angst voor zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

angst voor zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 20:32

Ik ben met jamaica zo nu en dan met vrijheidsdressuur bezig. Dit doe ik al enkele jaren met honey, en het lijkt me leuk om die 2 straks te combineren.
Jamaica leert snel en graag, maar vandaag stuitte ik op een probleem.
Ik wilde beginnen met de spaanse pas. Hierbij tik ik dus met mijn zweep haar voorbeen aan, en dan is het de bedoeling dat ze die vooruit strekt.
Ging op zich heel erg goed, ze begreep wat ik van haar verlangde, hoewel het nog wel maaien was, en in de verste verte niet op een pas leek Maar, het begin is er!
Echter, ik heb het idee dat die zweep haar wat onzeker maakt. Ze draaide steeds om me heen, en keek ook erg moeilijk/onzeker.
Wat is de beste methode haar vertrouwd te maken met de zweep? In de vrijheidsdressuur geef je veel aanwijzingen met de zweep (althans, de methode die ik volg) en kan je dus niet zonder

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 20:39

laat je paard eerst aan de zweep ruiken zodat hij kan zien wat het is. Ga over het hele lichaam met de zweep zonder dat je hem ook maar slaat eerder aai je over z'n lichaam. (Als je je paard aan zakjes die ritselen wilt laten wennen werkt dit ook erg goed). Laat je paard kijken naar wat jij allemaal doet.Waarschijnlijk werkt dit wel maar let goed op dat je niet te snel of onverwacht aankomt met de zweep.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 20:36

niet elke x, ik ken jamaica een beetje, en weet5 bijna zeker dat ze dan happerig wordt en gaat schooien, en daar heb ik dus absoluut geen zin in!.
Soms is de beloning iets lekkers, maar vaak moet ze het doen met een kriebel achter haar oren (vind ze geweldig!!!! Dromen Haha! )
Waarom ik het wel met zweep doe, de zweep is een verlengde van mijn hand, aangezien ik met het aanleren voor mijn pony sta, is met mijn hand aanraken geen optie, omdat ik dan een hoef in mijn gezicht krijg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:42

Ik zou die zweep gewoon bij meer dingen gaan betrekken. Dus bijvoorbeeld erbij houden als je aan het poetsen bent, en er dan ook regelmatig mee ergens tegenaan tikken. Tegen de muur, tegen je poetsbak, tegen je eigen rijlaars etc. Zo went ze aan het geluid. Zorg er wel voor dat je rustig doorgaat met datgene waar je mee bezig bent. Ga haar in geen geval troosten als ze er een beetje van schrikt of kijkerig reageert, want dan bevestig je dat het iets engs is.
Aai haar ook regelmatig met de zweep zoals je met je hand zou doen, terwijl je vriendelijk en zachtjes tegen haar praat. De zweep rustig op haar kont neer laten komen, en heel rustig aan naar voren werken (niet in 1 keer maar verspreid over meerdere dagen), net zo lang tot je de zweep rustig tussen haar oren kunt laten neerkomen, je haar onder haar buik aan kunt raken, en over de benen kunt aaien zonder dat ze er van schrikt.
Pas dan zal ook het paard jouw zweep als verlengde van je arm zien.

Gebruik hem ook gerust met freestylen om aanwijzingen mee te geven, maar laat je nooit verleiden tot zwiepen met de zweep of een keer (gefrustreerd) ermee hard in het zand slaan; dan is wat je opgebouwd hebt meteen weer verdwenen.
Dus als je een zweep nodig hebt om te longeren of op te jagen om haar voorwaarts te houden, gebruik daar dan een heel duidelijk andere zweep voor, een longeerzweep.
Zo leert ze ook het verschil kennen. Succes!