Wie heeft/ kent er een echt correct gereden paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wie heeft/ kent er een echt correct gereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 23:57

Ik ben de afgelopen week bij 5 paarden gaan kijken. 3 paarden op L niveau, 1 op M niveau en 1 op Z niveau.

Ik weet van mezelf dat ik een beginner ben en had daarom een vriendin meegenomen die M rijdt, dus verder is dan ik.

Ik verwacht van een paard dat hij op een bepaald niveau wel correct gereden is, dus als het een B paard is, hoeft hij niet te kunnen wijken, maar moet hij wel gewoon meteen aandraven. Als het een M paard is, vind ik wel dat hij moet nageven als je dat op een correcte wijze vraagt.

De meeste paarden die ik heb gezien hebben echt een gebruiksaanwijzing. Bij veel wordt gezegd: ja maar je moet eerst even dit doen (hard trekken bijvoorbeeld). De ene moest ik echt zo hard in zijn mond trekken (advies van de eigenaar) want die 'probeerde je eerst altijd even uit'. Nou na een half uur heb ik gezegd 'laat maar'. Een andere zat links verschrikkelijk vast. Of er is een hele tijd weinig mee gedaan en daarom loopt ie niet soepel en dan krijg je de opmerkingen in de trant van: 'ja toen ik m regelmatig trainde was ie zo soepel' etc.

Ik vraag me dus echt af of het zo moeilijk is om een correct gereden paard te vinden. Ik heb er tot nu toe 1 gezien, dat was dat Z paard. Toevallig was die echt correct gereden. Ik vond m alleen wat klein (1.62).

Ben er wel een beetje moe van geworden (gisteren van 8 tot 23 uur pff).


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:13

Vind je dat Z-paard echt te klein? Jammer, want je vind weinig écht correct gereden paarden.

Volgens mij moet een paard minimaal M of Z zijn om echt correct gereden te zijn. Dan mag je toch van een paard wel verwachten dat ie perfect reageert op de hulpen, dan ie goed rechtgericht kan lopen, goed kan buigen, lekker nagevelijk is, enz. Maar helaas zijn hier ook veel uitzonderingen en zijn er veel paarden die eigenlijk niet in het M of Z thuishoren. Bijna ieder paard mankeerd wel iets of heeft wel één zwak punt. Maar goed ook, anders kreeg Anky wel erg veel concurrentie! Haha!

Er zijn ook meerdere wegen die naar Rome lijden, en meerdere manieren van een paard 'correct' rijden. Een ruiter en een paard moeten daarom ook altijd wennen aan elkaar, en dat gaat niet altijd binnen een halfuurtje.

Mijn paardje heb ik vorig jaar zelf ingereden. Ik doe alles lekker kalm aan, en wil eerst de basis goed voor elkaar hebben. De balans is er nu, en hij is al bijna recht in de rug. Hij is erg makkelijk (goed!) nagevelijk te rijden en loopt lekker in stelling. Soms is ie nog iets te sloom voor de hulpen, maar dat komt ook wel. Maar 100% correct gereden is hij niet. Naar mijn idee is hij wel goed bereden en ingereden, maar hij beheerst nog niet alles.
Dit jaar gaat m'n zusje (die rijdt nu dressuur met hem) voor het eerst met hem starten. Oók dat hoort volgens mij bij een 'correct' paard. Een paard moet niet alleen goed gereden zijn, maar moet ook 'ervaringen' hebben, helemaal als jij nog niet zo erg gevorderd bent, zoals je zelf al zegt.

Het blijkt maar weer dat het erg moeilijk is om een echt fijn paardje te vinden. Ga vooral veel paarden bekijken, en neem geen overhaaste beslissingen. Veel succes verder!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:25

Ik durf van mijn paard wel te zeggen dat hij correct gereden is.
Dat was hij overigens niet. We zijn eerst weer helemaal terug naar de basis gegaan, waar hij zijn rug moest leren gebruiken.
Nu is het echt een fijn paard.
Ik denk dat iedereen er zo op stapt en mee wegrijdt, tenzij je een harde hand hebt of ineens met teveel druk gaat rijden.

Manon, ik wil de uitdaging wel aan, wanneer kom je Fitz rijden?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:25

dat een paard M of Z loopt wil niet altijd zeggen dat het paard correct gereden is. Sommige ruiters prutten en frutten hun paard in de krul en vinden dat hij zo wel netjes loopt. Hoe ze in de M of Z komen is voor mij voor sommige koppels nog een raadsel.
Natuurlijk zijn de meeste paarden wel op een correcte manier gereden.

Een correct gereden paard is een paard dat soepel in zijn beweging is, reageerd op correcte beenhulpen en teugelhulpen en netjes nageeflijk komt/loopt op beenhulpen.

Ik ken een paard dat super correct is ingereden.
Zodra je erop zit en hem lekker loswerkt hebt ( zoals elk normaal paard) word hij super nageeflijk, verruimt hij zijn gangen, loopt soepel over zijn rug. Went en keer bij de lichtste kuit/hand druk, reageerd op gewichtsovername bij de zitknobbels. Hij vertekt meestal meteen op je been ( soms moet hij even wakker worden). Het paard sjouwt gewon super. Je kan ook merken dat je in princiepe niks hoeft te doen
(natuurlijk doe je wel een hoop, maar in vergelijking met een niet goed gereden paard bijna niks). Het paard is leuk om te rijden en als je een uur gereden heb kom je er niet met lamme benen en lamme armen vanaf. Dit paard is pas L maar volgens mij kan hij hoog komen Haha!
Er bestaan dus wel degelijk goed (in)gereden paarden! gewoon verder zoeken!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:22

Tja, wat vind jij correct?
Ik vind dat mijn paard correct ingereden is en netjes loopt. Ze loopt recht op eigen benen, is soepel in het lijf, nagefelijk en zeer aan het been.
Toch kan de gemiddelde stalgenoot er niet netjes op rijden. Heeft te maken met het niveau van de ruiters (jaja, komt u maar.... }> ), een stukje spanning van de ruiter die op een vreemd paard gaat zitten, gewoontes van de ruiter, en een stukje eenkennigheid van mijn paard (toen ik haar net had ging er echt geen hond op want niemand had zin om z'n nek te breken Haha! )

Overigens moet je echt niet zijn bij mensen die het vastzitten van hun paard afdoen met "ik heb het laatste half jaar niet gereden en hij stond alleen maar wat in het land, daarom is 'ie zo stijf) Een paard zit doorgaans (uitzonderingen, dus lichamelijke gebreken, nagelaten) niet zo vast als een huis aan 1 kant, dat is een gebrek van de ruiter.

Niet te snel wanhopen Manon, HET paard vind je meestal niet in een weekje tijd. Misschien moet je je eerste vragen (bij het eerste kontakt met de verkopende partij) wat kritischer maken?

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:39

Sonja, goed 2 jaar geleden ben ik ook op zoektocht gegaan. Ik heb toch heel wat kritische vragen gesteld voordat ik op pad ging, maar ik sluit me helemaal bij Manon aan dat er maar weinig paarden echt correct gereden zijn.
Ik ben de meest vreemde bokken tegengekomen, waarna je vreselijk loopt te balen dat je weer 3 uur in de auto zit voor niets.

Daarom ben ik op een gegeven moment alleen nog maar bij handelsstallen gaan kijken, omdat je daar niet voor maar 1 paard komt, maar direct wat meer paarden kunt zien en rijden.
Ook daar zitten maar weinig correct gereden paarden bij.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:10

Voor we Crescendo vonden, heb ik ook een paar paarden gereden. Eentje was net zo oud als Razinda en zou super aan het been en nageeflijk zijn. Dus ik erop, heel dat paard was niet vooruit te branden en nog stug in zijn mond ook! Frusty

En als ik ergens een hekel aan heb zijn het paarden die totaal geen reactie geven op je been. Ik ben blij dat mijn paarden fijn reageren. Cres is nu ruim een maand bij ons, eerst snapte hij niet eens dat een kuitdruk betekende dat hij naar voren moest, nu hoef je maar heel zacht been te geven en hij vliegt gewoon weg. En zo hoort het ook!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:14

Fitz, goede vragen sluiten vergeefse speurtochten helaas ook niet uit, maar sommige dingen (zoals een paard dat al een half jaar stilstaat en daardoor stijf zou zijn) kun je er wel mee uitsluiten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:28

Mijn paard is correct gereden. Die kunstjes die hij moet kennen, kent hij goed. en als er een ruiter op zit die de kunstjes ook kent, dan kan hij het ook met mijn paard. wijken en dat soort dingen, ook appuyeren doet hij zo, zonder problemen. Maar misschien ligt het niet aan de paarden. Misschien beheers je zelf bepaalde technieken ook niet precies. EN als je het zelf niet helemaal beheerst kun je niet verwachten dat een paard helemaal snapt wat je bedoelt. Paarden moeten altijd maar alles snappen, terwijl ze toch normaliter door een, hooguit 2 personen gereden worden. En iedereen rijdt net even iets anders.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 11:20

Ieder mens is anders dus ook iedere ruiter is anders. Dat betekent dat iedereen anders met zijn paard omgaat. Uiteindelijk willlen we allemaal het zelfde bereiken allee zal het met het ene paard makkelijker gaan als met de andere.

Het ene paard moet je meer been geven de andere niet ga zo maar door. Dressuurrijden is eigenlijk wie het beste trucjes kan rijden zonder dat de jury het door heeft ??
Jij bent op zoek naar het ideale paard nou ik kan je zeggen die zal niet bestaan. Wat je wel kan doen is op zoek gaan naar het paard die het meeste van de standaard wensen heeft. Je moet een combinatie worden met het paard en dan zal je meer voor elkaar krijgen dan een ander.

BTW het wil natuurlijk niet altijd zeggen dat een M ruiter met ieder paard kan wegrijden. Hetkan zo zijn dat jij een paard super kan rijden (ook als beginner) en zij niet? Jullie zijn allebei anders en rijden anders.

Zoek een paard wat qua bewegingen bij je past waar je lekker op zit en je op je gemak voelt. Als is het maar een B paard als het mogelijkheden heeft kom je er wel. Ga veeeel paarden rijden liefst meerdere op een dag puur om te weten wat je zoekt.

Jammer genoeg staat die van mij stil nu maar anders mocht je hem wel eens proberen puur voor je gevoel (niet te koop hoor). Probeer dat ook eens in je omgeving??

Wie heeft ooit gezegt dat een paard kopen en rijden makkelijk is Verward .

Succes Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 11:31

ik denk dat Desiree gelijk heeft, een Z paard is gewoon moeilijk te rijden als hij meer kent dan jij. Ik rijd ook een Z paard en vind het erg moeilijk, omdat ie gewoon erg veel kan en ik niet. Als ik een beetje ga verzitten in galop maakt hij al een wissel, terwijl ik alleen maar even de plooi uit mijn broek wou schuiven Knipoog
Ik denk dat je beter de Z paarden kan laten staan en een paard wat in de M loopt moet zoeken die nog relatief jong is. Dus niet een die er 10 jaar over gedaan heeft om in de M te komen, want dat hoeft dan nog niets te zijn.
Of een jong paard kopen en zelf (laten) inrijden. Ik heb dat ook gedaan en vond het erg leuk. Het ging wat langzamer, maar er valt wel een hoop eer aan te behalen, aan een jong paard.

En de ware kom je vanzelf tegen Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 19:02

er zijn inderdaad weinig correct gereden paarden.
Wat mij opviel toen ik ging zoeken is dat zo veel paarden zoooooo stug in de mond zijn. Harde bek niet normaal meer.
Nou, dat verwacht ik ook niet van M paardne, maar ja. Er sluipen fouten in bij mensen en daar houden ze aan vast........

succes manon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 19:14

Bestaan er wel helemaal correct gereden paarden .
Ik durf niet te zeggen dat Kawa correct gereden is, anders reed ik Anky er zo wel uit Haha!
Ik denk dat er aan elk paardje wel min punten zitten.

En dan ook nog wat zoek je.
Een heel braaf paard dat dan misschien wat harder in de mond is maar waarmee je heerlijk buiten ritten kunt maken.
Of eentje die bij het kleinste been/zit hulpje reageert.
Idd heel fijn als je die hulpen zelf ook beheerst maar anders lig je misschien wel op je bek te kijken.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 20:30

leroy(die ik dus ga kopen)is in mijn ogen corect gereden, hij is goed aan het bit/been, loopt op Z2 niveau en is dus gewoon corect gereden.
dit zeg ik niet vaak!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 10:00

Correct gereden, daaronder versta ik, dat een paard goed en gemakkelijk hetgeen doet waarvoor hij is opgeleid. Correct b niveau, correct M niveau, correct Grand prix niveau. Correct is correct, dat kan op alle niveau's.

De hond is de betere mens

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 10:31

Desiree, dat is precies wat ik bedoel. Een correct gereden B paard rijdt veel prettiger dan een oliebol gereden Z paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:31

Yep, je hebt paarden die op hoog niveau lopen, zonder rug (en dat zit behoorlijk klote) en met een bek van beton en dat rijdt ook niet bepaald fijn. en het niveau kan dan nog zo hoog zijn, het heeft met correct gereden zijn dan niets te maken.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:42

Mijn vorige paard was ook correct gereden. Z1, soepel, kende de kunstjes van het Z, zeer goed aan het been, alles wat ik verwachtte deed hij. Die was dus correct gereden in mijn ogen.... Peru heeft nog een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange weg te gaan... hihihi

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:40

Niet alle Z-paarden zijn correct gereden vind ik. Ik heb er ooit een meegemaakt die altijd over de buitenschouder wegliep, niemand die het op kon lossen... Sommige B-paarden vind ik ook correct gereden hoor, oké ze kunnen niet zoveel als Z-paarden, maar soms zie ik een B-paard lopen die zijn achterhand er goed onderplaatst. Ik vind dus echt niet dat alle Z-paarden oppie toppie geweldig zijn, ja er zijn er natuurlijk wel heel veel...maar echt niet allemaal!!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:38

ja, helemaal met jullie eens, pluutje was ook Z maar niet echt correct gereden, hij was wel soepel in de mond maar dat was dan ook het enige correcte eraan..

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:51

tja, wat is correct?

ik ben het ermee eens dat een 'correct' paard niet per defenitie Z hoeft te lopen, maar ook een B'tje heel correct kan zijn.

maar zoals al gezegt is, elke ruiter rijdt anders en elke ruiter verwacht wat anders van zijn paard. correct is dus nogal ruim.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:18

Je kunt een paard nog zo correct willen rijden en er enorm je best voor doen, maar iedere ruiter maakt foutjes. Mijn paard is best goed voor elkaar, de basis zit er in, de hulpen kent ie goed enzovoort. Hij is los en hij zit niet vast, maar soms tijdens het rijden kan hij zich wel vast houden, dat is dus wat anders. Hij heeft behalve een lijf ook nog een karakter, mijn paard is nogal eenkennig, hij zal met een andere ruiter heus wel doen wat er gevraagd wordt, maar het achterste van zijn tong zal hij zeker niet laten zien zo 1-2-3. Een simpel voltetje kan iedereen met hem rijden, daar ben ik van overtuigd (behalve die mensen die graag aan de binnenteugel hangen, die niet). Maar een galopappuyement kan ik over twijfelen, simpel en alleen omdat daar meer hulpen bij komen kijken die tegelijkertijd en goed gedoseerd gegeven moeten worden, dan zal hij nog zijn best doen om het te volgen, maar of er een appuyement uit komt is nog maar de vraag. Hoe hoger je komt namelijk, hoe meer het wederzijdse begrip in de combinatie gaat tellen, hoe geef je je hulp en wat is je timing?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:51

Een correct gereden paard vinden is moeilijk. Vaak is er behoorlijk wat aan getrokken ipv gereden en dat is veel werk om te corrigeren...
Ik heb ook liever een groen paard dan een doorgereden paard(tenzij dat paard dus echt netjes gereden is!). Jammer genoeg zie je ook in het Z een heleboel paarden die gewoon slecht aan de hulpen staan of hun rug eruitdrukken...!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:01

Nou, weet je wat het is? Als je op een paard rijdt dat door iemand anders gereden is, krijg je er NAAST je eigen rijfouten nog die van een ander erbij. En er zijn weinig mensen die geen fouten in paarden rijden. Tenzij je een paard koopt dat gereden is door een (semi) prof, maar dan moet je wel weer flink betalen. En inderdaad kies ik dan zelf ook maar voor een groen paard, of in geval ik onervaren zou zijn, een b paard.

De hond is de betere mens

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:31

Ik vind het heel moeilijk om over mijn eigen paard te oordelen of hij correct gereden is. Ik ben namelijk de persoon die er het meeste opzit en kleine foutjes vallen mij misschien niet op omdat ik er mee overweg kan. Toch ken ik een hele berg paarden die inderdaad niet correct gereden zijn en dat is dan overduidelijk. In principe kan iedereen van beginner tot gevorderd op mijn paard rijden en wat ik hoor van mensen is dat hij fijn aanvoelt. Dat vind ik altijd wel prettig om te horen. Maar om nou echt te zeggen dat hij 100% correct gereden is, dat denk ik niet. Ik heb hem al zo lang en ben zelf ook niet een topruiter, dus er zitten echt nog wel wat foutjes in, waarvan de oorzaak dan wel bij mij ligt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, Dnies90, GrapeshotBot, idion, meggiemeg, tienus63, WendyKtH en 115 bezoekers