Wondverzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Wondverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:29

Hallo!
Djirwa staat twee weken in het land bij de manege tussen een stuk of 5 andere ponies. Dat ging heel goed. Tot ik eergisteren haar uit het land haalde en een wond op haar kont zag. Het is een grote "scheur". Het lijkt alsof ze met haar kont langs prikkeldraad (waar de omheining dus niet van is gemaakt!)heeft geschuurd. Maar hoogstwaarschijnlijk is een van de andere ponies de schuldige. Boos!
De wond is ongeveer een centimeter of 12 lang en misschien iets van een halve centimeter breed. Ik schat de diepte op iets van 3 millimeter. Het zag er akelig uit. Het is echt een streep/scheur. Scheve mond

Ik heb het uitgewassen met betadineshampoo en er daarna acederm (wondzalf) op gedaan. Maar ik vraag me af hoe andere mensen met dit soort wond-en/jes om gaan. De mensen op de manege die ik gevraagd heb zweren bijvoorbeeld bij uierzalf, maar er waren er ook die er eigenlijk niks aan zouden doen.
Wat doen jullie????

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:32

he... misschien hoort dit wel meer bij Medisch thuis!!Slim zeg, van mij... Lachen

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:35

bij zo'n grote wond denk ik dat die gehecht moet worden(kan het natuurlijk niet zien precies, dus als jij/manege zegt dat dat niet hoeft zal het ook wel niet). verder verzorg je het goed hoor vind ik. gewoon goed ontsmetten idd.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:39

kan me misschien een foto maken van de wond?
Dan is het makkelijker om te zien wat je precies bedoelt en kan er beter gericht advies worden gegeven Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:45

Ik spuit eigenlijk overal acederm op. Wassen met betadine doe ik alleen met echt vieze wonden omdat we alleen slootwater hebben en ik dan dus moet wassen met een emmer kraanwater.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:47

Als er acederm op zit heeft hechten meestal ook geen zin meer.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:11

Mijn paard is vorige week voor t eerst met andere paarden in t land gegaan en heeft daar ook een behoorlijk aantal wonden aan over gehouden. Zolang de wonden oppervlakkig waren heb ik ze (indien nodig) afgespoten met water en daarna met betadine spray ingespoten.

Een wond op zn knie zag er zo gemeen uit dat ik de DA heb laten komen (mocht er niets aan doen totdat hij geweest was)... de DA heeft me voor die wond een zalf met antibiotica gegeven (en t advies om hem dit seizoen nog maar ff apart te houden Knipoog)

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:15

Bij ons op de manege stond ook een pony en die was met een stuk plastic in de kont gesneden (ziek hé Boos! ?) alleen dat hebben ze niet laten hechten ofzo. Ze heeft er wel een litteken aan over gehouden.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 22:31

xKatleentjex schreef:
kan me misschien een foto maken van de wond?
Dan is het makkelijker om te zien wat je precies bedoelt en kan er beter gericht advies worden gegeven Lachen


Dat is wel een goed idee ja... maar ik denk dat dat pas aan het eind van deze week lukt!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 22:32

taverno schreef:
Als er acederm op zit heeft hechten meestal ook geen zin meer.


Dat heb ik meer gehoord; waarom kan dat dan niet meer? Hoogstwaarschijnlijk zal deze wond niet gehecht hoeven te worden maar ik heb er alleen de eerste dag een laagje acederm uit een tubetje (dus geen wondspray) op gedaan.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:23

ik was ook altijd met betadine shampoo en daarna spray ik er acederm op. en als je wond maar 3 milimeterdiep is denk ik niet dat het gehecht hoeft te worden. ik denk dus dat je het goed gedaan hebt.