Dwangneuroses, ben ik echt gek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Dwangneuroses, ben ik echt gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:39

Het zijn de kleine dingetjes. Met tandenpoetsen, flossen, douchen, wattenstaafjes door mijn oor heen beuken enz. houdt ik altijd dezelfde volgorde aan. Ik weet niet waarom, het klinkt dan ook misschien heel stom. Maar deze gewoontes doen allemaal nog geen kwaad.
Maar als ik sta te douchen en ik was mijn gezicht houd ik mijn ogen niet dicht. Ik heb dan van die prikkende wasgel op mijn gezicht zitten, en kijk dwangmatig iedere paar seconden naar de deur en de badkamer rond, zonder dat daar een directe aanleiding voor is. En dat doet een pijn, waarom ik dat precies doe? Ik heb het idee dat ik altijd alles in de gaten moet houden, vanwege mijn veiligheid en die van anderen. En wanneer ik dan door het stromende water niet echt alles meer kan horen houd ik alles met het zicht in de gaten. En dat er dan toevallig zeep in mijn ogen komt..
Of nog iets pijnlijks. Ik ben dus onwijs verbrand, en ben nu ook heel erg aan het vervellen. Maar ik ben iemand die altijd korstjes en plekjes bij mezelf openhaalt tot bloedens toe (gelukkig heb ik dit alleen bij mezelf, en lijdt er verder niemand onder) maar het is nu dus echt een ramp. Ik trek/krab/pulk alle vellen van me af, terwijl mijn huid daar helemaal nog niet aan toe was. En dan bloedt het, en dan haal ik die korst er weer af, en dan bloedt het weer.. ik kan dan niet zo goed bij mijn rug, en mijn schouders en benen vallen dan onder mijn kleding dus die blijven redelijk gespaard. Maar mijn neus en oren, het is echt erg, er zitten gewoon wonden op.
Moet ik nu echt opgenomen worden? Ik doe mezelf gewoon pijn. Ben ik gek, of moet ik in therapie. (ik draai goed mee in de sameleving enzo, ben verder een heel normaal mens maar dit?) Het is echt niet te geloven, of hebben meer mensen last van dit soort dingen, misschien niet zo extreem?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:41

mss eens een psychiater raadplegen?
die mensen kunnen mss achterhalen waarom je dat juist doet!?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:45

Ik heb ook het idee dat ik soms dwangmatig op bokt zit, zou dat erg zijn, of hebben nog veel meer mensen daar last van?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:46

Meeste mensen hebben in meer of mindere mate last van dwangneuroses. Vaak moet je denken aan 'controle' neuroses (controleren of de deur wel dicht zit, gas wel uit etc.) ook 'schoonmaak' neuroses (alles extra goed afwassen). Daarnaast ook bepaalde 'volgorde' neuroses of dingen als op een zebra nooit op de witte strepen staan.

Meestal vrij onschuldige dingen die na verloop van tijd vanzelf minder worden.

Pas als de dwangneuroses echt je leven gaan beheersen (waardoor je bijvoorbeeld altijd te laat op school komt doordat douchen steeds langer duurt) wordt het tijd voor een psychiater.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:48

Locanda schreef:
Ik heb ook het idee dat ik soms dwangmatig op bokt zit, zou dat erg zijn, of hebben nog veel meer mensen daar last van?

dat dwangmatig op bokt zitten heeft iedereen hier hoor
bokt is gewoon verslavend, dus daar moet je je niet druk in maken Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:53

Nou, het beheerst mijn leven niet, en de meeste dingen doe ik uit gewoonte. Kunnen ook geen kwaad.
Maar wondjes/wonden openhalen (ik breng ze niet zelf aan hoor, maar haal ze wel steeds open, waardoor ze ook iets groter worden) en dan duurt het een paar weken langer voordat het dicht zit, vaak met een litteken.
Of mijn ogen opendoen om te kijken, want ik heb dan het idee dat er iemand aanwezig is die voor mij gevaarlijk kan zijn. (ik hoor dan door het water niks, en controleer het dan met mijn zicht) Terwijl ik weet dat er zeep op mijn smoel zit. Als ik door het donker loop heb ik nooit het idee achtervolgd te worden bijvoorbeeld. Maar dan kan ik alles horen, en alles zien. (dus ik ben niet helemaal gestoord) ik vertrouw te veel op mijn feitelijke zintuigen.
Mocht ik ooit blind of doof raken eindig ik volgens mij echt krankzinnig.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 11-08-04 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:54

dutske schreef:
dat dwangmatig op bokt zitten heeft iedereen hier hoor
bokt is gewoon verslavend, dus daar moet je je niet druk in maken Haha!

Gelukkig! Lachen

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:32

Ik wilde een reactie plaatsen, maar ik zie dat Apple al heeft opgeschreven wat ik wilde zeggen. Meestal groei je er overheen maar als je echt het gevoel hebt dat het je leven beheerst moet je hulp zoeken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:55

Hier heb ik ook een keer een topic over geplaats en heb ik ook gevraagd of meer mensen er last van hebben.
Mijn vriend heeft het ook, nu minder maar heeft het heel erg gehad, hij heeft een stem die zegt tegen hem wat hij moet doen doet hij dat niet kan gebeurd er wat ergs. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, maar hij wordt er soms wel angstig van omdat er dan vaak wat gebeurd met mij of met zijn ouders. Hij heeft dus altijd gedacht van kleine moeite als ik even dit of dat doe, en als ik daar mijn ouders of vriendin mee kan redden doe ik dat. Tot dat ik er achter kwam wat er allemaal in hem omging en heb ik hem bijna gedwongen om hulp te zoeken hij heeft dat gedaan en het gaat een stuk beter, hij is er ook een stuk opener open. Mijn vriend wist nooit waarom hij het deed, maar nu zijn ze er achter dat het allemaal woede is die hij nooit heeft geuit.
Ik zou als ik jou was wel even contact opnemen met je huisarts hij kan je altijd nog door verwijzen. Ik denk dat je er beter bij kunt zijn nu het nog niet zo erg is dan als je straks wel iemand anders er ook mee lastig gaat vallen. Ik vind het ook wel erg om te horen dat je je zelf dan zo'n pijn laat lijden.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:45

volgens mij is een dwangneurose toch wel heel wat anders dan stemmen horen.
Dwangneuroses heeft bijna iedereen, bij de meeste mensen iets heel kleins. als je er last van hebt zou ik er zeker wat aan doen. Maar gek ben je echt niet, als je last hebt van je knie ga je ook naar de dokter. En dan ben je ook niet meteen gek.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:49

Als kind heb ik het gehad door angsten. Als ik ging slapen dan moest dat altijd met het hoofd naar de deur (stel je voor als er brand was, dan zag ik het meteen) en kijken of mijn broertje op bed lag, kijken of het gas uit was en de lucifers opgeborgen zijn.

Ik ben erover heen gegroeit, maar in jou geval zou ik toch even contact nemen met een huisarts. Die zien het vaker voorkomen en zien de ernst er beter van in!

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:13

Ik heb eigenlijk wel hetzelfde als jou, maar misschien wat minder extreem. Als ik 's avonds naar bed ga doe ik ook alles in een volgorde (en 's ochtends trouwens ook) maar dit doe ik meer omdat ik dat handig vind en zo niks kan vergeten dan dat het per se moet van mezelf.
Als ik onder de douche sta durf ik ook bijna mijn ogen niet dicht te doen, omdat ik dan niet kan horen en zien of er misschien ergens iemand staat.
En dat van wondjes openhalen is wel heel erg bij mij...ik zit onder de littekens, omdat ik er echt niet vanaf kan blijven. Ik heb wel eens gelezen dat dit ook een vorm van automutilatie kan zijn, maar of dat waar is Verward
Maar ik zou me er niet teveel zorgen over maken hoor, dan maak je jezelf juist alleen maar gek.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:15

Nee, automutilatie is heel iets anders. Ik heb dat gedaan en krab ook alle plekjes e.d. open. Met automutileren gaat het toch heel anders. Dit is meer dwangmatig krabben en openmaken van korstjes. Automutileren gaat veel verder.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:19

het enige wat ik heb is dat ik honderd keer per dag naar boven mijn kamer moet om mijn haar te borstelen.
zelfs moet ik 's nachts uit bed om mijn haar te borstelen.
heel vaag,maar heb er geen last van ofzo Lachen

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    Joyce

    Berichten: 6371
    Geregistreerd: 02-05-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:36

    Zoals apple dingen noemt heb ik ook wel. Ik moet altijd 100 keer controleren voor dat ik weg ga of ik mijn sleutels wel bij me heb. Als ik naar een winkel ga kijk ik het liefst 20 x in mijn portomonnee of ik wel geld bij me heb (tja Tong uitsteken ), als ik op sommige tegeltjes loop heb ik wel eens dat ik een bepaald tegel soort over wil slaan? En vroeger had ik als er bv een trein van achter kwam dat ik voor dat hij mij in zou halen op een bepaald punt wilde zijn met fietsen.
    Mezelf echt pijn doen, of de dingen die je noemde, nee daar heb ik absoluut geen last van. De dingen die ik noem beheersen mijn leven ook niet, en zolang jij er allemaal geen last van hebt zelf, denk ik niet dat je gek bent Haha!

    Kristie

    Berichten: 15027
    Geregistreerd: 30-10-03
    Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:48

    Denk dat iedereen hier wel last van heeft in meer of in mindere maten.
    Zolang het je leven niet bepaald en andere mensen er geen last van hebben kan het volgens mij weinig kwaad.

    'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
    'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
    'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
    'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

    Sily

    Berichten: 11491
    Geregistreerd: 08-12-02
    Woonplaats: Delft

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:29

    Ik heb hetzelfde als Joyce, met de gekste dingen.

    Heel veel dingen zoals op een bepaalde plaats willen zijn voordat iets of iemand mij inhaalde.
    3 keer het slot open en dichte draaien voordat ik weg ga, en dan nog ene paar keer controleren Haha!

    En mijn nagels, ik weet dat als er een haakjke aan zit ik even moet wachten totdat ik thuis ben en het dan netjes weg knippen.
    Maar ergens op de dag MOET ik er dan echt aan zitten, soms zelfs onbewust, en trek met mijn domme kop weer een stuk nagel eraf wat ten eerste geen porum is en ten tweede nog pijn doet ook als het te ver doorscheurt.

    Ik had vroeger vriendinnen die ook absoluut niet van hun korsten af konden blijven, hielden er ook allemaal littekens aan over.

    Als jij er zelf mee zit en denkt dat het iets ergs is ga je er toch gewoon even mee naar de huisarts?
    Als die het met je eens is kan die je altijd door verwijzen, of 1 of ander iets verzinnen dat j er vanaf blijft.

    "Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
    Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

    ikkuh15

    Berichten: 1139
    Geregistreerd: 13-02-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:45

    Als ik s'avonds alles moet afsluiten als iedereen al in bed ligt moet ik alles ik weet niet hoe vaak controleren omdat ik bang ben dat er iets gebeurd door mijn schuld (omdat ik iets niet goed gedaan heb zoals gas uit)
    Af en toe word ik ook gek van mezelf spreek mezelf toe zo van nou is het genoeg en ga dan ook meteen naar boven.

    Ik heb een stemmetje in mijn hoofd maar ik denk dat iedereen dit heeft. Vroeger luisterde ik naar deze want als je nu dit niet doet gebeurd er dat. Na een goed gesprek met mijn nu ex is het veel minder geworden en kan ik 'hem' ook negeren.

    LuvdaTossa

    Berichten: 12894
    Geregistreerd: 15-06-03
    Woonplaats: Midden vh land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:08

    Of dat ik op de middelbare school woordjes Frans 's avonds leerde. Lag ik op bed en steeds denken van: wat was dit ook alweer? En weer in de boeken. Of 's nachts wakker worden en weer in de boeken.

    Ook met autorijden heb ik zo'n systeem. Eerst auto laten gloeien, starten, lichten aan, gordel om, radio aan en handrem los. Het uitdoen in precies omgekeerde volgorde.

    Suzanne F.

    Berichten: 49165
    Geregistreerd: 03-03-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:22

    ikkuh15 schreef:
    Ik heb een stemmetje in mijn hoofd maar ik denk dat iedereen dit heeft. Vroeger luisterde ik naar deze want als je nu dit niet doet gebeurd er dat. Na een goed gesprek met mijn nu ex is het veel minder geworden en kan ik 'hem' ook negeren.


    Dit herken ik ook heel duidelijk. Vroeger had ik heel erg dat soort van dwangneuroses. Het is steeds minder geworden. Ik moest en zou iets doen anders bracht t ongeluk ofzo of ging het rijden niet goed (ja heel stom maar ja). Echt heel stomme kleine dingetjes.
    En ook heb ik hele vaste ritmes en wil daar niet uitgehaald worden want dat voelt niet lekker zeg maar. En ik moet alles echt gedaan hebben in de juiste volgordes.
    Gelukkig geloof ik niet meer in degene die zegt dat dat ongeluk brengt. Dan denk ik nou kom maar op met dat ongeluk, heb ik al genoeg gehad. En dan gebeurd er niks dus ja.

    "Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

    Duhelo

    Berichten: 28525
    Geregistreerd: 29-05-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:28

    ik heb dat dan ook een beetje
    bv op stoeppaden niet op de breuklijnen stappen
    ook als ik fiets, ls er een auto afkomt als eerste op een bepald punt te zijn
    nagels trekik ook af als ze scheuren
    met nagels moeten proper zijn, dat kan ik niet zien (rouwrandjes)
    maar ik kan dit alles wel negeren, dus dan is het geen dwangneurose?

    _MG

    Berichten: 2875
    Geregistreerd: 31-10-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:37

    'k ken t gevoel om bang te zijn dat er dingen kunnen gebeuren met de mensen om mij heen... k heb mn vrienden n keer bijna de dood in gejaagd... er is niks gebeurt, maar k ben altijd bang geweest dat er iets zou gebeuren doromij, k ben daardoor ook n tijde depressief geweest, en heb mezelf wel eens gesneden... nu heb moet k begrijpen dat ik er niks aan kon/ kan doen, en doe ik het niet meer.
    voordat k ga douchen moet k ook minstens 10x kijken of k de badkamer deur op slot heb gedaan... heel vaag Bloos

    A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

    ikkuh15

    Berichten: 1139
    Geregistreerd: 13-02-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:22

    Ja badkamer deur ind 20 keer voelen of deze wel echt dicht zit.

    Verder met die stemmetjes had ik ook een 'goed' stemmetje. Deze zei als ik moest oversteken en ik kon nog niet zien of er iets aan kwam dat ik moet stoppen omdat er een auto aankwam. Dus ik stoppen en ind dan kwam er een auto aan.
    Maar dit was ook als er geen auto aankwam dan was het steek maar over. Zo ook bij getallen raden deze had ik ook bijna atlijd goed. Alleen dit goede stemmetje is ook helaas verdwenen maar duikt af en toen nog op.


    Duhelo

    Berichten: 28525
    Geregistreerd: 29-05-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:30

    ikkuh15 schreef:
    Ja badkamer deur ind 20 keer voelen of deze wel echt dicht zit.

    Verder met die stemmetjes had ik ook een 'goed' stemmetje. Deze zei als ik moest oversteken en ik kon nog niet zien of er iets aan kwam dat ik moet stoppen omdat er een auto aankwam. Dus ik stoppen en ind dan kwam er een auto aan.
    Maar dit was ook als er geen auto aankwam dan was het steek maar over. Zo ook bij getallen raden deze had ik ook bijna atlijd goed. Alleen dit goede stemmetje is ook helaas verdwenen maar duikt af en toen nog op.

    da stemmetje wil ik ook Lachen
    is dat niet je begeleider?
    een geest van iemand die gestorven is , die over je waakt
    en die nu nie veel mer afkomt omdar het niet meer nodig is?
    en wanner komt die juist wel af?
    *zeg het als ik te nieuwsgierig ben he Schijnheilig *

    ikkuh15

    Berichten: 1139
    Geregistreerd: 13-02-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:50

    Nee hoor dutske je bent niet nieuwschierig hoor Schijnheilig Haha!
    Of het mijn begeleider is ik weet het niet maar ergens geloof ik wel dat iedereen een engel heeft. Toch iemand die over je waakt.


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Floko, haffiefreak, Josien_, laran, Lestria, LisaVH96, mika11, Mo_86, Piekosjj, Venthe, wiifke en 173 bezoekers