vreemde vorm van droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

vreemde vorm van droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 12:41

Wie o wie kan mij helpen!!!!

Mijn paard heeft droes!!! Maar het vocht komt er
niet goed uit!! Hij heeft geen bulten en geen hoge
koorts maar je hoort het speeksel wel vast zitten...
ook eet hij lastig....

De dierenarts ( kennemerland) gaf al aan dat hij
meer mensen met deze verschijnselen heeft gesproken.
Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen???

Groetjes en alvast bedankt,
Sanne en Urlando[/b]

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:18

Tis toch niet naar binnen geslagen he?

Droes hoeft niet altijd met bulten te zijn.

Wij hadden vorig jaar hele zieke paarden zonder iets, paarden met bulten en paarden bij wie het via de neus kwam.

Als je zo twijfelt dan bel je hem toch gewoon.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 13:40

Weet jij wanneer je kan zien dat het naar binnen is geslagen???

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:13

Kan je dierenarts er niet wat meer over vertellen?
Heerst er bij jullie in de regio droes als ik het zo lees?

Geef mij maar een joint zei de goudvis, dan wordt ik haai!!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:18

Droes met deze temperaturen?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:09

Ja droes met deze temperatuur hier in gelderland zijn ook een aantal plaatsen waar droes heerst.

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:46

wat is droes eigenlijk als ik vragen mag?
ik heb er wel is wat over gehoord maar wat het nou precies is??
zou het toch wel graag willen weten want j weet maar nooit wat je in de toekomst nog tegen kan komen!
ik hoor het graag Haha!

tegen de tijd dat we uit gefeest waren.... bleek me broertje alweer bijna jarig te zijn!!

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:51

Gelukkig een paar reacties!! OK dan! Ja eehh Veronieky hoe ga ik dat uit leggen...
Dat vind ik lastig.. dus ik heb een stukje voor je bijgevoegd van de paardendrogist. Ja ik ben bang dat droes weer een beetje heerst in de regio... maar aan de tijd is het helaas toch niet altijd te zeggen.

Weet iemand een vloeibaar middel wat eetlust opwekt??? Mijn mannetje is vandaag namelijk helemaal gestopt met eten. Ik ben al een paar keer op de praktijk van mijn veearts geweest en heb regelmatig contact. Het vervelende is dat zij weinig tot niets kunnen doen!!! Zij kunnen alleen een koorts remmer geven... en dat heeft niet zoveel nut want vandaag zat hij nog maar op 37,7... dus... tja... nog maar even wachten Verward

Iedereen bedankt en hier komt je stukje over droes Veronieky,
Groetjes en een knuf van Urlando

Droes
Droes is een bacteriële infectieziekte in de keel die wordt veroorzaakt door de streptococcus equi, een bacterie die ruim een jaar in leven kan blijven en waarvoor vooral jonge paarden en pony's vatbaar zijn.
Droes is een besmettelijke ziekte die wordt overgebracht door direct contact tussen paarden, maar ook via mensen, dekens, emmers, enz.

Symptomen van droes zijn: pijn met slikken (veroorzaakt door gezwollen lymfeklieren), hoge koorts, niet willen eten en afscheiding van dik taai slijm uit de neusgaten. Vaak geneest droes binnen ca. 10-14 dagen uit zichzelf; de ontsteking breekt dan door naar de keel of naar buiten. Er ontstaan abcessen met pus. Deze kunnen voorkomen rond het keelgebied, maar ook via de lymfeklieren in het hoofd. De bulten zitten dan overal op het hoofd en breken daar door. Als de abcessen eenmaal zijn doorgebroken, herstelt het paard zich vaak snel. Er kunnen zich bij droes wel complicaties voor doen. De zwelling in de keel is dan zo groot dat het paard nauwelijks adem meer kan halen. In dat geval dient direct een dierenarts gewaarschuwd te worden om het paard te behandelen.

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:12

Het is inderdaad erg warm voor droes maar hier in Noord-Holland is het ook weer op verschillende plaatsen opgedoken. Hopelijk knapt je paard snel weer wat op!

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:44

dank je wel!!
en heel veel succes met je paard hopelijk krijg ie hem weer snel aan het eten en dat weer op knapt!!

tegen de tijd dat we uit gefeest waren.... bleek me broertje alweer bijna jarig te zijn!!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:23

Even een vraagje...
komt er ook snot uit zijn neus?En hoest hij ook?
Zo ja,is het dan wel zeker droes?
Het doet mij dan denken aan een virus wat wij op stal hebben gehad.
Maar ik wacht eerst even op je antwoord Haha!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:26

misschien dat warme slobber hem wat overhaald om te eten.
een paard kan best even zonder eten hoor,water blijven drinken is wel belangrijk.

ik hoop niet voor dat het naar binnen slaat want je verhaal klinkt inderdaad wel vreemd.

ik heb 5 pony's met droes gehad en alle 5 waren anders maar als ze geen bulten hadden,maar wel koorts deden ze toch wel eten.lusteloos waren ze uiteraard wel.
de pony's met bulten die ik heb gehad aten enkele dagen niet maar voor de rest ging het goed en voorspoedig.

wat zei je dierenarts dan precies??

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:40

Hoi iedereen,

De DA vond ook dat hij er erg vermagerd was en was er
niet tevreden over dat Urlando de laatste twee dagen echt heeeel
weinig dronk en eet. Hij heeft hem een prik met pijnstilling toegedient
en wat denk je..... BUNKEREN!!!!! Terwijl mijn paardje al een hele moeilijke eter was. Maar heb vandaag een baaltje kuil gehaald en daar is hij echt helemaal weg van...
Ik heb hem nog even drie kwartier op stal laten staan om te eten en zou even naar huis rijden en weer terug. Dit was maar goed ook.... hij stond toch te zweten in zijn stal!!!

Toonde niet meer ziek, waarschijnlijk door het overactieve eten terwijl
zijn lijf hiervoor niet meer in conditie is. Ik heb hem lekker naar buiten gegooid in het land en daar staat hij, naar een rolparty....
waar hij altijd een fan van was maar gewoon de energie niet meer voor had, lekker te grazen naast zijn vriendjes.

Over dat niezen, hoesten en snotteren.... ja dan heb je een grote kans dat dat droest is. Dit is 1 van de manieren hoe de ontsteking eruit kan komen... dus ik zou een beetje oppassen wanneer je nog op bijv. een andere stal komt... of een verzorgpony die daar niet staat.
Je kan namelijk via je lichaam, adem, kleding, schoenen en bijv emmers waar meerdere paarden uit drinken het al door geven... En misschien dat je het mensen op stal kan vragen.

Ik ga nog drie dagen door met een pijnstillerpasta... dus jullie horen nog van ons.. Lovers thanks voor de reacties en tot m@ils

Groetjes Sanne en Urlando

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:48

Bij ons was het een variant van een griepvirus,maar wel knap heftig!
Alle paarden bij ons op stal hadden het,behalve die van mij OK dan!
Maar wij hebben zeker onze maatregelen genomen toen.
Alles werd ontsmet.
Gelukkig is het allang weervoorbij en heeft geen een paard er iets aan overgehouden Haha!
Maar ik wens jou en je paardje wel veel sterkte!

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:06

Fijn dat ie weer eet OK dan! , maar niet in één keer de schade laten inhalen hoor, straks wordt ie ook nog hoefbevangen van het geschrans!!


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:56

Bij ons heerst dus ook droes, begonnen nadat iemand zo slim was om haar van de markt gekochte hoestende shet mee te nemen naar stal en vervolgens bij mijn merrie met veulen in de wei te gooien Stoom uit je oren .

Wij hadden even de hoop dat het over zou waaien, maar helaas sinds vandaag moet onze bijna drie maanden oude Zammy er dus ook aangeloven Scheve mond . Afgelopen week waren er al drie nieuwe droesgevallen geconstateerd bij stalgenoten en sinds vandaag heeft Zammy grote gele snotklodders aan zijn neus hangen. Hoesten doet ie gelukkig niet meer (dat deed ie 2 weken geleden even namelijk). Hij is nog vrij opgewekt en drinkt en eet nog goed, al merk ik wel dat ie wat langzamer eet dan normaal. Verder geen bulten oid te zien en te voelen.

De shet had het compleet met bulten en pus na openspringen. Twee andere hadden alleen snotneuzen, verminderde eetlust en opgezette klieren. Het laatste droesgeval voor Zammy, heeft het erg zwaar, kan niet goed eten en drinken en heeft flink koorts, maar uitwendig geen bult te voelen. De DA is bij ons geweest, maar kan er niet veel aan doen. Hij adviseert om ze in ieder geval lekker op de wei te zetten overdag.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:11

Urlando schreef:
Weet jij wanneer je kan zien dat het naar binnen is geslagen???


Droes kan ook in de lymfeklieren in het hele lichaam zitten, dat is dus het gevaarlijkst, want dat is dus verslagen droes.
je kunt van de buitenkant niet zien of het in het hele lichaam zit,
maar paarden met verslagen droes overleven het maar sporadisch, omdat de abcessen knappen en de etter o.a.in de bloedbanen komt, met bloedvergiftiging als gevolg..
een paard van mijn vriendin is daar ook aan overleden...

geen paard mooier dan de Arabier!

missymika

Berichten: 5
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:50

tja, mijn pony heeft ook droes...nu de buld open is gaat het een stuk beter met hem, ik zit alleen een beetje met 1 probleem, ik mag er niet aan zittten, nou is het ook niet echt mijn hobby om in een open met pus gevulde wond te gaan vroeten, maar er zijn een hoop vliegen op het moment en hun hobby is wel op een open wond gaan zitten!! ik ben dus bang voor infecties, nou wil ik zijn kin ( want daar zit het) gaan wassen met betadine shampo, wordt het meteen goed ontsmet en worden de randen een beetje schoon, hebben jullie nog goeie tips om de vliegen weg te houden, de troep moet eruit dus verbinden vind ik niks, en vliegenspray lijkt me geen optie....

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:29

missymika schreef:
tja, mijn pony heeft ook droes...nu de buld open is gaat het een stuk beter met hem, ik zit alleen een beetje met 1 probleem, ik mag er niet aan zittten, nou is het ook niet echt mijn hobby om in een open met pus gevulde wond te gaan vroeten, maar er zijn een hoop vliegen op het moment en hun hobby is wel op een open wond gaan zitten!! ik ben dus bang voor infecties, nou wil ik zijn kin ( want daar zit het) gaan wassen met betadine shampo, wordt het meteen goed ontsmet en worden de randen een beetje schoon, hebben jullie nog goeie tips om de vliegen weg te houden, de troep moet eruit dus verbinden vind ik niks, en vliegenspray lijkt me geen optie....


Misschien kan je beter de Dierenarts even raadplegen voordat je er iets aan gaat doen.

Geef mij maar een joint zei de goudvis, dan wordt ik haai!!

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 12:01

Jeetje missymika,

Wat rot!!!! Betadine klinkt sowiezo goed...
Die vliegen is inderdaad een groot probleem...
Die vergroten de kans op infectie alleen maar...
Goed schoon en vooral Droog houden...
Vliegen houden van vochtige plekken....
Misschien een paar keer per dag erheen, goed ontsmetten en deppen
met een badstof handoek. En de DA kan je natuurlijk
ook altijd goed advies geven...

Succes!!!!
Knuf Urlando

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:31

hey Sanne,
Dit zijn duidelijk de symtonen die Sandor ook had..
Helemaal niet meer kunnen eten (maar die had ook hoge koorts) en dan een uitbraak van snot.. Dat was na 1 dag weer weg.
En dan at hij ook weer. Maar aan de buitenkant ook niets te zien... hoop dat hij van de pijnstillers weer wat opknapt.
Sterkte nog met hem.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

missymika

Berichten: 5
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:27

Nou ik heb het schoon gemaakt, alle korsten weg etc en t ziet er goed uit wel een groot gat maar wel rustig het is niet ontstoken in ieder geval.... dus ik hou het nu goed in de gate, maar met dit weer (regen ) gaan de vliegen gelukkig weg dus dat scheelt....

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:45

Urlando........."mijn paard is al geen goede eter"

Zeker weten dat het droes is ?
Misschien heeft hij wel een ontstoken kies ! Dat doet ook zeer en kunnen ze koorts van krijgen. Ik vind het nl. zo typisch dat hij eet als een gek, na een pijnstiller. Is het een 3 jarige ? Dan is hij aan het wisselen, mogelijk gaat het niet helemaal goed.

Dat geroggel kan ook komen door een zwelling in de keel door ontstoken kiezen.

Vraag het even aan de DA.

Succes !

missymika

Berichten: 5
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 05:46

een typisch iets van droes is, als er nog geen gezwel is dat een paard evegoed eet. ook al heeft hij 40 graden koorts. Als er gezwellen komen wordt het moeilijk voor een paard om te eten, dan pas stopt hij met eten omdat het dan zeer begint te doen. groetjes

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 12:35

Hoi iedereen,

Nou het is duidelijk een vorm van droes.
Na het bezoek van de DA leek het erop dat hij
er helemaal boven op krabbelde maar sinds een paar
dagen heeft hij bulten.... en hij is gisteren doorgebroken...

Kan iemand mij vertellen hoe je dit het beste schoon kan maken?

groetjes Urlando

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Pova, SentiBot, SunnyHorse, vordur en 78 bezoekers