Groot dilemma ;-)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Groot dilemma ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:23

Hoi....ik zit in een groot dilemma Knipoog . Mijn paard staat op een land waar ik haar niet van af kan halen om te gaan rijden. Ze staat daar omdat ze ongeveer 6 maanden geleden een peesonsteking heeft opgelopen. Ik heb eerst 3 maanden met haar aan de hand moeten stappen (met opbouw programma) en nu staat ze alweer 3 maanden op het land. Ik mag nu gaan beginnen met heel langzaam opbouwen (rijden). Daar heb ik natuurlijk heel veel zin in, maar.......nu komt mijn dilemma. Ik vind het zo jammer om haar nu met het warme weer op stal (manege) te zetten.

Wat zouden jullie doen??? Haar ophalen en lekker gaan beginnen of haar zo lang het nog kan, laten staan op het land.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:25

Vragen of je op het land mag rijden. Waarschijnlijk moet je sowieso beginnen met alleen maar stappen en dat kan prima op het land.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:26

Ik zou lekker nog een maandje (of 2) wachten. Dan is het weer weer iets minder. Het is zonde om haar met dit weer weer op stal te zetten! (wat een ge-weer zeg.... Snap je de zin wel? Knipoog ) En wat maakt dat maandje extra nu nog uit?
En een paar maanden extra rust bij een peesblessure is écht geen overbodige luxe, maar alleen maar goed!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:27

Als er echt geen mogelijkheid is om te rijden dan zou ik haar toch nog lekker in t land laten zolang t kan. Beweging is goed voor dr benen, als ze nu ineens hele dagen op stal staat en alleen met rijden wat beweging krijgt lijkt me dat niet goed.. Je kan beter langer wachten dan te vroeg beginnen!
Hoe doe je t nu met stappen nu ze in t land staat dan? Of hoefde ze alleen maar op de wei zonder extra stappen?

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:28

Kun je haar daar niet laten staan en dan daar ook een beetje rijden?
Anders zou ik haar laten staan en dan pas over een tijdje weer beginnen OK dan!

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:31

Tessebes schreef:
Vragen of je op het land mag rijden. Waarschijnlijk moet je sowieso beginnen met alleen maar stappen en dat kan prima op het land.


Helaas, maar ik daar niet het land rijden.

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:33

Aramat schreef:

Hoe doe je t nu met stappen nu ze in t land staat dan? Of hoefde ze alleen maar op de wei zonder extra stappen?


Ik hoef nu ze in het land staat niet met haar te stappen.

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:40

rona schreef:
Kun je haar daar niet laten staan en dan daar ook een beetje rijden?
OK dan!


Nee, dat gaat niet. Ze staat bij mensen met een groot stuk land. Ze hebben verder geen faciliteiten om te rijden.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:46

ik zou je zadel en zo mee nemen naar de wei, paard uit de wei halen en haar daar in de buurt (of gewoon buiten) rijden. je mag dus iet op het land?

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:51

Als ik haar op zou halen hoeft ze niet meteen de hele dag op stal te staan. Ik kan haar op de manege bij droog weer wel overdag op een stukje land zetten.
eigenlijk heb ik geen geduld......stom he, vandaar ook dit grote dilemma.
Ik ben ook zoooo benieuwd hoe het gaat en of het wel goed gaat komen.

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:57

Grietje schreef:
ik zou je zadel en zo mee nemen naar de wei, paard uit de wei halen en haar daar in de buurt (of gewoon buiten) rijden. je mag dus iet op het land?


Dan zou ik de weg op moeten gaan, en dat durf ik niet met een paard die al vanaf oktober vorig jaar niet bereden is. In oktober heeft ze eerst een operatie ondergaan en 4 maanden daarna werd die peesonsteking ontdekt.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:17

LIQUITA schreef:
eigenlijk heb ik geen geduld......stom he, vandaar ook dit grote dilemma.
Ik ben ook zoooo benieuwd hoe het gaat en of het wel goed gaat komen.


Idd stom Knipoog Met een peesblessure heb je zoveel geduld nodig.. Lekker in t land laten staan is alleen maar beter voor dr pees, dan weet je zeker dat je lang genoeg gewacht heb met dr been weer belasten..

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:20

Tot het begin van de herfst (als dat kan) zou ik haar in dat stuk land laten staan .

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:25

Aramat schreef:
Idd stom Knipoog Met een peesblessure heb je zoveel geduld nodig.. Lekker in t land laten staan is alleen maar beter voor dr pees, dan weet je zeker dat je lang genoeg gewacht heb met dr been weer belasten..


Misschien had ik er nog even bij moeten vermelden dat ik haar al 3 maanden extra rust heb gegeven door haar op het land te zetten. Ik mocht van de artsen in Utrecht 3 maanden geleden al beginnen met opbouwen. Ze is in totaal al 3 x gescand en het zag er goed uit. Dus weet ik al zeker dat ik lang genoeg gewacht heb, het gaat mij er nu alleen nog maar om dat ze daar nog zo lekker staat Cool .

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:27

Het is met een peesblessure zoieso beter om op de harde te beginnen. En hard kan ook een vlak land zijn. Dus echte facciliteiten heb je niet nodig. Dus waarom niet op het land, je rijd niks kapot. Dat kleine beetje stappen en draven in lange lijnen en op grote voltes. Iedere keer een ander stuk pakken dan lijd het fras al helemaal niets!

En geduld, geduld. Anders komt het goed en is het zo weer over. Als je op lange termijn opbouwt, kun je er straks ook nog een hele lange tijd plezier van hebben!!

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:30

Unity schreef:
Het is met een peesblessure zoieso beter om op de harde te beginnen. En hard kan ook een vlak land zijn. Dus echte facciliteiten heb je niet nodig. Dus waarom niet op het land, je rijd niks kapot. Dat kleine beetje stappen en draven in lange lijnen en op grote voltes. Iedere keer een ander stuk pakken dan lijd het fras al helemaal niets!


Er staan nog meer paarden op dat stuk land, ik zie mij daar niet tussen rijden Knipoog en verder zijn daar geen mogelijkheden.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:32

Ach hebben die toch ook gelijk een trainingssessie!!

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:38

Unity schreef:
Ach hebben die toch ook gelijk een trainingssessie!!


*LOL* Haha! Lachen
Afbeelding

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:40

Waah!!! Leuke smilie!!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:44

LIQUITA schreef:
Misschien had ik er nog even bij moeten vermelden dat ik haar al 3 maanden extra rust heb gegeven door haar op het land te zetten. Ik mocht van de artsen in Utrecht 3 maanden geleden al beginnen met opbouwen. Ze is in totaal al 3 x gescand en het zag er goed uit. Dus weet ik al zeker dat ik lang genoeg gewacht heb, het gaat mij er nu alleen nog maar om dat ze daar nog zo lekker staat Cool .


Hmm ok das een ander verhaal Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:17

Ik zou er ondanks dat de pees weer goed is lekker laten staan.
Over een maandje zal het lekkerste weer ongeveer voorbij zijn en zit je ook een stuk minder klef op je paard Haha!

Par staat al een maand op vakantie en ben al ongeduldig dus begrijp je best hoor, maar ze heeft het er wel zalig naar haar zin, dus ik hou me nog maar even in Tong uitsteken

drOppiej

Berichten: 13
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:34

Ik zou hem gwn tr beginnen rijden je hebt al zo lang moeten wachten...!
Mr als je de mogelijkheid hebt om hem op de manege in de wei ofzo te gooien dan zou ik dat wel doen.....!?
Vind het wel sjiek dat je hem nog extra 3 maanden hebt laten staan en er niet onmiddellijk tr bent op gekropen daar moet je geduld voor hebben
OK dan!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:21

Kan je niet een stuk land in de buurt vinden waar je je paard naar kan verhuizen, en waar je wel op mag rijden, of met wat meer faciliteiten?

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:36

drOppiej schreef:
Ik zou hem gwn tr beginnen rijden je hebt al zo lang moeten wachten...!
Mr als je de mogelijkheid hebt om hem op de manege in de wei ofzo te gooien dan zou ik dat wel doen.....!?
Vind het wel sjiek dat je hem nog extra 3 maanden hebt laten staan en er niet onmiddellijk tr bent op gekropen daar moet je geduld voor hebben
OK dan!


THANX

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:44

miepmiep schreef:
Kan je niet een stuk land in de buurt vinden waar je je paard naar kan verhuizen, en waar je wel op mag rijden, of met wat meer faciliteiten?


Natuurlijk zou dat kunnen, maar dat betekend dat ik bij de manege weg moet en dat wil ik niet ( het land is van de manege, alleen ligt niet bij de manege). Ik kan geen 2 x de kosten voor stalling/weidegang ophoesten.