Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:47

oke hierbij even een uitleg over wat mijn smid zegt in het kort.

Hij zet Zack krapper op zijn ijzers omdat zack hele erge uitwaaiers heeft (en nog erger had) zo kan hij daar meer steun aangeven zodat die uitwaaier vanzelf eruit groeit.
Nu klinkt dat allemaal wel logisch enzo, maar nu valt elke keer de waaier over het ijzer heen.
Toen had ik mijn smid gebeld (die kwam binnen een half uur) en die zei dat dat niet zo erg is omdat de hielen er gewoon nog netjes opstonden.
Voor mijn gemoedsrust (denk ik) heeft hij dat overhangende stukje weggesneden en wat gevijlt voor zover dat mogelijk was zonder standaard.
Toch blijf ik twijfelen, er hoort toch helemaal niks over het ijzer heen te vallen? ongeacht wat voor erge waaiers hij ook heeft?

Ik heb er ook bij nagedacht om een andere smid te laten komen.
Helaas is het hier niet zo gemakkelijk om aan een andere smid te komen aangezien iedereen echt propje vol zit..

Oja, zijn hoeven worden ong. om de 5 weken gedaan.
Zo zie je aan de nagelgaten dat er in die 5 weken (deze keer wegens omstandigheden 6 weken) echt weinig gegroeit is.
Helaas groeien ze zonder ijzers net zo langzaam :(

Wees een beetje lief voor me want ik schaam me een beetje zoals hij er nu bij staat.

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

LV
Afbeelding

LV
Afbeelding

LA
Afbeelding

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding


@Aimee
Ik vind eigenlijk dat jij weinig toevoegd aan dit topic.
Je loopt alleen maar onaardig te doen, en een beetje egocentrisch dingen te roepen.


Needje

Berichten: 19173
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:03

Zack, van mij mag je je laatste zinnen wel weghalen. Die voegen niets toe en zijn imo nog minder aardig en egocentrischer als de posts van Aimee.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:14

De reden dat een paardenhoef 'waaiert', kan je bijna altijd in de voeding zoeken. Verkeerde voeding veroorzaakt een verzwakking van de laminae. Waardoor de hoefwand niet meer strak om het hoefbeen sluit, maar uitwaaiert. Dit uitwaaieren is niet comfortabel voor het paard, maar erger, het duidt op een lichte vorm van hoefbevangenheid. Eerste prioriteit voor betere hoeven, is betere voeding. Anders blijf je dweilen met de kraan open.

En Zack, kijk naar de hielen van je paard. De hielen lijken laag bij de grond, maar zijn in feite veel te lang, omdat de hielen naar voren groeien. Als je de lijn van de hoorncellen volgt, zie je, dat de hielen bijna horizontaal groeien, in plaats van verticaal.
Laatst bijgewerkt door isabelvdm op 28-07-09 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-09 20:14

Aimee, Zack en Needje.....Nou......geen ruzie maken hoor..... :\

Zullen we gewoon informatief over hoeven verder gaan?

@Zack: Ik vind het nog niet zo heel erg schokkend hoor...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:15

die waaiers, ook wel flares genoemd, zijn het gevolg van een witte lijn die op die plek verbreed is, daar is de hoefwand losgelaten en zit het hoefbeen ook niet meer goed vast aan de hoefwand. Wat op zijn beurt vaak weer resulteert in gevoelig lopen.

Afbeelding

Oorzaken van flaren noemde isabelvdm al. :j

Needje

Berichten: 19173
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:50

Arabesk, mijn paard heeft geen flares, en geen verbrede witte lijn. Toch loopt ie niet heel lekker op het harde. Wat kan dat zijn?


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:53

prikkende steunsels, rotstraal of gevoelige straal door een schimmel, te lange hoefwand, maar ook bijv. artrose geeft een beeld van gevoelig lopen op het harde. Het kan ook uit de schouder of de rug komen.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:58

...onderontwikkeld straalkussen of kraakbeen dat aan weerszijden zit.
Dunne zool, en ga zo maar door.
Onmogelijk om daar een antwoord op te geven zonder paard en leefomstandigheden te kennen.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:08

@paintlinger
Ik maak geen ruzie hoor...
Dan ben ik nog veeeeel erger :+
Ik vind het gewoon een beetje triest hoe ze hier iedereen loopt af te snauwen terwijl iedereen het goed bedoelt.
Om eerlijk te zijn vind ik het wel schokkend maar dat komt miss omdat ik nogal perfectionistisch ben.

@Isabelvdm
Kun je me dat iets beter uitleggen?
Want lager dan dit kan echt niet.. na ga je korter dan de kussens. (al lijkt dat op de foto's niet zo)

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:13

Een mee-lees-stipje van mij.
Ik vind het erg interessant.

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:16

Nee, kan inderdaad niet lager.
En dat is het probleem wat je hebt.
Hoogstwaarschijnlijk heb je onder het voorste gedeelte van de hoef, dus in de toon, een hele dunne zool, en onder het achterste gedeelte, in de hielstreek een te dikke zool.
Wat kan je daar aan doen... Helaas, ik heb geen verstand van beijzerde hoeven, dus dat kan ik je niet vertellen.
Wel iets om met je hoefsmid te overleggen, en als hij er niet voor open staat, iemand anders te vinden. (En mijn persoonlijke mening is: ijzers in de prullenbak.)

Ik edit weer eens:
De hoeven moeten meer onder het lichaam gebracht worden. Nu schuiven ze te ver vooruit, waardoor je ongebalanceerde groei veroorzaakt.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:23

Ijzers zijn nu echt helaas nodig.
Zoals je aan de nagelgaten ziet groeien de hoeven echt amper.
En dat is zonder ijzers helaas ook zo.
Ja dat idee had ik ook, maar mijn smid zegt dat ik spoken zie.. (en geloof me die zie ik erg snel..)

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:26

Bovendien, ik zal maar gewoon even toevoegen, in plaats van te editten, doordat de hiel niet op de juiste plek zit, worden bij landing van de hiel, de krachten misplaatst. Als de hiel op de natuurlijke plek zit, opent dat de juiste bloedvaten, op het juiste moment. De hoef is een heel complex mechanisme, niet zomaar even uit te leggen in een klein raampje op de computer. Het is ook niet van belang, want wat jij wil, is dat je paard goede hoeven heeft. En een goede hoefverzorger moet daar voor kunnen zorgen.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:28

Pffff, ik word gek van mn pony afentoe.. ;(

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:29

Ik geloof best dat zonder ijzers de hoeven ook niet groeien. IJzers er af is niet de ultieme oplossing. Goede hoefvorm is dat wel, en alleen een ervaren bekapper zal dat kunnen bewerkstelligen.
En je ziet geen spoken.
Als je je paard zo door laat lopen, gaat hem dat erg opbreken. Je zal een list moeten verzinnen.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:31

Zou dit ook de reden kunnen zijn waarom hij gallen heeft?

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:33

Absoluut!

Edit
Nou nou, nooit zo stellig zijn, maar ja, waarschijnlijk wel. ;)

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:34

Nou dan hebben we daar iig de oorzaak van gevonden..
Nu nog een andere smid vinden..
Dat gaat nog erg moeilijk worden.

--
edit
hij heeft overigens de gallen gekregen toen hij opnieuw beslagen werd.
Dus ik gaf eigenlijk de schuld meteen aan het beslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:38

Wat zijn er toch een hoop verschillende voeten, niet makkelijk voor de paardenpedicure om er altijd weer een goede voet van te maken en te houden.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:39

Dat zou op zich toeval kunnen zijn, want deze hoefvorm is niet van gisteren of vorige maand.
Maar door al geruime tijd in de verkeerde houding te lopen, ontstaan gallen. Nee, kunnen gallen ontstaan.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:41

Ik heb nog wel foto's van een poos geleden hoor mocht je die graag willen zien!

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:43

russel schreef:
Wat zijn er toch een hoop verschillende voeten, niet makkelijk voor de paardenpedicure om er altijd weer een goede voet van te maken en te houden.


Nee, gemakkelijk is het niet.
Maar als je de basis principes aanhoudt, en begrijpt hoe een paardenhoef in elkaar steekt, inziet waar pijn vandaan komt als je het paard in kwestie ziet lopen, sterker nog, erkent dat er pijn is, rontgenfoto's laat maken, als er te grote vraagtekens zijn, en niet maar in het wilde weg gaat hakken, dan is het opeens niet meer zo ingewikkeld.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:44

Zack schreef:
Ik heb nog wel foto's van een poos geleden hoor mocht je die graag willen zien!



Ja, altijd leuk!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:47

Zack schreef:
@Ingrid
Jeeetje wat heeft die kleine een uitwaaiers!!
Zo erg (en erger) had zack ze achter..

Zo had Wietje ze voor idd ook, op blote voeten. En dan lekker inscheuren. Maar dat is al een heeeeeel stuk verbeterd met mijn nieuwe smid! De kleine heeft hij wat dat betreft niet onwijs gecorrigeerd.

Zack schreef:
Ik heb er ook bij nagedacht om een andere smid te laten komen.
Helaas is het hier niet zo gemakkelijk om aan een andere smid te komen aangezien iedereen echt propje vol zit..

Oja, zijn hoeven worden ong. om de 5 weken gedaan.
Zo zie je aan de nagelgaten dat er in die 5 weken (deze keer wegens omstandigheden 6 weken) echt weinig gegroeit is.
Helaas groeien ze zonder ijzers net zo langzaam :(

Andere smid gewoon proberen. Mijn nieuwe smid zat ook tot de nek toe vol, maar heb de hoeven en mijn problemen uitgelegd en wilde hij ons er wel bij hebben gelukkig. Maar, als hij dat niet had gedaan, had hij ons doorgestuurd naar een andere goede smid die nog niet zo lang was begonnen en nog makkelijk nieuwe klanten kon hebben. Dus dat kan ook nog; bel je er eentje die vol is, heeft diegene misschien een tip voor een andere goede smid die nog wel wat erbij kan hebben :)

Wat betreft de nagelgaten; herkenbaar. Wietje zat er dus ook zo krap op met de nagelgaten. En ook die flares die erover heen gingen groeien. Helaas dan ook scheuren... En nagelgaten een ramp toen ze ook ging aftrappen. Drama, nagelgat op nagelgat, van ene naar andere gat verder brokkelen etc.
Overigens gaan haar hoeven zonder ijzers best hard. Ondanks dat ik niet altijd met schoenen rij, en achter vrijwel nooit, kan hij daar flinke stukken afhalen nu.

Heb je biotine of kerabol geprobeerd? Ook MSM zwavel heb ik gelezen dat dat goed zou zijn. Dat krijgt die van mij standaard in de wintermaanden.


isabelvdm schreef:
De reden dat een paardenhoef 'waaiert', kan je bijna altijd in de voeding zoeken. Verkeerde voeding veroorzaakt een verzwakking van de laminae. Waardoor de hoefwand niet meer strak om het hoefbeen sluit, maar uitwaaiert. Dit uitwaaieren is niet comfortabel voor het paard, maar erger, het duidt op een lichte vorm van hoefbevangenheid. Eerste prioriteit voor betere hoeven, is betere voeding. Anders blijf je dweilen met de kraan open.

Shetlief is idd wel te vet (al flink afgevallen bij mij overigens) en licht bevangen zou ik niet raar vinden als ze dat is geweest. Veel shets hebben daar aanleg voor. Gelukkig is ze als het goed is nog nooit bevangen geweest, maar ik heb haar nog maar een maandje. Hoe zou je erachter kunnen komen hoe en wat qua voeding? Zijn het voornalmelijk teveel eiwitten/suikers zeker? Ze eet al heel haar leven gras, en heeft bij mij pas hooi lereneten volgens mij, want dat moest ze de eerste weken niet :P

Wat betreft mijn grote paard, die heeft ook waaiers. Altijd al gehad, ook als jong ding, maar bij haar is het voornamelijk ook haar scheve lichaam volgens mij smid. Heb ooit eens fototjes van achteren genomen, en kun je goed zien hoe scheef de hoefjes eigenlijk staan. Zal het nog eens proberen een goede foto van vanaf de ballen te nemen. Ze zet haar voetjes niet zo mooi neer.
Maar met deze smid gaat het al een stuk beter zoals het op de fotos te zien is :) (mijn vorige smid had het met ijzers overigens ook wel goed voor elkaar, maar blootvoets ging het bij hem weer fout)
Voeding vind ik bij die overigens ook niet zo raar klinken. Ze staat al heel haar leven op koeienkuil, en dat is eigenlijk te rijk voor paarden. Sinds deze zomer staat ze op hooi (en gras), hopelijk de winter ook, maar waarschijnlijk weer terug op kuil.

Vind het toch wel iets dat er zoveel terug te zien in de hoeven van paarden. Een kuurtje antibiotica kun je al terug vinden in een hoef, of een diep qua weerstand. Toch wel boeiend :j

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:47



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers