wat voor een bescherming in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

wat voor een bescherming in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 15:00

omdat mystery gisteren over een hek is heen gesprongen van 1.40m hoog wil ik hem graag bescherming om doen in het weiland maar welke. voor zijn voorbenen heb ik peesbeschermers maar achter heb ik geen idee wat ik moet gebruiken. wie kan me helpen ?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:09

Heeft hij zichzelf ook blesseerd dan?
Ik vind het onzin. Als een paard een hele dag of een dagdeel in de wei staat met beschermers, dan komt er gegarandeerd zand en modder tussen. Grote schuurplekken zijn het gevolg.

Alleen als het paard voor de eerste keer sinds een paar maanden (bv. na de winter) weer het land op gaat, kan het verstandig zijn om beschermers om te doen. Een paard kan dan gekke sprongen maken, enz.
Een paard dat veel in de wei staat moet geen beschermers om. Echt onzin vind ik dat. En een keertje springen zonder beschermers is ook nog niet zo'n ramp hoor.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:12

Ik zou geen beenbescherming om doen in de wei, ik heb na Flair haar peesblessure haar ook een tijdje met bescherming om in de wei gezet. Gevolg: schuurplekken, en super warme benen.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:22

ik zou ook niets omdoen, idd gevolg is schuurplekken.
ik moest even lachen toen ik de vraag las, omdat ik terug moest denken aan een stalgenootje die haar paard met van alles en nog wat (peesbeschermers, springschoenen, etc..) in het land gooide, hij mocht ook niet met andere paarden, want stel je voor...
we hebben erg veel lol gehad om het helmpje wat we voor hem aan het ontwerpen waren...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:27

Mijn paard stond wel altijd met beenbeschermers om in de wei. Voor peesbeschermers en achter strijklappen. Hij streek heel erg, dus vandaar die strijklappen en aangezien hij nogal idioot deed in de wei (ook al stond ie de hele dag buiten, dan kon hij nog heel gek doen en daarbij gleed hij wel eens uit) de peesbeschermers aan zijn voorbenen. Als hij rustig was geweest in de wei dan had ie nix om zijn benen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:35

Niks
mijn paard speelt ook on de wei maar dit doet hij allemaal zelf en weet dus ook wat hij gaat doen.
Met rijden bepaal jij soms rare oefeningen dus dat vind ik dan weer anders.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:43

Nog een nadeel: peeskappen maken de benen warm als ze lang omzitten (vooral als je peeskappen met neopreen aan de binnenkant hebt). Die warmte wordt doorgegeven aan de pezen, en dat maakt de pezen van binnen uit kapot. Je kan er dus juist blessures door krijgen.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:11

carola schreef:
Nog een nadeel: peeskappen maken de benen warm als ze lang omzitten (vooral als je peeskappen met neopreen aan de binnenkant hebt). Die warmte wordt doorgegeven aan de pezen, en dat maakt de pezen van binnen uit kapot. Je kan er dus juist blessures door krijgen.


Hier schrik ik wel van hoor, over welk tijdsbestek heb je het dan?? Nikita gaat meestal twee uurtjes de wei op, maar ik ben ook een keer vergeten ze af te doen en toen heeft ze er de hele nacht mee gestaan Boos!
Lijkt me toch niet dat het dan al schadelijk is??

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:20

Ik vind het zwaar overdreven hoor. Mijn hengst is ook een dolle in de wei en hij komt er elke dag minstens 5 uur in. Loopt te rennen en staat ter plaatse te bokken, scheurt op zijn zij door de bocht.
Door zijn onstuimigheid heeft hij al heel wat schiefeltjes verzameld. Ik vind het ook niet optimaal dat hij zolang met die dingen om moet staan maar zijn benen worden wel elke dag gekoeld om de pezen weer op temperatuur te krijgen. Btw, van schuurplekken heb ik nog nooit last gehad. Ik denk maar zo: better safe than sorry.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:25

Ik vind ook dat je geen beschermers om moet doen. Je krijgt inderdaad warme pezen, wat kan leiden tot peesblessures, en je paard kan zichzelf openschuren omdat er allemaal zand tussen gaat zitten. Je paard weet vaak zelf wel wat hij doet, en ik vind dus dat peesbeschermers niet nodig zijn. En één sprongetje zonder peesbeschermers is ook geen ramp.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:30

hallo

ik zet mijn pony ook altijd met van alles om maar dat komt omdat hij pas kreupel is geweest en hij heeft daarbij ook nog is een keer ijzers!!!
die tikt hij er ook nog wel is af en ik vindt dat gewoon gevraalijk en aangezien hij er maar heel erg weinig instaat vindt ik dat wel zo veielig!! als hij uitgerend is kunnen ze natuurlijk opzich wel af maar ik doe ze op het begin altijd om maar mijn pony i ook zeer jong!! dus vandaar en hij heeft al schiefels en ik wil niet dat ie er nog meer rkijgt!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:31

Ik had voorheen ook altijd voor beschermers om, ben als de dood voor peesklappen. Maar van de eskadrons e.d. krijg mijn Pablo enorme schuurplekken en hij vindt ze zo vreselijk dat hij ze na verloop van tijd zelf in de wei af deed. Dus, ik ga nog ff nadenken wat ik ga doen. Misschien eerst zonder proberen met risico (hij is goed verzekerd....).

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:42

Nikit"]
[quote="carola schreef:
Nog een nadeel: peeskappen maken de benen warm als ze lang omzitten (vooral als je peeskappen met neopreen aan de binnenkant hebt). Die warmte wordt doorgegeven aan de pezen, en dat maakt de pezen van binnen uit kapot. Je kan er dus juist blessures door krijgen.


Hier schrik ik wel van hoor, over welk tijdsbestek heb je het dan?? Nikita gaat meestal twee uurtjes de wei op, maar ik ben ook een keer vergeten ze af te doen en toen heeft ze er de hele nacht mee gestaan Boos!
Lijkt me toch niet dat het dan al schadelijk is??
[/quote]


2 uur is niet zo lang, en één keer een hele nacht kan ook weinig kwaad. Maar als een paard per dag 8 uur met die dingen om staat, dan wordt het anders. Een tip: als je het paard weer uit de wei haalt, haal de beschermers af en spuit het been 5 min. af met koel water. Maar ja, dan krijg je weer meer kans op mok...
Kortom: Waarom niet zonder beschermers?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:47

Als je paard maar heel weinig in het land komt, en als deze erin staat er maar kort instaat dan kan het wel. Maar de hele dag met beenbescherming om laten staan dat is gewoon niet goed.

In de winter staat Flair alleen een uurtje in de bak, en dan doe ik wel beenbescherming om, dan gaat ze echt het hele uur lopen rennen en maf doen.

In de zomer staat ze de hele dag op het land en dan doe ik er niks om, ze doet dan meestal ook niet echt rare dingen, af en toe een sprintje trekken, maar verder ook niet.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 22:23

ja hij had heel erg last van zijn sprong gewricht. maar ik vond het toch een veiliger idee. hij is voor de eerste keer met een paard op het land gegaan.

en vandaag heb ik dus wel zijn peesbeschermers omgedaan, ik zal het niet blijven doen maar het was meer voor mijn eigen gevoel. en ik ben niet iemand die van allerlei toeters en bellen voor zijn paard gaat kopen. Net zoals winterdekens sommige mensen hebben 3 dekens opliggen terwijl hij zijn eigenvacht hebben (oke bij wedstrijden is het anders) maar dat vind ik weer belachelijk