Veulen fokken met deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Veulen fokken met deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 11:57

Ik wil jullie even een kwestie voorleggen.
Mijn vader heeft een 4-jarige merrie thuis, zonder papieren. Het is een te klein gebleven paard, er is zelfs geprobeerd haar als jaarling te verkopen. We denken zelf dat ze daarom misschien de papieren er niet meer bij hadden.
Ze is nu ca 1.60

Hoe dan ook, we hebben haar in een erbarmelijke toestand gekocht maar ze is nu weer helemaal opgeknap.
Het is een Gelders type (duidelijk te zien) Ze heeft tuiger kenmerken maar rijpaardgangen.
Ons is nog wel verteld dat in de afstamming Droomwals zit (opa geloof ik)

Nu mijn vraag.
Ik wil zelf over 4 jaar wel weer een leuk paardje hebben om te rijden (dressuurgericht) en ik vind het zelf erg leuk om een veulen te fokken (we hebben thuis al vaker veulens gehad, pony's weliswaar).

Maar zouden jullie bij zo'n merrie, ook al is het PUUR voor de hobby een veulen fokken?
Haar goede karaktereigenschappen zijn:
-goudeerlijk
-werkwillig
Slechte eigenschap is dat ze enorm schrikkerig is, maar dit komt waarschijnlijk ook door haar verleden.

En als je fokt met een niet-stamboek moeder, dan kan ik het veulen toch in het hulpstamboek?

Hier 3 foto's.Helaas alleen rijfoto's en ze staat er niet helemaal op, maar het gaat om het idee. Sorry voor de slechte kwaliteit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/b]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:01

Hier zijn al een heleboel soortgelijke topics over geweest.
Op dit moment kan je voor de kosten van dekking + dierenarts zoveel goede veulens kopen als je maar wilt en je kan uitzoeken.
Omdat je niets weet van de merrie heb je op geen enkele manier de kans om goede eigenschappen van welke hengst dan ook terug te krijgen in het veulen.
Dus mijn advies, blijf lekker rijden op je merrie en koop een leuk veulen met een goede afstamming, dan weet je wat je hebt.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 12:05

sarabande schreef:
Hier zijn al een heleboel soortgelijke topics over geweest.
Op dit moment kan je voor de kosten van dekking + dierenarts zoveel goede veulens kopen als je maar wilt en je kan uitzoeken.
Omdat je niets weet van de merrie heb je op geen enkele manier de kans om goede eigenschappen van welke hengst dan ook terug te krijgen in het veulen.
Dus mijn advies, blijf lekker rijden op je merrie en koop een leuk veulen met een goede afstamming, dan weet je wat je hebt.


Hmm ja op zich zit er wel wat in ja, maar het gaat me ook om de hobby van het veulentje fokken, wachten op de geboorte e.d.
Deze merrie rijd ik trouwens normaal niet op, ik zit er hier alleen even op.
Ik zal trouwens inderdaad ook eens op zoek gaan naar andere topics hierover Knipoog

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:09

Als het puur voor de hobby is en je hebt het geld ervoor, waarom zou je dan met deze merrie niet fokken. Met een gelders paard is niets mis hoor. Wat voor hengst je ook kiest, je hebt nooit de garantie dat er precies zo'n veulen uitkomt als jij had gehoopt. Maar als jij graag een veulen bij deze merrie wilt, kun je ook een niet geregistreerde hengst laten dekken. Is stukken goedkoper. Een papier wil niet altijd wat zeggen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:13

Ga eens op kraamstal kijken hoe vaak die hobby desatreus afloopt voor de merrie of veulen.
Hoeveel het soms kost om een merrie dragend te krijgen en dan gaat het vaak om hoogwaardige stamboekmerries.
Die kosten en risico's lopen bij een merrie waar je niets van weet is op dit moment met de lage veulen prijzen, pure geld verspilling.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 12:21

sarabande schreef:
Ga eens op kraamstal kijken hoe vaak die hobby desatreus afloopt voor de merrie of veulen.
Hoeveel het soms kost om een merrie dragend te krijgen en dan gaat het vaak om hoogwaardige stamboekmerries.
Die kosten en risico's lopen bij een merrie waar je niets van weet is op dit moment met de lage veulen prijzen, pure geld verspilling.


Dit snap ik niet helemaal.
Voor een merrie moet eens de eerste keer zijn om een veulen te krijgen, stamboek, ster enz. of niet.
Bij een merrie met een superduur papier kan het net zo goed desastreus aflopen Scheve mond
Verder hebben we wel vaker veulens gefokt thuis, dus het is niet zo dat we leken zijn ofzo Knipoog
Geld is niet zozeer het probleem en dierenarts komt toch al geregeld langs..

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:48

sarabande schreef:
Omdat je niets weet van de merrie heb je op geen enkele manier de kans om goede eigenschappen van welke hengst dan ook terug te krijgen in het veulen.
Dus mijn advies, blijf lekker rijden op je merrie en koop een leuk veulen met een goede afstamming, dan weet je wat je hebt.



Mmm, ben ik t niet helemaal mee eens. Een leuk veulen met een goede afstamming is niet voor iedereen betaalbaar, dat ten eerste, daarbij speelt er een emotionele factor mee en als je toch een paard voor jezelf wilt fokken voor de hobby dus papieren enzo er niet toe doen, waarom zou je dan niet zelf een veulen fokken? En hoezo heb je zo geen enkele kans de goede eigenschappen van een hengst terug te krijgen, alleen omdat je het papier van de merrie niet hebt? Verder weet ze genoeg van de merrie: haar karakter, haar exterieur, haar bewegingen...En volgens mij wil ze bovenal een kind van deze merrie, in plaats van een geweldig veulen uit een een of andere hengst..

Daarbij kan je voor een ander niet bepalen wat pure geldverspilling is! ALs zij het de investering waard vindt..

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 13:02

Gail schreef:
Mmm, ben ik t niet helemaal mee eens. Een leuk veulen met een goede afstamming is niet voor iedereen betaalbaar, dat ten eerste, daarbij speelt er een emotionele factor mee en als je toch een paard voor jezelf wilt fokken voor de hobby dus papieren enzo er niet toe doen, waarom zou je dan niet zelf een veulen fokken? En hoezo heb je zo geen enkele kans de goede eigenschappen van een hengst terug te krijgen, alleen omdat je het papier van de merrie niet hebt? Verder weet ze genoeg van de merrie: haar karakter, haar exterieur, haar bewegingen...En volgens mij wil ze bovenal een kind van deze merrie, in plaats van een geweldig veulen uit een een of andere hengst..

Daarbij kan je voor een ander niet bepalen wat pure geldverspilling is! ALs zij het de investering waard vindt..



Dat ik van de moederlijn niks weet, daar heeft Sarabande natuurlijk groot gelijk in (hoewel,ergens zit Droomwals, waarschijnlijk MV)
Dat is dus een goed argument tegen op zich.

Maar inderdaad, het gaat me om de hobby, deze merrie is zo goudeerlijk en het is altijd gokken of de eerste dracht en bevalling goed verloopt.

En qua geld, tsja natuurlijk zet ik er geen hengst op van het kaliber Krack C Knipoog

Mijn vuilnisbakpony Bealy heeft trouwens ook een supersportpony gefokt , die is voor veel geld naar denemarken verkocht, je weet het gewoon nooit.....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:16

bealy23 schreef:
Dat ik van de moederlijn niks weet, daar heeft Sarabande natuurlijk groot gelijk in (hoewel,ergens zit Droomwals, waarschijnlijk MV)
Dat is dus een goed argument tegen op zich.



Een papier zegt echt niet álles...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:41

Kies gewoon een passende hengst die aan jouw fokdoel voldoet.

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:16

Als ik jou was dan zou ik er gewoon een hengst met een eerlijk karakter opzetten dat is toch altijd het belangrijkste...

Een papier zegt helemaal niets. Ik heb zelf een pony van de Zuidladermarkt gehad en daar hebben we een veulen bij gefokt,
daar is echt een super pony van gekomen.
Die is nu doorverkocht en het gaat nogsteeds goed. OK dan!

Er zijn gewoon mensen die denken als er een goed papier bij is het paard ook goed is! En daarmee vaak de fout ingaan.

Groetjes Sabientjeuh

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:07

Als je het echt voor jezelf doet en niet met commerciele bedoelingen zou ik zeggen, waarom niet? De veulens zijn inderdaad niet duur en er zijn er weer een heel pak maar een eigen veulen is toch echt wel iets anders.
Dan verheug je je elke dag weer op de dag dat je ermee kan beginnen te werken.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:11

alabastro schreef:
Als je het echt voor jezelf doet en niet met commerciele bedoelingen zou ik zeggen, waarom niet? De veulens zijn inderdaad niet duur en er zijn er weer een heel pak maar een eigen veulen is toch echt wel iets anders.
Dan verheug je je elke dag weer op de dag dat je ermee kan beginnen te werken.




En nee, commerciele bedoelingen heb ik er absoluut niet mee, ik was er zelf al wel achter dat dat geen zin heeft Knipoog
Maar ik zie het allemaal wel, als het gebeurt is het toch pas volgend jaar.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:56

als je het sterke vermoeden hebt dat de vader Droomwals is kun je er een DNA test tegenaan gooien, dan heeft het veulen straks volwaardig papier !

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:07

Mist schreef:
als je het sterke vermoeden hebt dat de vader Droomwals is kun je er een DNA test tegenaan gooien, dan heeft het veulen straks volwaardig papier !


Volgens mij is MV Droomwals, en is de vader Pigmelion (?? of zoiets)
Dat is ons verteld, maar van Pigmelion/Pigmeleon heb ik echt nog nooit gehoord Scheve mond

Goeie tip trouwens OK dan!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:27

Als je voor jezelf fokt, en toch wilt houden, heb je mijn zegen...
Maar fok niet voor de verkoop, want dat zal je tegen gaan vallen.. daar zit niemand op te wachten.

doe het voor jezelf of doe het niet

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 22:46

Dees schreef:
Maar fok niet voor de verkoop, want dat zal je tegen gaan vallen.. daar zit niemand op te wachten.


Uit ervaring weet ik dat een eerlijk karakter en sportprestaties ook heel wat waard zijn..... *LOL* Maar dat zal ws bij papierloze pony's nog wel wat anders liggen dan bij paarden.

Maar nogmaals, het is echt NIET voor de verkoop/commercie bedoeld.

Maar ik waardeer jullie reacties OK dan!

Ik zie het volgend jaar wel, eens kijken hoe ze zich ontwikkelt

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:54

wist onlangs nog een redelijk jong ZZ dressuur paard te staan... was 'slechts' 1.61m., en eh... niet aan de straatstenen te slijten, iedereen vond hem te klein...
En daar zat nog een vol papier bij ook.

Er zit geen handel in kleine paarden. Wellicht in sport-PONIES, maar als jij een rijpaard op je kleine paard-gefokte merrie zet, fok je geen pony. Dan fok je een klein paard met een blauw papier... daar zit geen muziek in, zelfs niet als het veulen zwart is....

Ondertussen, ik vind je merrie wel leuk om te zien zo onder het zadel

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 23:10

Dank je! Lachen Het is ook een supereerlijk paard, dat echt voor je wil werken.

Wat ik net bedoelde is dat mijn papierloze pony vroeger erg goed is verkocht naar het buitenland'o.b.v. uitstraling en sportprestaties, maar inderdaad, in goeie sportpony's zit wat dat betreft meer handel.

Maar het is dus echt voor de hobby. Niks mooiers dan zo'n diertje te zien opgroeien en er daarna mee aan het werk te gaan.
En je weet het nooit, wat er uitkomt, nietwaar?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:10

bealy23 schreef:
Volgens mij is MV Droomwals, en is de vader Pigmelion (?? of zoiets)
Dat is ons verteld, maar van Pigmelion/Pigmeleon heb ik echt nog nooit gehoord Scheve mond

Goeie tip trouwens OK dan!


Pygmalion heet hij heb zelf een afstamming gehad van Expert x Pygmalion dus ook tuiger met rijpaard heel fijn en goudeerlijk paard .

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 20:33

Gitta schreef:
Pygmalion heet hij heb zelf een afstamming gehad van Expert x Pygmalion dus ook tuiger met rijpaard heel fijn en goudeerlijk paard .


Thanks voor de info! OK dan!
Mmm, heb even rondgesnuffeld en dat kan dus onmogelijk haar vader zijn (ivm leeftijd) Scheve mond Ik zal eens aan mijn vader vragen wat ze nu precies hebben verteld qua afstamming..

Ebro

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Werchter (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:48

Als je graag een veulentje wilt fokken uit je eigen merrie en voor je eigen gebruik, raad ik dit je wel aan, ikzelf heb ook een merrie zonder papieren, maar wou ook graag een veulentje van haar en heb haar dus laten dekken door een niet zo super gekende hengst en ik vond het leuk om die elf maanden in spanning af te wachten en alles is goed afgelopen. Ik heb nu een mooi veulentje staan dat ik van kleins af aan ken en heel tevreden mee ben. Ik heb nog geen minuut spijt gehad dat ik die stap genomen heb.

Doen dus, enne hou ons op de hoogte.

groetjes

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:17

Ebro schreef:
Als je graag een veulentje wilt fokken uit je eigen merrie en voor je eigen gebruik, raad ik dit je wel aan, ikzelf heb ook een merrie zonder papieren, maar wou ook graag een veulentje van haar en heb haar dus laten dekken door een niet zo super gekende hengst en ik vond het leuk om die elf maanden in spanning af te wachten en alles is goed afgelopen. Ik heb nu een mooi veulentje staan dat ik van kleins af aan ken en heel tevreden mee ben. Ik heb nog geen minuut spijt gehad dat ik die stap genomen heb.

Doen dus, enne hou ons op de hoogte.

groetjes


Doe ik!
Maar het zou sowieso pas volgend jaar worden, eerst eens kijken hoe ze verder ontwikkelt en goed overleggen met mijn vader.
Maar erg interessant om hier de meningen van iedereen te horen OK dan!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:22

Toch typisch dat hierboven steeds wordt gezegd dat het veulen geen papier of een blauw papier krijgt. Daarbij gaat men blijkbaar uit van het KWPN. Maar als je deze merrie laat dekken door een NRPS-hengst met minimaal 25% (Anglo-)Arabisch bloed, dan krijgt het veulen minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed mee en dat is voldoende voor opname in het NRPS-stamboek. Dus papierloos hoeft het veulen niet te blijven. Knipoog

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:31

Karin schreef:
Toch typisch dat hierboven steeds wordt gezegd dat het veulen geen papier of een blauw papier krijgt. Daarbij gaat men blijkbaar uit van het KWPN. Maar als je deze merrie laat dekken door een NRPS-hengst met minimaal 25% (Anglo-)Arabisch bloed, dan krijgt het veulen minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed mee en dat is voldoende voor opname in het NRPS-stamboek. Dus papierloos hoeft het veulen niet te blijven. Knipoog


Dat vroeg ik me inderdaad ook af ja, hoe het zat bij het NRPS.
Bedankt voor je uitleg!