waar laten jullie het veulen tijdens het rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joyceke

Berichten: 169
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

waar laten jullie het veulen tijdens het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 13:07

Het veulen van mijn verzorgpony is nu ruim 2 maanden en blijft in de stal als ik aan het rijden ben. (er blijft wel iemand bij staan om het veulen in de gaten te houden).
Ik heb van sommigen gehoord dat je het veulen het beste mee kan laten in de bak, en anderen zeggen weer dat je het veulen gewoon in de wei kan laten staan. Hoe lossen jullie dit op??
Alvast bedankt,
Groetjes Joyce


Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:10

Mijn pony's gaan altijd in de zomer 24/7 op de wei en daar heb ik geen bak! Ik ging dus altijd in de wei rijden of longeren! Maar ik ken ook mensen die het veulen idd op stal laten en als het niet beter weet lijkt het me geen probleem toch Verward

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:12

Bij ons gingen de veulens de 1e dag er al gelijk 10 min af en zo een week lang elke dag iets langer. Toen ik dus weer ging rijden bleef het veulen in de box of op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:26

Ik neem ze gewoon lekker mee het bos in.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:28

als ik ga rijden zet ik zaphira ook op stal !
zo leert ze alvast van de moeder af te zijn en gaat het spenen dalijk wat minder moeizaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:43

toen s klein was en ik nog op zijn moeder reed,moest hij altijd mee de bak in.
dat was verschrikkelijk irritant.
gelukkig ging hij na een tijdje gewoon op stal,waar hij hartverscheurend stond te hinniken.
Maar ook dat ging over.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:54

Zammy blijft ook gewoon op stal staan als ik Janneke ga rijden. Ben vorige week voor het eerst een uurtje naar buiten gegaan en dan horen ze elkaar ook echt niet meer, ging prima. Zammy weet zich prima te vermaken in dat uurtje dat mams aan het werk is Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:55

waar ik eerst les had, hadden we ook een merrie met veulen.
wij lieten de eerste dag gelijk de moeder even los in de bak zonder veulen.
En daarna gewoon opbouwen met rijden zonder veulen.
met andere woorden bij ons stond het veulen gewoon op stal.
kan best hoor.

tip: je kan ook in de stal iets leuks neerleggen zoals zo'n skippybal die je in de paardenwinkel kan kopen.
dan kan het veulen ook gelijk wennen aan zijn eigen benen een heeft hij een klein beetje afleiding.

joyceke

Berichten: 169
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 13:59

Dat is een goed idee OK dan!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:56

In een dichte box.. Heb dr nu aantal keren mee gehad maar bevalt beter zonder eigenlijk..En is idd beter voor de zelfstandigheid.

keep calm, I'm engaged!!! <3

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:04

Wij laten de veulens van begin af aan al wennen om eventjes alleen te zijn in de stal. In het begin een paar minuutjes en dat bouwen we dan uit naar twee uur. In het begin blijft er iemand bij. Meestal gaat het dan goed. Als een veulen toch in paniek raakt dan zetten we er gewoon een jaarling naast die het veulen kent. Dat gaat altijd goed.

Onlangs hebben we een veulen dat nu ong twee maand oud is, gewoon op de wei laten staan. Ik moet er wel bijzeggen dat dat veulen heel erg kleeft aan een jaarling merrie die altijd bij haar in de wei staat. Ze ziet dat volgens mij als haar surogaat moeder Tong uitsteken en gaat alleen drinken bij haar eigen moeder om vervolgens weer naar de jaarling te gaan Verward Haha! .
Toen we de moeder van het twee maanden oude veulen weghaalde, hinnikte alleen de jaarling omdat ze wegging en het veulen keek er niet eens naar om Haha! .

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:26

Als ik ga rijden dan laat ik iemand anders mijn veulen vasthouden aan een halstertouw, gewoon in een hoekje van de bak of er net buiten. Als ik ga uitstappen dan mag ze even los in de bak (racen! Haha! )
Maar binnenkort laat ik haar gewoon in de wei bij de andere veulens.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Jess_vH
Berichten: 1291
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:41

Toen Usense geboren was stonden ze nog lekker in de wei. Ze werden rond etenstijd even naar binnengehaald. Ze hinnikte even als ik haar alleen op stal liet, maar bleef verder rustig. Alleen als ik er weer aankwamhinnikte ze weer even, maar op stal laten staan was geen probleem

__Profiel opgeheven____

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:07

Mijn veulen ging eerst mee met rijden. Maar van het gerace voor je langs en een veulen die van achtere op je pony springt krijg je op een gegeven moment genoeg van Bloos
Toen moest hij elke dag een paar minuten alleen in de stal blijven, steeds een stukje langer. Als ik nu weg ga, staat hij met de geiten in de wei. Kan hij die lekker pesten Clown (De wei heeft wel een omheining van 1.40!)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:31

Ik laat ze altijd eerst in de stal, en begin al met afwennen als ze een week oud zijn. Dan ga ik steeds even een paar minuutjes met de merrie weg. Dat uitbouwen en dan is het meestal geen probleem meer.
Op een gegeven moment kunnen ze in het land blijven (bij de andere paarden en hun vriendjes), dat geven ze zelf wel aan. Dan krijg ik ze gewoon niet meer mee het land uit, en dan is het tijd ze daar gewoon te laten!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:40

Zidine wacht netjes op stal als moeder op pad is... Haha! Gewoon wat kuil erin, en je hebt er geen kind aan... Knipoog Totdat de kuil op is... Haha! Ze is heel rustig, maar als ze hoeven hoort over de stenen of als het te lang duurt, dan begint ze met een superhoog stemmetje te hinneken.
Gaat heel goed hoor!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:34

Wij halen ook al vrj snel de merrie van het veulen weg, in het begin een paar minuten en na twee weken zijn we met rijden begonnen. Het veulen blijft dan op stal, met bovendeur dicht. Fabienne staat er in dit geval naast als babysit, het veulen kan haar door de tralies zien en ruiken als moeders weg is.

Tegenwoordig ligt hij vaak te slapen als we na 45 minuten terugkomen Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:37

Noa wacht ook op stal..soms wel ruim een uur.
Ze krijgt haar brokjes en verder moet ze het er maar even mee doen.
Als ik na het opzadelen nog even terugmoet voor wat dna ook staat ze vaak heel rustig half te slapen!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:56

Heb vandaag op de merrie gereden die nu een veulen van ong. 2-3 weken heeft. Eerste paar keer ging het wel goed, maar vandaag jumpte ze bijna de stal uit Scheve mond Dan echt met de voorbenen erover heen, en maar springen om bij mammie te komen. Dus, dat word oefenen en voorlopig niet rijden.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:57

Maar normaal gesproken blijven ze in de stal Haha! en na een tijdje in de wei, als ze wat minder plakkerig zijn aan de moeder

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:58

In de stal als hij netjes achter moeder aan blijft lopen en zin in veulenbrok heeft. En anders blijft hij bij zijn vriendinnnen in het land.


Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 07:11

Fiertje blijft op stal en gaat wel goed vooral als iemand haar aandacht geeft Knipoog.
In de wei lukt niet want dan breekt de kleine draak dus gewoon uit mutsje Lovers maarja daarom staat ze nu dus gewoon op stal eigen schuld dikke bult Knipoog

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 07:25

Gewoon op stal, soms duurt het maar een half uurtje, soms een uurtje of 3. Hebben we gewoon zo opgebouwt, en tum ligt gewoon languit te slapen in zn box

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:19

een vriendin van mij deed het ook .. een van de eerste dagen ging de merrie 10 minuten bij het veulen vandaan. zo oefende ze het een paar dagen ... zodat als ze weer ging rijden had je geen probleem dat de merrie en het veulen niet bij elkaar weg konden..Tong uitsteken

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:20

Toen Prinsje nog klein was liet ik hem alleen tijdens het longeren meelopen met zijn mamma en als ik ging rijden zette ik hem op stal. Een tijdje later vond hij het longeren niet interresant genoeg meer en ging hij aan het vervelen (ertegenin lopen, ertussendoor crossen, zijn moeder belagen etc.) Vanaf toen heb ik hem ook als ik ging longeren op stal gezet Lachen en dat ging goed.

Poema


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 46 bezoekers