longeervraagje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

longeervraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 19:41

Longeren gaat mij hartstikke goed af.. ik heb al eens een longeercursus van Lammert Haanstra gevolgd.. en altijd veel paarden op stallen getraind aan de longe... dus ervaring en geoefendheid is er wel (mocht iemand zeggen dat ik eerst maar wat moet leren ofzo. Knipoog )

Mijn vraag.. Longeren met Propala gaat hartstikke goed, alleen wil ze nauwelijk stappen aan de longe. het is dan echt een halve cirkel en dan gaat ze weer draven en/of galopperen.. overgangen van galop naar draf en andersom gaan prima, maar echt de stap is een probleem. Ze reageert niet echt op stemhulpen.. dus daar schiet ik ook weinig mee op. Longeerzweep weg draaien of mezelf veel langzamer mee draaien werkt ook niet of nauwelijks. Haar korter houden heeft ook niet echt effect.. maar lang houden ook niet..

Is er misschien iemand die wat tips voor me heeft?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:03

Wat bij sommige paarden goed helpt is er zelf echt heel sloom bij gaan staan, beetje door je knieën zakken, beetje voorover met je schouders en heel traag bewegen, alles heel langzaam en slaapverwekkend traag doen. Eventueel een minder drijvende positie ten opzichte van het paard innemen, niet achter de schouder, maar er naast, zelf ook meer richting hoofd komen in de 'driehoek', wel op letten voor omdraaien, gelijk weer achter de schouder stappen en opdrijven als ze dat proberen.
Ophoudingen maken met je longe, niet vast blijven houden, maar los, vast, los vast.
Wat ook kan helpen is om de zweep voor het hoofd te houden. Niet echt voor het hoofd, maar dat je als je de lijn van de zweep doortrekt je voor het hoofd uitkomt, ipv bij de kont of schouder. Zodat er een remmende werking van de zweep uitgaat ipv een drijvende. Eventueel een beetje ermee zwiepen zodat ze het idee krijgen dat ze echt niet door de zweep heen kunnen en dus ook niet voorwaarts weg kunnen spurten. Ook hier weer opletten bij paarden die de neiging hebben om om te draaien, zelf goed achter de schouder blijven en gelijk weer voorwaarts kunnen drijven.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:23

'k Sluit me volledig bij Margreet aan, zo probeer ik het ook altijd op te lossen als mijn paard niet in stap wil, of zo'n dribbelstap vertoont !
Een iets andere positie innemen kan wonderen doen !

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

misschien een dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:02

en anders misschien 2 longeerlijnen ??

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:51

Stappen is inderdaad een lastige. Twee longeerlijnen werkt niet, dan houdt het paard druk achter zijn kont en blijft dus sneller lopen.
Bij mij werkt het het beste zonder zweep en dan ´hoooohoooohoooo´ en inderdaad een slome houding aannemen.
Het is lastig en sommigen leren het nooit.
Succes!!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:56

Dennis deed het ook nooit. Ik had het op gegeven en longeerde eigenlijk nooit. En 2 maandjes geleden zomaar weer eens gedaan en sinds dien is hij super braaf. Alles netjes op stem. Alleen heeft hij nu moeite met galoperen(dat deed hij eerst heel hard naar de uitgang).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:41

Anders moet je eens proberen om jezelf klein te maken, gek genoeg werkte dat bij paarden die ik longeerde ook.