Engtevrees: hoe, wat en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Engtevrees: hoe, wat en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 12:47

Mijn leasepony is er nog niet zo lang.
Toen hij er net was was ie altijd ongelooflijk druk en gek op stal. Wij dachten dat het kwam omdat ie bang was om alleen op stal te zijn. Als er een andere pony bij kwam was ie heeeeel ietsje rustiger.
Ik zadelde hem altijd in zn stal op. Vaak stond ie echt helemaal strak van de zenuwen, en helemaal trillen en poepte zn hele stal onder.
Met het hoofdstel in doen was het altijd helemaal mis, steigeren, proberen weg te komen enz.
Het hoofdstel werd dus al gauw een heel probleem.

Ik ging op vakantie en hij stond lekker in het land, ik dacht dat ie zo de kans kreeg om wat te wennen.
En toen ik terugkwam leek het een hele andere pony! Hij glanst, is niet meer zo mager en veel aanhankelijker en rustiger.
Omdat hij ook niet vast kan staan en het zulk mooi weer was poetste ik hem altijd lekker buiten terwijl iemand hem vasthield.
Hij was zoooo lekker ontspannen en rustig! Maar we dachten dat het probleem lag bij het hoofdstel. Dus gingen we altijd de stal met hem in om het hoofdstel om te doen, omdat ie daar niet weg kon komen. En dan ging het altijd weer heel moeilijk, trillen, omhoog komen, draaien, kortom helemaal in paniek.
Zodra we de stal uit kwamen (met zn hoofdstel om) was het weer helemaal goed.

Sinds kort krijg ik les van een instructrice, Sonja.
Ze komt gewoon op stal lesgeven en helpt me ook bij de omgang.
Omdat het vanochtend zo ontzettend regende zei ze, poets hem maar in de stal. Ik dacht, ok, hij is zo rustig en is lekker gewend, waarom niet?
Maar gelijk toen we in de stal waren was het weer raak, hij stond zooooo te trillen, echt niet normaal meer, helemaal in paniek.
Ik wist echt niet wat er aan de hand was.
Maar Sonja had het eerder meegemaakt en zei, volgens mij is dit engtevrees.
Andere pony erbij gehaald, want misschien was ie toch bang omdat ie alleen was. Maar nee het maakte niks uit.
We haalden hem weer uit zn stal en hebben hem buiten verder gepoetst en opgezadeld, toen was ie weer geweldig, hij stond zelfs gewoon op rust!
De les ging ook beter dan ooit, en alles valt ineens op zn plaats!
Dat probleem met het hoofdstel is dus geen hoofdstelprobleem, maar heeft alles met de stal te maken waar we het hoofdstel altijd in deden.
Nu we het buiten de stal doen gaat het veel beter al blijft ie er wat angstig voor, ik denk dat ie het in verband brengt met de stal.

Haha dat was een hele inleiding Knipoog ik hoop dat het niet al te verwarrend geschreven is Bloos

Maar nu mijn vragen:
Wat is het precies, engtevrees?
En hoe kan het ontstaan zijn?
En het belangrijkste: kan het overgaan? Wat moet ik met hem doen?
Nu ik dit weet zal ik iig lekker buiten poetsen en opzadelen enzo en vermijden dat ie op stal komt te staan.
In de winter komt de hele groep ponys (zijn ze met ong. 7) zoiezo 's nachts op stal te staan en misschien ook wel eens overdag. Zou ie eraan kunnen wennen als ie omringt is door anderen, of word dat toch met een deken op buiten blijven?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:30

Even verplaatst naar VMR

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:43

Een paard bij ons op stal is mishandeld, dus die is in zijn box ook niet op zijn opperbest, en buiten de box is alles prima. Hij kan niet tegen het gevoel opgesloten te zijn. Dus als hij niet wegkan, en je komt vrij bedreigend op hem af, valt hij uit angst aan.
Nou ja, hij kan je aanvallen omdat hij bang is zelf aangevallen te worden (hij dreigt eerst wel heel duidelijk). En misschien is jouw pony vroeger in een benauwde ruimte slecht behandelt geweest, en is hij bang dat het weer gebeurt. Maar wanneer je rustig blijft is er bij hem niks aan de hand.
We hebben er ook een staan die een hele tijd een groot stuk land voor zichzelf heeft gehad, en die wil dus niet zo graag de stal en andere (voor zijn gevoel) kippenhokjes in. Maar die gedraagt zich, wanneer hij er eenmaal instaat, voorbeeldig (hij gaat er wel graag uit als het aan hem ligt).
Dus misschien slechte ervaringen? maar als alles buiten stal goed gaat doe je hem daar toch gewoon, doen wij ook altijd. Met het idee; De stal is zijn/haar huis, een eigen plekje waarin het paard kan eten/drinken/slapen en uit gehaald kan worden. (mensen houden privé en werk ook liever gescheiden) We doen eigenlijk alles buiten de stal, behalve als het paard aangeeft dat het hem/haar niks uitmaakt.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:28

Ja ik doehem ook gewoon buiten de stal, al is dat wel eens lastig want hij kan dus ook (nog) niet vaststaan. Maar hij kan meestal goed stilstaan dus moet wel lukken Lachen
Maar omdat ze in de winter op stal gaan en het is toch op sommige momenten lastig, vroeg ik me af of er iets aan te doen valt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:42

Wanneer je het blijft doen went hij er vanzelf aan. Het paard uit mijn eerste voorbeeld kan ik nu ook helemaal op stal doen. Maarja, als het niet per se hoeft..
wat ik met vastzetten altijd doe bij een hangerig paard: halster om, halstertouw eraan, en een lang touwtje eraan.
Het halstertouw om iets heen draaien, als hij dan hangt heeft hij die zo los. Het lange touwtje ook vastzetten in een knoop die je in geval van nood zo los hebt. Als hij dan hangt wordt hij iniedergeval niet beloond door het feit dat hij vervolgens zo weg kan.
Of neem anders een panieksluiting, dan kan hij hangen, maar heb je hem zo los.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:54

Je kunt ook een lang touw door de ring halen en het uiteinde vasthouden, zo kan hij er langzaam aan wennen 'vast' te staan.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:01

Bij zo'n panieksluiting ben ik altijd te laat om hem los te trekken, tegen de tijd dat ie eraan hangt kan ik er echt niet meer bij komen, dan is het touw al kapot getrokken Bloos
Dat idee met dat 'extra' touwtje lijkt me wel een goeie, die onthoud ik!
En dat van ellenlouise ook, het meest simpele en het meest veilige Lachen

Maar dat vaststaan komt nog wel goed, het is nu niet van heel groot belang Lachen