appelazijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

appelazijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 22:23

Beste Bokkers, mijn paard eet graag stro. Hij staat op zaagsel en krijgt er elke dag een plak stro bij om lekker te knabbelen. Prima gaat dat! Maar....zijn box is toch een vieze kledderzooi! Elke dag de natte plekken en de mest eruit en wat bijstrooien, doen we!
Nu kreeg ik de tip om hem appelazijn te geven, dan zou hij weer op stro kunnen staan, want als je appelazijn geeft, heeft ie niet meer zo veel trek in stro. Met als resultaat dat ie er niet meer zo kaal en smerig bij staat.
WIE heeft hier ervaring mee? Wie weet hoe het werkt en of het werkt?
Graag tips e.d. Alvast bedankt.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:27

Of appelazijn geven helpt weet ik niet. Wat ik zelf doe is haar box iedere dag in spuiten met gewone azijn. Op deze manier blijft het stro eten redelijk beperkt. Als ik wel eens wat later op de dag op stal kom en ze al even binnen heeft gestaan en het hooi al achter de kiezen heeft, betrap ik haar altijd op het wegwerken van hele happen stro. Vork Maar als ik haar box dan ingespoten heb, neemt ze alleen nog maar af en toe een heel kieskeurige hapje. Werkt echt prima.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:39

Appelazijn zou de trek in stro verminderen?! Lijkt me de grootste onzin! Appelazijn werkt vochtafdrijvend (daarom is het ook zo goed tegen stalbenen) dus de boel zal er eerder natter van worden.

Nulla tenaci invia est via

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:43

Heb wel eens gehoord dat ze azijn over het stro spuiten, maar dat ze door appel-azijn minder trek krijgen in stro lijkt me onzin.

Helpt het niet als je de natte plekken een paar dagen laat liggen en er gewoon schoon zaagsel overheen gooit??

Mijn paard staat ook op zaagsel en zeikt verschrikkelijk. Ik zorg ervoor dat hij een dikke laag zaagsel in zijn stal hebt en haal elke dag alleen de mest eruit. de zeikplek laat ik liggen. Deze wordt dan hard en hier gooi ik elke dag een laagje zaagsel overheen. gewoon zaagsel wat nog in zijn stal ligt. 1-2 x per week haal ik het plakaat met zeik eruit of als de zeik er echt door heen komt. Dit kun je zien door er op te gaan staan. Als het begint te soppen en het zeik komt naar boven toe, dan moet het er nodig uit. Als het eruit is, krijgt hij er weer een schoon pak bij. Als ik de zeik er elke dag uithaal, wordt het bij mij een grotere zooi dan dat ik het erin laat. Nu ligt er een dikke laag zeik die gewoon blijft liggen als hij er overheen loopt. als er allemaal "los"zaagsel ligt loopt hij er de natte plekken door de hele stal.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:57

Ik denk dat je eerst eens uit moet vinden waarom een paard graag stro tot zich neemt. Wij hebben 20 paarden op stal en er is er geeneen die stro eet. Maar ze hebben altijd hooi tot hun beschikking.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

appelazijn en stro enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 22:48

Mijn paard krijgt genoeg te eten, hij is fit, vrolijk enz...! Hij eet gewoon graag, als hooi dan op is en er ligt ook niks meer in zijn voerbak, begint ie dus gewoon aan zijn stro.
De appelazijn zou helpen omdat dat samentrekkend werkt op de maag en het paard dan geen trek zou hebben in zijn stro....Er zijn ook mensen die het als afslankdieetmiddel gebruiken.
Ik ben begonnen met azijn over zijn stro sproeien, ben benieuwd als ik morgen in zijn stal kom.
Ik heb ook besloten er niet zo'n probleem van te maken, mijn paardje heeft er geen last van, geen koliek ofzo.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 23:05

Nou ik ben ook benieuwd hoe je morgen de stal aantreft. Hoop dat het bij jou paard ook helpt. Die van mij heeft ook gewoon altijd honger (is een fjord Knipoog ), voor de rest heerlijk beest zonder frustraties die lekker de hele dag buiten staat in een groep merrie's, genoeg afleiding en beweging krijgt. Ook héél veel hooi, maar ja, nooit genoeg volgens haar. Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:44

Een paard wat stro eet krijgt (over het algemeen) te weinig structuur binnen. Als jouw paard voldoende hooi/gras kan eten, zal hij het stro wel laten staan. Ik zeg niet dat jouw paard te weinig hooi/gras krijgt, maar over het algemeen is dat wel de reden!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 16:56

Getver,....wat een bende, meneer heeft zijn stro op en van de rest een prutje gemaakt. Hij vermaakt zich prima en lijkt zich van geen kwaad bewust. Hij steekt zijn grote snoet onder mijn arm en knabbelt wat aan mijn jas, op zoek naar wat lekkers......Wat is ie toch lief!
Hij mag fijn buiten spelen en ik maak zijn box weer keurig in orde.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:56

De mijne stond bij de vorige eigenaar op zaagsel en vrat de eerste week bij ons ook al zijn stro op! Ik maak zijn supersmerige stal dus nooit megaschoon: ik haal het viestste eruit en het beetje vieze hussel ik dan door het schone stro. Dat helpt enigszins!!!, maar het is een viespeuk en dat blijftie ook wel ben ik bang! En die van mij krijgt ook genoeg hooi, sportbroek etc.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 19:20

Gail schreef:
En die van mij krijgt ook genoeg hooi, sportbroek etc.


Een sportbroek? Helpt dat dan, om de mest op te vangen ofzo? *LOL* Knipoog

Nulla tenaci invia est via


Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 22:09

Kennelijk houdt die van jou van lekker zuur eten. Voorkeur voor azijn. Haha!
Jammer dat het niet geholpen heeft. Je zou het nog eens kunnen proberen met groene zeep. Schijnt ook gebruikt te worden, zelf geen ervaring mee. Succes.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 11:24

Groene zeep??? Gaat ie lekker glad af! Lijkt me niet zo gezond als hij daar een hap van neemt. Ik laat er ook wat vies zaagsel in liggen hoor, hussel dat door het schone strooisel. Ach, hij is een blij paard, daar gaat het om, toch?

Met sportbroek bedoelde je zeker sportbrok? Hoewel een lekker strak sportbroekje hem wel leuk zal staan Knipoog ...

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Bowo, GrapeshotBot, SentiBot, SunnyHorse en 78 bezoekers