Achterhand onder kont rijden.. hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stuffi
Berichten: 107
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Middelburg

Achterhand onder kont rijden.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 18:32

heej,

Ik heb een vraagje...
Op de manege waar ik rij, rij ik vaak op een echt buitenrit paardje, maar we zijn der nu al een tijd mee bezig om hem netjes te laten lopen. Hij loopt nu heel netjes aan de teugel en hij loopt zijn gangen heel gecontroleerd Lachen, maar hij loopt met zijn achterhand er slecht bij (plaats zijn achterhand niet goed onder zijn kont).

Hoe kan hem met zijn achterhand netjes onder zijn kont laten lopen?? Verward

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:38

RT?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:41

je moet even op het rode uitroeptekentje drukken en een mod zeggen dat je dit verkeerd geplaatst hebt, want dit hoort op het rijtechnische gedeelde Knipoog
verder de gouden raad van tante kaat: neem goed les Haha! . Een goede instructeur/trice kan je beter helpen dan 100 mensen op bokt samen. Zoekmachine kan je ook gebruiken, er zullen vast nog topics over dit onderwerp zijn geweest Knipoog

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:41

Veel overgangen rijden zodat hij achter actiever wordt. En deze drang naar voren aan de voorkant opvangen zodat hij meer aan elkaar gaat lopen.

Goed les nemen dus

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:45

Van VMR naar RT.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:05

benen, benen, benen geven en dan natuurlijk voor wat opvangen

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:18

Probeer eens het pasoatuig....wij verkopen het in de winkel, is een uitstekend hulpmiddel om de achterhand op een diervriendelijke manier eronder te krijgen.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:32

Probeer het eerst op te lossen door heel veel met je benen te rijden en dit van voren op te vangen, zoals Laida al eerder vertelde. Voor de rest gewoon goed les nemen, maar ik geloof dat je dat al doet en als ondersteuning kun je idd een passoa gebruiken. Ik heb hier hele goede ervaring mee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:36

Ik denk dat dit buitenrijpaardje in de manegelessen wordt ingezet? Dan vrees ik dat het erg moeilijk gaat worden om hem dat nog aan te leren...er zal konsekwent met hem daaraan moeten worden gewerkt....daar zullen de hulpteugels uiteindelijk niet de oplossing voor zijn.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:36

Overgangen en voorwaarts rijden

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:12

Al is het paard lang gebouwd, is het ook lastig voor hem.
Ten 1e vind ik dat hij niet persé echt aan de teugel hoeft te lopen, als hij maar laag en rond loopt.
ik zelf maak de achterhand actief door af en toe ene klein tikje met mn (lange) zweep te geven op zn kont/achterbeen en af en toe mn been wat naar achteren.
ook veel overgangen van stap naar draf maak ik.
Achterwaarts schijnt ook goed te zijn.

MissMarjo
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:15

Om de achterhand goed aan het werk te zetten moet je veel overgangen rijdenen wat ook wel helpt is hem op een volte zetten en hem dan van voren iets inhouden en dan met het zweepje zachtjes kleine tikjes op zijn kont geven.Zorg hierbij dat hij niet te sloom wordt maar actief blijft lopen.
Ook regelmatig met passoa longeren help.
Heb je echter geen passoa dan kun je het ook met een longeer lijn achter zijn kont doen.
Succes er mee.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:51

Je moet alleen wel weten hoe je met een eventuele dubbele longeerlijn moet werken. Wellicht kan je instructeur/instructrice hierbij helpen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:59

Om z'n achterhand meer te laten ondertreden/ zakken is het nuttig om veel schijnovergangen te rijden. Zorg wel dat je paard goed rechtgericht is, niet alleen rechtuit maar ook op de volte moet z'n achterhand goed in het spoor volgen. Probeer hem rustig met je hand tegen te houden maar niet gaan trekken. Een promise wrap van TTeam is ook een goed hulpmiddel, zo wordt het paard bewuster van z'n achterhand. (Paarden weten namelijk helemaal niet hoe ze eruit zien) Hierbij doe je een elastische bandage van de ene kant van het zadel achter z'n kont langs, naar de andere kant van het zadel (onder het zweetblad vastmaken). Wel zo strak dat het niet over de spronggewicht kan vallen en niet zo strak dat hij niet meer vooruit komt. [Dit kan je ook doen zonder dat je met dubbele longe kan longeren Knipoog] Bouw ook dit rustig op, een paard kan niet in 3x opeens goed in balans vanuit z'n achterhand lopen daarvoor moet hij de goede spieren ontwikkelen. Succes ermee !

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:41

Voorwaarts blijven rijden!! Niet gaan tegenhouden voorin. Meestal wil je hem té goed rijden en drijft die achterhand langzaam aan steeds verder af van waar ie moet wezen Knipoog Veel overgangen rijden. Laat dat hoofd maar zitten, niet te veel aan willen doen. Dat komt vanzelf wel! Succes.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:02

Drijven en van voren opvangen (niet tegenhouden). Een halsverlenger kan je hierbij helpen en is (mits tijdelijk en goed gebruikt) vriendelijk voor je paard.

irene15
Berichten: 124
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:36

Veel op een volte zijn kont opzij zetten, hij moet eerst zijn balans vinden en vaak helpt t als je dan hem veel laat kruisen van achter. je moet dan niet op de hals hoofd houding lettten, die wordt dat vanzelf beter! veel succes ermee! met veel voorwaarts rijden kun je hem ook miss alleen maar meer op de voorhand krijgen als hij hierbij te diep komt. veelk succes!

Stuffi
Berichten: 107
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 20:08

Bedankt allemaal!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:08

Ik vind het commentaar: voorwaarts rijden, en overgangen maken niet helemaal correct.

Als je het paard als een bezetene door de bak laat draven, of hem continu terugtrekt,aanspoort,terugtrekt zal dit geen effect hebben op de achterhand.

Liever zie ik i.p.v voorwaarts rijden, de voorwaartse drang behouden, en bij de overgangen het achterbeen te activeren door bij het terugnemen, zorgen dat de voorwaartse drang niet verloren gaat, en bij een "hardere"gang hem van voren wat opvangen. Dit alle zorgt ervoor dat het paard niet of minder uit elkaar valt, en dus 'wat jij wilt' de achterhand er niet een beetje bijhangt.
Hoe je dit allemaal het beste kunt doen, is niet op i-net uit te leggen, wel d.m.v een instructrise

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:10

Veel overgangen, voorwaarts rijden, schijnovergangen, en natuurlijk een lange zweep erbij nemen. Je rijdt hem voorwaarts, geeft been, houdt hem op de voorhand iets tegen en dan geef je een tikje op de achterhand. Dan heb je kans dat ie wil gaan rennen, maar dan vang je hem op aan de voorkant. Dat steeds herhalen, maar liefst wel onder deskundige begeleiding !

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:32

Leonie_M schreef:
Veel overgangen rijden zodat hij achter actiever wordt. En deze drang naar voren aan de voorkant opvangen zodat hij meer aan elkaar gaat lopen.

Goed les nemen dus


Mee eens benen er bij veel bijdrijven en opvangen met je buitenteugel.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:47

Drang naar voren houden en zacht opvangen aan de voorkant. En vooral ook veel schakelen en (schijn) overgangen rijden.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:32

heel veel benen geven en zachtjes met je zweep over de kont gaan en goed met je handen spelen van voren en veel opvangen anders de teugels los en alleen maar benen geven en zachtjes met je zweep

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:47

shelltje schreef:
heel veel benen geven en zachtjes met je zweep over de kont gaan en goed met je handen spelen van voren en veel opvangen anders de teugels los en alleen maar benen geven en zachtjes met je zweep

waarom zweep? dat hoefd absoluut niet als standaard...
gewoon het activeren beginnen vanuit je benen.

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:36

Okee overgangen etc. etc. vind ik ook een goed idee maar als je dit doet en je paardje gaat zich zelf vastzetten in zijn rug wat dan..... ik heb dit namelijk ook gedaan met de mijne maar telkens als je iets aan hem vraagt dan zet hij zijn hele rug vast en loopt niet ontspannen!!!! Hierbij heeft hij tevens een hele verkeerde stelling bijv. op de rechterhand dan kijkt hij ook naar buiten inplaats van binnen (met longeren aan passoa doet hij dit ook) ga je een volte met hem dan buigt hij totaal niet in en eindigd bijna in traver.... (hij is nog jong 5 jr. en loopt nu met hem bij bodegraven)