pijpkousen/peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

pijpkousen/peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 17:50

behalve dat ze er anders uit zien, wat is nou het precieze verschil tussen peesbeschermers en pijpkousen?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:58

Pijpkousen beschermen de (binnen)zijkant van het been tegen het schuren van de voorbenen langs elkaar heen.
Peesbeschermers beschermen de achterkant van de pees tegen het inspringen van één van de achterbenen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 18:42

ik vind eigenlijk dat pijpkousen het been aan de zijkant en aan de achterkant beschermen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 18:46

SAKKIA schreef:
ik vind eigenlijk dat pijpkousen het been aan de zijkant en aan de achterkant beschermen!!

Helaas is dat niet waar.
Kijk maar eens waar dat harde gedeelte zit.
Bij peesbeschermers zit dat aan de achterkant en bij pijpkousen aan de binnenkant.
Carola heeft het netjes uitgelegd

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 19:34

Ik heb van die Professsional's Choice SMB beschermers (lijken nog het meest op die van Action, maar dan veel beter kwaliteit), die gaan dus over de binnenkant, voorkant en achterkant van het been, helemaal rondom. Ik noem dat altijd maar pijpkousen, terwijl de pezen en kogel toch ook beschermd worden.
Alleen 'echte' pijpkousen heeft ze niks aan, want ze geeft zichzelf nog wel eens een tik tegen de kogel als ze lekker lomp bezig is en bij 'echte' peesbeschermers krijgt ze altijd schuurplekken van die bandjes die over de pijp lopen.

Deze: (maar dan gewoon in het zwart)
Afbeelding

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 19:55

De ouderwetse pijpkousen zijn eigenlijk ook heel nutteloos. Er zijn maar weinig paarden die met de voorbenen (kogels) langs elkaar heen schuren op dermate ernstige manier dat ze daar bescherming voor moeten hebben.

Zoiets als margreet op het plaatje liet zien heb ik ook, alleen dan van Kalvakade. Dat zijn erg goede dingen voor zware trainingen of voor een paard dat wegens een blessure toch al een slechte pees heeft.
Als je met zoiets altijd gaat rijden, dan ondersteund dat de pees té veel. De pees wordt niet sterker daardoor, want het heeft toch genoeg steun. Gevolg: een paard moet altijd met zoiets blijven lopen, en kan niet meer zonder.
Er zijn ook van dat soort 3-in-1 beschermers te krijgen van Eskadron en van nog een paar andere merken. Die zijn van Neopreen. Die moet je nooit nemen. Neopreen verwarmt het been heel erg. De pees wordt daarom verwarmt, en daardoor gaan de cellen in de pees zichzelf afbreken. Gevolg: de pees wordt heel erg zwak en dat kan leiden tot (ernstige) peesblessures.

Hieruit blijkt maar weer dat het dragen van bescherming niet zoiets is van: "ach, doe maar voor de veiligheid, het kan toch geen kwaad". Verkeerd gebruik van beenbescherming kan wel degelijk kwaad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 20:32

maar, wat ik dan niet begrijp, peesbeschermers (die van mij tenminste, merkloos, lijken op die van BR) zijn alleen aan de voorkant open, en beschermen dus (lijkt me) ook de binnen en buiten zijkant van het been

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:46

stef schreef:
maar, wat ik dan niet begrijp, peesbeschermers (die van mij tenminste, merkloos, lijken op die van BR) zijn alleen aan de voorkant open, en beschermen dus (lijkt me) ook de binnen en buiten zijkant van het been

dat wou ik net zeggen, mijn peesbeschermers beschermen ook de zijkant. Maar er zijn dus ook peesbeschermers die een groter open stuk hebben, dus dat ook een deel van de zijkant open is.

Ik gebruik trouwens afwisselend peesbeschermers, en 3 in 1 beschermers. Ligt eraan of ze nat worden, die 3 in 1 zijn van stof en de peesbeschermers van kunstof.