hoeven en hoevenvocht/vet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

hoeven en hoevenvocht/vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:35

hey mensen

waneer weet je waneer je hoevenvoch/vet nodig heb. ik ken een stel paarden met droge en gebrokkelde hoeven. maar ze zijn niet van mij dus ik kan er niet veel over zeggen. maar als ik me examen haal mag ik een pony en ik vroeg me af hoe vaak doen jullie de hoeven van je paard.

-xxxxxx-willeke

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:11

meestal doe k t elke dag, maar dan ook gewoon voor de netheid, droog hoeven invetten heeft totaal geen zien, ziet er mooi uit maar das dan ook alles, dus als je t doet eerst hoeven nat maken dan invetten(zonnebloemolie is erg goed en nog goedkoop ook!)
dit is omdat het vet zo het vocht(water) vasthoud in de hoeven, zodat ze niet uitdrogen.
suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:14

Het si niet geod om te vaak te vetten heb ik gehoord, het beste is als paarden gewoon regelmatig met hun hoeven in de dauw staan en anders voor het invetten (olien is beter zei de hoefsmid) goed natspuiten en water in laten trekken. Bij heel nat weer en langdurig nat kun je de hoeven invetten om week worden te voorkomen, maard it gebeurt zelden bij paarden.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:17

als je de hoeven invet of oliƫd inderdaad eerst water op de hoeven doen. anders drogen ze alleen maar meer uit omdat je anders de hoeven juist afsluit voor water. Maar als je het mij vraagt is het bij de meeste paarden niet eens echt nodig. ik vet de hoeven van mijn paard nooit in. en ze zien er perfect uit. als een paard echt slechte hoeven heeft kun je beter biotine gaan bijvoeren dan groeit de hoef van binnenuit beter aan.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:23

Ik vet de hoeven ook nooit in. Het schijnt dat als je paard droge hoeven heeft dat je hem dan regelmatig door de modder moet laten lopen. Maar wat precies weet ik niet.
Het invetten doen de meeste volgens mij gewoon zodat het er mooi uitziet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:26


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:32

Ik veor trouwens biotine en hoop dat dat over tijd gaat werken. Ik ga trouwens die rainmaker eens proberen, bedabnkt voor de tip! (En das inderdaad ook alstig bij mijn paard, want die is ook mokgevoelig)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:34

Par der hoeven worden elke dag uitgekrabt, in de droge tijden bijna elke dag in een voetenbadje gezet en 2 keer in de week ingesmeert met pedicure creme.