Discussie over rijden met 4 jarig paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Discussie over rijden met 4 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 12:58

Op bokt lees ik vaak dat jullie maar een keertje of 3-4 per week rijden met een vierjarig paard.
Maar bijna iedereen dat ik ken verteld me dat je met een 4 jarige mag beginnen werken. Volgens sommige mogen ze dagelijks werken. Zelfs een DA zei tegen me: Ze werken een uurtje, ze staan erna nog 23 uur op het land.

Ik heb nu echt het gevoel dat ik teveel rijd met Armani als ik het zo lees op bokt.
Ik rijd ongeveer 5 keer, waarvan 2 keer les (we stappen veel in de les) en we gaan zeker 1 keer wandelen.
Ik zelf rijd meestal maar een half uur, 3 kwartier.
Ik stap redelijk lang in en vraag dan wat stelling in voltes enzo.
Volgens mijn vader stap ik al snel 15-20 min, voor ik begin te draven.
Galop laat ik altijd voor het laatste van de training en we doen elke kant een keertje en we galoperen nooit meer dan 2 rondjes.

Overvraag ik mijn paard nu? Verward


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:01


Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 13:06


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:09

*LOL* *LOL* *LOL* Yeps, heb ik beide topics naar elkaar verwezen en de verkeerde kopie zat nog in m'n muis z'n snuitje Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:15

ach sommige mensen vinden een 8 jarige nog te jong om ingereden te worden en in andere landen rijden ze met anderhalf al in.

Het is maar net hoe volgroeid (fysiek en psychisch) je paard is en dit is ook een beetje afhankelijk van het ras.

Mijn overstalburen hebben Ijslanders die laten ze tot hun 11e staan......en gaan er dan 1 x per week mee wandelen.

hoefjes

Berichten: 210
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:16

mijn hafiej is nu 5 en toen ze 4 was ging ik ook al egt met haar werken er is nix verkeerds aan de westernpaardjes worden op hun 2e of 3e al ingereden en die werken ook en die doen zelfs wedstrijden dus je kan gewoon beginnen met werken Knipoog

ik zag jou ogen zo bang maar toch trouw,
één ding weet ik zeker ik hou van jou

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:19

Toen saffron vier was reed ik al 5 a 6 keer in de week met hem. soms kreeg hij langer rust als ik om een of andere reden niet kon. het maakt niet uit dat je "elke" dag rijdt, maar WAT je dan met zo'n jong paard doet. in de krul trekken en moeilijke oefeningen vragen Frusty is gewoon te veel voor een jong dier, denk aan de spierpijn die hij dan zal hebben of de blessures die hij ervan kan oplopen. zowieso mag je geen een paard in de krul trekken, maar naar de hand toe rijden. maar ik dwaal af.. Als je met een jong paard rustig, denk aan voltes, achtjes en lange lijnen, aan doet en het ontspannen houd, plus de tijd er voor neemt kun je best vaak rijden. Je zal ook aan je paard merken wanneer het te veel wordt voor hem. mijn paard (nu 5,5) staat als hij een dag niet gelopen heeft juist klaar om te gaan! hij vindt dat uurtje rijden juist heerlijk. Haha! Haha! Haha! ik let er natuurlijk wel op dat het niet teveel wordt..
hopelijk heb je hier wat aan!!

"Er ontbreekt geen enkel kenmerk, en men mist niets meer
dan de trotse ruiter op de trotse hengst." ~ William Shakespeare

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 13:27

Geestelijk is hij er wel klaar voor, mijn instructeur zegt vaak dat Armani het allemaal accepteert en dat is ook zo. Hij begint nu ontspannen te lopen ook al vraag ik daar nog niet om.
Lichamelijk geloof ik ook, maar ik weet natuurlijk niet wat zo'n dier voelt.
Hij is nog lichtjes overbouwd, daarom dat ik ook het rustig wil aan doen. Dus daarom heb ik dit nog eens in dit topic gevraagd.

Sonja in dat ene topic is het meer over het inrijden. Een driejarig paard heeft genoeg aan een kwartiertje werken. Dit paard is nu 4 en drie maanden, is deze winter zadelmak gemaakt en ging toen terug op het land staan en begin juli zijn ze ermee beginnen rijden.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:11

rustig opbouwen en voor afwisseling zorgen, dat vind ik het belangrijkste.
Op zich is 5 keer werken in de week niet overdreven, zorg voor afwisseling, dus misschien 1 keer rijden verwisselen voor longeren en 1 keer in de week een buitenrit gaan maken als het sturen makkelijk gaat.

[o]

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:12

Ik ben vorige week zelfs 2 keer gaan wandelen.
Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen, dus een keertje longeren, wandelen een klein sprongetje..

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:20

Toen Patos vier was trainden we 5 dagen, 1 dag longe, 1 dag rust. Maar het ligt er ook aan wat je traint. Wij deden alleen nog de basisdingen, wijken ed kwamen pas toen ze een halfjaartje ouder was.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:21

Ik denk van niet hoor..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:29

Toen mijn scheetje 3 was, reed ik 1 x in de week een buitenrit van 3 a 4 uur lang (wel langzaam aan opgebouwd), en 5 dagen gewoon rijden, niet werken, maar btje bewegen... gwoon een half uurtje stappen, draven en btje galloperen.
Nu hij 4 is... ga ik wel iets meer van hem vragen, maar echt werken, dat doe ik niet, strax als 4 en half jarige of 5jarige wil ik wel met hem gaan springen en wat lichte dressuur gaan doen... maar nu doe ik niet anders als buitenritten en rondjes rijden....

RIP Lieve Duncan. Het was een hemel op aarde om met jou te leven...

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:46

Ik ben altijd te "lief" voor jonge paarden. Ik ben meestal al blij als ze stap, draf, gallop kunnen en als ik ze kan sturen. Ik heb echt een instructie nodig die mij vertelt welke dingen ik kan vragen van het dier, anders rij ik over 10 jaar nog steeds alleen stap, draf en gallop.

[o]

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:51

Die van mij is ook 4 en nu een ruime maand onder het zadel.
Ik probeer dat ze 6 dagen in de week wat doet. En dan zoals hier boven al gezegt werd afwisselen met een buitenrit/ dressuur/ springen/ longeren en ik laat haar ook weleens los in de bak draven.
Als ik echt aan het werk ben dan rijd ik maximaal 30/45 minuten.
Buitenritten kunnen vaak al gauw een paar uur duren geeft niks als je maar voldoende stapt en niet te zware bodem.
De haffies van 3 en 4 doen ook alles mee hoor geen probleem.
Soms moeten ze zelfs 2x per dag.
Maar ze hebben wel minimaal 1x per week vrij en de rest van de uren dat er niemand op hun rug zit!

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:02

Tyrano is ruim 4 en nu een jaar onder het zadel.
Hij loopt 6 dagen in de week.
4x een half uur tot een uur rijden en 2x een half uur longeren ongeveer.
Hij doet het er prima op.
1 dag krijgt hij rust. Verder staat hij gewoon dag en nacht op het land.
We doen wel veel afwisseling tijdens het werk. Dus balkjes, sprongetje, dressuur, veel oefeningen, spelletjes.
Maar wel zo dat hij wel echt aan het werk is.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:06

IK vind 6 x per week wel erg veel, dat doe ik met samsam nog niet. Mijn instructrice is nog veel voorzichtiger, ze rijdt de 4-jarigen om de dag een half uurtje!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:07

Nee hoor dat valt reuze mee

...Dreaming with my eye's wide open...

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:08

Hoe lang is hij al onder het zadel??
Hij loopt geen 6 dagen een uur hoor!! En ook niet elke keer even fanatiek Haha!
Ik begin echt met 15 min stappen. En als laatste de galop. Maar nooit langer dan 5 minuten totaal.
Tussendoor ook veel stappen afgewisseld met draf.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:23

maar rijdt zij de 4-jarigen om de dag niet een half uur intensief dan? in een half uur kun je weinig doen. denk aan 10 min instappen en 10 min uitstappen, heb je 10 min om iets te doen en te leren!

"Er ontbreekt geen enkel kenmerk, en men mist niets meer
dan de trotse ruiter op de trotse hengst." ~ William Shakespeare

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:26

Dancer liep op haar 4e L1 dressuur.. en op haar 5e M1 dressuur.

Is met 3,5 ingereden, rustig begonnen en tussentijds nog een pauze gehad i.v.m. veulen.

Tja, weet ik veel. Ze kon het aan, daar let ik op, maar het verschilt gewoon heel erg per paard!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:28

Een 4-jarige bij Hof op stal, loopt zo'n 4/5 keer in de week, hij kan het makkelijk aan. Bij deze moet je zelfs uitkijken dat je niet teveel vraagt, want hij wil echt alles voor je doen! Hij loopt meestal een half uurtje.


Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:31

Er zit veel verschil tussen de paarden, er is geen enkel paard hetzelfde.

Over het algemeen kun je een 4 jarig paard wel al 5 keer in de week vrij fanatiek rijden (als ie het accepteerd en aankan, maar dat is iets dat moet je aanvoelen), eigelijk moeten alle paarden veel afwisseling hebben.
Zodat ze plezier in het rijden houden. Haha!

Mijn eigen paard vindt het leuk om los te springen, en dat is ook een goede oefening voor het paard als je ermee wilt springen. Dan leren ze zelf hun passen uitmeten.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:43

De mijne is ook 4jaar en ik reed haar zo'n 3-4 keer per week (kalmpjes aan,niet te lang,een buitenritje,...)Ik vond het zo zielig Verdrietig dat ze op haar 2 jaar al gerend had en daardoor wou ik haar zo'n beetje sparen...
Totdat ze bij iemand gegaan is om ze te laten rijden(dressuur moest bijgeschaafd worden... ) en die heeft gezegt dat ze toch minstens 5dagen op7 mag werken,dat dit helemaal niet teveel is voor een jong paard,zolang je het werk niet te moeilijk maakt en er veel variatie in brengt.

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:18

Shanna16 schreef:
Dancer liep op haar 4e L1 dressuur.. en op haar 5e M1 dressuur..!


Dat zegt iets over hoevaak/hoelang je traint per week?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 bezoekers