:20

Ik ook niet, maar ik mag aannemen dat hun wel weten hoe je een paard weer 'slank' krijgt. Ik probeer het gewoon... Ben pas een paar dagen bezig dus verschil zal ik nog niet zien...
Oh ja, je kon ze ook beter niet op een kale wei zetten omdat het gras wat ze daar nog vanaf halen veel meer dikmakers inzitten als een volle wei waar ook van die lange stengels enzo inzitten. Van die wei eten ze namelijk niet alles en veel echt gras zit daar meestal niet tussen...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

BelleFleur

Berichten: 1853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:53

griebels schreef:
Ik heb van de week gehoord van een trainingscentrum dat een grasbuik het beste aan te pakken is door hem meer brok te voeren. Gras houdt vocht (of eiwitten vast, ik weet niet meer welke van de 2 het nu was Haha! ) en daardoor krijg je die hangbuik. Als je meer brok voert zou hij minder gras moeten gaan eten. Ik ben Sabiha dus nu geleidelijk aan meer aan het voeren. Hopen dat het helpt!



Het is inderdaad wel zo dat de "energetische densiteit" (verdorie, wat leren ze ons toch allemaal Verward ) van brokken hoger ligt dan van gras, oftewel : je moet er minder veel van eten om dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen te hebben. Vergelijk het met 10 boterhammen of één koffiekoek. In dat opzicht werkt meer korrel en minder gras dus misschien wel om het "uitgezette" van een grasbuik weg te nemen.

Verder kan een DA je prima helpen om uit te zoeken hoeveel je paard nodig heeft, het hangt ook in belangrijke mate af van wat je je paard geeft van korrel, 't lijkt mij of draversbrok wel iets is waar redelijk wat uit te halen valt. Op www.cavalor.com is er ook een programma waarop je kan uitrekenen hoeveel je pony nodig heeft, alleen is dit niet echt handig te gebruiken als je nog nooit uitleg hebt gehad hoe dit werkt.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:42

Zet hem elke dag al aan het werk. Hij moet zijn vet verbranden.
Ik heb zelf ook het probleem dat mijn paard te dik is, hij leeft alleen op gras en hij werkt elke dag minimaal 1,5 uur in het bos. En hij blijft nu op 1 niveau. Maar ik zil niet weten hoe hij eruit had gezien als ik hem nog eens een paar dagen vrij zou geven.
En van stappen krijgen ze een betere conditie dan dat je veel draaft etc.

Nieuw profiel! Eindelijk

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 22:14

dankjewel voor alle reacties!

hij moet ook al elke dag lopen, meestal 1 dag in de week vrij, maar ik ben van plan om hem ook nog af en toe een keer erbij te longeren, maar dan voornamelijk stappen..


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:27

Dan zou ik hem zeker niet minder brok gaan voeren, dat krachtvoer heeft hij nodig...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:37

Geen brok voeren. Dit hoeft in principe niet voor Haflingers. M'n oren klapperen zelfs bij 2 kilo! Ik heb een wedstrijdpaard (KWPN) plus veulen en die krijgt 'maar' een halve kilo! Dus eerst maar geheel van de brokjes af! Als je hem toch eens wilt verwennen is een wortel veel beter!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:44

Wortels en gras houden allebei vocht of eiwitten vast. De haflinger die bij ons op dieet stond stond op een kale wei (echt kaal) en kreeg niets meer bijgevoerd, die is in zo'n korte tijd zoveel afgevallen dat het gewoon akelig om te zien was. Het verschil met deze haf is wel dat die bij ons gewoon elke dag stil staat.
Als een paard elke dag gereden wordt, heeft het gewoon krachtvoer nodig.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:39

Hooi bijvoeren en niet in het verse gras zetten. De shetlandertjes voerden wij wat worteltjes (kleine stukjes) met appel (ook kleine stukjes) gewoon voor een lekker tussendoortje zo 1 x in de week. Dat kan geen enkel kwaad.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:40

griebels schreef:
Als een paard elke dag gereden wordt, heeft het gewoon krachtvoer nodig.


Onze twee Z1 paarden krijgen alleen maar gras en bij het ophalen een handje vol brokken. Zij doen het best zonder krachtvoer! Als het gras maar van goede kwaliteit is. Wij doen het streekje weiden, elke dag zo'n 50 cm nieuw gras erbij door de paaltjes te verzetten. Zo krijg je geen vertrapt gras en eten ze het land mooi schoon.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:10

Hoe zit het dan met de vitamines en mineralen die ze nodig hebben? In gras zit dat niet

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:21

Likstenen liggen in de wei. En als ze brok krijgen (winters) dan is het ook de normale onderhoudsbrok. Geen poedertjes en andere frutseltjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, fokfanaat en 46 bezoekers